• Svar på tråden Tantvarning 5
  • passionsblomman


    Ja, jag måste verkligen det. Ta det lugnt alltså, för det går inte att skynda när man mår så här. Och blli bra fort måste jag också, för det är ett par väldigt intensiva veckor som ligger framför nu.

    Tack för pepp!

    Ha det så underbart roligt på bröllopet idag!

    Och Aleta: trevlig resa!
    Cantaton skrev 2009-08-08 12:17:38 följande:
    Jag vet och jag skulle skriva TA DET alldeles... men jag koncentrerade mig mer på mina nymålade naglar än på vad jag skrev... Det betydde snarare "Jag vet att det är bråttom, men ta det lugnt nu så att du blir friskare o piggare fort".
  • Villemoa

    Fy fasen för att må tjyvens när det är så här varmt och när du har så mycket att stå i Blommis!! *skickar över lite hallonkaka så kanske det blir bättre*

  • dfk

    Hälsa Gotland från mig! Det är så fint där, då kommer du troligtvis kanske passera Nynäshamn också.

    villemoa, hallonkaka, mums!

    Passion krya på dig! Då skickar jag över något som min man ska göra till oss till efterrätt, ugnsgratinerade smördegsäpplen som är fyllda med mandelmassa och nötter och till det
    vaniljglass á la grädde.
    Om du inte gillar fyllningen kan jag skrapa bort den till dig, men annars tror jag att du kommer älska denna efterrätt.

    Cantaton, roligt att få gå på bröllop när ens bästa vän
    gifter sig!

  • Villemoa

    Det finns hallonkaka kvar så jag portionerar den och delar ut till alla som vill ha!

    dfk - du får gärna skicka över lite av er efterrätt till mig för det lät väldigt smarrigt!! Fast peta bort mandelmassan e du bussig

  • dfk

    Villemoa-jadå- i utbyte mot hallonkaka så delar jag också med mig mera! Måste bara fråga om hallonkakan, är det möjligtvis den sorten med nougat med i som heter prickkaka eller någon annan smarrig du bjuder på? Jag har nämligen lite frysta hallon och tänkte att imorgon ska jag baka något gott, kan vara kul att pröva nåt annat recept.

  • Villemoa

    Nej, det är faktiskt hallon i kakan. Receptet stavas Kungsörnens kakmix Allt är färdigblandat och det enda man behöver göra är att tillsätta vatten, smöra och bröa en form

    I det avseendet är man ingen riktig tant som inte bakar från scratch men kakan är gudomligt god! Finns choklad- och morotskaka också!
    Jag brukar pudra med florsocker, garnera med bär, vispa lite grädde och ha bär till också


    dfk skrev 2009-08-08 14:45:09 följande:
    Villemoa-jadå- i utbyte mot hallonkaka så delar jag också med mig mera! Måste bara fråga om hallonkakan, är det möjligtvis den sorten med nougat med i som heter prickkaka eller någon annan smarrig du bjuder på? Jag har nämligen lite frysta hallon och tänkte att imorgon ska jag baka något gott, kan vara kul att pröva nåt annat recept.
  • dfk

    Jag säger inte nej till goda kakor vare sig det är mix eller inte!

    Jag tittade förresten på solens mat förra söndagen(repris) del 5 och då bakade dom ett tomatbröd, tittade på hemsidan men hittar inte receptet någonstans, snyft!
    Åh, det såg så gott ut, men ska prova med foccaciadeg och se om det kan bli ett tomatbröd.
    Man bredde på grovhackadetomater, vitlök, olivolja, havssalt mm och vek upp snibbar så det vart ett runt bröd. När det var färdiggräddat kunde man skära tårtbitar av brödet och ha till soppa, pasta eller bara äta som det var. Däremot var receptet på en "Passato di fave con scampi" passerad bönsoppa med havskräftor med på hemsidan.Den soppan måste jag bara göra!

  • Im yours

    Fy tusan, stackars dig blomman. Gör i ordning en kanna med iste, som du kan smutta på under dagen. Krya på dig- kramar.

    Jag smakar gärna på både kaka, o efterrätt. Vilken fest, hörni.
    Härligt gott!!!

    Igårkv såg vi en film som heter Hangover, Baksmällan på svenska. Vet inte om den var särskilt bra eg, klart sevärd iaf. Handlar om ett gäng killar som drar till LA för en svensexa. Dramatik, och komik ........... Skratta får man iaf, o det är banne mig inte det sämsta

    Ha så trevligt på Gotland, min absoluta favoritö. Vad skoj att gå på bästa vännens bröllop, Cantaton. Leve brudparet!!

    Kramar / Liz

  • passionsblomman

    Nu börjar badrummet se normalt ut. Alltså, det här med att putsa fönster när det är gammalt och slitet är ju ett skitgöra utan like! Allt trä runtomkring själva fönstren är det som tar tiiiiid och nu när vi sk aflytta är det ju lika bra att ta dem riktigt ordentligt så det är flyttstädat just vad gäller fönsterkarmarna iallafall.

    Egentligen skulle jag ju måla klart, men just nu känner jag att jag inte klarar av att se all röra som råder över hela resten av stugan, så jag kör istället på att få undan pryttlar så man kan vila ögonen lite. Då känns det som att det inte är lika mycket kvar som det egentligen är.

    Nu har jag kaffepaus och äter kall våffla från igår, det funkar bra.

    Den där äppelgrejen dfk, vill jag gärna ha receptet på! Jag vill inte att du krafsar bort någon fyllning! Jag tycker om både nötter och mandelmassa.

Svar på tråden Tantvarning 5