• Anonym (Vimsi­g)
    Äldre 2 Sep 19:00
    10341 visningar
    60 svar
    60
    10341

    Förlovning och/eller frieri

    Jag har en liten undran. Och jag vet att jag kommer få otroligt många svar som säger att jag har helt fel, det gör inget vad vore världen utan olika åsikter. Skrattande

    Men nu till min fundering.

    När jag var 19 år så förlovade jag mig med min dåvarande kärlek. Det var ett gemensamt beslut och inget frieri men vi gav varandra ett löfte om att det var en förlovning som betyder att vi kommer att gifta oss efter några år.
    Efter 2 år friade han när han cyklade bredvid mig och jag var i 7:e himlen.

    När jag var 30 år hade jag återigen en förlovning med samma betydelse.
    Frieriet från honom kom 4 månader senare.

    Jag kommer från dalarna och är ganska traditionsbunden och i "mina" kretsar har det gått tills å här sen jag var liten. Att förlovning betyder att man ska gifta sig med varandra men att frieriet ibland kanske kommer lite senare när man har råd att gifta sig. (För förlovningen visar ju att två människor tänker gifta sig med varandra men att dom kanske inte har råd att göra det just då.) 

    Finns det fler som gör så här? För jag och min "krets" kan ju knappast vara ensamma. Solig

    Och den här tråden handlar inte om att det korrekta sättet frieriförlovning är fel i mina ögon. Så klart den inte är det! *Älskar sånt*

    Men det finns så otroligt många olika människor i Sverige och världen att en del kanske har en annan syn på vad som känns "vanligt" för dom. (Sen vore det jätte trevligt om alla delade med sig av sina upplevelser för jag är en sucker för frierier/förlovningar/frieriförlovningar!)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-03 13:33
    Det är så roligt att läsa hur olika det kan vara för oss alla ibland.

    Drömmen för mig på senare åt har varit att få ett "överrasknings" frieri när man förlovar sig även om det är en gemensamt planerad förlovning och en 2 år lång förlovning innan bröllop. (Jag har nog snöat in på det där med 2 år, haha)

    Nu har jag faktiskt efter 37 år i livet äntligen mött den där personen jag sökt efter hela mitt liv. Han som älskar hela mig fast han inte tycker om allt hos mig men han vill inte ändra på dom mindre bra sidorna heller.

    Och i hans värld så är förlovning och frieri samma sak så jag lär nog få vänta. Kommer kännas ovant att inte göra som jag är van vid men eftersom jag älskar honom så har jag inget problem med att "köra" på hans sätt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 16:10
    Den här tråden skapades inte för att påpeka vad som är fel. Det är andra trådar fulla av. Alla som har internet vet idag det korrekta sättet att förlova sig på .

    Utan den här tråden är skapad för att andra ska få dela sin syn på vad som är rätt för dom, det som är fel för dig kan vara rätt för någon annan.

    I den här tråden finns det inga "fel". .-)

  • Svar på tråden Förlovning och/eller frieri
  • Aniara­4
    Äldre 7 Sep 12:17
    #41

    Jag säger som jag ofta brukar säga i olika frågor...

    Man gör såklart precis som man vill i sin egen relation (ja, så länge partnern också är med på det, såklart). Man ska lyssna på sitt hjärta och göra det som känns rätt och bäst uttrycker ens vilja, vare sig det gäller förlovning, bordsplacering, vigselceremoni eller kläder.

    För att kunna göra ett sådant genomtänkt val, grundat i det man tänker och känner, är det bra att känna till ramverket i de fall ett sådant finns. Kutym, etikett och tradition existerar, de flesta är medvetna om dem, och många förväntar sig att man följer dem. Det måste man såklart inte, men man behöver ändå i regel förhålla sig till dem.

    Klart man kan fria till någon man redan är förlovad med, om det är vad som känns rätt för personerna i paret. Men när man gör det kan det vara bra att känna till hur en förlovning traditionellt går till, vad den betyder osv, och ha en tanke kring varför man väljer att göra på ett annat sätt. Det kan också vara bra att vara förberedd på att andra i omgivningen kan tycka det är märkligt, ologiskt och en hollywoodifierad charad, även om omgivningen förhoppningsvis har folkvett nog att hålla tyst om sina åsikter och bara glatt gratulera den som ska gifta sig.

    På det sättet skiljer sig också en generell diskussion på ett nätforum från en privat relation. Här gör jag en generell utsaga om att min personliga uppfattning är att det är en märklig sak att göra och i många fall lite fånig. Men den uppfattningen skulle jag inte uttrycka till en person i min omgivning som glädjestrålande berättar att hen ska gifta sig.

