• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Kjell Präst
    Ore skrev 2009-04-14 10:32:02 följande:
    Eller ska vi helt enkelt kräva ombyggnad till rullband i alla kyrkor. Kan bli ganska fräckt när prästen kommer glidande in genom röken...
    Så har vi det i vår kyrka. Kyrvaktmästaren brukar också rulla fram på det bandet på söndagmorgnarna om det har blivit lite sent på lördagkvällen
  • Ore

    Ah, smart Kjell!. Tycker ni ligger i absolut framkant i er kyrka. Hade jag inte redan varit gift hade jag vallfärdat till din församling för en vigsel!!!

  • Kjell Präst
    Ore skrev 2009-04-14 10:48:52 följande:
    Ah, smart Kjell!. Tycker ni ligger i absolut framkant i er kyrka. Hade jag inte redan varit gift hade jag vallfärdat till din församling för en vigsel!!!
    Och värre blir det sedan rökbyxorna är införda!
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-14 10:56:44 följande:
    Men kan ingen lämna över prästen till brudparet då?
    Mäh! Det ska ju en kyrkvärd göra, det står ju i början av tråden!
  • Aleta

    Så ska vi göra, vi kommer att stå där framme och vänta, för vi vill inte se prästen före vigseln.
    Vi vill att han/hon ska se blicken i våra ögon när vi får se honom/henne för första gången, skridande ner för altargången. (Eller rullande, beroende på hur modern kyrkan är.)

    För att prästen inte ska snubbla, bli nervös eller liknande så har vi bett ärkebiskopen att leda in vår präst och lämna över till oss.
    Ärkebiskopen var mycket förstående och tillmötesgående när vi frågade, ja, han blev faktiskt riktigt hedrad att få göra detta.


    MulleNuh skrev 2009-04-14 10:56:44 följande:
    Men kan ingen lämna över prästen till brudparet då?
  • MulleNuh
    hhahahahahahahahahahaha...
    Aleta skrev 2009-04-14 11:10:35 följande:
    Så ska vi göra, vi kommer att stå där framme och vänta, för vi vill inte se prästen före vigseln.Vi vill att han/hon ska se blicken i våra ögon när vi får se honom/henne för första gången, skridande ner för altargången. (Eller rullande, beroende på hur modern kyrkan är.)För att prästen inte ska snubbla, bli nervös eller liknande så har vi bett ärkebiskopen att leda in vår präst och lämna över till oss.Ärkebiskopen var mycket förstående och tillmötesgående när vi frågade, ja, han blev faktiskt riktigt hedrad att få göra detta.
  • MulleNuh

    Ja det råder ju ingen brist på fantasi här inne iaf!! Härligt!

  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-04-14 11:10:35 följande:
    Vi vill inte se prästen före vigseln.
    Det vill inte jag heller, så jag har sett till att täcka över all speglar i kyrkan med svarta filtar, och alla kyrkfönster. Det blir lite dystert men det piffar vi upp med färgglada papegojor som fladdrar omkring under vigseln.
  • MulleNuh


    Kjell Präst skrev 2009-04-14 11:20:36 följande:
    Det vill inte jag heller, så jag har sett till att täcka över all speglar i kyrkan med svarta filtar, och alla kyrkfönster. Det blir lite dystert men det piffar vi upp med färgglada papegojor som fladdrar omkring under vigseln.
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?