• Martinaa

    MAJ 2010 del 3

    Hej alla majbrudar! Dags för ny tråd! Här är den gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3439272-1.html

    Tänkte vi kunde köra en liten datumlista med samtliga här i första inlägget. Hur mycket information ni vill ha med väljer ni själva. Skriv ert datum så ska jag lägga in er (och rätta mig om jag skrivit fel nånstans eller om något ändras).
    KV = Kyrklig vigsel
    BV = Borglig vigsel

    1 MAJ

    8 MAJ
    Lilleke

    14 MAJ
    Ninnalotta

    15 MAJ
    Snuttfia - Borås
    Fröken Strössel - Utomhus
    CiaLovesAndreas
    johi77
    Martinaa - 25 år, Borås, KV
    a n n a
    EmMagnus
    20100515
    maj2010

    22 MAJ
    BlueBride
    l8ol

    29 MAJ
    Nu gifter vi oss
    MV85
    UBW
    Mamli
    SofieOchJamie
    clin
    Tattoo82

    Nu kör vi!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-03 13:36
    **********
    Okej ändring! Eftersom jag inte kan ändra redan publicerat inlägg så har jag gjort en egen lista och laddat upp här: www.martinaa.se/datum.asp (ja, jag är ledig idag och har inget att göra )

    Meddela mig om något ska ändras eller uppdateras!

    **********

    Kom igen nu brudar och se om vi kommer över 1000 inlägg i den här tråden!

  • Svar på tråden MAJ 2010 del 3
  • Bluebride

    idag kom tanten så det blev inte mycket gjort. Fundera på att skriva inbjudningskorten i helgen.

  • Fröken Strössel

    Martinaa - Vad tråkigt att bågot så roligt som bröllopsplaneringen ska göra dig ledsen bara för att andra ska lägga sig i. Jag förstår vad du menar, man vill ju att ens nära och kära ska backa upp en och vara på ens sida. Jag håller med Cia, gå på er känsla. Har ni råd att vara på torpa och känner att det är helt rätt så stå på er! Men samtidigt kan ni ju tippa på den andra kyrkan och festlokalen för att se vilka alternativ som finns, om ni orkar alltså. Stor kram till dig!

  • snuttfia

    Martinaa, ibland blir det ju så knasigt... Det är ju inte dina föräldrar som ska gifta sig utan ni och ni är ju vuxna och kan fatta egna beslut. Men de ser kanske bara att det är en stor summa pengar och att i _deras_ ögon skulle det vara lika fint och mysigt vart deras dotter än gifter sig. Men nu är det ju ni som gifter er och då kan man ju tycka att det är för er det ska vara extra speciellt. Om ni har förälskat er i lokalen så håller jag med om att ni ska vara där, men kan du inte säga åt dina föräldrar att du känner det som att konflikten runt lokalen förstör känslan av att få planera bröllopet för dig. Att nu har ni bestämt det här och du förstår att det verkar konstigt i deras ögon men det här är vad ni vill och de får respektera detta. Men var noga med att de förstår att planerandet faktiskt är en stor del av bröllopet och att du inte vill att ni ska bråka mer för att det tar glädjen ur det. Då borde de låta er vara och hålla sina åsikter för sig själva och sen när de ser med egna ögon hur fint det blir och hur glad du blir av att få vara på ett ställe som betyder nåt för er så glömmer de nog hur onödigt det verkade såhär långt innan...

    Håller tummarna för att ni löser det!

    Ja, vad svårt det var att hänga med här nu, jag vill ju svara på allas inlägg men missar hela tiden massor... Jag hade iaf lite otur. Jag brukar beställa en bunt scrappinggrejor från USA en gång om året för det finns så mycket roligt som är lite billigare än här och om man beställer mycket så blir det inte dyrare med frakt och sånt än att handla här och då finns det ju såååå mycket mer att välja på. Hade iaf beställt en maskin som man kan använda bla till att torrembossa papper i olika mönster, så att det blir lite upphöjt sådär som man kan göra med stämplar och pulver fast det är bara pappret som är upphöjt. Svårt att förklara. Men när maskinen kom fram så hade veven lossnat, skit åååå! Jag hade väntat och väntat på den där grejen och tänkte att jag kunde göra lite testinbjudningskort och så blir det ju så snyggt med lite struktur på pappret. Jag får ju såklart en ny, men nu var de slut i lager och dessutom vet jag inte om jag måste skicka den trasiga till USA=dyrt. Fasen, tänkte ju att gud så smart jag är som beställer den från USA så den kostar typ 400 kr mindre... Är man snål så får man väl skylla sig själv...

    Sorry, det här blev ju toklångt, en hel roman. Kan ju aldrig hålla det jag skriver kort... Nu är det pluggadags!

  • a n n a
    Bluebride skrev 2009-09-10 13:37:39 följande:
    tror inte kyrkan avsäger sig rätten.
    Jo, så kan det bli.

    Anledningen till att denna fråga uppkommit är för att man ändrat i äktenskapsbalken och att man numera "måste" viga även samkönade par. Detta är ngt som alla församlingar och trossamfund accepterar och därav anledningen till att man kommer att avsäga sig rätten i allmänhet.

    Däremot kommer antaglige de präster som vill viga enligt nya lagen kunna bli vigselförättare.
  • a n n a

    Martinaa - vill du skriva KV på min bröllopsdag? tack :) (fast det kan bli BV med kyrklig ceremoni :D )

  • Bluebride

    a n n a skrev 2009-09-11 09:31:52 följande:


    Jo, så kan det bli.Anledningen till att denna fråga uppkommit är för att man ändrat i äktenskapsbalken och att man numera "måste" viga även samkönade par. Detta är ngt som alla församlingar och trossamfund accepterar och därav anledningen till att man kommer att avsäga sig rätten i allmänhet.Däremot kommer antaglige de präster som vill viga enligt nya lagen kunna bli vigselförättare.
    Varför ska alla krångla sådant? Men om man valt vigselförättare innan valet då?
  • CiaLovesAndreas

    Har börjat fundera på det där med bröllopsresa. Skulle behöva lite förslag så nu undrar jag:
    Vart och när ska ni åka?

  • a n n a

    Bluebride: de krånglar därför att tron krånglar till det ;) det finns präster i vårt avlånga land som vägrar att viga samkönade par...trist men sant :(

  • Bluebride

    Vi kommer inte ta någon bröllopsresa, ev åker vi på en weekend till Tallin.

    Prästerna får lära sig att de lever på 2000-talet.

Svar på tråden MAJ 2010 del 3