  • Anonym (Vimsi­g) Trådstartaren
    Äldre 7 Sep 22:27
    #42
    PiaB igen skrev 2014-09-07 08:34:29 följande:

     


    Låter lite som mig det där. Solig
    Jag tycker att det låter himla mysigt att ni fått fria varsin gång. Trippel Grattis till er!
    Aniara4 skrev 2014-09-07 12:17:13 följande:

    Jag säger som jag ofta brukar säga i olika frågor...

    Man gör såklart precis som man vill i sin egen relation (ja, så länge partnern också är med på det, såklart). Man ska lyssna på sitt hjärta och göra det som känns rätt och bäst uttrycker ens vilja, vare sig det gäller förlovning, bordsplacering, vigselceremoni eller kläder.

    För att kunna göra ett sådant genomtänkt val, grundat i det man tänker och känner, är det bra att känna till ramverket i de fall ett sådant finns. Kutym, etikett och tradition existerar, de flesta är medvetna om dem, och många förväntar sig att man följer dem. Det måste man såklart inte, men man behöver ändå i regel förhålla sig till dem.

    Klart man kan fria till någon man redan är förlovad med, om det är vad som känns rätt för personerna i paret. Men när man gör det kan det vara bra att känna till hur en förlovning traditionellt går till, vad den betyder osv, och ha en tanke kring varför man väljer att göra på ett annat sätt. Det kan också vara bra att vara förberedd på att andra i omgivningen kan tycka det är märkligt, ologiskt och en hollywoodifierad charad, även om omgivningen förhoppningsvis har folkvett nog att hålla tyst om sina åsikter och bara glatt gratulera den som ska gifta sig.

    På det sättet skiljer sig också en generell diskussion på ett nätforum från en privat relation. Här gör jag en generell utsaga om att min personliga uppfattning är att det är en märklig sak att göra och i många fall lite fånig. Men den uppfattningen skulle jag inte uttrycka till en person i min omgivning som glädjestrålande berättar att hen ska gifta sig.


    Vilket bra svar! Glad

  • Anonym
    Äldre 8 Sep 10:00
    #43
    Anonym (Vimsig) skrev 2014-09-05 20:18:12 följande:
    En puss till dig! {#emotions_dlg.flower}

    Efter att jag läste upp det för honom så ville han läsa det själv och han blev riktigt förvånad. Han trodde det måste gå till på det storlagna viset med bröllopet 1 år efter. (Han har sett många Hollywood filmer.)  Jag tycker inte oms torslagna grejer utan är mer åt vardagsromantik hållet eller en speciell middag på tu man hand på en fin restaurang. Ska jag ha storslaget vill jag göra det gemensamt, överraskningsgrejer är inte min melodi och gör mig rysligt nervös.

    Han tyckte så mycket om det du skrev att han tog det till sig. Han är jätte glad över att han kan fria exakt när han vill och att det är orden inte det han gör som kommer få mig att sväva på små moln. Solig

    Han tyckte även om tanken på en 2-3 år lång förlovning så jag får som jag vill och han får som han vill (förlovningsfria). *Tjuter glatt* Ja man kan säga att det gick upp rätt många saker för honom som att man kan fria utan ring och gemensamt gå och välja ut ringarna. Skrattande
    Oj, tack! Vad glad jag blir, vilken härlig morgon det precis blev i min värld! Hjärta
  • Alylly­ra
    Äldre 8 Sep 10:01
    #44
    Anonym skrev 2014-09-08 10:00:45 följande:
    Oj, tack! Vad glad jag blir, vilken härlig morgon det precis blev i min värld! Hjärta
    D'oh! Stupid anonymfunktion Tungan ute
  • Anonym (Vimsi­g) Trådstartaren
    Äldre 8 Sep 11:31
    #45
    Anonym skrev 2014-09-08 10:00:45 följande:
    Oj, tack! Vad glad jag blir, vilken härlig morgon det precis blev i min värld! Hjärta
    Alyllyra skrev 2014-09-08 10:01:37 följande:
    D'oh! Stupid anonymfunktion Tungan ute

    Det är vi som ska säga tack! Skrattande  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Vimsi­g) Trådstartaren
    Äldre 8 Sep 11:33
    #46

    Den här tråden har hjälpt mig mer än jag trodde eftersom jag inte ens var ute efter hjälp, haha!

    Den har även fått mig att ändra på min syn i vad jag känner är korrekt för mig. Jag är en sån där grubblare och den här tråden har fått mig att tänka till lite om min egen syn på saken.

    Det beror nog mycket på att jag får läsa andras åsikter blandat med mina egna. Så jag började helt enkelt fundera på vad är det egentligen jag menar och varför? Det har jag aldrig gjort i den här frågan förut så det blev en uppfriskande tankeställare.

    Det jag varit ute efter utan att förstå det är helt otroligt nog frågan "Vill du gifta dig med mig?", sen gemensamt planera firandet och växlande av ringar och en lite längre förlovning än 1 år.

