• Ms T
    Äldre 2 Sep 16:19
    8505 visningar
    45 svar
    45
    8505

    Hur viktigt för dig?

    Jag har ett lite ovanligt efternamn och min sambo ett sonanamn. Min fråga till er är. Hur viktigt är det för dig att få behålla ditt eget efternamn när du gifter dig? För mig spelar det ingen roll. Jag är inte mitt efternamn

  • Svar på tråden Hur viktigt för dig?
  • Himla
    Äldre 6 Sep 06:16
    #31
    ballerina skrev 2014-09-03 16:12:39 följande:
    Haha, ja, för oss blir det Perlund. Känns ju inte jättelockande ;)
    Ett n efter Per så tycker jag att det var riktigt snyggt faktiskt Pernlund. Det skulle jag lätt kunnat heta :)
  • Aniara­4
    Äldre 6 Sep 16:45
    #32

    För mig var det ganska viktigt att ha kvar mitt släktnamn, som jag redan bytt till mig en gång när jag var yngre. Men jag ville också ha hans namn, så jag valde att ta det och ha kvar mitt namn som mellannamn.

    En av fördelarna är att han har ett vanligare namn som folk uppfattar när man säger det i telefon, mitt efternamn blev tamejfan ALDRIG rätt hur jag än bokstaverade!

  • Äldre 6 Sep 19:18
    #33
    Aniara4 skrev 2014-09-06 16:45:28 följande:

    För mig var det ganska viktigt att ha kvar mitt släktnamn, som jag redan bytt till mig en gång när jag var yngre. Men jag ville också ha hans namn, så jag valde att ta det och ha kvar mitt namn som mellannamn.

    En av fördelarna är att han har ett vanligare namn som folk uppfattar när man säger det i telefon, mitt efternamn blev tamejfan ALDRIG rätt hur jag än bokstaverade!


    haha! ja det kan vara lite jobbigt med våra framtida namn, i telefon så får man bokstavera det haha! 
  • Äldre 10 Sep 21:11
    #34

    Ballerina, jag vill inte strö smolk i bägaren men jag har ett mycket ovanligt efternamn, vi är en handfull totalt och tillhör alla samma släkt, och jag tror inte någon av oss skulle svara ja på en sådan förfrågan. Du kan alltid fråga, men får nog vara förberedd på ett nej och försöka att inte fästa dig allt för mycket vid namnet innan du vet att det går vägen. Kanske går det att omvandla på något sätt annars, typ sätta ihop beståndsdelarna på ett annat sätt? (Jag skulle inte heller uppskatta ett hembesök av den anledningen, men det kanske bara är jag. Ett brev ger mottagaren möjlighet att fundera över en ärligt talat rätt omvälvande förfrågan, kanske gör det dem vänligare inställda.)

  • baller­ina
    Äldre 11 Sep 08:33
    #35
    FrökenW skrev 2014-09-10 21:11:07 följande:

    Ballerina, jag vill inte strö smolk i bägaren men jag har ett mycket ovanligt efternamn, vi är en handfull totalt och tillhör alla samma släkt, och jag tror inte någon av oss skulle svara ja på en sådan förfrågan. Du kan alltid fråga, men får nog vara förberedd på ett nej och försöka att inte fästa dig allt för mycket vid namnet innan du vet att det går vägen. Kanske går det att omvandla på något sätt annars, typ sätta ihop beståndsdelarna på ett annat sätt? (Jag skulle inte heller uppskatta ett hembesök av den anledningen, men det kanske bara är jag. Ett brev ger mottagaren möjlighet att fundera över en ärligt talat rätt omvälvande förfrågan, kanske gör det dem vänligare inställda.)


    Vi har vridit och vänt på det, men det verkar inte bli det namn vi vill ha. Att göra hembesök är ingenting jag ens har funderat på, eftersom jag själv inte tycker om det och för det andra bor vi över 200 mil från varandra... ;) 
  • Äldre 11 Sep 09:05
    #36

    Jag vet att det inte var du som sa det, tänkte bara ge min syn pförslaget men kunde varit tydligare. :) Trist, men jag hoppas ni hittar något minst lika fint!

  • Äldre 11 Sep 17:56
    #37

    för mig är de inte viktigt alls. har alltid varit inställd på att byta namn när jag gifter mig. nu hade jag "tur" och hittade en man med ett ovanligt namn. vi är de enda i sverige med det efternamnet.

