• AnnaRank

    Smak på tårtan? Förslag mottages!

    Hej, alla blivande brudar, brudgummar, gamla brudar och allt där emellan!
    Om strax under tre månader kommer jag och min kära gubbe säga "ja" till varandra i kyrkan, men det jag funderar mest kring är festen och just nu i synnerhet tårtan. Vi ska gifta oss i Reykjavik och har varit i kontakt med ett bageri som ska göra tårtan, men eftersom det inte direkt är nästgårds så kan vi inte titta in och planera med dem. Men smaken vill jag i alla fall ha något att säga till om. Problemet är dock att jag inte är speciellt bevandrad i tårtvärlden (har väl ätit prinsesstårta och någon hemmagjort variant med mosad banan och jordgubbssylt i. Typ), så nu undrar jag om ni har några härliga förslag på fyllningar i tårtan?
    Jag är chokladfreak så allt med choklad (både ljus och vit) funkar, men det är inget måste utan jag är öppen för allt.

    Bomba mig med tips nu! :)

  • Svar på tråden Smak på tårtan? Förslag mottages!
  • Betty84
    cookies skrev 2014-04-12 14:10:39 följande:

    Jag var på tårtprovsmakning i helgen och smakade den godaste tårtan jag någonsin ätit, jag är också chokladfreak ;) 

    Triple chock hette den och det var en moussetårta med mörk, ljus och vit chokladmousse i olika lager täckt med ett tunt lager mörk choklad.  

    Det var steinbrenner & nyberg som höll provsmakningen. På deras hemsida finns bilder :)

     


    Fick ni komma på provsmakning?
    Jag och m2b var också där men då var vi tvungna att betala 45 kr biten och beställa provsmakerna... Smakade också på triple chock men för de priset de tar var jag inte överförtjust... Hade gott kunnat smaka bättre om de tar 3200 för 50 bitar liksom...
  • Himla
    Betty84 skrev 2014-04-12 15:11:11 följande:
    Fick ni komma på provsmakning?
    Jag och m2b var också där men då var vi tvungna att betala 45 kr biten och beställa provsmakerna... Smakade också på triple chock men för de priset de tar var jag inte överförtjust... Hade gott kunnat smaka bättre om de tar 3200 för 50 bitar liksom...

    Va?!? 64kr/biten?!?
  • Betty84

    oh ja... fast kanske inte det värsta prisförslag jag fått höra...
    Cake Center på Linnégatan vill ha 70 kr biten... 

    Hittade ett bageri på Frölunda torg igår som tar 35/bit... Men tänkte höra med Ica Maxi imorgon, de har goda tårtor och bröllopstårtorna har jag bara hört positiva kommentarer om..

  • JW2014

    Vår kostar 65kr/biten. Men det är det värt enligt oss. Allt ingår (provsmakning också) och alla ingredienser är helt naturliga,,ingen pulvermix, färgämnen, kemiska smaker osv. (Blir mörkrädd när jag kollar innehållsförteckningarna på ex kakburkens mixer och helfabrikat) Dessutom ville vi inte ha nån amerikansk "sockerpasta på fruktkaka" variant ;)

  • Himla

    Så fort det står bröllop framför någonting så går det tydligen bra att bara lägga på priser. Och baka är ju någonting de flesta faktiskt kan efter recept, visst är det bra med naturliga råvaror vilket vem som helst kan köpa i affären och baka av men för mig är det i alla fall hutlöst med 65 kr biten för en tårta till 50 personer.

  • JW2014
    Himla skrev 2014-04-13 09:40:52 följande:

    Så fort det står bröllop framför någonting så går det tydligen bra att bara lägga på priser. Och baka är ju någonting de flesta faktiskt kan efter recept, visst är det bra med naturliga råvaror vilket vem som helst kan köpa i affären och baka av men för mig är det i alla fall hutlöst med 65 kr biten för en tårta till 50 personer.


    Nja.. Det vi betalar för i detta är ju ställning, transport (går inte in i en vanlig bil) kylförpackning som håller tårtan kall hela dagen, dekorationer som är identiska med mina rosor, provsmakning i 2 timmar med en rejäl låda med prover med oss hem m.m. Dessutom vill jag inte baka dagen innan och jag vill inte att mina gäster ska behöva vara annat än gäster;) De som säljer hemmagjorda sockerpasta tårtor vill jag inte beställa av efter att ha sett kakburken och andra sidor som det ofta beställs från. Men en fin vanlig tårta från det lokala bageriet hade vi kunnat beställa från, men då hade vi själv fått lösa förvaring m.m. Och inte fått samma service och upplevelse. Men precis som med allt annat så kan man göra på många olika sätt. Somliga lägger 20 000kr på en klänning andra 500kr , somliga köper silverringar, andra diamanter.. Det finns inga fel och det är ju upp till var och en vad man vill betala. (Jag är ju uppväxt i en hantverkare och konstnärs familj så jag vet vad äkta svensk hantverk borde kosta, därför lägger jag väl gärna mer på den biten)
  • Camben

    Hej!

