• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • viktualia

    Jag hade precis preppat köket för att ta några bilder och skicka till Telis. Till och med fruktskålen blev påfylld med egna äpplen. Och då visar det sig att kamerans batterier är tomma.... så nu måste jag vänta på att de laddas upp... jag som hade sånt fokus!!

    Gravidjackor - tack och lov har jag ju tokbantat en gång. Och sparade vinterjackorna från "pre-bantning". Provade dem häromdagen och hm.. jaa den varmaste kommer jag nog inte kunna ha om jag blir tokenorm, men den som är lite mer höstjacka ska nog funka länge. Får helt enkelt bylta på mig ordentligt under.

  • Lapinette

    Telis - vad skönt att allt såg bra ut och att du slipper järntabletter samt att du ska få komma iväg och prata med någon bättre barnmorska.

    Izzie - ja, grått är en väldigt bra beskrivning på vädret.

    Och gällande flickor/pojkar, färger och lekar så kan jag bara säga att jag var grym på att klättra i träd och bygga kojor när jag var liten. Jag var inte alls den där lilla rosa drömmen trots att jag började dansa som 5-åring och hängde med på alla tävlingar och omgav mig med paljetter och tyll.

    Vårt lilla brorsbarn i Frankrike är däremot en princessa. Hon vill ständigt ha rosa på sig och gärna en massa saker som glittrar. Hennes mamma är förtvivlad och försöker få på henne färger som passar henne så mycket bättre (hon har rött hår) men hon VILL ha rosa!

    Sen har jag haft kompisar vars son ville sminka sig som mamma, ha handväskor och gärna nagellack ... men det gick över till pappans glädje .

  • BrudSommar2006

    Jag skaffade en jacka när jag var gravid med Iris, den hoppas jag kommer att räcka hela vägen den här gången också. Den är visserligen ful men bara jag kommer i den så.

    När vi fick Iris minns jag att vi försökte vara lite neutrala med färgerna i början men har för mig att vi gav upp rätt snart. Iris har numera i princip ingenting unisex för med hennes långa rygg och lilla knubbmage kan hon nästan inte ha tröjor för de åker bara upp utan vi kör enbart med tunikor. Sedan kommer hon inte i jeans och sånt heller utan hon har bara mjukisbyxor som det är ordentlig stretch i. I och för sig har hon några bruna och svarta varianter, de kanske kan räknas, men det är lite bootcut på dem så de känns ändå tjejigt skurna. Lika bra att vi ska ha en tjej till...

    Vad det gäller leksaker gillar hon sitt kök, sitt duplolego och att läsa böcker mest. Hoppas kunna ta fram hennes tågbana snart men än så länge verkar hon inte visa något intresse för det.

  • BrudSommar2006

    Själv ska jag göra en äppelkaka i eftermiddag för maken har lovat Iris att hon ska få åka buss! Ska bli skönt att få vara själv lite.

    I morse på lek & plask var det bara Iris där, alla andra var väl på höstlov. Iris hade hursom hur kul som helst med privatundervisning och ville sedan inte gå upp ur vattnet. Hon skrek och grät när maken till sist blev tvungen att bära upp henne för att nästa grupp skulle i, stackarn.

    Telis, jaha så vi är i sista trimestern nu, bra att du håller koll åt oss och det ska bli skönt när det här är över.

    Gud vad jag är trött på lillkissen, hon för sånt liv på nätterna så man får ju inte sova mycket, jag blir så jäkla arg på henne för inte nog med att det är knepigt att sova ändå med mage och alla toalettbesök och så Iris som man behöver springa in till ett par gånger per natt, så ska hon förstöra resten av natten. Jag orkar bara inte, jag blir galen och jag tror att Oskar börjar tröttna på henne också, stackarn. Jag hoppas så att hon lugnar ner sig när hon blir kastrerad. Härom natten jagade jag henne hela vägen ner för trappen från sovrummet och in i vardagsrummet, sedan fick jag inte tag på henne, jag vet iofs inte vad jag skulle gjort om jag nu hade fått tag på henne.

