• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • Oms

Kokosen - Hahah ja sedär vad olika man kan tycka baserat på samma text men visst är det härligt m barn!! jag ville inte ens ha några när jag växte upp o fick en chock när jag blev gravid m stora tjejen - men idag så kan jag itne tänka mig ett liv utan barn - lustigt det där hur man förändras o anpassar sig till livets olika skeden.

• Oms

appropå morsa på stan så ska jag köra min första FÖRÄLDRAVANDRING om några veckor - nu e det dags! man börjar vandra när barnen går i 6:an och så får man vara m sålänge man vill men det brukar var tom 9:an.

änsålänge är det bara fredagar och man går bara 1-2 gånger per termin för det finns så många som vandrar efter Richardofallet. ma har kontakt m såväl polis som fältassistenter och de som är vana säger att man får en oerhörd insikt i hur det är att vara tonåring idag. Tydligen är den insikten inte helt angenäm men ack så viktig!

Vi träffas i Fältan kl 9 o slutar vid samma plats kl 01 och då har man knatat hela östermalm runt några varv.

jag ser fram emot detta även om jag är lite nervös för allt jag kommer att få reda på ang tonårslivet.

• Ore

Oms: Vi har samma blodgrupp, A -

Jag har vetat min blodgrupp sedan jag var liten, eftersom mamma har samma blodgrupp som mig. Vagt minne av att hon var tvungen att ta någon spruta eftersom hon kunde få barn som var +, vore inte så bra om hennes blod började motverka bebisens blod, på något sätt... Vet inte exat hur. Detta papper har satts in i våra fotoalbum. Men det kan vara pga att mamma saknar rhesus-faktorn (RHD -) som det togs prov på oss, det kanske inte är standard? Och det kanske idag snarare bokförs i något datasystem, än stämplas på ett papper med stora blå bokstäver...

Apropå CV: En sida rekommenderas, två sidor ok - om det är vettigt innehåll. Själv kunde jag med litet marginaltrix och liknande få in det på en sida, vilket ansågs vettigt när jag kom direkt från universitetet. Har man haft andra jobb än "orelevanta" sommarjobb så kanske man behöver litet mer utrymme för att ge litet beskrivning av vad tjänsten innebar. Men viktigt är att komma ihåg att ett CV faktiskt inte ska säga allt, de ska behöva kalla in dig på intervju för att få hela bakgrunden, då du även ska kunna blända dem med din personlighet.

• Ore

Angående syskon, jag är näst äldst av fyra barn. Vi är allihop födda med cirka 2 år och 7 mån mellanrum mellan varje barn, +/- några veckor...

Den som jag står närmast är mitt yngsta syskon, som är längst från mig i ålder... Jag tror att det har mycket att göra med individerna... Överlag verkar det på mina kompisar som att man har mer gemensamt som små om man är födda tätt, men mer gemensamt som vuxna om det är flera år emellan. Jag och mina kompisar har spånat kring om det är ökad risk för konkurrens mellan syskon som är födda tätt, speciellt om det är samma kön på dem, som riskerar att förstöra relationen.

Jag och min yngre bror har haft litet knepigt förhållande, vi tävlade mycket mot varandra, lika mycket tävlingsmänniskor båda två. Och jag tog det inte så bra när han började bli vuxen och jag inte vann längre, utan var kanske litet väl snarstucken mot honom. Det lever till viss del kvar än, att jag är för mycket "uppläxande storasyster", även fast jag inte är det längre så ser han allt på det sättet. Och storasyster överträffade jag i skolan, sänkte hennes motivation totalt att jag lärde mig läsa samtidigt som henne... Det är något jag vet att mamma önskar att hon hade lyckats hantera bättre, men de fattade inte att jag lärde mig läsa så tidigt...

Så jag är helt inne på att det gärna kan gå åtminstonde 3-4 år mellan de två barn som jag hoppas få...

