• FruRuotimaa

    Varför blir jag inte gravid?

    Hej! Vi har försökt göra barn 3 månader men ännu en mens kom :( hur länge brukar det normalt ta innan det lyckas? hur var det för er?

    jag är annars frisk och har regelbunden mens. har försökt pricka in ÄL varje gång.

    Vad tror ni är felet?

  • Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?
  • Villemoa

    Tydligen hade jag väldigt fel som skrev nåt här överhuvudtaget och jag ångrar bittert att jag berättade att det för oss gick på första försöket. Jag försöker inte alls påskina att jag vet hur det känns att ha försökt få barn jättelänge och jag beklagar bara att några av er har misstolkat mitt inlägg. Ingenstans säger jag "gaska upp dig, tänk inte på det" och jag tycker det är jättetråkigt att folk blir provocerade av det jag sa. Naturligtvis är detta känsligt för vissa och säkert har ni hört många kommentarer men ta inte ut det på mig!!
    Det är så jättetråkigt att man inte kan skriva något på forum utan att människor ska ta illa upp precis som om jag riktat mina kommentarer mot dem personligen.
    Jag blir också j-ligt upprörd över den stora kritik som kastats mot mig och därför ska jag, min lyckosamma j-el som blev gravid direkt, hålla truten och lämna denna tråden här och nu!

    TS: ursäkta att jag blev OT och jag önskar dig all lycka till!

  • nennesjuttioåtta

    Fast är du helt övertygad om att det beror på att de släppte tanken på det och att det var just därför som det blev en bebis? Om inte så är väl inte det något råd utan just en hint om att TS ska sluta fundera så mycket (dvs att hon gör något fel).

    Visst, TS bad om råd. TS har inte försökt så många månader så då kan man visst ge råd, för det tar ju ett tag att prova allt och det finns en uppsjö av trolleritrix som för den skull inte heller det har någon bevisad effekt. Men kanske värt att prova.

    Bisolvon. Hostmedicin som är slemlösande. Bra om man har väldigt segt livmodersekret. Men samtidigt kan man ha för tunt och det är inte heller bra och hur vet man det utan att läkaren har undersökt saken?

    Glandin/Borago. Kosttillskott mot PMS som en del blivit saliga på. Men många har även fått rubbad cykel och det är ju inte så kul.

    Ägglossningstest. För att se när ägglossningen är så att man kan tajma. Spermierna lever 3-5 dagar så det är bättre att sexa några dagar före ÄL för när ägget väl har släppt så är det för sent (de hinner inte upp).

    Temp-mätning. Kroppstemperaturen stiger ca en halv grad efter att ägget har släppt och sjunker någon dag/samma dag som mensen kommer. Ligger fortsatt högt om man är gravid. Det här måsta man göra några månader för att se hur just din kurva ser ut. Dock är det mer en metod för att se att ÄL varit.

    Akupunktur. Obalanser i levern, njurar och/eller mjälten kan göra att en befruktning inte vill stanna i kroppen. Stimulerar ÄL och nidationen (när ägget fastnar).

    Pergotime. Homronpreparat som är ÄL-stimulerande. Om du inte har regelbunden mens eller för svag ÄL. Receptbelagt.

    Känna på livmodertapen. Öppen vid ÄL och mens. De på FL vet mer.

    Inga glidmedel, ej heller saliv. Även om det inte står att det är spermiedödande så kan det ha en negativ effekt. Finns särskilt glidmedel som heter pree-seed om man nu inte har tillräckligt med glid själv.

    Ha kul på vägen. Investera i sexleksaker, ha sex utomhus eller på köksbänken en tisdagsmorgon. Inte för att du lättare blir gravid då utan för att det inte ska kännas som en verkstad.

    Lycka till!

  • Villemoa

    Ja, du tolkade mig fel och jag förstod att detta är något oerhört känsligt för dig. Nu var inte min kommentar riktad mot dig personligen eller mot TS heller för den delen utan jag uttryckte vad jag själv TROR. Jag har inga vetenskapliga bevis för det men det är min åsikt.
    Jag önskar dig all lycka till med det du önskar allra mest!


