• Ms T
    Äldre 2 Sep 16:19
    8600 visningar
    45 svar
    45
    8600

    Hur viktigt för dig?

    Jag har ett lite ovanligt efternamn och min sambo ett sonanamn. Min fråga till er är. Hur viktigt är det för dig att få behålla ditt eget efternamn när du gifter dig? För mig spelar det ingen roll. Jag är inte mitt efternamn

  • Svar på tråden Hur viktigt för dig?
  • baller­ina
    Äldre 3 Sep 11:10
    #21

    Tack till er som gett mig svar. Jag har ringt prv, och de sa att jag ska skicka in en ansökan och vi kommer få nedslag på det, MEN vi kommer få en lista på alla hinder (andra människor, företag, varumärken) som heter det vi vill heta och vi kan då kontakta dom. Om vi får skriftligt medgivande från alla så ska vi skicka in en ny ansökan och då kan vi få det :) Lång väg att gå, men kan vara värt det!

  • Plätti­s
    Äldre 3 Sep 11:19
    #22
    ballerina skrev 2014-09-03 11:10:40 följande:

    Tack till er som gett mig svar. Jag har ringt prv, och de sa att jag ska skicka in en ansökan och vi kommer få nedslag på det, MEN vi kommer få en lista på alla hinder (andra människor, företag, varumärken) som heter det vi vill heta och vi kan då kontakta dom. Om vi får skriftligt medgivande från alla så ska vi skicka in en ny ansökan och då kan vi få det :) Lång väg att gå, men kan vara värt det!


    Perfekt! Det låter som en väldigt bra utgångspunkt  

    När jag och min sambo försökt slå ihop våra efternamn så för det tankarna till en stor, grön, strålningsskadad superhjälte med humörproblem. Och vi vill inte ge våra eventuella framtida barn den starten i livet och skolan Tungan ute Så vi tar hans efternamn och jag får välja namn till våra barn!
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 3 Sep 14:37
    #23
    Plättis skrev 2014-09-03 11:19:50 följande:
    Perfekt! Det låter som en väldigt bra utgångspunkt  

    När jag och min sambo försökt slå ihop våra efternamn så för det tankarna till en stor, grön, strålningsskadad superhjälte med humörproblem. Och vi vill inte ge våra eventuella framtida barn den starten i livet och skolan Tungan ute Så vi tar hans efternamn och jag får välja namn till våra barn!
    Vi skojade om det igår, för oss blir det Mordo. :p
  • Plätti­s
    Äldre 3 Sep 15:00
    #24

    Grönman för oss Cool


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 3 Sep 15:30
    #25

    Det är en mycket svår fråga och jag har lite samma problem. Jag har ett mycket ovanligt, gammalt ungerskt familje namn som ingen kan stava till och inte ens vi i familjen vet hur det egentligen ska uttalas.

    Fästmanen har ett ganska vanligt svenskt efternamn som man valt att skava med q.. För honom är familjen historia mycket viktig och namnet har mycket med det att göra.

    Jag värnar också mycket om min familj och minna rötter. Men jag börjar inse att jag vist kan fortsätta tvinga folk i min omgivning att äta ungersk mat ibland och alla historier sitter ju inte i namnet. Jag hoppas bara att min bror håller fast vid namnet så att det lever vidare, vi är ca 140 personer i hela världen med mitt efternamn.. 

  • Äldre 3 Sep 15:38
    #26
    Plättis skrev 2014-09-03 15:00:15 följande:

    Grönman för oss Cool


    frågade faktiskt karln vad han skulle tycka om att skapa ett nytt av våra resp. nya efternamn. vårt skulle bli Pennelius. :P 
  • baller­ina
    Äldre 3 Sep 16:12
    #27
    Plättis skrev 2014-09-03 11:19:50 följande:
    Perfekt! Det låter som en väldigt bra utgångspunkt  

    När jag och min sambo försökt slå ihop våra efternamn så för det tankarna till en stor, grön, strålningsskadad superhjälte med humörproblem. Och vi vill inte ge våra eventuella framtida barn den starten i livet och skolan Tungan ute Så vi tar hans efternamn och jag får välja namn till våra barn!
    Haha, ja, för oss blir det Perlund. Känns ju inte jättelockande ;)
  • Äldre 3 Sep 16:51
    #28

    Enormt viktigt, därför tog maken mitt efternamn. Innan vi träffades var vi 9 personer med det namnet ;) Så det fanns inte en chans i världen att byta bort det!

  • Ms T
    Äldre 3 Sep 19:17
    #29

    Härligt med så mycket respons

  • Em77
    Äldre 5 Sep 14:10
    #30

    Vi har båda ovanliga och ganska korta efternamn, och vi är båda forskare som börjat publicera och då är ju efternamnet det man refererar till och söker på etc. Vi vill heta lika men ingen vill ta bort sitt namn så vi kommer som det ser ut nu (nästan ett år kvar) ta båda namnen båda två. Förhoppningsvis går nya namnlagen igenom innan bröllopet så vi kan ha två efternamn/dubbelnamn. Vi har dock inte förhandlat klart om vilket namn som ska komma först. :)

Svar på tråden Hur viktigt för dig?