  • BrudSommar2006

    Jaså är det inatt man får en extra timme, det betyder väl att man får gå upp halv sex istället för halv sju imorgon för Iris lär väl inte bry sig om att sova längre än vanligt. Får väl hålla henne uppe så länge som möjligt ikväll och hoppas på det bästa antar jag.

  • viktualia

    5 grader och regn... håhåjaja... makens renoveringsprojekt den här helgen handlar om utomhusarbete... en ytterdörr ska byggas bort... tur att vi har en stor källare att måla fasadbrädorna i.....

  • Liten med Mindre

    Telis - tack för recept! hoppas storstädning och piffning går bra!
    Vi var till Blektornsparken på parklek idag, mindre och jag. men trots att det stod att de skulle öppna kl 11 så hände inget. Så vi fick åka hem och äta istället. synd, för liten och stor flicka hade sett fram emot grillad korv. Det var i alla fall skoj att se på kaniner och grisar och leka bland andra barn (eller i alla fall vilja ha allt de hade).

    Får se vad det blir för projekt när vi har sovit. Vi var båda ur gängorna i morse, och vädret hjälper ju inte till. måste ju säga att jag saknar mannen lite också. Det är så lite tid att umgås i veckorna också. O han kan väl inte ha det så skönt om de ska sova ute ikväll...

    Genusfrågor - vi har fått de flesta kläder vi har till mindre, och majoriteten av de ärvda kläderna är rosa och röda. Från familjer med 2 tjejer... Fast egentligen bryr jag mig inte så jättemycket om vad det blir för kläder, bara hon är varm och har det bekvämt. Kostar det sen gratis är det bara bra. Det är så kort tid, och då kan vi väl hellre spara pengar tills när hon börjar önska sig kläder hon själv vill ha.

    Dags att krypa till sängs en sväng. Zzzz Zzzz

  • fru AM

    Någon som vill köpa en gravidkappa i stl xl (god plats för koftor under?) Svart, över knälängd, Rundad krage, ärmen rynkad mot manschetten, empireskärning, skärp. Ingen värmesensation men man blir snygg i den! Nypris 990 på HM, nu: tja 400.

    Äh få nog skaffa en Bloppis! Har så mycket att bli av med!

    Telis: Jag ska spara de bästa Hektorkläderna!

  • snaily

    Izzie
    Vilken jobbig ny chef! Hoppas du kan andas bättre snart.

    BS
    *skickar över lugnande sprutor åt lillkissen*

    Ego-skryyyt
    Har äntligen gjort längdskidpremiär! Det blev på betydligt närmare håll än 10 mil, fanns förvånansvärt fina spår bara några mil bort. (Är ju ingen snö i byn än, det är därför man måste åka en bit.) Där uppe var det i alla fall full vinter med snö på träden, jättevackert! Åkte 8 km och är rätt trött i ljumskarna nu. Ska göra mig klar för att åka på bastu/öl/taco-utflyttningsfest snart.

    Trevlig lördagkväll på er allihop!

  • Ore

    Ååååååh, längdskidepremiär låter riktigt trevligt. Det gör även bastu, öl och tacos

    Izzie: Hoppas nya chefen taggar ner litet, snart...

    Jacka som är något större än mina vanliga, tror jag att jag har bra koll på. Svärmor hade någon, pratade hon om. Och syrran erbjöd sin skidjacka, som hon köpte när hon var litet större än hon är nu... (För tillfället har hon med glädje tillfällig vårdnad om alla mina jeans utom mitt favoritpar).

    Jag hoppar nog över det där med bild på vår lägenhet. Inte ens stylad skulle den kunna säga något om min/vår smak... Den ser ut att vara vad den är - ett hopplock av ärvda samt billigt inköpta möbler med syfte att fylla sin funktion. Inget som är värt att föreviga alltså. Dessutom har jag sedan länge insett att vi inte ids göra något åt det, bättre att börja på ny kula i huset, när det nu kan tänkas bli inflyttningsbart...

    Apropå hus, ingen som sitter inne med djupa kunskaper om värmepumpar. Har fått i uppdrag att jämföra två stycken, och komma fram till vilken som är mest lämplig... Helgbeting

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor