• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Hattis

    Oj oj det är/har varit fredagsstämning i tråden som vanligt! Ligger efter förstås eftersom jag inte kollar BT på jobbet - har man ingen karaktär så får man ha principer

    Muggels - sant, du har ju faktiskt redan testat, och på ett betydligt skarpare sätt en cb dessutom!

    Snigeln - Verkar rätt skönt att berätta för någon släkting. En person mindre att krångla inför när det gäller smågrejer som resor etc som kan vara svåra att förklara.

    MSW - håller med Vickan angående referensen.

    Cicci - spännande med huset!

    Å, någon form av eldstad skulle jag verkligen vilja ha! Känns ju enklare att fixa om man bor i ett eget hus som man bestämmer helt och hållet över själv även om det förstås är ett visst meck.

    Angående jämställdhet så blev jag eld och lågor när jag för ett par år sedan läste en artikel om ett "jämställdhetsdagis" som var så bra! (både artikeln och dagiset) Så viktigt att i uppmuntra små tjejer och killar till samma saker och att medvetandegöra sig själv om de omedvetna skillnader man gör. Tror att jag skulle falla i många jämställdhetsfällor om jag videofilmades med en grupp barn.

    Dax för att sno ihop fredagsmiddag med gott rödvin. Fredagskram på er alla!

  • viktualia
    Hattis skrev 2009-10-23 19:30:39 följande:
    Oj oj det är/har varit fredagsstämning i tråden som vanligt! Ligger efter förstås eftersom jag inte kollar BT på jobbet - har man ingen karaktär så får man ha principer
    EXAKT så är det för mig också!! Men eftersom jag jobbar hemifrån på fredagar nu så tar jag mig friheten att larva här också!

    Och måste samtidigt framföra mitt avund.. jag vill också dricka vin.. här blev det Loka Päron till makens utsökta hamburgare...
  • fru AM

    Muggles: ang. kläder: Allt som är litet unisex (alltså inte rosa/lila eller med puffärm) kommer vi spara till Hektor ... Livia har just nu 98/104. Ska tänka på Moa när Livia lämnat 98 bakom sig helt - har lite jeansklänningar och andra klänningar och sånt i den storleken. Hur stor är Moa just nu?

    Gillar Lulus stil ganska mycket - men det blir ofta lite FÖR mycket av det goda när hon sätter i gång. Tänk Lulu - till 75 % eller ngt

  • Snorkfröken77

    Apropå genusfrågor, barn och färger, det är ett sånt ämne som jag går igång på totalt, maken kallar mig kärleksfullt min lilla rödstrumpa när det fullkomligt ryker ur öronen på mig när folk inte ens TÄNKER på vad de gör...Ett klassiskt exempel är när en kompis påtalade första gången vi träffade deras bebis att de hade ju inte kunnat köpa några kläder till bebisen förräns den var ute för de visste ju inte om det var en tjej eller kille?! Då får jag bita mig hårt i läppen. Jag höll en monolog som osade svavel hela vägen hem från det besöket, maken håller med men förstår inte varför jag måste bli så arg på andra, han tycker de får göra sina egna val, vilket är klokt, men de är ju så oupplysta *stampar med foten i marken*
    Jag har aldrig sett deras lilla kille i något annat än svart, mörkbrunt, mörkblått eller mörkgrönt, så tragiskt (skillnad om det är deras absoluta favoritfärger då säger jag inget, men det handlar ju om han ska vara en tuff liten kille *morr*)
    Jag och maken köpte rosa glittertiara med matchande örhängen till syskonbarnet som är en pojke när han var tre år, han var helt paralyserad av lycka, han kunde knappt röra sig när han hade fått på sig dem, sååå sött (morföräldrarna och hans pappa var inte lika förtjusta men höll god min)

  • Snorkfröken77

    Brukar även försöka tänka mig för när jag träffar små tjejer berätta hur tuffa, starka, snabba de är osv, samma sak med pojkar, fast tvärtom, där berättar jag hur fina och söta de är

    Jag inser att man gör mycket automatisk och att det är lätt för mig som inte har barn och som inte möts av omgivningens fördomar att sitta här och ha åsikter. Påminn mig gärna om jag någon gång blir förälder

  • Snorkfröken77

    Hmm, nu ska jag tagga ner och ta och spela lite onlinespel innan maken och jag ska klämma ett eller två avsnitt av kalla fötter! Kram!