    Jag hittade det här på bröllopsmagasinetssida:
    Förlovning
    Tidigare ett bindande löfte om att äktenskap skall ingås inom en tidsperiod på 18 månader. Numera ofta inget löfte om äktenskap utan bara växlande av ringar.

    Frieri
    Frågan som ställs för att ett bröllop ska stunda. Frågan om att dela livet i nöd och lust.

  • Äldre 8 Sep 11:44
    #47

    Vi anser att såvida ingen osäkerhet kommer emellan så skall man gifta sig innom ett år efter förlovning/frieri, förlovningen är ett frieri och ett löfte om att gifta sig.
    Enligt oss


    Live free, ride free
  • Anonym (Vimsi­g) Trådstartaren
    Äldre 8 Sep 11:58
    #48

    Att jag i dagens läge tjatar om en lite längre förlovning är för att vi vill kunna bjuda dom som står oss nära och fira det på ett fint sätt. Men ekonomin tillåter inte en 1 årig förlovning så då får vi vänta lite med bröllopet tills vi har råd.

    Jag har haft ett kuvert bröllop och det är inget fel i det men jag känner inte att jag vill ha det den här gången Jag vill bjuda våra gäster på vårt bröllop med betoning på ordet bjuda. (Fast vi hoppar över diskussionen om kuvertbröllop i den här tråden. Flört )

    Om vi gifte oss idag skulle vi bara ha råd att bjuda våra föräldrar och syskon. För vi vill ju inte lägga alla pengar vi får in på den dagen, man måste ju leva också. Solig

    Men det skulle kännas otroligt tråkigt om vi borde låta bli att förlova oss snart bara för att vi inte ha råd att gifta oss efter 1 år. Gråter

  • Anonym
    Äldre 8 Sep 12:05
    #49
    Anonym (Vimsig) skrev 2014-09-08 11:58:48 följande:

    Att jag i dagens läge tjatar om en lite längre förlovning är för att vi vill kunna bjuda dom som står oss nära och fira det på ett fint sätt. Men ekonomin tillåter inte en 1 årig förlovning så då får vi vänta lite med bröllopet tills vi har råd.

    Jag har haft ett kuvert bröllop och det är inget fel i det men jag känner inte att jag vill ha det den här gången Jag vill bjuda våra gäster på vårt bröllop med betoning på ordet bjuda. (Fast vi hoppar över diskussionen om kuvertbröllop i den här tråden. Flört )

    Om vi gifte oss idag skulle vi bara ha råd att bjuda våra föräldrar och syskon. För vi vill ju inte lägga alla pengar vi får in på den dagen, man måste ju leva också. Solig

    Men det skulle kännas otroligt tråkigt om vi borde låta bli att förlova oss snart bara för att vi inte ha råd att gifta oss efter 1 år. Gråter


    Vi gjorde faktiskt så att vi bestämde dagen för att gifta oss sedan förlovade vi oss på vår årsdag före bröllopet.

    MEN om ni bestämmer ett datum redan nu för bröllopet så kanske det känns mer meningsfullt med förlovning/frieriet även om det är mer än ett år kvar, för datum är ju satt så löftet är utdelat,, om du förstår hur jag tänker
  • Äldre 8 Sep 12:08
    #50

    Jag hatar verkligen att det blir anonymt by default...Demon


    Live free, ride free
  • Äldre 8 Sep 12:17
    #51

    Jag hatar också det Nightrod, och kan inte för mitt liv begripa varför de ändrat till att det blir så. Förut fick man ju en påminnelse om man glömt att välja det innan man postade. Sämst!

  • Anonym (Vimsi­g) Trådstartaren
    Äldre 8 Sep 12:38
    #52
    Anonym skrev 2014-09-08 12:05:47 följande:
    Vi gjorde faktiskt så att vi bestämde dagen för att gifta oss sedan förlovade vi oss på vår årsdag före bröllopet.

    MEN om ni bestämmer ett datum redan nu för bröllopet så kanske det känns mer meningsfullt med förlovning/frieriet även om det är mer än ett år kvar, för datum är ju satt så löftet är utdelat,, om du förstår hur jag tänker
    Jag förstår hur du tänker. Solig

    Vi har inte pratat om datum utan bara om vilket år det skulle kunna ske. Han är så fokuserad på att få till det där frieriet nu. (Även om jag ibland har god lust att sätta mig ned och ställa frågan själv, haha)

    Jag vill skrika ut till hela världen: Vi har hittat rätt och vi vill gifta oss med varandra!
    Och det är vad en förlovning med honom är för mig, ett vårskrik till omvärlden att vi tänker gifta oss. Hjärta
  • Äldre 8 Sep 15:01
    #53

    Det är stort att hitta rätt. Grattis!

