• Microkaka

    Galen?

    Har precis varit hos min guldsmed med alla mina ideèr om hur min morgongåva och vigselring ska se ut. Och jag VET att jag kommer bli supernöjd... Men enda sen jag fick min förlovningsring som min blivande man val helt själv så har jag lite hatat den. Aldrig riktigt lärt mig att älska den så att säga. Funderat och funderat om man ska göra om den, var som sagt och guldsmeden och ha sa nästan på en gång att min förlovningsring kommer inte vara snygg till vigselringen och morgongåvan att de är bättre dom smälter ner den och gör om de (behåller vitgulden och jag får tillbaka diamanten) men nu när den är inlämnad och handpenningen på 11 tusen är lagd för mina tre helt nya ringar börjar jag ångrar mig !!!??? min blivande man vet inte om att jag lämna in den för nedsmältning.

    Men frågan är inte om jag gör rätt ändå? Ska bara gifta mig en gång och de är med min blivande och jag ska ju behöva titta på den varje dag i resten av mitt liv. Och om jag aldrig fattat tycke för den (haft den i snart ett år) kommer ja någonsin göra det?

    Är de någon annan som vart i samma sits? Hur kände ni? Jag tror att mina tre nya ringar kommer bli helt perfekta och väldigt unika men nu när jag sitter med ett tomt finger blir jag nervös gör jag rätt? förlåt om texten är snurrig :S

  • Svar på tråden Galen?
  • Tossen

    Du är inte galen!

    Vi förlovade oss för 1 månad sedan och jag ÄLSKADE min ring... tills jag upptäckte att den inte passar med min blivande vigselring. Så nu har jag fått smälta ner den och ändra designen till en som passar med vigselringen (men som inte är lite söt och petit som första modellen..)

    Det kändes bra precis efter men NU har jag också fått lite ångest!

    Men du borde nog säga till din blivande att du har smält ner den ;)

  • FrökenW

    Det är olika hur man ser på ringarna, för många är de bara materiella ting och går därmed utmärkt att byta ut, för andra har tingen i sig stort affektionsvärde. Klart det är viktigt att man trivs dock, och det går ju att integrera nya ringar i ritualer för att ge dem mening om man vill det. 

    Så det är svårt för någon annan att svara på. Jag hade haft svårt att byta ut min ring, men jag fick å andra sidan vara med och välja så jag får en jag trivs med. Hade jag inte gillat den hade jag kanske bytt, svårt att säga. Brukar du 'knyta an' till materiella ting? Eller är det viktigast att det är snyggt och du blir nöjd med helheten? Har du inte vant dig och börjat gilla den än så är det ju ett tecken på att du kanske borde byta ut den. 

    Jag tycker dock att du ska prata med din festman snarast, innan ringen smälts ner om möjligt. Har han valt den finns det risk att han ser det på ett annat sätt, speciellt om han inte varit med på tankegångarna och vet om det i förväg. 

  • FrökenW

    Använder du diamanten i ett nytt smycke så har ju den i sig symbolvärde, dessutom. Men som sagt, inkludera blivande maken i diskussionen. 

  • Microkaka

    Han tog sig ju verkligen tid att hitta den då vi var i Laos, så vet att han har lagt ner tid och enrgi på den men sa väl redan från början att den inte kändes inte som mig, men den var ju från HAN. Vill inte sitta och skylla på han men han vet vad för typ smak och stil jag har och ändå valde han något som inte kunde vart längre ifrån MIG. Det blev ju iaf vitguld, dock trodde min guldsmed att vi blivit lurade att de inte var 100 äkta så att säga.

    Klart att den har ett känslomässigt band till mig, för HAN har gett mig den men har aldrig direkt tyckt om de. Känns mer som jag började tycka om den nu när de är inlämnad. Nedsmältning av den sker först om 2 veckor så har tid att ångra mig. men jag vet att den inte skulle passa till några andra ringar då den är väldigt speciell såg nästan hemmasnickrad ut med et stor konstigt slipad vit diamant. 

    Ska tala med han, det dumma är att jag snart går på mitt 24 timmars pass och han slutar när jag ska åka till jobbet. Borde ha ringt han ifrån smeden. Känns lite jobbigt förvisso ska han göra om sin förlovningsring lite men inte byta helt skepnad som jag nu gör.

    Men hur säger man på ett snällt sätt att man inte gillade ringen, eller att den inte känns som mig? vet inte om han förstår att den ska sitta där hela livet och man ska trivas med den. Kan ju tilllägga att jag är tjejen som spenderar tusen tals kr på smycken och knappt inget på kläder.

  • FrökenW

    Säg att du har svårt att hitta en snygg vigselring till och berätta hur du har funderat i stället. Tror det är lättare att börja i den ändan, och sen komma fram till att den inte riktigt känns som du och att du vill känna dig nöjd och bekväm med dina (matchande!) ringar hela livet. 

    Tjänar du mycket på att lämna in den? Annars kanske du ska fundera på att behålla den som högerhandsring att bära vid speciella tillfällen. Eller använda stenen i en av de nya, om den passar. Så hänger förlovningsringen med lite i alla fall. 

  • Microkaka

    Tack för ditt svar :) Fick ungf 8500kr för den och får behålla diamanten som jag tänkt göra till ett nytt smycke. Jag känner min guldsmed och han har LOVAT att ta guldet från min gamla till den nya så på ett sätt behåller jag ju ringen. Men ska försöka tala med han så fort jag kan efter jobbet.

  • FrökenW

    Då blir ju ringen 'kvar' i en mening, och du kan göra någonting meningsfullt med diamanten. Tycker det låter vettigt, onödigt att gå omkring att vara missnöjd resten av livet, prata med honom så han är med på noterna bara. Lycka till!

  • Microkaka

    Jag tänker ju eftersom jag inte lärt mig att älska den på snart 1 år kommer jag nog aldrig göra de och den kommer ju finnas med ändå. Tack för ditt svar och önskar dig lycka till på bröllopsdagen som jag såg snart ägde rum.

  • FrökenW

    Det har du nog helt rätt i, och då tar du ju helt rätt beslut. 

    Tack, men jag har ett tag kvar, har bara fått lära mig en del om väderprognoser som jag hoppdes skulle uppmuntra lite. :)

  • Caisa

    Min förlovningsring är inte som jag själv hade valt den. Men den valdes noga ut av min sambo, det var den han tyckte var finast. Det är värt jättemycket för mig. Den matchar inte alls min vigselring (eller någon annan ring heller för den delen), därför får den glänsa på egen hand på höger ringfinger efter bröllopet istället, medans jag har min drömring på vänster hand. Jag blir ledsen av bara tanken på att smälta ner den ring min sambo valde när han skulle fria till mig. 

    Förstår för övrigt inte varför allt måste matcha, det är ju jättetråkigt att inte kunna välja fritt bland alla fantastiska ringar.


    7 juni 2014
  • Sofie R

    Spontant känner jag att du skulle talat om det för honom innan du gick bakom ryggen på honom..

  • Asinya

    Jo, du borde nog ha berättat för honom Innan - Eller kommer han inte märka det?

    Iaf, jag fick välja våra vigselringar - därför får hanen välja förlovningsringar (han vill också ha en, eftersom "det är ju skumt om du ska ha en ring som säger att du är min medan jag springer runt och ser ut att vara singel") - och oavsett hur jävla FUL ring han än väljer så är det ok; det kommer vara han som valt den, och det är symboliskt viktigt för mej.

    Men alla funkar så klart olika - du borde dock verkligen ha pratat med honom först.

  • Anna N

    Gör det som känns rätt för dig. Du skall bära dina ringar resten av livet, att de matchar är viktigt. Själv skall jag och min Jerker ute i stan och fortsätta titta på ringar. Blir till att besöka Guldfynd, Albrekts guld och kanske Smycka.

    Lycka till
    Kram Anna

  • Kissekatten

    Kan du inte flytta över förlovningsringen till högerhanden och ha vigselring och morgongåva på vänsterhanden. På så sätt så behöver du ju inte ha ringen på dig varje dag men har kvar den i alla fall. De flesta har ju bara två ringar på vänsterhanden ändå.

  • Plättis

    Jag vet inte om det finns något värde i att svara eftersom TS verkar ha tagit bort sin användare, men here it goes. 

    Vi valde förlovningsringar tillsammans och kommer välja vigselringar tillsammans, eftersom vår plan är att båda ska ha två ringar. Alternativt så smälter vi ner min sambos ring och gör en bred ring åt honom. Men det är något vi beslutar om tillsammans. Jag skulle bli alldeles utom mig om min sambo gick och smälte ner sin ring för att göra den till något han tycker är fint utan att säga det. 

    Ända sedan vi förlovade oss har ringarna varit en symbol för att vi älskar varandra och ger 110 % för att vara tillsammans. Så att byta ut ringen kommer nog aldrig bli ett alternativ för mig. Även om det bara är en vanlig slät, tråkig vitguldsring. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • EochA

    Hej.

    Jag kan bara berätta om halsbandet jag fick första julen vi var tillsammans. Han undrade vad jag önskade mig och jag svarade att jag ville ha ett halsband, ett som han alldeles själv valt ut och som jag kan bära lite som en bekräftelse på vår kärlek då vi inte alls var i närheten av att förslova oss då. Jag sa även att det inte behövde kosta mycket utan för honom skulle det kännas rätt. 
    Julen kom och jag fick en ask. Jag öppnade den och, tadaa, där i låg ett halsband. Inte alls i min smak och jag tyckte faktiskt inte om det. Men att han valt det med mig i sina tankar fick mig att börja tycka om det.
    I början bar jag det av plikt och nu, över 6 år senare, kan jag inte tänka mig att kunna byta ut det. Jag har på mig det varje dag och eftersom det är så mycket han så älskar jag det. Det får mig att tänka tillbaka till de där dagarna då jag så "ytligt" avfärdade det och till kärleken jag såg i hans ögon. 

    Dock har jag återigen satt mig i sittsen, jag har berättat vilken typ av diamant jag vill ha (visat bilder) och sagt att det ska vara gult guld, sedan får han bestämma ringarna själv. Men eftersom han väljer det av kärlekt till mig känner jag att det är bättre än att jag ska välja något själv. 

    Så var inte förhastad. Du kan ångra dig bittert och missmatchade ringar kan vara väldigt snyggt. 


Svar på tråden Galen?