    Är lite nervös för i "paketet" vi köpt på vår festplats ingår tårta (och man får inget avdrag om man inte tar tårtan av dem). När vi träffade kocken sa han att han brukar göra det han kallade "moussetårtor" och när jag såg bilderna var de just som helt vanliga moussetårtor och inte alls vad jag tänkt mig.

    När vi hade vårt första riktiga planeringsmöte med koordinatorn sa hon att vi gärna får komma med andra förslag, men tycker det är jättesvårt! Det är ju inget bageri, så tycker det är så svårt med terminologin, och de har inga prover eller bilder. Det viktiga för mig är att det är typ vanilj sockerkaksbottnar, ngn kräm, ngn frukt och framförallt att den är spacklad med någon god smörkräm (OBS inte sugarpaste eller marsipan) - är detta en vettig instruktion? Tack på förhand!

  • JW2014
    Camben skrev 2014-04-13 10:31:52 följande:

    Hej!

    Är lite nervös för i "paketet" vi köpt på vår festplats ingår tårta (och man får inget avdrag om man inte tar tårtan av dem). När vi träffade kocken sa han att han brukar göra det han kallade "moussetårtor" och när jag såg bilderna var de just som helt vanliga moussetårtor och inte alls vad jag tänkt mig.

    När vi hade vårt första riktiga planeringsmöte med koordinatorn sa hon att vi gärna får komma med andra förslag, men tycker det är jättesvårt! Det är ju inget bageri, så tycker det är så svårt med terminologin, och de har inga prover eller bilder. Det viktiga för mig är att det är typ vanilj sockerkaksbottnar, ngn kräm, ngn frukt och framförallt att den är spacklad med någon god smörkräm (OBS inte sugarpaste eller marsipan) - är detta en vettig instruktion? Tack på förhand!


    Det låter ju jättebra! Vi ville inte heller ha marsipan eller S.p. Så vår kommer vara spacklad med vitchokladmousse.
  • Chicita
    Himla skrev 2014-04-13 09:40:52 följande:

    Så fort det står bröllop framför någonting så går det tydligen bra att bara lägga på priser. Och baka är ju någonting de flesta faktiskt kan efter recept, visst är det bra med naturliga råvaror vilket vem som helst kan köpa i affären och baka av men för mig är det i alla fall hutlöst med 65 kr biten för en tårta till 50 personer.


    Det är inte bara för att ordet bröllop står framför som det blir dyrare...

    Om du beställer en födelsedagstårta ska du antagligen inte ha 1-2 sessioner med provsmakning av flera sorters tårta (dom där bitarna man provsmakar är ju alltså inte gratis att tillverka dom heller) och du har inte samma krav på perfektion i exakta nyanser på dekorationer och det gör inte så jättemycket om det blev något veck på marsipantäcket...


    Men de flesta som beställer bröllopstårta har väldigt höga krav på finishen, det ska vara massvis med perfekta blommor eller andra tidskrävande dekorationer... 
    Så sånt tar tid och tid = pengar.


    Jag som bakar tårtor hemma - för att det är kul - kan lägga 40 timmar på en tårta för 30 personer.
    För en bröllopstårta till 60 personer som skulle ha kallor och höstlöv som dekorationer så tillbringade jag 2 heldagar med att bara tillverka dekorationerna, och så tar det ju faktiskt tid att baka bottnarna, fylla tårtorna, kavla ut marsipan/sockerpasta och täcka tårtorna. 
    Det är inget man gör på 1 timme eller två liksom.


