• Äldre 18 Apr 23:46
    13859 visningar
    6 svar
    6
    13859

    Tips för hemmagjord buffémat för 50 personer

    Hej på er!

    Vi kommer att gifta oss i början av juni och kommer vara ca 50 gäster.
    Vi kommer att bjuda på buffé och jag är på jakt efter era bästa tips på vad som går lagom lätt att laga/bjuda på när vi är så pass många.

    Vi kommer att äta utomhus (i tält) så vill försöka ha så mycket kall mat eller varmt som kan förberedas och bara värmas på lätt.

    Är tacksam för ALLA förslag och erfarenheter!

  • Svar på tråden Tips för hemmagjord buffémat för 50 personer
  • Äldre 19 Apr 08:32
    #1

    Vi hade: Kycklingvingar som man ljummade till i ugn strax innan servering, tabbouleh (Sallad på bulgur), varmrökt laxsida, krämig potatissallad, kallskuret kött av lite olika slag och en massa annat som jag inte kommer ihåg på rak arm. Hade även bröd, smör, ostar, kex och grönsallad. Allt lagade vi själva men det var ganska enkelt eftersom att vi hade tillgång till restaurangkök, har man inte det så blir det kanske en smula krångligare.
    Minipajer är enkelt att göra många hemma i köket, köp små aluminiumformar och gör sedan ett gäng olika fyllningar. Sallader och kallskuret (även kycklingvingar) är också ganska simpelt att få fram även hemma. :)

  • Äldre 19 Apr 12:33
    #2

    Bra förslag! Det där med kyckling har jag förstått kan vara smidigt att förbereda i förväg. Jag har blivit lite sugen på kycklingspett (att servera kalla). 
    Smidigt med restaurangkök! Det underlättar säkert!


    Vi kommer få hjälp av min mamma men också blivande svärmor, så jag tänker att vi delar upp vissa rätter att förbereda var för sig. Så blir det inte så mycket att göra för en ensam person. Men att värma maten på plats kommer bli svår - så vi kanske max kan ha en varm potatisgratäng eller liknande.

    Några idéer jag skrivit upp är:


    Bröd, ost, bregott osv
    Osttallrik! Med blandade ostar, vindruvor, tapenade osv
    Såser och röror, tex. basilikasås, tzatsiki, renköttssås?
    Kalla kycklingspett
    Härlig grönsallad, kanske med oliver/mozarella osv vid sidan av?
    Vattenmelon/mynta-sallad? Eller liknande salsa-frukt-sallad
    Kallskuret - antingen som diverse skinkor eller även rostbiff ( med pepparrotsås?), pastrami eller annat som känns mer matigt?
    Potatissallad (fransk eller krämig?)
    Paj, typ laxpaj? Går eventuellt att värma i ugnen
    Frukter, inte som fruktsallad men lite plockat, vid ostarna? 
    Chevrétoasts med honung och ruccola
    Dadlar inlindade i bacon
    Kall ungsbakad lax med t.ex. fetaosttäcke eller liknande - sett många goda recept 
    Hummus
    Fyllda små piråger eller smördegsknyten
    Kanske servera VARM potatisgratäng t.ex. som det enda varma? Vore trevligt med något varmt ....
  • Kotten
    Äldre 20 Apr 10:14
    #3

    Vi kommer göra någon liknande variant.


    Vi kommer köpa färdigskuret kallt kött (eventuellt i form av såna här plankor som typ ICAs charkdisk då ingår både frukt, en del grönsaker och olika sorters kött), vi kommer även göra 3-4 olika sorters sallad,ha 2-3 sorters bröd + flera olika sorters ost. Vi kommer förmodligen ha någon form av potatissallad eller t.om. eventuellt kokt potatis. Vi kommer också ha minst en sorts fisk + 2 vegetariska alternativ som är goda (tzayspett och någon form biffar). 

  • Äldre 28 Apr 18:46
    #4

    Hur tänker ni vid matallergier? Tänker ni att det ska finnas "substitut" för allt eller får gästerna ta av det som erbjuds och helt enkelt välja bort rätter med ingredienser de inte tål?

  • Äldre 28 Apr 21:18
    #5

    Om du bor i närheten av en Snabbgross (Axfood) och känner någon med företag så skulle jag rekommendera en tripp dit. Där finns mycket djupfryst men färdigstekt kyckling, både strimlad, skivad, hela filéer och innerfiléer. Och till superbra pris! Förutom kyckling har dom såklart massa andra billiga och bra varor.

    Jag tycker dessutom det är väldigt gott med pastasallad, med olika såser och hembakat bröd.

  • Äldre 28 Apr 21:56
    #6

    Ett tips från coachen...

    tänk på hur maten ska stå under själva buffen. Juni månad och solsken är som bäddat för magsjuka om ni bara ställer fram maten på fat .  Ni måste kunna hålla maten antingen så varm som den ska vara eller ordentligt kall. Alltså värmeplattor eller kylmöjlighet under pågående servering! 

Svar på tråden Tips för hemmagjord buffémat för 50 personer