Har känt mig väldigt gravid i helgen. Jag har inte inbillat mig att brösten är litet ömma, kände det helt klart när jag skulle smörja in mig efter duschen, när jag strök över brösten så var de rejält ömma. BIM på fredag (eller kanske lördag), ska testa i början på nästa vecka om inte mensen kommit.

• nennesjuttioåtta

hohooo nu är jag här utan övervakare.

Oj, vad hade jag tänkt skriva...
    *kollar efter frejis*

Jag har AB+, som endast 7% av befolkningen har (om jag minns det rätt). Bra att ha om man donerar då man kan ge till både A och B. Men de vill inte att jag lämnar blod för dels har de stuckit sönder mig så många gånger (har fastnat i venen och kan dessutom bara stickas i ena armen) och jag ligger ju redan på gränsen för hur liten man får vara (man ska ju väga över 50 kg och det gör jag ju men med tanke på omständigheterna).

Syskon
    Vi är 4 syskon i spridda skurar. Jag har en syrra som är två år äldre och samma som Ore så lärde jag mig läsa samtidigt som henne. Bra sparringpartner men det tyckte nog inte hon. Där hon fick kämpa har jag alltid glidit på räkmacka. Hon tog pianolektioner, jag lärde mig spela tvåhändigt efter en jul hos farmor som hade piano (jag spelade fiol så jag hade ju fördel av att ha gehör). Populär jag var... De andra syskonen skiljer det så mycket åt i ålder men min lillasyster har jag bra kontakt med idag men inte förr, minns henne knappt eftersom hon var en tyst blekfis. men vi hörs inte så ofta någon av syskonen. Vet inte varför... Men önskar att jag hade haft tajtare relation med dem!

Vi skulle gärna vilja ha 2 barn åtminstone. Maken har sagt att om det skulle vara tvillingar så passar det ju bra med en sladdis sen (fast vete tusan om man orkar det tillsammans med ett tvillingpar + kämpandet som vi troligtvis inte kommer ifrån). Men som det ser ut nu så är 1 mest realistiskt och mycket efterlängtat!

Lugg
    Jag har nog haft alla frisyrer och färger man kan ha utom lockigt och blått, men eftersom jag ser ut som ett fån i allt eftersom håret vägrar samarbeta (Anemonen påminns jag ju också om, hahahah!) och det slutar alltid med att det blir långt igen utan lugg. Thank god för tofs! Tycker lugg passar jättefint på dig, Koko! Lappis, förstår inte riktigt vad du menar med din panna för den ser ju helt vanlig ut! Och hade jag varit dig hade jag gärna visat alla mina fina drag!
    Träffade ju min vän E efteråt och hon har gjort extensions och färgat håret mer likt sin vanliga röda ton och satans vad fint det var! Också där med lugg! Hmmm... *skramlar med spargrisen*

telis
    Tack än en gång för mat och husrum! Himlans trevligt och kul att träffa din man igen - väldigt sympatisk och jag vet inte vad det är men jag börjar bli väldigt fan of gråa hårstrån...

• nennesjuttioåtta

Ore
    ojojojoj, låter plussitivt!!!! När är BIM??

Dagens gravidsymptom
    Bröst!!!!! *aoootch*

That's about it. Men för er som inte vet så fick jag ömma tuttar redan dagen före inseminationen, och således före ägglossningen (tog ju ÄL-sprutan sen på kvällen).

• Frejis

Hej på er!
    Har inte hunnit läsa ikapp, men såg när jag bläddrade genom tråden att några av er undrade hur det har gått idag. Ingen tant ännu och inga symptom på någonting annat än hennes ankomst fast så har det varit sedan i fredags. Hon dyker väl upp imorgon eller på onsdag, gissar jag, en vanlig försening

Tittar in senare och mer noggrant ikväll. Sen till träningen, nu måste jag rusa!

Kram!

• FruCicci

Hej!

Nenne: jag har AB + med, och jag tror du har fel vad gäller att lämna blod. Jag har fått höra att jag kan TA EMOT blod från både A+ och B+, men jag kan inte ge till någon.
    Eftersom jag har AB så kan man ju inte ge blod till någon med B, då får de ju 'A' i sig med, nicht gut! Däremot kan ju båda ge till mig eftersom har både och.
    Men det är vad de sa till mig.

