• Zalåå

Hjälp med att välja preventivmedel - långt

Hej.
    Jag vänder mig till er ihopp om att få lite hjälp med att välja preventivmedel.
    Jag har sedan 6år tillbaka ätit P-piller, Desolett. När jag var hos gyn senast så avrådde hon mig att fortsätta med dem eftersom det är stor (större) risk för blodpropp med just de pillrena om man ätit dem en längre tid. Jag godtog det och hon skrev ut en annan typ av P-piller. Av dessa mådde jag inte alls bra. Även om de enligt henne skulle vara väldigt snarlika de andra. Jag gick tillbaka till henne och sa att jag ville ha något annat i stället. Hon skrev då ut ett recept på Desolett, men det varar bara i 3 månader. Jag ska nu till henne i nästa vecka. Nu till min fråga: -Vad finns det för allternativ och hur går man tillväga för att välja rätt?Jag har ju ingen aning om hur de fungerar eller påverkar mig (oss). Vad ska man tänka på. Ska man enbart gå utefter vad gyn säger eller ska man komma med egna förslag? Finns det något ställe på nätet där man kan få information om de olika preventivmedlen som finns?
    Snälla hjälp mig!!!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med att välja preventivmedel - långt
  • Ananas

Titta in på den här länken. Netdoktor är en av de bättre medicinska siterna för allmänheten.

netdoktor.passagen.se/sex_samlevnad/fakta/praevention_hvilken.shtml

Du kan ju även titta i FASS på nätet. www.fass.se

Det finns en site som heter
    www.s e x aktuellt.com
    som statens folkhälsoinstitut står bakom. Vet inget om kvaliteten på denna site men du kan ju titta vad som finns där.
    (skrev isär länken för att inte fastna)

• vinterflickan

Du kan ju testa p-stav... men personligen tycker jag att naturlig familjeplanering är det absolut bästa i ett fast förhållande.

• Ellte

vinterflickan: "Naturlig familjeplanering" ... Innebär det att jag som absolut inte vill ha barn aldrig ligga med min man? :?

• Ellte

"aldrig ska" ska det såklart stå :)

• vinterflickan

Nej, naturlig familjeplanering handlar om att veta hur ens kropp fungerar och vilka dagar man kan bli gravid, det är rätt så få... Resten av månaden är det bara att nuppa så mycket man vill!

• Ellte

Haha Noooo waayyyy :D

Spermier överlever massa dygn i kroppen och om man skulle leva så skulle det (för mig som är paniskt rädd för att bli gravid) innebära kanske några möjliga dagar i månaden ;)

• Kräftan

Jag äter Mercilon, ett lågdoserande p-piller. De tycker jag funkar bra. Skulle inte våga köra med "naturlig familjeplanering"

• Texas

Tyvärr är det så att olika preventivmedel funkar väldigt olika på olika personer. Du kan ju få en viss idé om de olika piller och annat som finns men det är endast genom att testa dem som du kommer att veta exakt hur de funkar på dig. Men det är nog bra att läsa på lite och komma med egna förslag. Jag har själv provat många olika sorter. Tyvärr påverkas man så otroligt individuellt vad gäller olika biverkningar så du får helt enkelt ställa in dig på att bli din egen försökskanin. Tror inte heller på naturlig familjeplanering. Kanske funkar "bättre" om man har regelbunden mens och kan beräkna när man skall ha ägglossning men tyvärr är det ej så för mig iallfall.

• liina

Hej!

Varför inte fundera på t.ex. kopparspiral. Inget besvär alls och innehåller heller inga hormoner. Jag är väldigt nöjd med min. Den kommer att sitta fem år med all säkerhet och om jag har tur kan det sitta ytterligare några år.

Ellte! Här har du en till som är hysteriskt rädd för att bli gravid, så du är inte ensam!
    Skulle inte heller våga förlita mig på de "säkra" dagarna.

liina

• Zalåå

Tack alla för svaren jag har fått. Men hur är det med olika preventivmedel som varar längre en tid (typ spiral). Kan man plocka ut den när man känner att man vill satsa på att få barn? Eller ska man ha den den tiden som den är avsedd att hålla?
    Om man (kan) plocka ut den innan tiden har gått ut hur lång tid tar det innan kroppen kommer i sin "rätta fas" igen?
    Jag svamlar. Jag menar, jag kanske inte vill ha barn nu och skaffar en sprial (tex). Men om två år så kanske det passar i våra liv och vill satsa på det då. Går det då att göra det?
    Hoppas ni förstår vad jag menar. :-P

Svar på tråden Hjälp med att välja preventivmedel - långt