• Melis

    några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??

    Tänkte att vi från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där kan utbyta prata lite om bröllop och traditioner och allt annat också.....

  • Svar på tråden några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??
  • MiaMP77

    Jag håller med makedoniska bruden att våra bröllop kan vara opersonliga. OBS!!! Inte alla, men till större delen handlar det om allt och alla och minst om brudparet.
    Många säger typ..."vi var på ett bröllop...ojoj...mato, pero etc. var full som kastrull".
    Usch!!! Hatar när folk super sig ordentligt på sådana tillställningar. Det är ett bröllop de går på inte fyllefest. Men ibland har vissa folk svårt att förstå var gränserna går

    Och det värsta är att i stort sett alla bröllop där nere har samma bröllopsupplägg. Lite tråkigt!!
    Om man har varit på 2 bröllop innan, så vet man med 95% säkerhet vad som händer på den 3:e. Och sedan om de har en festlokal där...hela stan/by har sina tillställningar där.
    Det är inte alls personligt...tycker jag i alla fall.

    Jag och min är båda från Balkan, men vi valde att gifta oss här. Ett mindre bröllop (i somras) med bara våra närmaste....vi sk*e*t i att bjuda mostrar, fastrar, och övrig släkt som man inte träffar annars. Vi stod för hela kalaset...betalade biljetterna för hans far, syster och hennes familj, för att komma hit...och sen fick det vara nog. Vi gifte oss i kyrkan, jag hade brudklänning, fotograf osv...alltså hela köret...så det upplevde jag mer personligt än att vara på ett bröllop för 300 där jag inte känner mer än hälften av folk.

    Och idag är vi stolta över att vi hade klarat allt själva...utan andras hjälp.

    Men som sagt....inget fel att ha stora bröllop...men det var inte vår stil. Men...smaken är som baken...alla har sin egen

  • Melis

    kan hålla med om vissa saker...men man behöver inte följa uppläggen som de har för bröllop där nere...

    Min pappa är väldigt traditionell och han vill att jag ska ha det stora bröllopet...så vi kommer att ha en stor fest men huvudfesten kommer bestå av våra när och kära och jag ska fixa mycket själv. Bokat restuarang så de ska stå för maten, dukning och dekoration men jag ska säga till hur jag vill ha det så det kommer inte vara utifrån några upplägg som de har... Där nere kan man också ha ett personligt bröllop om man vill...men många kanske tycker det är lättare att köpa ett koncept om de inte bor där.....

    Jag vill ju jättegärna ha det stora bröllopet....

  • Tajci78

    Jag körde också med nästan alla traditionerna eftersom jag alltid har velat göra det och det var faktiskt skoj. Resturanger finns det hur många som helst och vi valde vår eftersom den kändes bra och det fanns en fontän där ute där vi hade den borliga vigslen. Vist finns det saker där nere som jag inte tycker om och saker som jag aldrig kommer förstå men vi hade bröllopet som vi ville ha det och det blev lyckat. Kl 24,00 dansade vi sarenokolo och då gick faktiskt de flesta hem. Vi hade en incident där 2 personer var fulla men de fick gå, annars tror jag att man drack måttligt. Alla verkade vara glada och alla ville fottas med brudparet bara det tog någon timme :) och jag som glömde ta med mig andra skor fy va ont det gjorde

    Jag förstår inte det där att det handlar allra minst om brudparet på vårt bröllop var fokus på oss två och man kände sig så speciell hela dagen speciellt när fotografen tog hundratals foto :)

  • dankar

    Helloj brudar, har inte varit inne på BT på et par dagar, ni har skrivit en hel del.
    Jag kan hålla med om att det är mer fokus på brudpar här än där nere ialla fall de bröllop jag varit på, men å andra sidan så tycker jag att våra bröllop är mycket roligare därnere än här.

  • Melis

    ja..alla är väl inte ute efter samma sak...håller med Dankar att det är mycket mer roligare där nere...mer avslappnat medan det här lätt blir stela middagar och liknande. Sen vill jag ha med alla traditioner som följer med bröllopet, vilket är en anledning till att jag vill ha det där nere..

    Dankar hur går det med planeringen? Har du fixat nåt mer sen sist vi pratade??

  • dankar

    Det gåt väl sisådär, rätt stilla. Börjar faktiskt få lite panik, men det löser sig säkert. Blivande mannen har varit i Tyskland och inhandlat en del sprit.Annars har det inte hänt säskildt mycket. Kan inte bestämma mig om klänningen ännu, letar fortfarande.

    Hur går det för er Melis?

  • Melis

    Det känns som att jag fixat det mesta för tillfället, inbjudningskorten blir klara innan jul så att det går väl bra.

  • MissLovely

    Nja roligare där nere??

    Hmm inte för oss. Vår släkt (som är oss nära) bor i sverige och utomlands. Sen bor alla våra kompisar här, har bara två-tre kusiner där nere som vi är jätteeeeeeeenära. Sen är det nog våra föräldrar som nära sina syskon.

    Sååå roligare är det klart här. Vi flyger hellre in dom få vill ska närvara den dagen. Vi är vana att ha stora fester som är lika våra balkan fester, både vid födelsedagar, studenter, examen m.m. SÅ klart roligare här

    Välkommen tillbaka Dankar!!

  • Tajci78

    Mina tackkort kom idag det blev dem med 2 kort och de blev jätte fina håller på och skriver adresser nu så ska jag skicka dem imorgon, ska scanna in en så ni får se den bättre sen

Svar på tråden några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??