• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • muggles
    kängu skrev 2009-08-06 11:05:32 följande:
    Ore, ja så sa BVC-sköterskan också Jag vet ju att det är så, måste bara bearbeta mina känslor av misslyckande kring amningen...Förresten, såg du att det har lite rea nu på My Pram? För visst pratade du om att beställa vagn därifrån?
    Det intressanta är varför man känner det som ett misslyckande att amningen inte funkade "perfekt"? För precis så kände jag med. Men om en förlossning är jobbig och strulig - inte känner man sig misslyckad då - eller???
  • passionsblomman

    Jo det tror jag nog många gör. Det finns så mycket duktighetsfaktor i precis allt som ahar med föräldraskap att göra, i synnerhet MODERskap, så hälften vore mer än nog.

    Det börjar ju redan med fertilitet och att vara en "riktig kvinna". Att ha fött snabbt och utan smärtlindring ger också pluspoäng, liksom att säga att det inte gjorde så värst ont alls. Eller att inte gå upp mycket alls under graviditeten. För att inte atla om hur bra man är om ens barn är tidig med allt från att gå till att prata...

    Och så vidare.


    muggles skrev 2009-08-07 17:20:55 följande:
    Det intressanta är varför man känner det som ett misslyckande att amningen inte funkade "perfekt"? För precis så kände jag med. Men om en förlossning är jobbig och strulig - inte känner man sig misslyckad då - eller???
  • viktualia

    Frejjan - jag har ingen aning.. är så ANTI den osmidiga sjukvården så jag håller mig undan så mycket jag kan...

  • Telis

    Snaily, jag hade ingen tur jag heller. Dom hade kunnat gödsla med precis såna koppel men alla var 180 cm långa. Men jag fick tips om ett annat ställe som jag ska kolla imorgon, annars kan dom beställa hem ett sa hon.

  • viktualia

    Snaily och Ore - läste just era inlägg i ännu en av de ändlösa brudöverlämningstrådarna. Har för länge sedan lagt ner debatterandet på BT men det är HIMLA bra att vettiga människor orkar nyansera dessa galna utläggningar!

  • Piggelin1

    Muggles - du har en på väldigt nära håll som anser sig väldigt värdelös & misslyckad på att föda barn Så visst finns vi med!! Försöker förtränga det, men det är inte alltid så enkelt när folk pratar om hur otroligt häftigt det är att föda barn, att de skulle göra det igen imorgon om de hade möjlighet osv. Tacka fasen att man kan det om allt är över på ett par timmar! ...och i ärlighetens namn är det inte alls omöjligt att jag skulle tycka det också i så fall... Men faktum är att jag fortfarande bara tycker det var hemskt & absolut inget som jag är sugen på igen. Mkt hellre ett snitt i så fall.

  • Ore

    Wiihii, 1,5 l vildhallon blev det. Sedan hade jag slagits färdigt mot myggor, brännässlor och spindelnät för den här gången, tyckte jag. Kanske hinner plocka litet mer någon gång nästa vecka. Tyckte de var lagom mogna nu iaf... Nu ska det bakas hallonkaka! (ska bara få alla hallonmaskar att krypa undan först)

    Frejis: Så det är risken för för tidig förlossning pga påfrestningen för livmodern som är den stora grejen med för mycket fostervatten? Hmm... Men som du säger så är nog lilltjejen ganska färdigbakad, även om det såklart är bra om hon stannar åtminstonde en månad till därinne, eller litet längre ändå...

    BS: Er vagn är verkligen superläcker! Såg färgen i katalogen, och hade redan innan litet koll på hur vagnen såg ut...

    Hoppas det blir bra med sällskap och råd. Borde kanske ringt dem tidigare, och fått råden långt tidigare och inte nu när jag nästan redan bestämt mig. Men men, ska försöka att ta till mig av råden och bita ihop om vi inte tycker lika... Bara på vårt korta telefonsamtal så lät det som att hon tyckte att vagnarna med småhjul var en dålig kompromiss. De har en vagn med fyra fasta hjul och en trehjuling själva, för att ha en smidig vagn och en mer robust...

  • BrudSommar2006

    Tack! Jag gillar verkligen vår nya vagn men mycket är det ju att jag fått välja själv den här gången, förra gången hade vi en sådan värdelös liggvagn att jag är glad att våra bekanta ville ha tillbaka den, annars hade vi väl dragits med den den här gången också. Aldrig mer fasta hjul!

  • BrudSommar2006

    Piggelin, jag hatar att föda barn och vill verkligen inte göra om det men jag är rädd för snitt också! Känner mig dock inte misslyckad för det och tur är väl det...

  • snaily

    Hej!
    Nyss hemkommen från lokala gourmetrestaurangen, sååå gott! Lite lätt onykter nu bara Måste bara få dela med mig av vad jag åt så Intresseklubben kan anteckna

    * Varma nykokta svenska sommarrödbetor med vispat citronsmör smaksatt med färsk körvel
    * Ört- och vitlöksmarinerad grillad lamminnerfilé serverad med en "greksallad" gjord på getost från HERRÖ GETGÅRD
    (tomat, gurka, svarta oliver, rödlök, getost & färsk oregano)
    * Klassisk crème brûlée med rårörda björnbär samt smultronsorbet.

    Var ute och gick med Korven i restaurangens närhet och där vimlade det av blåbär, funderar på att åka och plocka imorgon! UNDERBART med ledig helg! Det finns en enda fördel med dessa gräsliga jourer/beredskaper och det är att man verkligen uppskattar sin ledighet...

    Telis - inboxar dig!! (så snart modemet vill samarbeta...)

    Vickan - min debatteringsork tog slut lika snabbt som den började...

    Frejis - tvättstugeordning är viktiga saker, faktiskt!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor