• Zalåå

Hjälp med att välja preventivmedel - långt

Hej.
    Jag vänder mig till er ihopp om att få lite hjälp med att välja preventivmedel.
    Jag har sedan 6år tillbaka ätit P-piller, Desolett. När jag var hos gyn senast så avrådde hon mig att fortsätta med dem eftersom det är stor (större) risk för blodpropp med just de pillrena om man ätit dem en längre tid. Jag godtog det och hon skrev ut en annan typ av P-piller. Av dessa mådde jag inte alls bra. Även om de enligt henne skulle vara väldigt snarlika de andra. Jag gick tillbaka till henne och sa att jag ville ha något annat i stället. Hon skrev då ut ett recept på Desolett, men det varar bara i 3 månader. Jag ska nu till henne i nästa vecka. Nu till min fråga: -Vad finns det för allternativ och hur går man tillväga för att välja rätt?Jag har ju ingen aning om hur de fungerar eller påverkar mig (oss). Vad ska man tänka på. Ska man enbart gå utefter vad gyn säger eller ska man komma med egna förslag? Finns det något ställe på nätet där man kan få information om de olika preventivmedlen som finns?
    Snälla hjälp mig!!!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med att välja preventivmedel - långt
  • Jennie med ie

Kramgo, man bör ställa sig den frågan även om man ska äta p-piller, ha p-stav m.m... För även med hormonella p-medel kan man ha ägglossning och ett ev befruktat ägg kan stötas bort genom att hormonerna gör livmoderslemhinnan mer mottaglig. Och vad gäller minipiller är inte ens huvudsyftet att hindra ägglossningen.

• Santa Fe

Zetiina

Jag blev jättenyfiken på att lära mig mer om naturlig familjeplanering. Är nyfiken på samma gång som jag är skeptisk (alltid trott naturlig familjeplaenering är väldigt osäkert och nåt som bara kvinnor som vet sin exakta menscykel och ägglossning kan våga sig på).
    Jag vill veta mer vad det handlar om.

Du nämnde en bok om Billingsmetoden (ska läsa den!) men berätta gärna lite mer om dina personliga erfarenheter och om Billingsmetoden (eller andra).

• Santa Fe

Oj, den tråden har jag missat.
    Tack, Jennie med ie

• Krich

/Kramgo

Är rädd att du har fel i frågan om kopparspiralens funktion. Koppar orsakar en steril inflamation i livmoderslemhinnan och äggledaren som förhindrar befruktning och implantation.
    Ingen befruktning sker. Gamla ofullständiga studier talade för befruktning men med avstötning vilket är fel.

/Generell info om kopparspiral

Hormonellt sett sker absolut ingen ting. Väldigt bra för kännsliga personer.

Risken för infektion är bara högre om man tidigare haft infektioner eller byter partners.

Kopparspiral kan fås oavsett om man fött barn eller inte.
    Möjligheten att bli återkommer direkt vid avlägsnande av spiralen.

Krich

• Eldna

Det är inte alltid så lätt att få kopparspiral om du inte fått barn. Jag blev nekad. Livmodermunnen har aldrig vidgats om du inte fått barn och är öppningen är mindre och mindre benägen att "ge efter" vid insättandet.

Jag har en fundering om det här med naturlig familjeplanering.. Fungerar det även om man har flera ägglossningar inom samma mensperiod?

Jag vill jättegärna gå från hormoner till något naturligt men vet inte vad jag litar på. Kondom eller pessar är jag itne alls sugen på...

• Gun

Kramgo: INGEN BEFRUKTNING SKER OM MAN ANVÄNDER KOPPARSPIRAL! Det är bara ett gammalt missförstånd, som tyvärr på t ex detta sätt sprids vidare.

Eldna: Inte alla nekas. Om man har haft mycket problem med andra medel kan man få prova spiral. Däremot är det inte ett förstahandsalternativ till kvinnor som inte fött barn.

• Jennie med ie

Befruktning KAN ske även med kopparspiral, precis som med andra p-medel. Och OM befruktning sker så får det befruktade ägget betydligt svårare att fästa sig i livmodermunnen än om inte spiralen varit där.

• Kexet

Jag har ätit p-piller i nio år men förra året bytte jag till p-spruta, dels för att slippa mensen och dels för att jag kan bli lite glömsk ibland. P-sprutan var inte alls bra för mig, sexlusten minskade drastiskt, viktökning, små hårda finnar och mellanblödningar i stort sett varje dag (eller i varje fall varannan).

I måndags bytte jag till p-plåster. Det fungerar likadant som p-piller, men du behöver bara byta plåstret en gång i veckan och du kan skjuta på mensen om du vill. Det återstår att se om det var ett bra byte

• Maja Gräddnos

Hmmm...

Gun, min lillebror kom till när mamma använde kopparspiral. Jag har också en vän vars mamma blev gravid trots kopparspiral.

Eller menar du bara att befruktning inte regelmässigt sker med spiral, så att ägg befruktas men stöts ut "hela tiden"?

För att befruktning kan ske i undantagsfall är liksom inget att orda om...

• Jennie med ie

Maja Gräddnos, riktar du dig till mig? Jag personligen tycker det är nåt att orda om även om det sker bara sällan, en sak som jag anser vara fel är lika fel om det sker 2 gånger som om det sker 200 liksom... och nåt man givetvis bör vara medveten om och ta ställning till när man beslutar sig för vilket p-medel man ska använda. Sen vilket val man tar är ju olika...

• Cassandra

Jag hört talas om något som kallas p-stav. En anpull som ligger innan för huden. Min fråga är nu om någon har nanvänt detta och hur de får in anpullen innan för huden.

• Eldna

Från www.p-piller.nu

"P-stavar är små mjuka silikonstavar som opereras in på överarmens insida. P-stavarna innehåller hormonet gestagen som påverkar sekretet i livmoderhalsen så att spermierna får svårt att ta sig in. Hormonet gör också att ett befruktat ägg inte kan fästa så lätt vid livmoderslemhinnan. Ofta påverkas även äggstockarna, så att ägglossningarna blir oregelbundna. P-stav är en mycket säker preventivmetod, eftersom varken glömska eller magsjuka påverkar den. Färre än 1 kvinna på 100 blir gravid under ett år.
    När snittet i armen görs får kvinnan lokalbedövning. Stavarna syns inte när de är på plats, men man kan känna dem under huden. Sedan en liten tid kan man välja mellan två olika sorters stavar. Med den ena sorten krävs sex stavar och med den andra (nyaste) räcker det med en stav. Den ensamma staven är dyrare, men den ger ännu högre säkerhet och känns mindre. De gamla stavarna är effektiva i fem år och den nya staven i tre år. Båda sorterna kan tas ut när man vill och förmågan att bli gravid återkommer så snart de tagits ut.
    P-stav är praktiskt, eftersom den inte kräver något ?arbete? när den väl är på plats.
    Hos kvinnor som är känsliga för gestagen kan stavarna ge biverkningar i form av bröstspänningar, humörsvängningar och acne. Det är därför bra om man provar olika slags p-piller innan man sätter in en stav (jämför ?P-spruta?). Oregelbunden eller utebliven mens är en vanlig effekt av p-stav."

• Gun

Jomen självklart! Det enda som verkligen funkar är ju avhållsamhet Men det är INTE på det sättet som kopparspiral är fungerar, genom att utföra en tidig abort.

• Squeezetoy

Kexet! När du provat ett par månader får du gärna informera hur det känns. Har funderat på att prova plåstren men inte vågat prova än eftersom mina pillar egentligen fungerar bra. Har bara lite svårt att komma ihåg dem alltid. Vart på kroppen får man fästa plåstren??

/Ingrid

• Electric Lady

Vinterflickan, jag kan inte använda vattenbaserat glidmedel heller, och fettbaserat sabbar ju kondomen. Vattenbaserat känns som saltsyra

Well well, det är de gamla p-pillren jag får kämpa på med. Usch!

• Kexet

Squeezetoy...

man kan sätta plåstren på skinkan, ryggen, magen, höften eller utsidan av överarmen. Ställen där det inte finns så mycket kroppshår. Att kunna dölja plåstret på stranden eller om man bär ett linne är ju positivt.

• melyana

jag har haft p-stav. Man kan ha de i 5 år och det är ett jättebra skydd mot graviditet. Jag hade bara det i 8 månader. De första 4 månaderna försvann min mens och jag var världens lyckligaste. Efter fyra månader kom mensen till baka och slutade inte. I fyra månader blödde jag konstant tills jag äntligen fick en tid att ta ut dem. Men jag har hört om de som det har funkat för. Nu äter jag minipiller. Follistrel och det funkar superbra!

• Sophie

Vill bara informera om att kopparspiral numera är ett mkt säkert preventivmedel, säkrare än p-piller(enligt min gynokolog). 0,6 graviditeter per 100 kvinnoår med just den kopparspiralsort som jag har.

• AstaC

Jag har en hormonspiral. Trots att jag inte fött barn. De mäter en om det finns plats så att säga. Fördelen med den är att den minskar eller helt tar bort mens. Vilket jag i alla fall tycker är en fördel eftersom jag har haft väldigt riklig mens förut.

Det är väl en viss nackdel att man påverkas av hormoner, men till skillnad från p-piller så är det bara livmodern som påverkas varför man menar att risken för blodproppar m.m. inte finns. Sedan får väl den som lever se som man säger.

Vilket preventivmedel som är bäst får man nog tänka efter själv.

Svar på tråden Hjälp med att välja preventivmedel - långt