    Räkna lite vad det kostar i arbetstid för någon som inte har tillgång till proffsutrustning...
    Baka anslag (tårtbottnar) till 4 våningar i hushållsugn tar alltså minst 3-4 timmar + tid för att ta hand om disken mm efteråt (och ja det räknas in i arbetstiden att städa upp, ingen vill jobba gratis med dom bitarna).
    Tillverka fyllningen kan ta ett par timmar det också beroende på vad man ska ha för fyllning, men räkna med minst 1 timme att göra fyllningen, sen ska anslagen delas och fyllas - och så ska det diskas igen. Du kan inte göra allt samtidigt då anslagen måste hinna svalna innan du kan fylla dom. Helst ska du låta dom vila över natten.
    Sen ska tårtorna "sätta sig" (vilket man ju inte räknar in i arbetstiden dock, men det är väntetid) innan man spacklar med smörkräm för att hindra locken från att svettas.
    Spacklar gör man oftast 2 ggr, först för att bara jämna till lite och få en lite fastare/hårdare yta att "finspackla" sen. Och mellan lagerna ska dom kylas så att smörkrämen hårdnar lite och ger en bra yta att jobba på när man täcker dom med sockerpasta eller marsipan.
    Sen är det dags att kavla ut locken.
    Det här är tungt arbete. Och det tar lite tid när man inte har maskiner.
    Det kan ta 4-5 timmar för mig att täcka 4 våningar eftersom man ibland måste göra om och kavla ut en ny del då sp'n /marsipanen började spricka när man la på den...
    Och så var det ju dekorationerna då.
    Att göra EN ros riktigt bra tar mellan 10-15 min. Att göra snabba marsipanrosor tar bara ett par minuter, men de flesta vill ju ha sockerrosor som är så lika vanliga blommor som möjligt.
    Till en tårta för 50 personer / 4 våningar så går det åt mellan 10 (om det bara ska vara några få rosor i grupper per våning) till flera hundra om hela tårtan ska täckas. Men till ett sånt där "vattenfall av rosor" så kan det gå åt kanske 50-70 st, lite beroende på hur stora dom ska vara.
    Och antagligen ska det inte bara vara blommor som dekoration...

    Ja sen tillkommer ju ingredienserna då...
    När jag gör tårtor så tar jag oftast bara betalt för ingredienserna, och det blir 20:- per bit i snitt har jag räknat ut om det inte går åt mycket material till dekorationer.
    Så om vi räknar lite då. ca 13 timmars arbetstid (inga dekorationer inräknade då) + 20:- per bit i materialkostnad.så hamnar vi på minst 2300:- om vi räknar 100:- i timmen som lön (har man ett företag så kan man inte räkna 100:- i timmen utan om personen som gör tårtan ska ha 100:- i timlön så är avgifter mm för den anställde en minst lika stor kostnad, men det är bara en parentes).
    Och sen säger vi då att dekorationerna tog 8 timmar att göra (vilket kan vara både högt och lågt räknat beroende på vilka dekorationer man ville ha) så är vi uppe i 3100:- - delat per bit så blir det 62:- per bit. Och då har man ingen vinstmarginal och jag har inte räknat med material och tid för att göra provsmakningsbitarna eller tid för konsultationer mm.
    Det här innebär alltså att de flesta amatörbakare (jag också) jobbar gratis eller i princip för 20-50:- i timmen när vi gör tårtor till bröllop...

    Men visst... Man kan ju tycka att folk ska jobba gratis kanske...
    För det blir ju så dyrt att gifta sig annars...

    Vill man ha en enkel prinsesstårta - så beställer man en enkel prinsesstårta.
    Då kostar det inte över 50:- per bit.
    Det är ett val man kan göra om man vill ha ner priserna.


     

  • Camben
    JW2014 skrev 2014-04-13 10:55:29 följande:
    Det låter ju jättebra! Vi ville inte heller ha marsipan eller S.p. Så vår kommer vara spacklad med vitchokladmousse.
    Var det er tårta med passionsmousse jag läste om tidigare i tråden? 
    Lät ljuvligt.
    Vit chokladkräm låter också fantastiskt - hoppas det är ok att jag snor det begreppet ;)
    F.ö. tycker jag att det låter som ni får väldigt mycket service för era pengar så bara tummen upp från mig. Och som alltid, olika par och olika förutsättningar och prioriteringar ;)
    Vi ska proväta menyn om några veckor och de har inte sagt något om att något smakprov på tårta ingår, men jag har bestämt mig nu att skicka ett mejl till dem och förslå ovan samt ifrågasätta om vi inte kan få ngn form av smakprov.
  • teres77

    Vi ska ha en tårta med hallonmousse och vit chokladmousse. Men en luftig sockerkaksbotten. Det tyckte vi blev fräscht och inte för sött eller tungt att äta. Provbakade en förra helgen och det blev kanon. Min kusin som är duktig på att baka tårtor ska göra dem. Eftersom det är så lätt botten så vet jag inte om den går att stapla, men annars får det väl bli flera separata. Funderar på buttercream utanpå, men har inte bestämt oss än. 

Svar på tråden Smak på tårtan? Förslag mottages!