• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Telis

    AM, men tarte tatin *måste* man få äta! Det är en basföda.

    AM igen, jag kan tänka mig att *köpa* det av Hektors kläder du vill bli av med, men inte få. Jag har fått tillräckligt av dig.

    På tal om gravidkläder så har jag inte heller några problem förutom vinterjacka, det är ett problem. Jag fryser så mycket så jag tror inte att jag kan ha min vanliga och bara låta bli att knäppa den. Att låna nåt av maken finns inte heller på kartan, magen skulle visserligen få plats om jag så väntade åttlingar men ärmarna skulle sluta nere vid marken och jag skulle trampa på den när jag gick.

    Igår hittade jag en dunjacka på rea, den var nedsatt till halva priset så jag slog till och köpte den i storlek 42 så nu är det bara att hålla tummarna för att magen inte blir större än att den får plats i den.

  • Telis

    Och så ett totalt egoinlägg.

    Igår var jag hos min BM, allt såg bra ut med järnvärde, glykos och blodtryck vilket betyder att jag varken behöver äta järntabletter eller göra något läskigt glukosbelastningstest (puh).

    (Cicci, lillemans hjärtslag var 140 den här gången. )

    Jag berättade om samtalet med aurora-BM jag var på och min BM faktiskt förbjöd mig att gå dit och träffa henne igen utan sa att jag måste gå till någon annan. Så nu ska jag ringa på måndag och ordna tid hos någon annan.

    Idag går jag in i tredje trimestern, 90 dagar kvar till BF.

  • snaily

    Telis
    Redan tredje trimestern - helt sjukt vad snabbt det går! Härligt att allt såg bra ut hos BM och BRA att hon fick höra om din kassa auroraupplevelse - hoppas verligen att "någon annan" innebär någon mycket bättre!!

    Sparar också receptet (tack!) och hoppas att maken är pigg på att baka det någon gång framöver. Efter att hans axel återhämtat sig antar jag, för just nu är han ganska handikappad - fick hjälpa honom på med jackan precis nyss.

  • Ore

    Heja din BM, Telis!

    Och bara tre månader kvar, härligt!

    Angående gravidjacka så bestämde jag mig för att klara mig utan. Visserligen är makens goretex regnjacka litet i kallaste laget om det är minusgrader på morgon, men å andra sidan så går jag ju inte långa sträckor ute så den sista veckan på jobbet ska jag nog klara mig... Sedan får jag väl bylta på mig vad som finns i klädväg, oavsett hur det ser ut

    Mugglan: Tur att du inte tog (alltför) illa upp... Det var inte förrän jag tittade tillbaka på mitt inlägg, som det slog mig att det kanske inte framgick vilket tankesprång som låg bakom min genusutläggning där, och att det då kunde missuppfattas...? Mitt tankespår började dock med att jag tänkte att Moa härmade dig, med handväska och smycken. Och sedan funderade jag på om det var en slump att hon härmade just sin mamma (kunde lika gärna härmat pappa i något), eller om så små barn faktiskt har någon uppfattning om vilken kön de "ska" härma...

    Tarte Tatin låter ju väääldigt gott, och inte alls nyttigt. Ska dock försöka vänta ett tag till innan jag provar det. Vågen stannade på plus 16 kg från inskrivningsvikten tidigare i veckan - huga. Tror jag väger mer än maken nu, men han är iofs ganska mager...

    Snorkis: Mitt barn vill jag gärna klä i blått, turkost, brunt och rött. Oavsett om det är en pojke eller flicka... Bara för att det är mina favoritfärger

    Har vägrat köpa rosa till systerdöttrarna, förrän de själva valt det. Den stora tjejen har varit vääääldigt mycket för rosa och "tjejigt". Min systerson fick mycket röda kläder från mig när han var liten, han passade jättebra i rött!

  • Lapinette

    Äpplen är nyttigt! Men jag ska göra Telis fruktsallad Amaretto ikväll när vi har mamma + sambo på middag. Gjorde den när vi hade kompisar på middag i våras och de krävde sedan att få receptet.

    Skönt med helg och att inte ha något speciellt inplanerat (förutom middagen ikväll). Ska nog promenera ned på stan med maken idag. Han letar höst/vinter jacka men det är hela tiden jag som kommer hem med något istället ... så vi letar vidare. Sen borde vi kanske dra igång med de sista projekten hemma nu när vädret ändå är så trist att man helst vill stanna hemma. Men jag tror vi ska ta denna helg som en slöarhelg. Vintern lär nog ha många mörka helger.

    Glöm inte att vi får en extra timme i natt!!

  • Izzie

    Ahhh, Gud så irriterande! Hade skrivit ett långt inlägg som bara försvann!!!

    Får dra i korta drag vad jag skrev...

    Har haft så SJUKT mycket att göra på jobbet att jag knappt hunnit med att andas. Längesen jag kände mig så "jagad". Har en ny chef som minsta sagt är krävande. Dessutom är jag och maken inte överens ang vår köksrenovering hemma så det har varit mycket på alla områden det sista. Jag har varit inne då och då och läst lite sporadiskt så ni får jättegärna uppdatera mig om det har hänt ngt speciellt! Ngt nytt plus???

    Intressant diskussion om genusperspektiv! Finns mycket att säga om detta. Minns när vi skulle köpa kläder inför att Matilda skulle födas och det var skitsvårt att hitta lite neutrala kläder. Det mesta var jättetjejigt eller jättepojkigt. Nu när hon väl är född (och är nästan två år) klär jag henne i det jag själv tycker är snyggt. Tids nog lär hon vilja välja sina egna kläder och då får jag nog inte så mycket att säga till om, misstänker jag Hursomhelst innebär det att hon har allt från rosa flickiga kläder till rockiga små t-shirts med smala jeans till preppy små Hilfiger och Ralph Lauren-tröjor. Även om jag givetvis förespråkar att tjejer ska leka med bilar och killar med dockor om de vill det, ser jag inget självändamål i att klä killar i glitterrosa och tjejer i kamouflage och svarta tröjor med monster trucks på...

    Tarte tatin! Alltså, jag måste testa! Det låter supergott, fast verkar lite krångligt att laga/baka?

  • Izzie

    Ore - Gravidjacka klarare jag mig utan. Hade min vanliga öppen och så stor halsduk som täckte det mesta av framsidan. Gick ju mest fram och tillbaka till bilen ändå. Funkade hur bra som helst. Däremot hade jag överskattat min förmåga att snabbt komma i min vanliga jacka igen efter förlossningen. Så här i efterhand, borde jag köpt en ny jacka då istället...

  • Izzie

    Telis - Tänk vad fort tiden går! Redan i sjunde månaden! Häftigt! Skönt att allt ser bra ut!

    Lappis - Låter som en skön helg! Verkar som ni har lika trist väder som vi. GRÅTT med andra ord. Själv jobbar jag ju hela helgen, så det kvittar i och för sig, men trist för alla som är lediga.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor