• passionsblomman

    I vått och torrt och stiltje och orkan

    Här fortsätter vi längta,vänta,räkna och fundera över allt som hör bebisvärlden till och under tiden tar vi hand om varandra i skratt och gråt.

    Du som också vill ha barn-välkommen att hänga i det här helgalna men varmhjärtade gänget!

    Du som är känslig för att läsa om kroppsvätskor, sex och sjukhus, är också välkommen, men härmed varnad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-16 09:29
    Denna tråd utgör del 6 i vår följetong.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 09:28
    Länk till den förra tråden ifall nån vill ha...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3286162.html

  • Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan
  • Hvidbrud

    Ja, det var ju skönt att höra! Många tanter blir det! tycker mig få mer och mer kontakt med min inre tant ju längra jag varit gift. Och med ett gäng sköna tanter så är det helt skönt. Min mans kusin undrade vad deras dotter skulle kalla mig, då svarade jag Tant-***** Utan tvekan. Ville jag nu verkligen bli kallad tant undrade de de då. Jo, sa jag, det vill jag. Tanter är coola!

  • Villemoa

    Ja tanter är ett underskattat släkte Tanttråden bara måste finnas kvar!! Det är ju därför jag hänger kvar här på BT Sen så kollar jag ju lite i andra trådar också men inte lika mycket som i vår kära tanttråd

    22 augusti..det är ju snart och då har du blivit mamma!!

  • Hvidbrud

    Jepp! *Och hunnit hem med mitt lilla knyte... köpte kläder i st 50 i går. hon kommer nog att väga omkring 3250g... liiiten

  • lanovia 08

    Nu kommer ett totalt egoinlägg måste bara skriva av mig.
    Om ca 1 år fyller svärfar 50. Familjen vill då att vi skall göra en resa allihop till soligt ställe, typ Turkiet.
    När vi kollat på resor så kommer detta för oss 2 och bebis gå på ca 12000. Till detta får då läggas 1v med mat och annat som kostar.
    Jag kommer vara mammaledig, alltså ca 10 000 kr mindre inkomst.
    Allt detta ger mig ont i magen och totalt magknip. Jag fattar verkligen inte hur vi skulle kunna ha råd med detta.
    För min del är det iof knappt något som skall planeras o bokas förrän barnet är ute o fått ett namn (så biljett kan bokas) o vi vet att det är friskt o klarar av att resa när det är endast 8 mån.
    Men detta lugn verkar ingen annan vilja ha.
    Maken tycker bara att vi kommer nog inte ha så ont om pengar som jag tror. Nähä? Men det är ju inte precis så att vi har massor med pengar över på den inkomsten vi har nu. Bebisar brukar som bekant inte vara helt gratis heller.

    Vet inte vart jag vill komma med inlägget måste bara skriva av mig. Någon får jättegärna tala om för mig att jag bara är negativ och att detta såklart inte är något problem. Men det krävs en motivation också, men än att jag skall sluta oroa mig.

  • Villemoa

    Kallar du det liiiten ...min dotter vägde 2430g när hon föddes och hon fullkomligt drunknade i stl 50 stl 44 däremot satt som en smäck!!
    Våra grannar fick sin lilla dotter i början på juni och hon vägde omkring 3200g och jag tyckte hon var liten och då vägde Moa 800g mindre. Har ju nästan glömt bort hur liten hon egentligen var

    Visst är det mysigt att köpa kläder till nyfödda, man vill ju typ köpa allt som finns!


    Hvidbrud skrev 2009-07-30 11:33:43 följande:
    Jepp! *Och hunnit hem med mitt lilla knyte... köpte kläder i st 50 i går. hon kommer nog att väga omkring 3250g... liiiten
  • Hvidbrud

    Bebisen flyger iallafall gratis på många flygbolag fram til 2 år om de sitter hos dig. Kan verkligen förstå att du blir lite nojjig
    Måste du åka med? Klart att det inte är kul att stanna hemma när alla andra ska ha det roligt och fira, men om du får magknip av bara tanken gumman, så tycker jag att du får vänta och se. När bebisen är ute och allt visar sig att det är som det ska, så verkar det nog mycket mer lätta att se vad som är det bästa. Du är gravid, gumman, klart att du reagerar som du gör! Du vill skydda ditt barn.
    (Kommer ihåg hur det kändes att tänka på att vi skulle flytta EFTER bebis var född. Jag höll på att få krupp och hysteriska anfall och tårarna sprutade, nä, det skulle vara flyttat och det skulle vara stabilt)
    *kram till dig gumman* Vet inte om detta hjälper över huvedtaget, men jag förstår dig så väl!

  • Hvidbrud

    Vilemoa: hade ju räknat med att klämma ut en 4-kilo-bebis om jag gått tiden ut+1vecka... Nu blir hon lika stor som jag när jag föddes.
    Är 50 för litet??

  • Villemoa

    3,2kg är alldeles lagom och stl 50 är absolut inte för litet!! Vissa plagg kommer kanske vara lite stora men de växer så fort så!
    Moa var också uträknad att väga 3200g och hon kom 11 dagar före BF. Vi blev lite smått chockade över att hon var så liten med tanke på att SF-måtten var som de skulle vid varje kontroll. Jag hade iofs liten mage och gick bara upp 8kg men hon låg lite längre in och moderkakan låg i framvägg. De tror att det var moderkakan som inte gav henne tillräckligt med näring på slutet. Men allt det där idag spelar ju inte så stor roll med tanke på att hon är en pigg och glad liten tjej (hon är 16 månader nu). Iofs är hon liten i växten fortfarande, 9,3kg nåt sånt, men hon har alltid följt sin kurva och på längden ligger hon på kurvan som man "ska" göra.
    Hur mycket tidigare kommer er tjej att vara?


    Hvidbrud skrev 2009-07-30 12:51:31 följande:
    Vilemoa: hade ju räknat med att klämma ut en 4-kilo-bebis om jag gått tiden ut+1vecka... Nu blir hon lika stor som jag när jag föddes.Är 50 för litet??
Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan