• Jonna83

    Balsam metoden!

    Fanns en tråd där den här balsam metoden diskuterades men den är stängd nu, hittade ingen ny..

    Har iaf precis börjat med den nu o skulle gärna vilja prata lite med er som oxå kör på det här, vet att ni finns där ute nånstans ;)

    Första dagen helt utan schampo idag! Vågar inte titta hur det ser ut än :)

  • Svar på tråden Balsam metoden!
  • Pearldrop

    Det om glidmedel hörde jag för längesen, men jag har använt ett 'uberbra serum med aloevera i från en frisörkompis till mig, nu har hon dock lfyttat och jag får inte tag i det längre så då är det dags att leta reda på nåt lika bra :)

    beställt efter aloe veras gelly från www.foreverliving.se de nska vara grym!

  • rocketqueen

    Balsammetoden tycker jag är helt värdelös, men jag har börjat med schampokakor från Chagrin Valley och kompletterar med vinägersköljningar och det känns än så länge bra.

    Jag tycker att det är urlöjligt att vissa hävdar att balsammetoden fungerar optimalt för alla, för mig gjorde den definitivt inte det utan mitt hår blev bara fulare (som på före-bilderna hos lockig.se, haha!). Tröttnade efter några månader...

  • MuffinsTönt

    Rocketqueen
    optimalt är kanske inte det rätta ordet men det är inte omöjligt,det kanske beror på hårkvalitét. Vissa ser resulat snabbt andra behöver längre tid. Anledningen till att jag började med balsam var att mitt hårbotten tålde inte schampoo. Det kliade förbaskat. Jag var(är det fortf men mkt mindre) fet i hårbotten och torr i hårlängden. Sen jag slängde sxhampooflaskan har klådan minskat och håret är mindre torr.

    Schampokakor har jag hört talats om. Naturliga som ska vara skonsamt för håret. En bra kompromiss, kanske. Vinägerskölj är super! Luktar desto mindre super men är bra för håret. Det gör jag nästan varje gång. Utom när jag är hemifrån, då använder jag citron istället.

  • tolonta

    Hur gör man vinägersköljning? *nyfiken* Och på vilket sätt är det bra?

  • gustafmatilda

    Jag har kört med balsammetoden i två veckor nu och känner absolut skillnad på håret. Det var nog först igår som det syntes tillräckligt med skillnad för att en kollega skulle lägga märke till det. Håret känns friskare och lockar sig högre upp på huvudet. Jag tror dock att det kommer att märkas ännu mer skilnad med tiden.

    När det gäller Klick så kan det vara bra att tänka på att det inte ger någon egentlig stadga åt håret, utan tillför mest fukt, glans och motverkar friss! Vill ni ha stadga så får ni köpa/göra gel som inte innehåller mineraloljor eller silikoner (då de bara kan tvättas bort med schampo). Jag gjorde mitt första linfrögelkok i tisdags och det verkar funka bra. Hade det i fuktigt hår igår och idag hade jag det i blött hår, väntar med huvudet i handduken och med spänning på resultatet.

    Sen har jag slutat att använda dyra hudvårdsprodukter också där jag behöver smörja smörja smörja för att bli av med min torra hy. Istället tvättar jag med honung(!) och om man inte har ljus och känslig hy kan man blanda i socker och göra sig en skrubb. Dock har jag slutat med det då min hud är rätt tunn. Jag behöver ingen creme eller nåt, huden är alldeles mjuk och len. Ikväll ska jag nog testa OCM (Oil Cleansing Method) och se hur det funkar på mig.

  • MuffinsTönt
    tolonta skrev 2008-08-21 11:55:38 följande:
    Hur gör man vinägersköljning? *nyfiken* Och på vilket sätt är det bra?
    Jag tar 1-2 tsk (5-10ml) vinäger (jag använder äppelcidervinäger) i en 1L bägare och fyller på med kallt vatten(så kallt så möjligt). Efter jag har tvättat klart håret så doppar jag längderna i bägaren och sen sköljer jag hårbotten med det vattnet, masserar lite lätt också. Håret luktar lite vinäger men det går bort när det har torkat.

    Vinäger är surt som återställer pH i hårbotten och gör håret mjukt och inte så frissigt. Varför det är kallt vatten är för att det sluter hårståna oc sliter mindre.

    Det räcker med lite grann vinäger. Har provat med högre dosering, det blev inte alls bättre.
  • MuffinsTönt
    gustafmatilda skrev 2008-08-21 12:14:21 följande:
    Ikväll ska jag nog testa OCM (Oil Cleansing Method) och se hur det funkar på mig.
    OCM is the shit! Men jag är för lat för det, honung räcker bra. Annars kan man ha bikarbonat i ricinolja/honung,funkar som mildare scrubb för ansiktet. Socker-olja scrubben har jag till kroppen.
  • tolonta
    MuffinsTönt skrev 2008-08-21 12:14:35 följande:
    Jag tar 1-2 tsk (5-10ml) vinäger (jag använder äppelcidervinäger) i en 1L bägare och fyller på med kallt vatten(så kallt så möjligt). Efter jag har tvättat klart håret så doppar jag längderna i bägaren och sen sköljer jag hårbotten med det vattnet, masserar lite lätt också. Håret luktar lite vinäger men det går bort när det har torkat. Vinäger är surt som återställer pH i hårbotten och gör håret mjukt och inte så frissigt. Varför det är kallt vatten är för att det sluter hårståna oc sliter mindre. Det räcker med lite grann vinäger. Har provat med högre dosering, det blev inte alls bättre.
    Tack så mycket, ska prova det. Min hårbotten har varit problematisk i några år nu, balsammetoden har absolut inte gjort det sämre, men än har det inte blivit så mycket bättre heller...
  • MD2009

    Nu har jag använt enbart balsam i en vecka! Håret är mjukare, går lättare att reda ut och ser mindre frissigt ut. Fett blir det lika snabbt som tidigare, ingen skillnad ännu, varken bättre eller sämre men det känns helt klart mer skonsamt för håret :)
    Jag tvättade noga 2 ggr med ett "sista schampo" och nu använder jag Olivserien från Åhlens, Balsam naturel som tvätt och därefter tar jag inpackningen i längderna. Jag ska testa något "torrare" balsam oxå för jämförelse men vill hitta ett som inte innehåller glycerin så jag letar på...

  • lillamaa

    vilka stylingprodukter använder ni då?

    är jätteintresserad av detta men känner lite "hjälp, hur ska jag kunna öva på min brudfrisyr isf?!" finns de godkända sprayer och sånt?

Svar på tråden Balsam metoden!