  • Äldre 12 Sep 10:03
    #38

    Jag har bytt namn nu iom. bröllopet men för mig känns det nästan som en sorgeprocess där jag stegvis överger mitt gamla namn och övergår till det nya. Länge började jag nästan gråta bara jag tänkte på att byta...

    Både sambon och jag har vanliga namn, men mitt är mycket enklare och har funkat fint utomlands. Nu har jag ett namn (förnamn + efternamn) som finnar inte kan uttala (vi bor i Finland...) och ett efternamn som inte alls funkar internationellt.

    Dessutom har jag en yrkesidentitet med mitt gamla namn, så det är inte så bara att byta rakt av utan förklaringar. Det känns faktiskt inte speciellt roligt att byta, men samtidigt är inte heller alternativen tilltalande - jag vill att hela familjen heter likadant, vår dotter har redan sambons namn (annars hade ju han kunnat ta mitt) och jag vill inte ha dubbelnamn. Jag hade velat göra som ni kan i Sverige; behålla mitt flicknamn som mellannamn (typ Anna Svensson Andersson) men det går inte i Finland utan då blir det ett dubbelnamn med bindestreck emellan.

    Så, får se om jag vänjer mig med tiden :)


    Med kreativa ambitioner - mitthjortronbo.blogspot.fi
  • Ms T
    Äldre 12 Sep 22:28
    #39
    Ms T skrev 2014-09-02 16:19:11 följande:

    Jag har ett lite ovanligt efternamn och min sambo ett sonanamn. Min fråga till er är. Hur viktigt är det för dig att få behålla ditt eget efternamn när du gifter dig? För mig spelar det ingen roll. Jag är inte mitt efternamn


    Jag har läst alla inlägg och tycker att det är intressant.
  • Ms T
    Äldre 12 Sep 22:35
    #40

    Mitt efternamn är väldigt känt i alla fall i Karlskrona. Men pga min uppväxt så gör det att jag inte har något emot att byta

  • Äldre 13 Sep 21:39
    #41

    Just nu har jag min ex makes efternamn, samma namn som mina 3 söner, har hittills känts helt ok, fastän vi inte är gifta längre.


    Har sällskapat med en finsk man nu i flera år, vi är förlovade och skall gifta oss ....men sedan blev det namn frågan!

    @ Jag vill behålla min svenska bakgrund och inte ta ett finskt namn!
    @ Jag vill inte ha min exmans namn då jag är gift med en "ny man"!

    Så resultatet blir att jag tar dubbel namn, jag tar tillbaks mitt svenska flicknamn och sätter hans finska till!


    Juli 2016
  • Ms T
    Äldre 13 Sep 23:00
    #42

    Hur med att ta tillbaka det efternamn du hade som ogift då?


    Jeamia skrev 2014-09-13 21:39:52 följande:

    Just nu har jag min ex makes efternamn, samma namn som mina 3 söner, har hittills känts helt ok, fastän vi inte är gifta längre.

    Har sällskapat med en finsk man nu i flera år, vi är förlovade och skall gifta oss ....men sedan blev det namn frågan!

    @ Jag vill behålla min svenska bakgrund och inte ta ett finskt namn!

    @ Jag vill inte ha min exmans namn då jag är gift med en "ny man"!

    Så resultatet blir att jag tar dubbel namn, jag tar tillbaks mitt svenska flicknamn och sätter hans finska till!


  • Äldre 15 Sep 14:03
    #43
    Ms T skrev 2014-09-13 23:00:57 följande:

    Hur med att ta tillbaka det efternamn du hade som ogift då?


    Det kommer jag att göra MEN sätta min "finske makes" namn till!
    Juli 2016
  • Äldre 25 Sep 20:09
    #44

    Jag kommer att byta, men det är endast för att min fästman har ett väldigt ovanligt efternamn och jag heter Gustavsson. Hade jag haft det ovanliga efternamnet hade vi tagit mitt. Vi hade ju dock tur att vi inte båda hade ovanliga namn då hade det nog blivit svårare och en betydligt längre disskution Glad

  • Äldre 7 Nov 10:19
    #45

    Det hade varit superenkelt att byta efternamn till vad som helst om jag inte haft barn med en annan man och mina barn har mitt efternamn....

Svar på tråden Hur viktigt för dig?