    Telemarkgrrl skrev 2008-11-22 17:50:15 följande:
    Vad menar du med "nåt sånt här"? Att jag inte håller med eller att jag tolkar dig fel? Jag är ledsen om jag missuppfattade dig, det gjorde jag inte med flit. Vi utgår alltid från våra egna erfarenheter, eller hur? Jag tror inte att man, om man har lyckats själv på första försöket, förstår hur det kan kännas för dom som har försökt få barn på alla möjliga sätt när folk pratar om att det är en psykologisk spärr. För mig iallafall känns det förolämpande och förringande och förnedrande.Ja, jag kanske är lite för känslig och reagerar lite för starkt men det är ett väldigt känsligt ämne och när man försökt få barn länge så hjälper det inte någonstans att få höra att det kan bero på en psykologisk spärr hos en själv.
  • nennesjuttioåtta
    Villemoa skrev 2008-11-22 20:49:04 följande:
    Tydligen hade jag väldigt fel som skrev nåt här överhuvudtaget och jag ångrar bittert att jag berättade att det för oss gick på första försöket. Jag försöker inte alls påskina att jag vet hur det känns att ha försökt få barn jättelänge och jag beklagar bara att några av er har misstolkat mitt inlägg. Ingenstans säger jag "gaska upp dig, tänk inte på det" och jag tycker det är jättetråkigt att folk blir provocerade av det jag sa. Naturligtvis är detta känsligt för vissa och säkert har ni hört många kommentarer men ta inte ut det på mig!!Det är så jättetråkigt att man inte kan skriva något på forum utan att människor ska ta illa upp precis som om jag riktat mina kommentarer mot dem personligen.Jag blir också j-ligt upprörd över den stora kritik som kastats mot mig och därför ska jag, min lyckosamma j-el som blev gravid direkt, hålla truten och lämna denna tråden här och nu!TS: ursäkta att jag blev OT och jag önskar dig all lycka till!
    Ja, det är väldigt känsligt. Och tyvärr blev du den som eldade upp mig idag. Mina inlägg är inte riktat mot dig personligen utan på "slappna av"-tipsen som företeelse.
  • MyochErlend

    ...
    har läst hela tråden och tänkte bara...
    Min mamma fick besked om att hon inte kunde få fler barn efter mig pga endometrios.. 11 år efter mig får jag en lillebror:)
    ..jag tror inte detta beror på att de slappnande av mer och hade slutat "försöka" för detta var ju 7 år efter diagnos...

    MEN är inte detta det samma som man hör och säger till folk som längtar efter att hitta "den rätte"....
    "sluta försöka...leta inte" eller att folk säger "När jag inte alls var ute efter en pojkvän, då bara mötte jag ...."
    Ja ni fattar...

    Grejen är ju att det psykiskt kan kännas lättare för att du inte hela tiden varje dag går och tänker på det.. men jag tror defenitivt inte att barnlösa som har vart det länge.... (nu pratar vi år) ...tänker så...

  • Marie88

    Nu tycker jag vi lämnar det som har skrivits tidigare som kan anses vara ett påhopp eller liknande och fokuserar på tråden istället, inga personer.
    Ingen ska känna sig påhoppad för sina egna åsikter utan vi ska fokusera på vad denna tråd handlar om - ofrivillig barnlöshet.

  • nennesjuttioåtta

    Det roliga är att jag själv har sagt "slappna av så kommer det", innan jag själv satt i sitsen. Tråkigt att lära sig att det är en sårande kommentar på det sättet bara.

  • Villemoa

    You could have fooled me!
    Jag gav aldrig något RÅD, det är din tolkning. Jag känner mig bara jävligt påhoppad!


    nennesjuttioåtta skrev 2008-11-22 20:53:53 följande:
    Mina inlägg är inte riktat mot dig personligen utan på "slappna av"-tipsen som företeelse.
  • Augusti2010
    nennesjuttioåtta skrev 2008-11-22 20:53:53 följande:
    Ja, det är väldigt känsligt. Och tyvärr blev du den som eldade upp mig idag. Mina inlägg är inte riktat mot dig personligen utan på "slappna av"-tipsen som företeelse.
    Fast ditt inlägg var väldigt riktat mot henne personligen. ("Urbota korkat inlägg", "hur kan du ens tro att du har den minsta aning om vad just du gjorde som var rätt där vi andra tydligen gör så katastrofalt fel" etc.) Måste bara påpeka det, tycker man ska tänka både en och tio gånger innan man skriver ett sådant personligt riktat inlägg.

    Nu lämnar jag också denna tråd, eftersom jag, som visserligen fick barn först efter ett år (dvs. betydligt senare än genomsnittet) och som dessutom har en och annan nära vän som haft mycket svårare än jag att få barn, uppenbarligen inte har några råd att komma med (utan att bli påhoppad).
Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?