• Äldre 1 Jun 08:46
    7095 visningar
    22 svar
    22
    7095

    Hur mycket måste det kosta?

    Hej allihopa!
    Jag är ny här på bröllopstorget och förlovade mig precis.
    Jag och min fästaman har planer på att gifta oss 2017, alltså om 3 år. Vi skulle gärna gifta oss redan nu men då vi vill ha ett bröllop där vi inte behöver fixa allt själva (mat, dryck, inbjudningar mm.) inser vi att vi kommer att behöva spara pengar ett tag.

    Vi kommer att vara ca 40 gäster och har räknat ut att mat + dryck inkl. tårta & kaffe samt lokalen kommer att landa på ca. 58000:- (då är DJ för 6000:- inräknat). Så det jag egentligen undrar över avseende kostnader är hur mycket allt annat behöver kosta? Hår, smink, kostym, bukett, inbjudningar, placeringskort mm.? 

    Och bör man betala för sina tärnors klänningar? Finns det någonstans man kan skära ned på kostnaderna utan att behöva göra det själv? Det är absolut inget fel med hemgjorda inbjudningar mm. (det kan i själva verket vara riktigt fint och ge ett mysigt intryck) men det är bara inte vår grej. 

    Mycket tacksam för tips!

    / Brud2017

  • Svar på tråden Hur mycket måste det kosta?
  • Äldre 9 Jun 12:19
    #11
    Lexieli skrev 2014-06-01 23:27:02 följande:

    Martin Westerstrand heter han. Han har dock höjt priserna lite nu efter vi bokade honom men det är fortfarande överkomligt :) det är bara att googla honom. Han har sin bas i Kalmar. Han jobbar inte heltid som fotograf så det är kanske därför priserna inte är lika höga som hos många andra.

    Jag tänkte med som du innan att vi ville ha allt fixat men fick inse att det var för dyrt - vi hade bara ett år på oss att spara ihop pengar.

    Har ni råd så kör på :)


    Ja, eftersom vi har hela 3 år på oss kommer vi kunna lägga mer pengar på bröllopet, och efter att ha pratat ihop oss kändes det som att det är värt pengarna med tanke på att det är en otroligt betydelsefull dag :)

  • Äldre 9 Jun 12:24
    #12
    fkidron skrev 2014-06-03 11:36:56 följande:

    Nu gifter vi oss inte i Sverige så jag vet inte hur relevant det skulle vara att jämföra kostnaderna.. Men om det är något jag kan tipsa om så är det vad man bör och inte bör "skala av" på ekonomiskt. Jag vet inte hur det skulle bli om man hade spotify lista istället för DJ.. En DJ känner ju av stämningen och anpassar musiken därefter- med en bra DJ så kan ju festen hålla på till småtimmarna medan en dålig sådan kan till samma grad driva folk till att gå hem. Men är det ett mindre bröllop så kanske det är lugnt att en kompis står och flippar bland låtarna, kanske trots allt inte är så viktigt..

    Det jag skulle stressa på är att investera i en bra fotograf! Alldeles för många par som jag hört gift sig i Sverige valde att låta en kompis fotografera, och alldeles för många har blivit bittert besvikna på resultaten. Tänk dig själv, maten äts up, klänningen säljs eller hängs på galje för att aldrig användas igen, sminket tvättas av.. Men fotografierna kommer ni alltid att ha kvar. Hela minnet av dagen blir liksom annorlunda om man bara kan titta tillbaka på pixelerade, otydliga amatörbilder. Av allt som går att snåla på: Snåla INTE på fotografen! Bara ett tips..


    Jag har varit på bröllop där man haft & inte haft DJ och jag har faktiskt inte märkt någon jättestor skillnad, fast det var nästan fler som höll sig på dansgolvet på bröllopet där det inte fanns någon DJ. Men det är så olika och beror nog mer på de inbjudna gästerna än på DJ'n. Som du säger känner nog en DJ av stämningen bättre men det vore inte heller så kul att få en DJ som kanske inte är så bra, och så har man betalt 6000:- för ingenting. Men man har kanske något sorts möte innan?

    Ja, en fotograf kommer vi definitivt att anlita. Det är värt varenda krona med tanke på att, precis som du säger, fotona alltid kommer att finnas kvar.
  • Äldre 9 Jun 13:24
    #13

    Inget behöver kosta, alls. Ptja, förutom frimärke för att skicka in hindersprövning. Allt utöver det väljer man själv kostnad för, beroende på vad man vill ha och vad man kan och vill spendera. Det är extremt svårt att säga vad något "ska" kosta, då det är så otroligt individuellt.


  • Äldre 9 Jun 16:45
    #14
    daniiel skrev 2014-06-09 13:24:28 följande:

    Inget behöver kosta, alls. Ptja, förutom frimärke för att skicka in hindersprövning. Allt utöver det väljer man själv kostnad för, beroende på vad man vill ha och vad man kan och vill spendera. Det är extremt svårt att säga vad något "ska" kosta, då det är så otroligt individuellt.


