• Silje21

Sluta äta godis och fikabröd-tråd!

Vi provar igen - detta är tråden där vi som vill sluta med söta och feta onyttigheter kan samlas och pappa varandra! Inget om glykemisk index eller bla bla bla, bara sluta äta synligt socker i maten. Godis, glass, fikabröd och andra onyttigheter klarar vi oss utan! Eller hur?

• Svar på tråden Sluta äta godis och fikabröd-tråd!
  • vintertid

men ni snackar om kilokalorier och kalorier som om det vore samma sak? *lite förbryllad*

• evelina.

vintertid: hm? det ÄR väl samma sak?

• evelina.

vintertid: vad skulle vara skillnaden menar du?

• vintertid

ja 1 kilokalori är ju 100 kalorier!

• vintertid

eller nej... tusen måste det väl vara.

• evelina.

vintertid: rent vetenskapligt är det väl nåt såntdär. men det alla pratar om som kalorier och den kilokalorimängd som står på förpackningar är ju samma sak.

www.bk-sportsmag.se/webbshop/mat_for_idrott_kcal_och_kj.htm

"Vad man måste förstå och veta är att kilokalorier inte är en speciell beståndsdel som finns i maten, som t ex proteiner, fett eller kolhydrater. Mängden kalorier eller joule (vi förkortar och förenklar kilokalorier till kalorier och kilojoule till joule) är bara måttenheter som visar hur mycket energi födoämnena innehåller."

• evelina.

så bortsett från om man ska ha det till nånsorts vetenskapliga expriment så är kilokalorier och kalorier samma sak. det som står på förpackningar som "kcal" är det vi kallar kalorier.
    t.ex.:

100g solrosfrön = 608 kalorier
    100g solsrosfrön = 608 kcal

en människa behöver på en dag ungefär 2000 kalorier
    eller
    2000 kcal

• vintertid

Okej, man lär sig något nytt varje dag! Tack för informationen!

• Katt

Har gått åt skogen för mig. Har så himla mycket på jobbet just nu plus massa annat så idag föll jag för frestelsen och köpte en coca cola som jag just nu sitter och dricker upp, fy sjutton. Är så arg på mig men känner också att det är enda sättet för mig att ta mig igenom dagen, vet att det är dumt tänkt... :(

• lintott

Hej på Er!

Här har ni en som kommit till insikt om att jag kanske är "sockerberoende", eller kolhydratberoende kanske är det rätta ordet. Nånting är det iallafall för även om jag äter nyttigt typ viktväktarna med bra mat för blodsocker så har jag sånt extremt behov av kolhydrater. Till slut har jag använt upp alla points till kolhydrater o vill bara ha mer nästa dag.

Kanske borde starta en tråd för de som känner såhär för vad jag förstått är man inte ensam. Jag är inte övervikitig eftersom jag lyckats gå ner till normalvikt tidigare, men då var det också en metod som uteslöt ganska mycket kolhydrater o så. Idag börjar jag avgiftning!

• Vindla

Lintott:

Jag är i samma sits, kan få enorma begär efter allt som är fyllt med kolhydrater - bröd, pasta, pizza, you name it.

Bara undrar; vilken metod var det du använde för att gå ner till normalvikt? Lät bra med en kolhydratavgiftning, det skulle jag behöva.

Kramar!

• wera

Jag hänger på er tråd. Känner att jag tillhör dem kolhydratsberoende människorna. Skall på allvar satsa att minska kolhydraterna, men då de sämsta sorterna såsom vitt bröd, kakor.

• lintott

Hej Vindla!

Ja det är superjobbigt alltså. Såg på Toppform på tvåan ikväll om tjejen som åt så mycket godisk och var sockerberoende. Ganksa inspirerande att lyssna på Fredrik Paulun iallafall.

Jo, har varit med i viktväktarna otaliga gånger och misslyckats som sagt eftersom jag inte klarade av att inte fuska med kolhydrater. Det som (kankse inte lika bra och utarbetat men ändå) fick mig att nå min målvikt var faktiskt Scarsdalemetoden. Jag gjorde en variant utav den och åt enligt den i veckan medans jag åt vanlig nyttig mat på helgen. Jag började igår efter att ha misslyckats än en gång på VV. Kom att tänka på att det kanske inte är nåt för mig förrän jag ska hålla vikten. Jag gick dessutom bara ner 0.2 per vecka så det var så trögt.

Scarsdalemetoden har väl inte fått jättebra kritik men har funkat utmärkt för mig eftersom jag samtidigt då blivit avgiftad och tappat suget för sötsaker. Man orkar ju inte med dieten i långa perioder varför jag gått ner i perioder. Har totalt gått ner 18 kilo men låtit det ta tid.

Man får ta ställning =)
    Kram!

Svar på tråden Sluta äta godis och fikabröd-tråd!