  • Anonym
    Äldre 8 Sep 17:16
    #54

    När jag förlovade mig den första gången var det "bara" förlovning, det skulle bli vi för resten av livet, men vi bestämde inte när vi skulle gifta oss. Jag blev sedan friad till flera år senare och då började vi planera bröllopet som skedde något år senare. Detta var det vanliga tillvägagångssättet och det jag kände till. Alla omkring oss gjorde så.

    Andra gången friade min man och frågade om jag ville gifta mig med honom. Dagen efter bestämde vi vilket datum vi skulle gifta oss på (drygt ett år senare) och ett par veckor senare hade vi köpt våra förlovningsringar som vi skrev frieridatumet i. Vi gjorde en egen grej med ringpåtagning.

    Fast vi hade ringar innan dess också. När vi hade varit ihop ett par månader ville min man att vi skulle skaffa "höra-ihop-ringar". Så vi köpte ett par i stål (jag fick en liten diamant i min) och graverade in vårt träffasdatum i dem.

  • Aniara­4
    Äldre 9 Sep 10:13
    #55
    Anonym (Vimsig) skrev 2014-09-08 12:38:31 följande:
    Jag vill skrika ut till hela världen: Vi har hittat rätt och vi vill gifta oss med varandra!
    Och det är vad en förlovning med honom är för mig, ett vårskrik till omvärlden att vi tänker gifta oss. Hjärta
    Underbart!

    Jag tycker personligen inte det spelar så stor roll om det blir inom ett år (var själv förlovad i två år), huvudsaken är avsikten att gifta sig inom en någorlunda rimlig framtid. En mig närstående person har varit förlovad i 25 år, det tycker jag iofs är lite i överkant! Obestämd
  • Anonym
    Äldre 10 Sep 08:03
    #56
    Nightrod skrev 2014-09-08 11:44:35 följande:

    Vi anser att såvida ingen osäkerhet kommer emellan så skall man gifta sig innom ett år efter förlovning/frieri, förlovningen är ett frieri och ett löfte om att gifta sig.
    Enligt oss


    Håller med dig. Så är det ju faktiskt tänkt. Men alla får göra som de vill så klart :) Sedan kan man absolut välja ringar tillsammans....om man nu KAN välja haha. Jag har blivit friad till och vigseldatum är beställt samt kyrka bokad av mannen. Men jag är en velpotta så inga ringar ännu då jag har fått äran att välja och fortfarande inte kunnat bestämma mig, velar mellan två. Men har bestämt mig för att överraska mannen då vi ska åka på fotbollsresa i november tänker jag ha fixat ringarna och överlämna dom när vi sitter på hans favoritlags hemma arena :)
  • Anonym
    Äldre 10 Sep 08:22
    #57
    Anonym skrev 2014-09-10 08:03:05 följande:
    Håller med dig. Så är det ju faktiskt tänkt. Men alla får göra som de vill så klart :) Sedan kan man absolut välja ringar tillsammans....om man nu KAN välja haha. Jag har blivit friad till och vigseldatum är beställt samt kyrka bokad av mannen. Men jag är en velpotta så inga ringar ännu då jag har fått äran att välja och fortfarande inte kunnat bestämma mig, velar mellan två. Men har bestämt mig för att överraska mannen då vi ska åka på fotbollsresa i november tänker jag ha fixat ringarna och överlämna dom när vi sitter på hans favoritlags hemma arena :)
    Vi har valt att inte ha några ringar nu.
    Utan tar enbart dem som vi bestämt oss för när vi gifter oss. Vi har båda så förbannat mycket ringar som det är :)
  • Äldre 10 Sep 08:38
    #58

    pekar på ovanstående inlägg och svär igen över automatisk anonymitet Demon


    Live free, ride free
  • Himla
    Äldre 11 Sep 08:40
    #59
    Anonym skrev 2014-09-10 08:22:01 följande:
    Vi har valt att inte ha några ringar nu.
    Utan tar enbart dem som vi bestämt oss för när vi gifter oss. Vi har båda så förbannat mycket ringar som det är :)
    Ja allting går bara man är nöjd :)
  • Äldre 12 Sep 09:46
    #60

    För mig är det självklart att förlovad är man efter ett frieri. För säkerhets skull var jag mycket tydlig när jag förklarade för min dåvarande sambo, numera make, att jag  INTE ville ha frågan "vill du förlova dig med mig" utan frågan "vill du gifta dig med mig", och samtidigt bli presenterad med en förlovningsring som han hade valt ut. Han gjorde just detta i vintras, då började vi planera bröllopet så smått och i augusti gifte vi oss. Då fick också han sin ring och jag fick en till (som jag var med och valde ut).

    Vill man ha det på ett visst sätt lönar det sig att vara tydlig Glad  

Svar på tråden Förlovning och/eller frieri