• Zalåå

Hjälp med att välja preventivmedel - långt

Hej.
    Jag vänder mig till er ihopp om att få lite hjälp med att välja preventivmedel.
    Jag har sedan 6år tillbaka ätit P-piller, Desolett. När jag var hos gyn senast så avrådde hon mig att fortsätta med dem eftersom det är stor (större) risk för blodpropp med just de pillrena om man ätit dem en längre tid. Jag godtog det och hon skrev ut en annan typ av P-piller. Av dessa mådde jag inte alls bra. Även om de enligt henne skulle vara väldigt snarlika de andra. Jag gick tillbaka till henne och sa att jag ville ha något annat i stället. Hon skrev då ut ett recept på Desolett, men det varar bara i 3 månader. Jag ska nu till henne i nästa vecka. Nu till min fråga: -Vad finns det för allternativ och hur går man tillväga för att välja rätt?Jag har ju ingen aning om hur de fungerar eller påverkar mig (oss). Vad ska man tänka på. Ska man enbart gå utefter vad gyn säger eller ska man komma med egna förslag? Finns det något ställe på nätet där man kan få information om de olika preventivmedlen som finns?
    Snälla hjälp mig!!!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med att välja preventivmedel - långt
  • Zetiina

Naturlig familjeplanering är inte så trist och osäkert som folk tror. Någon som känner till Billingsmetoden? Den bygger på att man själv lär sig att ta reda på vilka dagar man är fruktsam.

Ellte:
    Spermierna kan endast överleva de dagar som kvinnan är fruktsam, och det varierar från 1/2 dag till några dagar hos olika kvinnor, aldrig mer än 5 dagar. När det inte finns fruktsamt sekret tar sig spermierna inte ens in i livmodern, och dör.

Texas:
    Billingsmetoden bygger inte på rytm. Det spelar ingen roll om man har regelbundna eller oregelbundna cykler, om man ammar eller är i klimakteriet. Fungerar lika bra ändå.

Och.. det är lika säkert som kondom och de flesta p-piller, om man använder metoden på rätt sätt. (...vilket man självklart gör om man absolut inte vill bli med barn.)

Oavsett om man är intresserad av naturlig födelsekontroll eller inte så tror jag att de flesta skulle tycka det vore kul att veta lite mer om hur man fungerar. Rekommenderar att läsa Evelyn Billings bok om Billingsmetoden.

Den är bra (metoden) om man försöker få barn också eftersom man lär sig att ta reda på när man är som mest fruktsam.

Och... Om lusten faller på under de förbjudna dagarna är det bara att ta fram kondomen...

• vinterflickan

Ellte det fungerar verkligen! Jag har hållt på över ett år nu. Min mamma har använt sig av metoden i ungefär 20 år...

Dessutom slipper man oroa sig för vad hormonerna gör med kroppen.

• Zetiina

vinterflickan:
    Vilken metod använder ni?

• Havsutsikt

Jag åt också Desolett och slutade efter drygt 10 år trots att min gyn menade att det inte var någon fara för blodpropp. Efter det har vi bara använt oss av kondom och det fungerar utmärkt, även om det kan kännas tråkigt ibland. Skulle aldrig våga lita på naturlig planering eftersom jag har vänner som blivit gravida trots flera skydd :). Hoppas ni hittar en metod som fungerar för er!

• Zetiina

Om man vill va HELT (100,00%) säker på att inte bli gravid så ska man naturligtvis undvika helt att ha s*mlag under de dagar man är fruktsam. Det är trots allt "bara" 99% säkert med kondom tex. Inte desto mindre anledning till att ta reda på när man är fruktsam, oavsett om eller vilket skydd man använder (utom de som gör en 100,00% ofruktsam då) .

• Zetiina

vinterflickan:
    Ja, det finns flera olika naturliga metoder för födelsekontroll. Rytmmetoden, basaltemperaturmetoden, sympto-termal-metoden (en kombination av de 2 första) och billingsmetoden som jag skrev om, och säkert fler. Jag var nyfiken på vilken metod ni använder - hur vet du när du inte är fruktsam?

• Electric Lady

Osäkerheten är en aspekt, men det värsta är väl ändå att behöva avstå från samlag vissa dagar i månaden.

• vinterflickan

Zetiina

Min mamma har lärt mig hur man ser på flytningarna...

• vinterflickan

Electric Lady

Man behöver inte avstå vissa dagar men de dagarna kan man ju använda kondom.

Svar på tråden Hjälp med att välja preventivmedel - långt