• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Telis

    Tinga, förlåt mina närgångna frågor, jag blir bara så nyfiken eftersom jag inte vet nåt alls i ämnet. Hur är det med för tidigt födda barn, när räknar man med att dom ska vara ikapp barn som föds fullgångna när det gäller vikt och längd? Mäts era barn nu mot vad som är en normal kurva för för tidigt födda eller mot "normalfödda" barn? Så väger P&P även för lite jämfört med andra barn som är födda lika mycket tidigt?

    Hoppas att mötena imorgon ger något vettigt!

  • muggles

    Tinga: underförstått var att era händer var de rätta (jag har fått känslan av att vi har lite samma smak )! Jo jag känner mig faktiskt ganska lugn i barnverkstaden och jag är väldigt nöjd med det! Dels är jag (och maken) kluven till att "börja om" med ett barn till, det är nog inte lika självklart för oss att "skaffa" ett barn till, som för andra här i tråden. Och varje gång jag nojar pyttelite att det kanske inte blir ett till så tänker jag att jag är så tacksam att vi fick Moa. Hon håller oss ju rätt busy också Jag tycker att det är jättestor skillnad på att "bara" kunna få ett barn och att inte kunna få barn alls. Har man fått ett barn så är man ju inte ofrivilligt barnlös, och det får man uppskatta.

    Var det ngn mer som såg Dokument Inifrån igår förresten: svt.se/2.102376/1.1542726/den_svara_karleken&lpos=lasMer

    Man kände igen sig litegrann faktiskt

  • nennesjuttioåtta

    lappis
    jo men det är väl fler som blivit gravida med det levernet än tvärtom.

  • nennesjuttioåtta

    Tinga
    det var det jag hoppades på, att ni båda gör så gott ni kan. Dels vet ju din man hur frustrerande det är och dels för att ni kan ha stöd av varandra. Det kommer att vända så småningom, men medan det pågår så är det bästa att vara två om det!

  • Tinga

    Telis - inga frågor är för närgångna i den här tråden. Efter ungefär 3 år räknar man med att de flesta för tidigt födda är ikapp fullgångna vad gäller vikt och längd. Sen jämför man ju alltid korrigerad ålder, dvs utifrån när de skulle varit födda, så när jag säger att PoP ligger på minus tre standardavvikelser så menar jag i förhållande till deras korrigerade ålder. Annars kommer de inte ens med på kartan!

    Det finns inga specialkurvor för för tidigt födda, utan man använder korrigerad ålder istället, för att få en rättvisare jämförelse. Vid motsvarande fullgången tid vägde Piff 3.1 kg och Puff 2.9 kg, så även om de inte var stora var de ju inte alls så pyttesmå som de är nu (relativt sett, alltså). De andra neobarn jag känner till, ungefär 10 st, som var inlagda ungefär samtidigt med PoP är alla större nu, och vissa är mycket större. Därför känns det som att vi haft en väldig otur i att de är så usla på att äta, för jag har inte hört om några liknande problem med några andra barn, och därför tycker inte att jag har orimliga förväntningar heller. Det vore ju trevligt om de åtminstone kunde följa sina egna kurvor vad gäller vikt, men de sjunker ju som stenar.

  • Tinga

    Muggles - jag får väl skicka uppdaterade bilder så småningom (eller så får du komma och kolla själv), så får vi se om det var rätta händer. Jag har också fått uppfattningen att vi har ganska lika smak, så det stämmer nog.

    Jag hade tänkt se det där programmet du länkade till, men glömde det. På söndagar är dessutom TV:n oftast vikt åt makens fotbollstittande (vilket jag inte har något emot).

  • nennesjuttioåtta

    Tinga
    De neobarn du känner till, är det några fler som är tvillingar?

  • Tinga

    Nenne - jo, maken är nog en av få som verkligen, verkligen kan fatta hur jobbigt det är. Vi går här och slår i väggarna gemensamt ibland.

  • Tinga

    Nenne - nix, inga fler tvillingar, fast jag har aldrig hört att det skulle göra någon skillnad på matlusten.

  • Ore

    Hejsan hej allihop!

    Sweet: Trist med humörsvängningar, men be att få prova ett annat p-piller i så fall. Mina första p-piller gav mig migrän, de jag bytte till gav humörsvängningar, men jag orkade inte prova mig fram mer. Så det var inte förrän jag gick över till P-ring som jag började känna mig mer "normal" igen...

    Tinga: Glömde kommentera igår: Grymt bra tid på löpningen! Och återigen: Hoppas ni får bra hjälp imorgon!

Svar på tråden Livets stora och små frågor