• Hilde

    Äntligen fredag del 8

    Äntligen fredag del 7

    VÄLKOMNA ALLA FREDISAR!! Del 8

    "tänk att det äntligen är fredag. vad ska man förgylla helgen med nu då...?
    motormässa...? *tror inte det*
    prommis *för hurtigt*
    tvtittande *för slött*

    nej ja vet; sitta å häcka framför datorn som en annan dönick och skriva kuliga saker i andras seriösa inlägg eller skämta om totalt opassande saker...

    nån som hakar på?"
    (mammacattas ursprungliga TS)

    Önskar er alla varmt välkomna till våran lya....*fluffar upp kuddarna, tar fram dom nybakta bullarna, visar stolt upp det nyinköpta tyget och alla gummistövlarna i hallen*

  • Svar på tråden Äntligen fredag del 8
  • mammacatta

    Huset är stabilt och bra. Källaren luktar gott och det ligger ganska bra. Enda solket är att det ligger en grisfarm sådär 500 meter bort (den syns på ett av korten).
    Vi har kollat med våra kontakter om det luktar, ska få svar idag hoppas jag.
    Det är 2+9857 små prång som bara är att riva bort. Men det finns inget badrum, eftersom deras fuskbygge i källaren har en vattenskada. Det måste rivas, utsidan måste dräneras och det är runt 40kvm för litet så vi måstebygga ut.

    Men det ligger superbra i förhållande till stan och travet. (Om det ligger nära travet så kan P cykla dit och frigör därmed bilen på travdagar)

    Det var inte ens sprickor i tapeten som i damtligena rum var mer än 20 år gammal!

  • janos

    Vad skönt att höra att du mår bättre och är tillbaka i intranätet igen Hilde!

    Mc, jag hängde inte med. Är det ett köpobjekt? Det lät som att det var en del jobb, men om det känns okej så ska man helt klart köra i vind.

    Jag är bara lite less på renovering, efter tre års stökande här hemma

  • Hilde

    MC hur fuktigt är det i källaren då?

    en källare får ju vara lite fuktig. Det hör ju till när den ligger under mark, Ibland begriper jag inte riktigt varför folk dränerar om nämligen.

    En inredd källare = fuktproblem. Jag skulle definitivt försöka undivika det. Bäst är om en källare får var det den är... dvs. rätt o slätt källare. förrådsutrymmen, tvättstuga m.m.

    Tips om ni ska dränera och måste inreda den. Lägg golvvärme. Det är inte såd dumt eftersom den oftast "läcker" lite värme nedåt också. Blir torrt och bra. Hus behöver faktiskt ofta ha lite värmeläckage för att undvika fukt.

  • mammacatta

    Källaren är inte als fuktig, det ligger en oljepanna mitt i som sprider ganska mycket värme runtommkring.
    Det vi tänkte var isf att rummet bredvid pannan/pelletsbrännaren skulle få nåt klickgolv och färg på väggarna så man kan sova där som gäst. (Man behöver byta från olja som är snuskit dyrt)
    Sen om man gör spa i tvättstugan så blir det golvvärme och klinkers där.
    Tänkte vi då.
    Men dräneringen vill vi göra iallafall, det ska dit en platonmatta, nu är det srpängsten och grus bara.

    Janos: Vi gillar att hålla på, är ganska inredningssugna båda två. Vi är ganska bestämda i våran uppfattning om vad som är OK och inte, rörande överrens är vi åxå efter ganska många och långa snack... Vi brukar kommentera allas inredning efter besök - vad fungerade och vad var idiotiskt. Oftast är det inte de som vi känner som gjort dåliga val, utan föregående ägare. Inte alltid...:

    Ett ex på idiotiskt: Min mans moster(s man) byggde ut men gjorde det toktätt så fukten kunde inte komma ut/in från huset. Den vandrade då till fönsterkarmarna som ramlade ut... *skratt* Plopp! De fick göra nya hål i grunden... (torpargrund UTAN lufthål )
    27 jädra grader varmt har de åxå, så en hel del kondens blev det.

  • anne på grönkulla

    Vad alla är pyssliga och händiga och duktiga! *impad på allvar*

    Själv klarar jag knappt att hålla iordning på mig själv, maken på distans och den imaginära hunden... *vuxenpoäng noll*

  • mammacatta

    Men hallå! Anne, du har ju mest vuxenpoäng av oss alla nästan! DU har ju ett RIKTIGT jobb, sånt som kräver lång utbildning och *fniss* kontakter!
    Du har flyttat LÅNGT bort, har ett långdistandförhållande (WOW!) och är chef! (visst är du nån slags chef?)

    Vissa av oss har en del av detta, men ingen allt! Några har riktiga jobb, andra utbildning, några är chefer. Några har flyttat, men ingen långt. Jag är SUPERimponerad av dig, det ska du veta! Det där med inredning, det är bara för att jag gillar att hålla på med händerna, tekniker som man är. Men mest är det för att det blir billigast så.

    Nej nu är det från koja till slott - inredningsprogram alltså.
    *kram*

  • anne på grönkulla


    Moi?!?!?! O jag som trodde att det var hus o barn o lite mer ordnade förhållanden som skulle till... :- Fast IKEA-kort har jag.

    Skämt åsido, du anar visst inte hur mycket och ofta jag känner mig som "lilla jag" som är rädd för allt, vilse i den stora världen. På allvar, jag lovar. Sen låter jag inte alltid mig själv vara rädd utan går rakt in i det - och där har min man en jättestor roll i min utveckling på den punkten.

    Chef, nja. Lite kanske. För typ en halv person. Och kanske praktikanten. OBS inte för mig själv...!

    Men visst, jag försöker påminna mig ofta (skrev om det nånstans nyligen tror jag) att ofta ser man allt andra har och är avundsjuk - fast kanske ser man bara ytan och i själva verket är den andra personen kanske lika avundsjuk tillbaka för att man själv ser "lyckad" ut på ytan också. Ni vet, bra bostad, bra förhållande, bra jobb, bra lön, bra liv... Fast man själv bara ser det man inte har... Det där försöker jag komma ihåg!

    Och renovera har jag ingen längtan till. Lovar att hyra er som konsulter den dan!
  • Hilde

    mm MC låter väl ok. Fast dränering är väldigt dyrt, så om huset tillåter hade jag nog struntat i det. Fast jag förstår att ni vill inreda. och då finns väl inga alternativ.

    Tackar för omtanken Anne på G !

  • mammacatta

    Dränering går på 50 000 ungefär. En ny pelletsbrännare på 70 000 med allt.
    Fast vi får se, har inte fått reda på om det luktar gris än.

    Att få barn är det inga vuxenpoäng på tycker jag.
    Jag tyckte nog att det var mera på att köra barnvagn *skratt*

Svar på tråden Äntligen fredag del 8