  • Telis

    Nenne, grattis till kaminen, hoppas champagnen smakar.

    Snaily, tack, det går bra med båda två!

    Hej Cicci! Kul att huset känns så rätt, hoppas att ingen annan lägger nåt bud så att ni kan lägga ett skambud.

    Ja, skicka gärna lite bilder till galleriet, jag lägger så gärna in dom!

  • Telis

    PB, här kommer tarte tatin-recepten. Min receptbok är på franska, jag har översatt själv och jag har aldrig läst franska så är det nåt som är konstigt så får du skylla på mig.

    Arlas tarte tatin är supergod också: www5.arla.se/Default____17653.aspx

    ***********

    Tarte tatin-deg

    125 g smör
    250 g mjöl
    1 krm salt
    1/2 kopp varmt vatten

    Rumstemperera smöret. Blanda mjöl och salt och häll upp på arbetsbänken. Gör en grop i mitten. Finfördela smöret i gropen. Arbeta ihop smör och mjöl med fingertopparna.

    Fukta degen med vatten och knåda ihop degen till en mjuk boll. Låt stå 1 timme innan den används.

    Tarte tatin med äpplen

    250 gr deg
    5 äpplen
    100 gr saltat smör
    2 msk florsocker
    1 tsk vaniljsocker

    Sätt på ugnen på 200 grader.

    Skala och kärna ur äpplen, skär dom i 2 cm tjocka skivor.

    Smält smöret i en stekpanna och stek de skivade äpplena. Låt dem bryna 1 till 2 minuter på varje sida.

    Häll i florsocker och vaniljsocker i stekpannan, blanda väl och lägg i de skivade äpplen i ett regelbundet mönster.

    Kavla ut degen till en rundel, lite större än stekpannan och lägg som ett lock över äpplena. Stick ett litet hål i degen så att ånga kan komma ut.

    Ställ in tarten i ugnen och grädda i 10 minuter. Sänk sedan till 100 grader och fortsätt gräddningen ytterligare 20 minuter.

    Ta ut tarten ur ugnen och vänd upp den på ett serveringsfat så att äpplena hamnar överst och pajdegen i botten. Servera med syrlig creme fraiche, vispad grädde eller en kula vaniljglass eller glass smaksatt med calvados.

    Tarte tatin med päron

    250 g deg
    3 päron (tex Comice)
    1 vaniljstång
    50 g socker
    50 g russin
    3 ägg
    2 msk rom
    2 msk mandelpuder (finmal skållade mandlar med strö- eller florsocker tills det blir som ett mjöl)

    Koka upp 1 liter vatten tillsammans med socker och vaniljstången delad i två delar. Skala päronen och dela dom på mitten. Lägg i päronen i sockerlagen och låt koka 10 minuter. Tag upp päronen och sila sockerlagen.

    Lägg russinen i en skål och täck dom med 1 msk rom och 2 matskedar päronsockerlag. Låt dom svälla i 30 minuter.

    Värm ugnen till 180 gr.

    Vispa ihop ägg, mandelpudret och 1 msk rom. Lägg päronen i en pajform, häll på russinen och äggblandningen.

    Kavla ut degen till en rundel lite större än pajformen och lägg det som ett lock över päronen.

    Grädda i ugnen i 25 minuter. Vänd upp på ett fat och servera med vispgrädde eller vaniljglass.

  • fru AM

    Hej Telis!
    *blundar och håller för öronen och sjunger pippi långstrump på högsta volym för att INTE spara ner tarte tatin-recept, måste låta bli att äta sånt! *

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor