• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Ore

    BS: Skönt att det gick bra med Iris skor... "Bara" att fundera ut minst 17 andra avledningsmanövrar att ta till när hon krånglar (Puh, blir nästan trött bara av att skriva det...)

  • BrudSommar2006

    Vi har provat att säga att hon inte får göra något vi vill att hon ska göra men det har inte fungerat för oss för då blir hon så ledsen att hon inte ska få göra något som hon egentligen vill så hon bara slänger sig ner på golvet och gråter och man får henne aldrig att tex sitta vid bordet och äta i alla fall eller vad det nu gäller.

    Vi har också provat att vara bestämda när hon säger att bara mamma ska göra något och inte pappa men om man insisterar så blir hon helt förtvivlad att inget lyssnar på henne så då låser det sig totalt för henne.

    Vi har även provat att låta henne välja mellan två saker men hon verkar inte klara att välja utan blir väldigt ledsen och ska inte ha något då.

    Fast jag har pratat med dagisfröknarna nu och de säger att man ska inte ge sig på konflikter utan försöka hitta något annat som fungerar och det där att bara en får göra saker är en fas som går över så man behöver inte tvinga henne.

  • Lapinette

    Säger bara jösses vilket tålamod man måste ha när man har barn. Undrar hur i hela fridens namn det ska funka den dagen vi har en liten med 3-års trots?!! Tålamod är absolut inte min starka sida.

  • Telis

    Muggles, åh så skönt att det slutat blöda!!

    Vickan, grattis till fina KUB-siffor!

    Lappis, jag sitter också och följer budgivningen på en lägenhet i vårt hus som är likadan som våran men ligger ett par våningar ner. Just nu är den uppe i 1,6 milj mer än vi betalade för vår. Så himla skönt, då känns det som om vi har lite marginal för att köpa en större lägenhet eller hus! Om vi bara lyckas bestämma hos för var vi vill bo.

  • BrudSommar2006

    Lappis, ja han sprang i vart fall inte iväg och tog livet av sig när han stack i måndags eftermiddag för han var vid liv på tisdagen men sedan dess vet de ju inte.

    Ja imorse gick det som sagt väldigt bra med allt men igår kväll var det lite kris hemma, inte för att det gjorde något för jag försökte inte få henne att göra något speciellt och vi hade inte bråttom med något men hon spillde lite vatten på sina byxor, bara några droppar, men hon ville byta till nya byxor och jag tyckte att det inte var någon idé med det. Fast då blev hon vansinnig för att hon inte fick andra byxor så då gick jag och hämtade ett par andra men det var tyvärr redan försent. INTE pyamasbyxor! skrek hon, fast det inte var pyamasbyxor. Vill ha ROSA byxor skrek hon sedan och eftersom byxorna faktiskt var rosa så förstod jag inte riktigt vart hon ville komma. Kanske har hon några andra rosa byxor hon gillar men jag har ingen aning om vilka de skulle kunna vara. Sedan gick hon själv och hämtade ett par gröna byxor som hon ville ha på sig, fast jag fick inte hjälpa henne även fast hon låg på golvet och grät och skrek att mamma skulle hjälpa. Jag tog faktiskt tid och efter 40 minuter gråtandes och skrikandes på golvet medan jag satt på en stol bredvid och bara pratade lugnande med henne utan att bry mig om byxorna som hon höll så krampaktigt i så fick jag faktiskt hjälpa henne på med byxorna och sedan gick resten av kvällen bra!

  • fru AM

    BS: TV:n är min bästa vän när det gäller att få på Livia kläder och fixa håret (förutom hårfrisörskeknepet då ). Ibland får jag hota med att stänga av TV:n om hon inte låter mig klä på henne - väldigt effektivt! Elelr så är hon så försjunken i programmet/filmen att jag får fixa och trixa som jag vill ... Idag lyckades jag t o m göra två fiskarflätor (inbakade) på henne. Vilket i sig är en bedrift eftersom jag ALDRIG ens försökt göra såna på någon förut!

  • passionsblomman

    Jag kan ju säga att man även har nytta av att kunna säga förlåt till sitt barn...

    GUUUUUUD vad arg jag har blivit på min stackars pojke och vad jag har SKÄMTS både över röstläge, ordval och greppet i lilla armen. Det är bara att erkänna. Och det brukar visa sig att man inte är ensam.


    Lapinette skrev 2009-08-14 10:23:13 följande:
    Säger bara jösses vilket tålamod man måste ha när man har barn. Undrar hur i hela fridens namn det ska funka den dagen vi har en liten med 3-års trots?!! Tålamod är absolut inte min starka sida.
  • muggles

    Lappis: men ibland får man faktiskt ryta till också, "nu får du väl skärpa dig!". Inte för att de förstår orden kanske men de förstår nog andemeningen. Man är ju inte övermänsklig. Ibland tror jag det hela handlar om att de vill se hur långt de kan driva en innan man tappar behärskningen...

    Nenne: kul att du visade ditt gula tryne!!!

    Telis: vilken flax! Vi skulle inte alls fått så mkt mer för vår.

    Moa har inte varit speciellt besvärlig ännu men jag hör ju på Victor och Iris hur det kommer att bli. Har tex inte behövt "välja mellan två"-tricket ännu. Avledning funkar fortfarande. Tyvärr är hon väldigt trött på kvällarna (=grinig) nu när hon börjat på dagis igen. De andra barnen väcker henne för tidigt så hon får ofta bara ca 1h sömn efter lunch och hemma sover hon ofta 1,5-2,5h. Hela semestern var hon världens goaste även på kvällen - det märks stor skillnad. Men va fasen ska man göra

  • Lapinette

    Telis - 1,6 mille över vad vi betalade är inte vår på långa vägar men vi köpte ju även vår lägenhet för snart 3 år sedan då priserna låg näst intill som högst. Det var dessutom 19 stycken som budade på vår ... helt galet! Den på 1 tr är det bara två som budar men priset ligger ändå ett par hundra tusen över vad vi betalade.

  • BrudSommar2006

    Passionsblomman, jag har som svårast att inte förlora tålamodet när vi ska byta blöja och hon bara sparkar mig i magen och skriker och vrider sig så att jag omöjligt kan byta på henne!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor