• Bauti

    Fikasugna Göteborgsfrugor slutar aldrig tjöta. Tråd 15!

    Då var det dax för att öppna upp ännu en ny tråd. Passande att göra detta den första dagen på året.

  • Svar på tråden Fikasugna Göteborgsfrugor slutar aldrig tjöta. Tråd 15!
  • Carma07

    Tez: Vi höll på länge med att ge iaf ett mål på natten. Men hon somnade om snabbt efter det så det var ganska enkelt gjort. Nu kan vi kanske hållt på lite längre än nödvändigt. I början vaknade hon bara när hon var hungrig så jag fattade aldrig till en början att det kanske hade räckt att natta om henne. Så matningen gick av bara farten.

    Nibla: Tycker också att det känns som igår som vi började berätta nyheten så det känns nästan overkligt.

    Det gick bra hos bm och mitt sockervärde hade återvänt till normalt. Skönt det. Är lite putt på henne dock just nu. Har sådan fruktansvärd ångest inför denna förlossning och det har vi pratat om. Hon sa att jag skulle fundera över vad jag egentligen var rädd för, vad jag känner är det värsta som kan hända, ifall vi vill ha kjesarsnitt eller hur jag känner.

    Idag frågade jag henne hur det fungerar om man hellre vill ha kjesarsnitt och då säger hon att nu är det för sent. Kunde hon inte ha sagt något sådant från början då? Dessutom säger hon att det är svårt att få igenom när det bara har ploppat upp nu, vilket det inte alls har. Vi pratade om det redan tidigt men jag sa att jag ville avvakta tills vi närmade oss för att se var känslor och tankar landade någonstans. Hon har fixat en snabb tid hos läkaren i Niblas by iaf, men jag har träffat henne och hade lite svårt för henne. Jag har upptäckt att det är inte riktigt ok att vara rädd för förlossningen när man redan har gått igenom en för den andra är sååå mycket lättare.

  • Nibla

    Carma,
    Vad trist att din BM inte lyssnar på dig. Hon borde ju gjort en notering i din journal ang tankarna om förlossningen. Nonchalant.
    Ang läkaren på "min" MVC, heter hon Ann och har brun page? I så fall är det hon som kommer från min hemby. Jag skulle dit på gynundersökning och när hon ser att jag kommer in i rummet frågar hon "Är det Emmas storasyster?" Då har min syrra och hennes son gått i samma klass......

    Hade du inte varit med om en ganska traumatisk förlossning redan utan att detta var din första och du övervägde snitt skulle jag nog säga att snitt inte heller är en dans på rosor utan faktiskt en bukoperation. Jag har sett en del trådar på Familjeliv där förstagångsföderskor tjatar om kejsarsnitt för att de är rädda för smärtan vid vaginal födsel. Det är inte särskilt skönt med ett KS heller......Jag har forttfarande inte känsel i vissa delar av magen. Och sen var det ju det där med mönsterpassningen......
    Jag hade hellre velat föda vaginalt, men det är för att jag är så nyfiken hur det känns.

    Jag hoppas du förstår vad jag menar. Du vet ju hur det är att föda vaginalt, sviterna från det och som grädde på moset var det fara för lilltjejen. Jag hoppas att din BM lyssnar på dig, stå på dig!!!

  • Carma07

    Nibla: Hon lyssnade faktiskt på mig och har fixat en tid på specmvc i Borås så vi kan prata med dem och se vart våra tankar landar. Det är inte Anne som är där längre utan en annan. Anne gillade jag.

    Problemet är att jag tycker att snitt är ganska läskigt det också eftersom det är som du säger en operation. Min ångest just nu är två olika, dels att "slita upp" alla gamla ärr och gå sönder jättemycket igen men framför allt så har själva förlossningskvällen bombaderat min skalle. Det är så mycket som kan hända under en förlossning och jag vet hur fort allt kan vända. Mina tankar har gått ifrån "det är inte sannolikt att det händer oss igen" till "kommer vi verkligen ha samma tur igen".

    Till den första förlossningen ville jag absolut inte ha snitt och hoppades innerligt att jag skulle slippa men den här gången är allt bara kaos. Har tänkt att skriva ihop ett mail till dig och fråga om hur det var att göra snitt för att ha lite mer att gå på vid min bearbetning men har inte kommit så långt ännu. Nu har jag fått lite iaf men det kanske dimper ner ett mail snart.

  • Bauti

    Carma, finns det ingen psykolog som du kan få samtala med och bearbeta din rädsla. Jag kan förstå din rädsla, jag vill absolut inte genomgå Cleos förlossning igen. Har starkat funderat på om det blir fler ggr så kommer jag nog kräva snitt, men det e lätt att säga nu.
    *kram*

  • Nibla

    Carma, maila på bara! Eller bättre, om jag fortfarande är hemma utan jobb nästa vecka, kom över på en fika en eftermiddag så småtjejerna får leka lite och vi får snacka lite över en kopp kaffe!

    Jag har varit väldigt produktiv idag: Plockat undan (hur i h-e kan det bli så stökigt sen igår....), tvättat två maskiner tvätt, plockat ur diskmaskinen, sökt FYRA jobb samtidigt som ett par tre stycken Sex & The City-avsnitt rullat i bakgrunden.
    Snart ska jag hämta lillskruttan på dagis.

    Ikväll blir det Me&I-party i Gråbo! (Me&I = klädmärke för barn)

  • Carma07

    Bauti: Bm funderade på en psykolog men de har ingen för tillfället. Nu kommer vi att få prata med en specbm och ev även läkare så vi kan gå igenom det hela. Känns ändå bättre att få komma till Borås med det än Lerum när det är dit vi har tänkt att åka så länge det inte blir akut.

  • Carma07

    Nibla: Gärna fika nästa vecka om du fortfarande är hemma. Både jag och lilltjejen har så tråkigt hemma just nu.

  • FruTez

    Carma: Jag har hört talas om nått som heter Aurorasamtal, är det kanske med en psykolog?

    Första dagen som maken jobbar. Hade lite ångest igårkväll och kände mig jättedeppig. Trots att jag (som vanligt) fått sova superdåligt (sovit en timme här, varit upp 1,5 tim osv.), så känns det ändå ganska ok att stiga upp vid kl. 11.00 och se den underbara solen skina över ett gristrande vitt landskap!

    Jag vill härmed dela med mig av 5 saker jag är tacksam för idag:

    Tack moder natur för att du ger mig en sån vacker start på ensam-hemma-tiden!

    Tack lillemans tarmar att "ni" trots allt varit snälla mot lillen inatt så han inte haft så ont!

    Tack för att det inte är 15 minus så jag kan gå ut med lillen.

    Tack för att det finns Alvedon, då jag för femtielfte ggr denna veckan har ont i huvet.

    Tack BT tjejer, för att ni finns!

  • Bauti

    Carma, hur det än blir hoppas jag att det blir bra.

    Dagen har varit full av kramar. Besökte A-huset och alla villa hålla den lilla. Vilket dom fick. Skönt att gå dit och få lite avlastning
    Sedan bar det av till lillasyster för att dricka te.

    Så min dag har varit rolig, trots att lillan sov konstant.

  • Frujj

    Tezz du dricker väl ordentligt med vatten nu när du ammar, tänkte på din huvudvärk. Eller sitter du illa när du ammar så du spänner dig o får huvudvärk av det?

    (doktor Frujj med massa egen huvudvärkserfarenhet har talat )

Svar på tråden Fikasugna Göteborgsfrugor slutar aldrig tjöta. Tråd 15!