• Plätti­s
    Äldre 11 Mar 13:57
    4016 visningar
    21 svar
    21
    4016

    Vem pratar du med?

    Om du behöver råd och stöd i livet, vem vänder du dig till? 

    På sistone har jag funderat mycket på hur jag själv gör när det är något som går och mal i huvudet. Jag är sådan att jag inte kan hålla det där, utan jag behöver prata med någon (ibland vem som helst) för att få ordning på tankarna. Ofta är det min sambo som får lyssna, men om han inte har några vettiga svar så är jag mindre säker på vem jag skulle prata med. Min sambo är sådan att han hittar lösningar på problem, medan jag inte alltid vill ha en lösning utan bara någon som lyssnar, håller med och ger mig nya infallsvinklar. 

    Hur gör ni andra? Är det er partner, en förälder, en vän eller någon annan som får vara bollplank?  

  • Svar på tråden Vem pratar du med?
  • Plätti­s
    Äldre 11 Mar 16:22
    #11
    TheD skrev 2014-03-11 15:45:15 följande:
    Det beror väl på vad det gäller men helst pratar jag inte med någon :)
    Nu blir jag nyfiken! Betyder det att du löser alla problem som uppkommer ensam? Inte ens med din man? Jag vet att jag grubblar sönder saker om jag inte får prata högt om dem, oavsett vad det gäller. Därför är det lite magiskt att träffa på någon som INTE pratar med folk Tungan ute
  • Äldre 11 Mar 16:30
    #12
    Plättis skrev 2014-03-11 15:32:40 följande:
    Ja, bekväm är ju ett väldigt stort ord Hon kommer ju alltid vara min sambos mamma, men jag tror att det skulle gå bra. Hon har antytt någon gång att jag är som en dotter för henne då hon bara har pojkar. Så jag kan ju känna av läget i alla fall, tänkte jag. 

    Min mamma och jag har fortfarande en relation idag, det är inte så att vi aldrig hörs längre. Den är bara annorlunda nu. Jag tror inte att vi kommer att få tillbaka samma sätt att prata med varandra som vi hade tidigare. Hon har fått en form av personlighetsförändring i och med sin sjukdom, så hon kommer inte att bli densamma igen. 
    Haha ja, jag tänkte mer att jag skulle aldrig kunna ta upp något lite mer "seriöst" med min svärmor. Vardagsprat, prat om barnen och sådant går bra, men.. ja. Jag skulle inte känna mig bekväm med att "anförtro" mig till henne. Nu vet jag ju iofs inte vad det gäller, men du förstår nog vad jag menar. Hoppas att det ska gå bra för dig :)

    Ja, jag tänkte mer om ni skulle kunna få tillbaka relationen ni hade tidigare, men som sagt, jag vet ju inte varför er relation har förändrats och när det är sådant som personlighetsförändring med i spelet, då är det ju betydligt svårare och i måga fall omöjligt. Skönt att ni har en relation iaf :)
  • Äldre 11 Mar 16:31
    #13

    Jag pratar med min blivande man :) Han är bäst på att förstå mig och oftast behöver jag inte säga så mycket för att han ska förstå och stötta mig. Annars pratar jag med min bästa vännina eller min svägerska. Jag har även en väldigt god relation till min mamma och min svärmor. Jag pratar med min bästa vännina 2-3 gånger om dagen och min mamma 1 gång om dagen i telefon då båda bor långt borta:(

  • Plätti­s
    Äldre 12 Mar 08:20
    #14
    daniiel skrev 2014-03-11 16:30:04 följande:
    Haha ja, jag tänkte mer att jag skulle aldrig kunna ta upp något lite mer "seriöst" med min svärmor. Vardagsprat, prat om barnen och sådant går bra, men.. ja. Jag skulle inte känna mig bekväm med att "anförtro" mig till henne. Nu vet jag ju iofs inte vad det gäller, men du förstår nog vad jag menar. Hoppas att det ska gå bra för dig :)

    Ja, jag tänkte mer om ni skulle kunna få tillbaka relationen ni hade tidigare, men som sagt, jag vet ju inte varför er relation har förändrats och när det är sådant som personlighetsförändring med i spelet, då är det ju betydligt svårare och i måga fall omöjligt. Skönt att ni har en relation iaf :)
    Jag frågade min sambo igår vad han trodde om att jag lånar hans mamma som min mamma, och då skrattade han bara och sa att hon var jävig Tungan ute Att anförtro sig till någon är ju alltid jobbigt från början, men jag har en jättefin svärmor och vi har pratat tidigare om känsliga saker. Jag vill ju inte byta ut min mamma, men jag vill ha någon jag kan prata med som har lite mer livserfarenhet än mig. 

    Igår åkte jag till min kusin och vi pratade, hade inte ens tänkt på henne fast vi i mångt och mycket är bästa vänner (som råkar vara släkt också). Hon är utbildad socionom, så det är inte bara en tjejkompis åsikt, utan hon går lite mer på djupet och ställer rätt följdfrågor  
  • Äldre 12 Mar 10:14
    #15

    Jag pratar med min bästa kompis eller med min svärmor. Kan ju låta lite konstigt, men svärmor och jag har blivit väldigt goda vänner. Hon är lite som min andra mamma :) Hon är väldigt bra på att lyssna och har mycket livserfarenhet.

  • Äldre 12 Mar 10:15
    #16

    och, visst, jag pratar också massor med min sambo. men vissa saker känns bättre att tala med någon annan om (: beror ju på vad det är fråga om.

  • Aniara­4
    Äldre 12 Mar 11:15
    #17

    I första hand mannen eftersom han oftast finns till hands, men han är inte alltid så bra på såna samtal även om han verkligen försöker. Som tur är har jag två väldigt nära vänner som alltid finns där - med reservation för småbarnskriser och allmänna livspusselproblem. Det finns även andra jag kan prata med ibland, lite beroende på vad det gäller.

    Om jag var i ett läge där jag verkligen behövde prata med någon och inte kunde prata med någon av mina närmaste skulle jag nog faktiskt ringa Nationella Hjälplinjen. Jag har hört jättemycket bra om dem.
    www.1177.se/Om-1177/Om-Hjalplinjen/

  • Äldre 12 Mar 11:23
    #18

    Jag pratar först och främst med min sambo, sedan min pappa, och sen mina vänner. Men det beror också på vad det gäller. 

  • Äldre 12 Mar 11:37
    #19

    Jag pratar med min sambo, min mamma och min bästa vän. Beroende på vad det gäller så finns det andra jag gärna pratar med också :) 

  • Himla
    Äldre 14 Mar 06:53
    #20

    Mannen och närmsta vännerna. Jag är bra på att lyssna men har nog svårt att inte ge min bild av det jag hör....

  • Äldre 14 Mar 17:43
    #21

    Pratar helt klart mest med min sambo. Men sen nära vänner också. Jag är en sådan som gärna vänder sakerna 2-3 gånger så det är bra att ha flera att prata med så ingen tröttnar på storyn! ;) 

Svar på tråden Vem pratar du med?