Syskon: För mig är det AO med ett syskon. Gärna nära det andra. Jag är av en ovanligt positiv natur och tänker inte se några problem. Maken pratade i går om nr 2 chocken, jag blev förbannad, varför göra det svårt redan 7 månader innan? Grrr.

Jag har haft ett fantastiskt första år med min son, jag har njutit varje dag. Jag hade även förmånen att ha en underbar graviditet, jag älskade min mage och tyckte att jag själv var fin. Fann inget jobbigt med att gå upp i vikt och få lite ryggproblem, det hör till och det är en sådan kort period.

Jag ser så OTROLIGT mycket fram emot detta nya lilla barn, jag är så glad att jag blev gravid så pass snabbt och jag tänker se positivt på det hela (till motsatsen är bevisad).
    Som koko skrev längtar jag efter magen, sparkarna, känslan, förlossningen (det var det mäktigaste jag har gjort), o småbarnstien med gos och amning.
    Det kommer gå kalas bra, bara man får fjong på sina rutiner.

Mitt CV är flera sidor lång, jag har gjort allt o lite till i livet, mer än många hinner med på ett helt liv är redan avklarat för mig. NU väntar något annat, bättre.
    Jag behöver inte jobba heltid, jag vill inte det. Jag satte inte barn till värden för att jag ska pussla, stressa och få vardagen att gå ihop, jag satte dem till världen för att jag inte kan tänka mig en tillvaro utan dem.

Tankar som jag har haft är bla att jag är rädd att jag ska förlora mitt barn, om jag bara har 1 då har jag inget kvar.
    Vilken glädje att få växa upp med ett syskon så tätt.
    Min bror o jag är natt och dag, 2,5 år mellan oss, men vi har en kanonrelation idag och pratar mycket om våra föräldrar. Jag är så tacksam att han bor i Blekinge för att han finns så nära dem, och de blir äldre, precis som jag kommer bli, och då vill jag att Victor ska ha stöd av sitt (förhoppningsvis sina) syskon.
    Sen handlar mycket om hur man involverar syskon med varandra. Det behöver inte bli hund och katt - trots olikheter.
    Jag är väldigt fööööör syskon, orkar inte pladdra mer om det nu...

Frejis, INGEN TANT, jag smäller av! Shit pommes frittes, jag vet inte vad jag ska skriva mer än nu håller jag verkligen tummarna...

Lappis, du kan ju få fler barn, om du nu är gravid och sen de FET och IVF du har kvar You never know.
    Tänker på Frullans kusin som vips är gravid, oplanerat o är 45 år

BS, du är så gullig som bryr dig så mycket om Victor och hur han mår...
    Victor: han mår skit, vi ska till läkaren 10 i morgon. Han blev sämre igår (fan att jag inte fattade det utan drog med stackaren på brunch).
    Han somnade helt utmattád idag kl 18. Svart runt ögonen, äter inget, feber, ögoninfektion, gnäller och gråter, förkyld, munsår - you name it, allt liksom.
    Men så fort de börjar på dagis - så blir det så här.
    Hoppas han blir bättre snart, jag saknar min glada goa lille kille och blir så ledsen av att han mår dåligt.

Oj, vilket långt inlägg....

• Telemarkgrrl

Ore skrev 2008-11-10 17:10:10 följande:

Apropå CV: En sida rekommenderas, två sidor ok - om det är vettigt innehåll.
    Rekommenderas av vem? Mitt fackförbund säger två sidor, makens säger max tre och jag har inte sett något exempel på nätet som har varit så kort som en sida. Kommer man direkt från universitetet kan det kanske räcka med en sida men har man jobbat lite så räcker det inte.
  • Telemarkgrrl

Frejis, hur är det med din pappa?!?

Nenne - Maken rodnar och tackar.

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!