• nennesjuttioåtta

    Lös biljett till barnkarusellen!

    Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

    Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

    Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

    Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

    Nu åker vi!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

  • Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • muggles

    koko: jag menar inte att skälet är fel i sig men det känns fel för oss. El rättare sagt, jag kanske trodde att folk i allmänhet var sugna på en nr 2. Men så kanske det inte är? Det kanske är fler som tänker praktiskt än vad jag trodde?

    Oms: japp jag är lite rädd för vad förhållandet tål också. Man är ju redan ganska sliten mellan alla måsten och en del säger att 2 barn inte alls är lika mkt jobb som 1 (dvs att det inte skulle vara så mkt mer jobb med 2 än 1). Tänk om man till slut känner att allt bara handlar om att "rodda" vardagen med dagishämtning, tvätt/städ (fiskpinnevardagen som jag brukar kalla den) och man inte har ngn romantik kvar alls?

  • Oms

    Ang syskonrelationer så går man ju enbart efter sina egna erfarenheter så där får man ju tänka själv hur nära/onära man är sina egna syskon om det är det man har som anledngin till ett barn til.

    JAg som har 3 syskon tyckte synd om alla ensamstående barn under min uppväxt då de inte hade några äldre syskon att skryta med hade de däremot småsyskon tyckte jag synd om dem för det - för fy vad hemskt att vara tvungen att dela m sig till ngn yngre (japp jag e ju sladdis).

    När jag sen blev vuxen så var kontakten redan utarmad på sina håll och idag har jag bara nära kontakt m en av mina bröder. Den ena har ingen av oss kontakt m då han har flyttat långt o valt det så o den andra e bara en enstörning av naturen och har inget direkt behov av att mingla m sina syskon (eller så många vänner heller för den delen - han e en riktig hustomte) så för mig att ha argumentet "ett syskon så att de har varandra när de blir stora" det håller inte i mitt fall baserat på egna erfarenhter. men hade du frågat mig för ca 10 år sen hade jag sagt JA - jo såklart att O behöver ett syskon.

    Sen har jag vänner som inte skulle kunna tänka sig en dag utan sina syskon men ändå itne vill ha fler än 1 barn då de menar på att deras barn har så många kusiner som de är så nära - just för att de vuxna syskonen umgås så nära som de gör.

    intressant är det iaf hur man tänker i frågan!

  • muggles

    Nä fan jag tror jag sticker hem - gör ju ändå ingen nytta här (om inte BT räknas? ) C U L8er!

  • Telemarkgrrl

    muggles, det låter som om du och Vickan har ganska mycket gemensamt.

  • Lapinette

    Vad jag har hört så är det jobbigt att få barn nr 2 men därefter så är det ingen skillnad MEN vad vet jag??!!

  • Oms

    Mugglan - ska man prata om att 2 barn inte är jobbiga än 1 så pratar man nog enäggstvillingar som dessutom har den fantastiska gåvan att de älskar varandras umgänge framgör ngt annat

    2 barn -oavsett ålderskillnad- är 2 barn. De är två som ska ses om, ges kärlek till, kläs, matas, tröstas, gosas, fostras osv osv det tar tid o kraft o man känner sig ständigt som om man är på fel plats och dessutom lite skyldig om man sätter sig o tar lite egen tid däremellan. Dock lär man sig att hantera det, man lägger upp rutiner som gör att barnen får egen tid när det passar en själv och man bokar in egen tid m maken (ja spontan kan man inte vara då barnen oftast redan tagit den tidenhaha)

    att säga att det bara är några tuffa hundår i börja o sen går det som på räls är ju också att fara m osanning i flera fall tyvärr. hur många har tonåringar som trotsar samtidigt, har samma umgäsgeskrets o smiter iväg på samma fester? eller som har samma sporter o dessutom samtidigt i samma lokaler? eller samma prov som det ska pluggas in 87 sidor till m DIN hjälp till dagen därpå...

    ja tycker nog at man ska känna i hjärtat för flera barn och inte bara tänka praktiskt. Det är ju faktiskt du o din man som ska vara föräldrar här och om ni inte orkar med det finns det ingen plan b utan man får köra på ändå.

    *haha, börjar nästan själv tveka nu när jag läser det här - herregud vil jag o maken verkligen ha 3 barn?*

  • Lapinette

    En av mina väninnor har räknat ut att hennes båda döttrar (födda när inpå varandra) kommer att vara i tonåren när hon går in i klimakteriet. Det kommer nog att bli tufft!

  • _koko_

    oms - Man utgår ju som sagt alltid från sina egna erfarenheter, och det vi hittills skrivit här bekräftar ju att man egentligen inte kan göra det.

    Jag har en kollega som är gravid nu, och SHIT vad jag längtar efter mage, så man kan nog definitivt säga att jag är sugen. Men sen hade jag ju också en lätt första graviditet (man glömmer fort...).

  • _koko_

    oms - Och jag LÄNGTADE efter att läsa läxor och skjutsa till olika sporter och vara morsa på stan när jag läste det du skrev...

    Fö tror jag absolut att det är jobbigare med 2 barn än 1!!! Framför allt för relationen, man måste helt enkelt anstränga sig för att ge den tid också! Barnen kräver ju sin tid, men relationen gör inte det och plötsligt står man där och har inget gemensamt längre.

  • Oms

    En jobbarkompis adopterade tvillingar för 14 år sen då flickorna var 1,5 år ugnefär. Hon fick genom adoptionen snabbt då det var 2 st eftersom de flesta vill ha 1 barn och dessutom gärna yngre barn (då iallafall). Hon tänkte att tjejerna skulle känna sig trygga m varandra o ha ngt gemensamt när de växte upp osv och hon skulle inte hinna med fler adoptioner (hon var 39 när hon fick tjejerna till sig tror jag).

    Dessa tjejer har inte dragit jämnt från dag 1! de har bråkat om allt o det jämt o ständigt - de är varandras motpoler. Det har tyvärr gått så långt att den ena tjejen inte bor hemma nu utan hos min jobbarkpmis syster o har så gjort i 1,5 år och kommer väl vara där iaf hela högstadietiden ut sen får man se.

    så även där där man ngnstans trodde att flickorna skulle hitta styrka i varandra som adopterade (man berättade för dem när de var mkt små) så har det inte blivit så och föräldrarna har tvingats välja den ena eller den andra i måpnga konflikter - ett hemskt scenario för en förälder.

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!