• Nelma
    Äldre 28 Oct 21:30
    62957 visningar
    53 svar
    53
    62957

    Har nån erfarenhet av NuvaRing?

    Hej allihopa!
    Har nån av er använt Nuva Ring som preventivmetod, eller känner ni någon som gjort det? Jag har haft problem med p-piller som lett till den ena tråkigheten efter den andra så därför föreslog min läkare detta. Men jag tyckte det verkar lite osäkert på något sätt, därför tänkte jag höra mig för här om någon av er har erfarenheter av detta. Hur funkar den i praktiken?
    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Har nån erfarenhet av NuvaRing?
  • snutte­puffan
    Äldre 16 Jan 16:43
    #0

    Jag har själv aldrig märkt av den, men min kille har och vi tar ut den ibland.

    Konstigt, jag har också börjat få komplimanger för minskat antal celluliter...

  • Hanna h.
    Äldre 16 Jan 16:47
    #0

    Lion

    Slidan är inte så djup när man inte är upphetsad, så det är inte konstigt att man inte får in den så långt.

  • Lion
    Äldre 16 Jan 16:47
    #0

    Snuttepuffan-
    Hur är det med din mens? Då jag använde p-piller så tog jag alltid sista pillret på en torsdag och mensen kom alltid på måndagen efter, men nu ska man ju ta ut ringen på samma veckodag man satte in den (för min del på en fredag), så kommer mensen bli förskjuten en dag? I foldern står det att mensen kommer ca 2-3 dagar efter man tagit ut den, så det kanske stämmer med måndag iallfall då?

  • Lion
    Äldre 16 Jan 16:50
    #0

    Just det, undrade också hur det är de dagar mellan man tagit ut ringen och fram till den dag man sätter i en ny, är man lika skyddad mot graviditet då också som med p-piller?

  • snutte­puffan
    Äldre 16 Jan 16:53
    #0

    Hm... jag är inte säker på att jag förstår din fråga, men jag sätter in min ring måndag kväll och brukar få mens torsdag förmiddag. Jag hoppade visserligen över från p-piller, men jag slutade med pillrena mitt i en karta för att jag inte stod ut längre så jag är inte säker på att det är samma.

    Skyddet består även under den ringfria perioden.

  • Anna79
    Äldre 16 Jan 21:46
    #0

    Jag var faktiskt hos gyn i fredags och diskuterade Nuvaring. Jag har mått så himla dåligt av mina p-piller, men hon rekommenderade att jag skulle sluta med östrogen helt eftersom det är troligen det jag inte tål. Nu ska jag pröva cerazette och se om det blir bättre. Det finns östrogen i Nuvaring också, det som skiljer den från vanliga p-piller är att hormondosen är jämnare. Men det är ungefär lika mycket hormoner som ett vanligt p-piller.

  • Cecili­a J
    Äldre 17 Jan 16:22
    #0

    Jag har haft min i 2 veckor nu. Jag tycker inte att den känns vid sex och min sambo kan känna av den ibland, men som han säger, det får han vänja sig vid.

    Jag har haft problem med mellanblödningar i 8 år med p-piller och än så länge fungerar ringen bra. Den sitter inte så långt in så jag petar upp den ibland. Men den verkar ha hittat "sitt läge"...

  • Lion
    Äldre 24 Jan 17:44
    #0

    Har använt ringen i 2 veckor nu och märker att jag fått en hel del mer flytningar än förr, någon som känner igen det? Jag måste gå på toa oftare då jag ofta känner mig kissnödig och det känns som det "rinner" lite nästan hela tiden vilket gör att jag känner mig så ofräsch!
    Vill ju inte använda trosskydd hela tiden för det är ju inte bra.
    Vad ska jag göra? Kommer det att gå över efter en tid?

  • Nighti­ngale
    Äldre 24 Jan 17:49
    #0

    Jag mådde fruktansvärt dåligt av NuvaRing, blev helt apatisk och fick till och med funderingar på att göra slut med min sambo för att han skulle slippa en sån hemsk människa som jag. Nu har jag tagit ut den och är kärare än någonsin. Aldrig mer hormoner för min del igen!!

    Jag fick oxå massor av flytningar, men det visade sig senare vara cervicit.

  • snutte­puffan
    Äldre 24 Jan 18:30
    #0

    Lion, jag har kanske fått lite mer flytningar, men absolut inte som du skriver!

    Kontakta barnmorska eller liknande alternativt dra ut den för inget preventivmedel är värt obehag. Min allmänna uppfattning när det gäller hormoner är att om det inte fungerar från början så kommer det inte att fungera senare heller...

  • Lion
    Äldre 24 Jan 19:00
    #0

    okej...jag ringde till barnmorskorna idag och frågade och den jag pratade med sa att man kan få mer flytningar av att man just har ett "främmande föremål" i slidan, och som den också inte är van vid. Hon sa att detta skulle vara helt normalt, och att flytningar bara är bra för att hålla slidan ren. Skulle bara höra om någon annan upplevt samma som jag i början och att det går över sen.
    Har inte haft särskilda problem med hormoner förr, har ätit p-piller innan i ca 6 år...och det ska ju vara mindre hormoner i NuvaRing, och jag tycker annars den funkar bra, just för att jag inte måste ta ett piller varje dag längre.
    Har dock haft mycket nedsatt sexlust en längre tid...skulle prova nu med ringen om det hjälper, men jag vet dock inte om det har o göra med hormonerna eller inte...

  • Cecili­a J
    Äldre 25 Jan 09:31
    #0

    Jag har också mer flytningar men absolut inte så det stör. Jag uppskattar det faktiskt då jag blev torr i slehinnorna av p-pillren, vi båda uppskattar det måste jag säga.

    Annars hade jag lite problem nu under helgen av att den faktiskt åkte "ända ner". Och sen ville den inte upp igen. Men jag fick till slut hjälp (under mycket skratt) och sambon fick den på plats igen.

  • Mon 23 Jan 2023 15:48
    #53
    +1

    Köp NuvaRing - https://onlinecheappills.com/pringse.html Har haft Nuvaring i snart ett halvår, och jag är jättenöjd  mådde bara sämre och sämre med piller, så jag fick rådet att testa p-ring. Det bästa jag har gjort, har inga biverkningar alls (inte som jag tänker på alla fall).

Svar på tråden Har nån erfarenhet av NuvaRing?