• Mikabella

    Stegräknare!

    ...Nu ska jag ha min stegräknare på mig hela tiden! Är ju jätte intressant att se hur många steg man tar per dag! Hur många tar du? Hur många steg resulterar din 2 timmars promenad i? Hur många steg tar du egentligen på jobbet? Började imorse och är nu uppe i 2486 steg...10000 per dag var det väl som rekomenderades ?

  • Svar på tråden Stegräknare!
  • tonårsmorsa

    20000 steg om dagen är ändå en ofantlig massa steg. De dagar jag presterat som mest ligger det på ca 25000 steg. Då har jag arbetat en hel dag (som förskollärare, står och går hela dagen), åker sen buss - tåg - buss till dansträning (med promenad vid varje byte). Dansar salsa 1 1/2 - 2 timmar. Rask promenad 30-40 minuter för att sedan åka tåg - buss hem. Med mera promenerande vid varje byte. Så 20000 steg varje dag är inte realistiskt. OBS! Jag har stegräknare på mig hela dagen, utom under dansträningen då jag använder mig av en omvandlingstabell.


    Jessyt skrev 2008-06-12 21:08:15 följande:
    men jag tror inte att det ska vara 20000 under träning, det är nog under hela dagen.
  • Mikabella

    Jag har idag efter 2,5 timmes promenad och en rask kvällsprommenad kommit upp i 18500 steg. Då hade jag den inte på mig på jobbet. Är stolt!!

  • Lunia

    Min är sådan att den inte räknar steg såvidarejag inte rört på mig mer än 4 sek. Men efter 4 sek räknar den även de jag tagit under de sek. Låter det rörigt, känns rörigt, men hoppas du förstår ändå vad jag menar!


    Bauti skrev 2008-06-12 20:05:12 följande:
    Tack för tipsen om stegräknare.Nu är det så att jag har hört att vissa stegräknare bara räknar när du gått minst 5 steg. Tar du mindre i följd så regestreras inte dom.Är jag ute och svävar??
  • Lunia

    Det hoppas jag verkligen är fel!! Har hört och läst 10000 för att må bra 12000 för få en viktminskning! Men då får man ju givetvis inte öka mat intaget!!


    Jessyt skrev 2008-06-12 19:26:13 följande:
    fick höra idag att man ska gå ungefär 20000 steg för att det ska viktminskande effekt. Någon som tar så många steg? bara undrar hur mycket man måste röra på sig då
    [/citat]
    Mikabella skrev 2008-06-12 22:04:31 följande:
    [citat]
    Jag har idag efter 2,5 timmes promenad och en rask kvällsprommenad kommit upp i 18500 steg. Då hade jag den inte på mig på jobbet. Är stolt!!
    Oj vad du har varit duktig idag!
    Kan ju säga att det har inte blivit mycket bättre för mig idag, vill inte så i köket *buhu* 7000 är jag endast uppe i.
  • Mikabella

    Dumma dumma regn!!...(fast lite bra är det ju...gräset ser lite piggare ut igen). Håller tummarna för att det är finare vid lunch så att man kan klämma in en 30-40 min promenad då istället! Så hittills idag...0 steg!

  • Jessyt

    jo jag vet att det är en massa steg, men det var något en kille som jag jobbar med som är gyminstruktör som sa det till mig. hann sa att det helt enkelt handlar om att förbränna mer än vad man äter.


    tonårsmorsa skrev 2008-06-12 21:19:15 följande:
    20000 steg om dagen är ändå en ofantlig massa steg. De dagar jag presterat som mest ligger det på ca 25000 steg. Då har jag arbetat en hel dag (som förskollärare, står och går hela dagen), åker sen buss - tåg - buss till dansträning (med promenad vid varje byte). Dansar salsa 1 1/2 - 2 timmar. Rask promenad 30-40 minuter för att sedan åka tåg - buss hem. Med mera promenerande vid varje byte. Så 20000 steg varje dag är inte realistiskt. OBS! Jag har stegräknare på mig hela dagen, utom under dansträningen då jag använder mig av en omvandlingstabell.
  • Mikabella

    haha då drog vi nog jämt Liten skillnad på 18500 och 1500....Jaja får vara duktigare en annan dag...


    Lunia skrev 2008-06-13 22:53:30 följande:
    Idag blev slutsumman 1502
  • tonårsmorsa

    Det är helt riktigt att det handlar om skillnaden vad man tar in och vad man gör av med. Men eftersom de allra flesta människor rör sig betydligt mindre än 20000 steg om dagen behöver de inte gå så mycket för att ändå öka motionen och därmed göra av med fler kalorier. Så jag lovar att man inte behöver gå så mycket för att gå ner i vikt.

    Det är klart att det finns de som går så mycket och ändå inte går ner i vikt. Men då handlar det fortfarande om att de äter mer (eller i alla fall lika mycket) som de gör av med. En person som rör sig mycket men är storätare går ju inte automatiskt ner i vikt. Det handlar ju alltid om att ändra sin egen balans mellan in- och utgifter.

    Om man nu inte ser till viktminskning utan bara till hur mycket man ska röra sig för att må bra så rekommenderas minst 7000 steg om dagen, men man bör sträva mot 10000. Sen är det bara bra om man presterar ytterligare lite till, men inte under.


    Jessyt skrev 2008-06-13 23:37:15 följande:
    jo jag vet att det är en massa steg, men det var något en kille som jag jobbar med som är gyminstruktör som sa det till mig. hann sa att det helt enkelt handlar om att förbränna mer än vad man äter.
  • tonårsmorsa

    Och så min rapport från gårdagen: 9392 steg. Nästan 10000, men jag har slarvat tidigare i veckan så jag får köra lite extra i helgen om jag ska nå veckans mål på 70000 steg.

Svar på tråden Stegräknare!