• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • sweetstreet

    Hemlig,
    bra att du kollar skoldkorteln!
    Tror att tinga har i traden hade lite "svajig" sadan men hon fick ju ta sma guldpojkar sa med ratt hjalp kan det ju ga vagen anda!
    vad jag menar ar att det ar BRA att du kollar dig for OM det skulle vara ngt med skoldkorteln som inverkar pa feritiliteten sa ar det kanonbra att ni far hjalp med det! Att eliminera potentiella hinder ar ju det forsta man vill gora!

  • snaily

    Nenne, finns det flera libanesiska ställen i din stad? Jag har varit på en libanesisk restaurang där några gånger, tyckte den var jättetrevlig och hade god mat - lite udda med kombinationen med bowling och minigolf bara.

    Koko, tycker det låter bra att du är 100% Norrland!

    BS, perfekt att du fått remisser för att kolla upp allt! Känns som det mesta kommer gå din väg ett tag nu!

    Sweet - vet precis vad du menar med att det kan vara skönt med lite svalka (även fast det känns lite avlägset just nu just här). Maken bodde 2 år i Australien och jag var och hälsade på när det var som hetast; det var 35 grader varmt i hans pyttelilla lägenhet utan AC och utan fläkt! Behöver jag säga att det var svårt att sova... Efter nån vecka åkte vi på en minisemester söderut, där det var mycket svalare, typ som normal svensk sommar. Då hade man vant sig så vid hettan att man frös, jag blev tvungen att köpa en ful tjock rosa fleecetröja med en stor broderad papegoja på

    Totalt OT: Idag var jag och kollade på ett kul sevärdhet som bara finns några dagar varje vår - det är en å som har mycket vatten så här års där vattnet forsar ner i ett lodrätt schakt till ett vattenkraftverk. Eftersom det sugs ner mycket luft också så blir det övertryck i schaktet efter en stund och det sprutar då upp en enorm vattenkaskad ungefär en gång i kvarten. (Står man för nära ån blir man väldigt blööööööt.) Fenomenet har ett halvobscent namn och jag har lagt upp en bild i mitt galleri.

  • sweetstreet

    BS,
    hur har det forresten gatt med iris och hennes lakarbesok?? Nar jag sist ahde tid att titta in regelbundet var det ju en massa kring detta och hennes vikt etc... Det var ju langesedan nu forstas sa kasnke har det hant en massa jag missat?

    Vi ar fortfarande supernojda med dagiset! Det ar helt fantastiskt bra maste jag saga!!!!
    kan inte bli battre.
    Igar var jag dit en svang pa eftermiddagen for att halsa pa. Det ar ju sa bra nu nar jag jobbar alldeles intill for da kan man knata over dit ibland och vara dar en stund med lilltjejen!
    Jag blir lika imponerad och glad varje gang jag ar dar. Personalen ar underbar och man riktigt ser och kanner hur bra relation de har till alla barnen!!!!
    Det ar 8 barn pa hennes avdelning. Och de ar 3,5 larare som jobbar samtidigt. Mentotalt ar de ju fler larare saklart men de jobbar lite i "skift" som overlappar varandra. Dagiset ar oppet mellan 8.30 - 18 sa vissa borjar pa morgonen men slutar tidigare pa em, medan vissa borjar vid 10-tiden och jobbar till kvallen.

    Igar nar jag var dar blastes det sapbubblor och sedan kom musikpedagogen dit och sjong och spelade med/for barnen. Det gillade de jattemycket. Hon kommer tydligen varje tisdag och sjunger o spelar en timme pa varje avdelning.
    Lilltjejen spelade trumma och sjong med sa det stod harliga till. Sedan "dansade" hon ocksa lite, dvs vaggade fram o tillbaka till musiken (sittandes). Det sag for harligt ut!!

    Jag lade in lite bilder pa bloggen fran det igar om du vill kika. Inte sa bra kvalitet pa bilderna dock for de ar tagna med min mobil, men men...

    Hur gar det pa Iris dagis?
    Trivs hon?
    Trivs ni??

  • sweetstreet

    Snaily!
    haha! maste kolla detta!!
    Kanske kan vara ngt for alla som snart har AL att kolla pa! bara for att komma i stamning liksom, hahaha!!!

  • viktualia

    Blivande fru L - kära nån vilken story!

    Liten - låter som att det är dags för ett grattis till lyckad op... undrar just om jag nånsin kommer ta mig för nåt sånt

    Koko - reklamera mjölk.... att du orkade.. men tredje gången kanske jag också skulle tagit mig samman

    Libanesisk mat är ljuvligt!!! hihi! Och Telis och jag har bevisat att man kan goffa sånt!

    Snaily - AVIS!!! Jag vill också shoppa på Lundhags outletrea!! Har en del friluftslivsprylshoppingbehov... ehum...

  • _koko_

    snaily - Ok, då gissar jag på sprutet.

    BS - Vad glad jag blir att du fått de remisser du behövde!! Heja din läkare! Förstår att du är stressad över jobbet när du måste vara borta så mycket, ser inte fram emot VABandet!!! Men det är ju samtidigt inget att göra åt, är barnet sjukt så är det.

    Hemlig - Skönt att du blir kollad direkt, men knepig husläkare som bara avfärdar det sådär! Kanske menar han/hon att det inte är någon fara för din hälsa, men nu handlar det ju inte om det utan om att bli gravid!

    Hmm, vad var det mer? Härlig energi från sweetan!!

    Jag har precis kommit hem från min gravidyogakurs och är så skööönt avslappnad. Och godissugen, som vanligt. Ska nog börja med ett par knäckemackor med leverpastej och ett glas juice för järnets skull, sen FROSSA! Eller så somnar jag, hahaha...

  • _koko_

    vickan - Det var inte så jobbigt att ringa ett samtal och berätta vad det står på mjölkpaketet (bäst före och tillverkningskod). Jag har blivit rätt bra på att reklamera, man brukar bli bra kompenserad och man har ju ändå betalat för varorna!

  • Telis

    Coolt snaily, precis som en gejser.


    viktualia skrev 2009-04-29 20:29:23 följande:
    Libanesisk mat är ljuvligt!!! hihi! Och Telis och jag har bevisat att man kan goffa sånt!
    Vickan, jag tror att jag är mätt fortfarande efter den gången. Åt vi mat för fyra eller sex personer tror du?
  • viktualia
    Telis skrev 2009-04-29 21:09:15 följande:
    Coolt snaily, precis som en gejser. Vickan, jag tror att jag är mätt fortfarande efter den gången. Åt vi mat för fyra eller sex personer tror du?
    usch... jag vågar inte tänka på det.. men jag gissar att sex pers hade ätit sig hyfsat mätta i alla fall.... gaaaaaaaaaaa!

    ååå vad jag blev sugen på att ut och äta... hm... får sväronbesök på fredag så det blir nog dåligt med middag på restaurang här... hmmmmm....
Svar på tråden Livets stora och små frågor