• Zalåå

Hjälp med att välja preventivmedel - långt

Hej.
    Jag vänder mig till er ihopp om att få lite hjälp med att välja preventivmedel.
    Jag har sedan 6år tillbaka ätit P-piller, Desolett. När jag var hos gyn senast så avrådde hon mig att fortsätta med dem eftersom det är stor (större) risk för blodpropp med just de pillrena om man ätit dem en längre tid. Jag godtog det och hon skrev ut en annan typ av P-piller. Av dessa mådde jag inte alls bra. Även om de enligt henne skulle vara väldigt snarlika de andra. Jag gick tillbaka till henne och sa att jag ville ha något annat i stället. Hon skrev då ut ett recept på Desolett, men det varar bara i 3 månader. Jag ska nu till henne i nästa vecka. Nu till min fråga: -Vad finns det för allternativ och hur går man tillväga för att välja rätt?Jag har ju ingen aning om hur de fungerar eller påverkar mig (oss). Vad ska man tänka på. Ska man enbart gå utefter vad gyn säger eller ska man komma med egna förslag? Finns det något ställe på nätet där man kan få information om de olika preventivmedlen som finns?
    Snälla hjälp mig!!!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med att välja preventivmedel - långt
  • liina

Hej!

Självklart kan du ta ut spiralen precis när du själv vill, oavsett om du har koppar eller hormonspiral.

Jag har en del vänner som slutat äta p-piller för att försöka få barn och för vissa är det inte helt lätt eftersom kroppen behöver tid att ställa om.

Jag har även läst inlägg från kvinnor som tipsat om att sluta äta p-piller ett tag innan man tänker börja försöka skaffa barn och skydda sig med t.ex kondom under den tiden.

Jag tror att det är bättre/lättare att ha t.ex. kopparspiral, ta ut den och försöka få barn istället för att lägga av med p-pillerna (hormonerna) eftersom vissa verkar ha problem där.

Jag är ju ingen expert på detta så varför inte boka tid hos en bm och prata med henne?

mvh liina

• Höstbrud-04

En fråga till er som använder/använt p-piller: Hur lång tid tog det från det att ni började tills kroppen anpassade sig. En kompis till mig fick störtblödningar efter ett tag, lagom till bröllopet... Vill inte vara med om det...

• Electric Lady

Vinterflickan, jag kan inte använda kondom pga överkänsliga slemhinnor

• vinterflickan

Electric Lady

Inte ens med mycket glidmedel?

I så fall kan ni undvika samlag de dagarna eller om ni känner att det ändå vore ok med ett barn kan ni ju avbryta samlaget...

• Squeezetoy

Ett piller som heter Jasmin, är inte riktigt säker på stavningen dock lär vara mycket skonsamt och hjälper framförallt personer som får mycket humörproblem.

Jag använder Trinonetta, vilket fungerar jättebra för mig, men inte för min lillasyster,(får jättestora PMS-besvär, hon provar just nu andra piller för att se om det blir bättre), så man vet aldrig hur kroppen reagerar.

Vill man inte använda hormoner och inte litar riktigt på sin egen förmåga att bedömma var man ligger i perioden finns det ju en liten dator, tror den heter Persona. Den måste man först kalibrera en månad med flera urinprov så den läser av kroppens hormoner. Sedan har jag för mig att det räcker med att kissa på sticka den dag det är aktuellt med sex. Den lyser sedan med röd, grön el orange lampa beroende på risken/chansen att bli med barn. Den har hög säkerhet så länge man följer "lampan"

/Ingrid

• safety

Om man kan tänka sig hormoner men inte mår bra av riktiga p-piller finns ju alltid minipiller. Jag tror att de är ca 95% säkra jämfört med p-pillrens 99%. Med minipiller har du ägglossning (gäller de flesta men inte alla) men slemproppen i livmoderhalsen förblir tjock och spermierna kan inte tränga igenom. Man måste vara lite mer noggran med att ta pillren på rätt tid, men min BM sa att 3-4 timmar åt ena eller andra hållet spelar ingen roll (skönt att veta att man kan sova ut på helgerna).

Jag hade ätit p-piller länge (ca 10 år) innan jag bytte till minipiller och provat alla möjliga sorter men inte hittat några jag mådde bra av. Migrän, PMS, you name it! Jag ville vara lite snäll mot kroppen, få igång ägglossningen inför framtida bebisar och bytte därför till minipiller.

Halleluja! Har aldrig mått så bra! Jag har bytt sort några gånger eftersom jag fått småblödningar, men med senaste sorten, Exclutena, har jag mycket lite mens, nästan ingen alls.

• bettina

Jag använder Persona och det funkar jättebra. Första dagen man har mens trycker man på en liten knapp, så att datorn vet om det. Sedan kollar man varje morgon, lyser den grönt är allt ok, lyser den rött måste man skydda sig och blinkar den gult måste man ta en urintest, måste göras först på morgonen så att det är morgonurin. Efter testet visar datorn rött eller grönt. För mig funkar det jättebra. Har haft spiral i massor av år, men vill inte ha mer metall i kroppen och piller vill jag inte heller äta.

Lycka till!

• Squeezetoy

Jag har funderat på att sätta in en p-stav, implanon, den fungerar precis som minipiller och man lär kunna bli gravid "direkt" när man tagit ut den. Implanon är ju den nyare staven som bara är en stav till skillnad mot den tidigare solfjädern av stavar man fick. Detta gör att komplikationer som kan komma av införande minskat rejält.

Det enda som gjort att jag inte skaffat den än, är att det faktiskt är rätt praktiskt att kunna flytta sin mens ibland, så som det går att göra med p-piller. Vet att många inte får ngn blödning, eller mkt liten när de äter minipiller eller har stav, samtidigt som de finns de som får rikligare blödning. Själv har jag redan väldigt liten blödning och har inte vågat riskera det än.

/Ingrid

• Spider

Prova P-spruta funkar för mig

• Kramgo

Har man tänkt sig att använda exempelvis kopparspiral gäller det att tänka på vilken syn man har på livets början. För man blir gravid och ägget stöts bort. Det händer inte om du äter p-piller eller andra piller typ minipiller eller om du använder p-stav eller p-spruta.

Svar på tråden Hjälp med att välja preventivmedel - långt