• Bejby

    vestibulit

    Jag orkar inte mer... =( Jag tror jag har vestibulit! Jag har ont efter sex, jag har inte ont med annat, tex fingrar eller även under sex. Bara efter sex. Det svider och brinner. Jag har haft kronisk svamp, men har fått (får) behandling med flukonazol. Svampen har varit borta i ungefär 2-3 månader, men smärtan finns kvar. Vad ska jag göra? Vad har ni som har/haft vestibulit gjort? Har ni blivit bra? Snälla hjälp mig, jag står inte ut längre. Vad har hjälpt er? Har ni blivit 100% bra?

    kramar

  • Svar på tråden vestibulit
  • Malin22

    pickolina,

    det visste inte jag ! hur kommer det sig?

  • Meddelande borttaget
  • pickolina

    Malin22

    Jag vet faktiskt inte exakt.. Antagligen blir man väl extra känslig då. Att slemhinnorna blir sköra och får sig en törn så att säga.. K*theten och att man är v*t förbereder ju kroppen på vad som ska hända och om det uteblir så sliter det nog oerhört på slemhinnorna och då har de inte motståndskraft att stå emot svampbakterierna... Detta är mina teorier alltså.... Precis som att man lättare får svamp när man anv receptfria svampmedel, för att detta gör slemhinnorna sköra.

    Jag har själv dragit den slutsatsen av egen erfarenhet men sedan så har jag även läst det här på BT....

    Sedan jag fick bukt med mina problem har jag bara haft svamp två ggr, båda efter jag haft s*mlag utan att vara tillräckligt upph*tsad/v*t.

  • Malin22

    okej, ja det låter ju ganska logiskt... tänk vad mkt det är man måste tänka på!

  • pickolina

    Ja det är en mängd saker som påverkar och som kan ställa till det... Som tur är har jag upptäckt vad som fungerar och inte fungerar för just mg, för det är ju vad det handlar om att man måste göra.

    Tex så kan jag äta p-piller utan problem och jag kan raka mig utan problem... Vissa får ju problem av dessa två eller den ena eller den andra men inte jag.. Däremot så finns det många andra faktorer som just jag måste akta mig för....

    Det är ju såååå mkt som kan påverka och man är ju sååå olika så det gäller verkligen att testa sig fram och vara uppmärksam så man hittar de olika sakerna som är boven/bovarna i sitt eget lilla drama....

    Men det är ett tips, ha aldrig sex när ni inte är riktigt upph*etsade och använd ett bra glidmedel om ni inte blir tillräckligt v*ta!.. Å kissa alltid efter sex självklart....

  • Bejby

    pickolina

    kissa efter sex? Varför ska det vara bra? :) *Så okunnig*

  • viktualia

    Man ska alltid kissa efter sex för att bli av med "främmande bakterier" i underlivet. Kissa först och tvätta sedan underlivet efter att du haft sex. Det motverkar tex urinvägsinfektioner och annat elände!

  • Malin22

    jag vet faktiskt inte, jag tror inte det är särskilt vanligt iallafall. båda är ju candida-svamp men det finns ju flera olika sorters candida-svampar. det enda jag hört är att svamp i munhålan/halsen kan smitta genom kyssar och att svamp i underlivet kan smitta genom samlag, men aldrig att det skulle "korsas" så.

  • martinibruden

    jag har nämligen märkt ett samband.

    Rakat underlivet->fått oralsex->fått utbrott av svamp.

    Det har hänt varenda gång!

    Bara oralsex i sig har inte gett svamp i och försig, enbart rakning har gett svamp nästan alla gånger. Kombinationen har alltid gett svamp.

    Kan inte hitta några andra orsaker i mitt liv och sätt att leva. Möjligen stress då. En gynekolog sa tilll mig att en studie visat att stress och svamp har ett samband.

Svar på tråden vestibulit