• SweetSun

    Den Borgerliga Tråden

    Jag ser lite småtrådar överallt, och de gamla trådarna har stängts! vad sägs om en tråd för oss som ska ha en borgerlig vigsel?

    Hur ska dagen byggas upp? Vilken musik? Vilken plats ska ni vara på? O.s.v.

  • Svar på tråden Den Borgerliga Tråden
  • MulleNuh

    Ok, ja det stämmer säkert! Jag vet bara i stockholms stadshus.


    didis skrev 2008-12-29 20:13:24 följande:
    Det är nog olika i olika rådhus. Vi har 15 min till förfogande men det var inga problem att boka in flera "kvartar" efter varandra om vi ville. Någon maxgräns har de säkert men de sade själva att vi nog behövde minst 30 min eftersom vi är nästan 100 pers (det tar ju tid bara att få in alla i rummet).
  • hgav

    Vår ceremoni var ca 25-30 minuter och då hade vår VF ett par egna "cermonier" kring t.ex ringbyte samt läste en egen text. Vi hade även en solist som sjöng 2 sånger så vår vigsel var mycket personligt utformad.

  • MulleNuh

    Så vill vi också ha det!


    hgav skrev 2008-12-30 10:06:49 följande:
    Vår ceremoni var ca 25-30 minuter och då hade vår VF ett par egna "cermonier" kring t.ex ringbyte samt läste en egen text. Vi hade även en solist som sjöng 2 sånger så vår vigsel var mycket personligt utformad.
  • SweetSun

    ja vi ska ha en hel del tillägg, för vi vill inte ha 2 minuters race Men all aär olika, och jag kan förstå dem som vill ha den korta också.

    Det är viktigt för oss att vi får med allt som vi vill ha sagt med våran vigsel, betydelsen och avsikten.

  • Nancy Drew

    Vi tillhör de "tråkiga" och ska ha standardvarianten (men långa versionen, tar säkert hela tre minuter ). Vi "ramar in" med musik så blir det roligare. Annars är vi inte alls så pigga på att folk ska stå och titta på oss i halvtimme.... Short 'n sweet!

  • SommarNoll9

    Jag har ingen koll alls på hur lång ceremoni som är vanligt här i stan, men vi vill inte ha någon jättelång variant. Vi kommer dock ha in- och utgångsmusik och eventuellt någon solosång, men annars hade vi inte tänkt något mer. Men vi får väl höra med VF vad hon har för tips och idéer och hur hon brukar göra.

  • Tx2

    Fick reda på att blivandes faster o tillika gudmor hade samma vf som vi skall ha Känns bra, han var tydligen lite virrig men att han var ok och att det inte skulle vara några problem att utforma den lite mer personlig. Vi tillhör dem som vill ha lite mer än den långa versionen med sång o diktläsning.

  • sarahkka76

    Hur är det med tärnor och bestman, ska ni ha såna? Min syrra ska vara tärna och min man ska ha en bestman, men vi kommer inte att göra det på det traditionella sättet. Vi vet inte hur vi ska göra än, det beror på lokalen vi ska vara på.

  • slottsbröllop2010

    har inte skrivit här på evigheter men nu är det dags igen!=)
    Vi har hittat det perfekta stället att gifta oss och troligen har vi bestämt oss för lokal också. Vi kommer gifta oss i en slottsruin och sedan ha bröllopsfesten på ett litet slott inte så jättelångt därifrån.

    Slottsruinen har två ingångar så jag och m2b ska komma in från varsin igång och mötas på mitten och gå sista biten upp till "altaret". Vi har kommit överens om att vi ite ska träffas i våra vigselkläder förrän inne i ruinen..

    Vi har lång tid på oss att planera men nu känns allt så bra=)

  • SommarNoll9
    sarahkka76 skrev 2009-01-07 18:40:20 följande:
    Hur är det med tärnor och bestman, ska ni ha såna? Min syrra ska vara tärna och min man ska ha en bestman, men vi kommer inte att göra det på det traditionella sättet. Vi vet inte hur vi ska göra än, det beror på lokalen vi ska vara på.
    Mina två systrar ska vara tärnor och min blivande man ska ha sin bästa vän som bestman. Vi kommer inte ha så strikt och traditionellt, utan vi ville bara ha tärnor och och bestman för att det känns trevligt
Svar på tråden Den Borgerliga Tråden