    Det var inte direkt så att jag menade att det "måste" kosta något. Det blev bara det ordvalet, frågan var väll mer vad det kan kosta med de olika sakerna.
  • Äldre 10 Jun 17:56
    #15

    Brud2017 
    Jag skulle nog inte betala en DJ 6000kr utan att ha hört honom. Vi anlitade en DJ som körde på ett bröllop till bekanta och därmed vet vi att han är värd pengarna. Men som du själv sa det hänger väl egentligen mest på bröllopsgästerna och deras humör än något annat. Så det största tipset är väl: Bjud in ett glatt gäng folk!

  • Äldre 11 Jun 07:09
    #16
    fkidron skrev 2014-06-10 17:56:07 följande:

    Brud2017 
    Jag skulle nog inte betala en DJ 6000kr utan att ha hört honom. Vi anlitade en DJ som körde på ett bröllop till bekanta och därmed vet vi att han är värd pengarna. Men som du själv sa det hänger väl egentligen mest på bröllopsgästerna och deras humör än något annat. Så det största tipset är väl: Bjud in ett glatt gäng folk!


    Haha det lät som ett underbart tips! =)
  • Äldre 11 Jun 09:14
    #17

    Vi har en vän som är hobbyfotograf o fotade ett av våra vänners bröllop för ett par år sen. Inte skitproffsiga bilder men absolut godkänt och med tanke på att de är gratis värt det för oss. Jag gillar ändå inte stageade bilder där man står liteonaturligt o tittar in i varandras ögon så för mig är de naturliga bilderna, tagna "in action" så att säga de som är viktigast o då känner jag inte att det är jätte viktigt att lägga ner flera tusen på en fotograf.

    Men det där är ju verkligen olika vad man tycker. Vi kommer även ha engångskameror så alla gäster fotar och då kommer vi billigare undan o får nog spännande,roliga, busiga festbilder.

    Så fotograf, om man inte tycker det är jätte viktigt skulle jag spara in på...

    Även dj. Gör en grym Spotify lista istället, ibland spelar det ändå ingen roll vad man spelar, alla åringen benägna att dansa oavsett.

  • Äldre 12 Jun 11:52
    #18
    Brud2017 skrev 2014-06-09 16:45:38 följande:
    Det var inte direkt så att jag menade att det "måste" kosta något. Det blev bara det ordvalet, frågan var väll mer vad det kan kosta med de olika sakerna.
    Precis min poäng, att det kan kosta så otroligt olika. Jag köpte mina klänningar (två) för 2000kr, skor hade jag redan, ringen kostade en tusenlapp, fotograf 500kr, vi körde spotify på festen osv. 

    Ni måste kika på vad ni vill ha och vad ni vill och kan betala. Bara för att någon har en farbror som har en bil att låna ut gratis och en storasyster som är florist och bjuder på buketten, så betyder det inte att andra har samma förutsättningar. Vilket jag förstår att du förstår, men därför är mitt absolut bästa tips också att helt enkelt inte lyssna alltför mkt på vad andra har gjort, vad dom har betalat osv. Utan utgå utifrån er.
  • Äldre 12 Jun 12:52
    #19
    daniiel skrev 2014-06-12 11:52:01 följande:
    Precis min poäng, att det kan kosta så otroligt olika. Jag köpte mina klänningar (två) för 2000kr, skor hade jag redan, ringen kostade en tusenlapp, fotograf 500kr, vi körde spotify på festen osv. 

    Ni måste kika på vad ni vill ha och vad ni vill och kan betala. Bara för att någon har en farbror som har en bil att låna ut gratis och en storasyster som är florist och bjuder på buketten, så betyder det inte att andra har samma förutsättningar. Vilket jag förstår att du förstår, men därför är mitt absolut bästa tips också att helt enkelt inte lyssna alltför mkt på vad andra har gjort, vad dom har betalat osv. Utan utgå utifrån er.
    Det låter som ett toppentips! Tack!
  • Äldre 22 Jan 22:34
    #20

    Oxå en brud 2017 och vi börjar tänka hur vi ska göra. Jag är en mycket kreativ person och kommer fixa allt med papper själv, har mycket material. Buketten tänkte jag pröva att göra kaffefilter-rosor och fixa lite grönt till

    Klänningen kommer jag beställa på ebay och hittat 3 st lovande under 500:-

    Killens kläder är just nu att hyra, men det får vi se.

    vi tänkte be tärnan betala sin klänning själv bara den följer färgtemat

  • Anonym (lång tid)
    Äldre 23 Jan 07:38
    #21

    Ni som bestämt er två till tre år innan ni gift er att ni skall göra det. Känns inte det konstigt att bestämma så lång tid före. Varför gifter ni er inte tidigare. Tycker det låter konstigt att man planerar så lång tid före datum och allt

  • crs
    Äldre 23 Jan 07:41
    #22
    +1
    Anonym (lång tid) skrev 2015-01-23 07:38:53 följande:

    Ni som bestämt er två till tre år innan ni gift er att ni skall göra det. Känns inte det konstigt att bestämma så lång tid före. Varför gifter ni er inte tidigare. Tycker det låter konstigt att man planerar så lång tid före datum och allt


    Utan att vara en av dessa personer så antar jag att man bestämmer så långt i förväg för att ha ett tag på sig att spara ihop till allt. Det kan ju kosta en hel del och jag gissar att få personer sparar till bröllop innan de bestämt sig för att bröllop ska bli av. Har man inte en stark privatekonomi så kan det ju ta några år att få ihop så mycket man vill spendera. 
Svar på tråden Hur mycket måste det kosta?