• Anonym (TS / Tveksa­m)
    Äldre 29 Sep 21:39
    15194 visningar
    119 svar
    119
    15194

    Ska jag kämpa eller inte?

    Jag och min fästman har varandras mailadresser så vi kan gå in och läsa varandras mail. Vilket har fungerat bra. Och vi har också en gemmensam mailadress.

    Idag gick jag in på hans Ipad. Och såg att han hade mail. Det står hur många nya mail man har på mail appen. Han läste mailet. Sen sa han:
    "Jag har fått mail av min arbetskamrat och hon vill gå ut och dansa med mig.
    Är det okej för dig?" Jag svarade att det var okej. Men frågade en del om henne.
    Och han svarade på allt som jag frågade. Vilket kändes bra.

    Men sen när jag i smyg (erkänner det, jag vet att det är fult att läsa andras mail i smyg. Men jag kunde inte låta bli, förlåt.) läste det mailet som hon skickat om att hon vill gå ut och dansa med min fästman och andra mail som han hade fått från henne.
    Så visade det sig att hon var rätt så intresserad av min fästman. Hon skrev typ:
    "Jag saknde dig i onsdags när du inte var på jobbet, och i torsdags då vi inte hann att ses. Kram och puss min prins".
    Sen skrev hon:
    "Hej! Kan vi duscha, dansa och äta ihop och....... på onsdag efter jobbet.
    Kan du?".
    Min fästman svarade:
    "Jag går gärna ut och äter och dansar med dig. Vill du ha sex? Så är det också okej. Ser fram emot onsdag".

    Nu kanske ni tycker att jag är för jävlig som läst hans mail i smyg.
    Och visst det var inte så snyggt gjort, men jag kunde inte låta bli helt enkelt.

    Min fråga är om jag skall försöka att "vinna" tillbaka min fästman?
    (Vi har ju inte gjort slut. Med ordet "vinna" menar jag.
    Att jag skall försöka göra så att han inte vill gå ut med henne).
    Eller göra slut? Eller inte bry mig om det?

    Känns inte helt 100 att detta händer, då vi nyss börjat att planera bröllop.

    Visst, jag är sjuk och orkar inte göra allt det som min fästman vill att vi skall göra.
    Han får ofta gå ut själv då jag inte orkar hänga på.  Vi är väldigt olika!
    Men vi respekterar varandras olikheter. Han älskar att ha sex, säger han.
    Jag vill inte ha sex föränn vi är gifta. (Gammalmodig, ja. Men det står jag för).

    Så ja kan lite grann känna att hon har mer att erbjuda min fästman än vad jag kan erbjuda han.
    Hon är frisk och stark och orkar att hänga på sådant som han vill göra.
    Hon gillar att ha sex (enligt min fästman) och de har samma intressen.
    Vilket vi inte har så många, vi har många olika intressen, och bara några få gemensamma intressen.

    Jag är förvirrad -:0.
    På ett sätt är det bättre att det tar slut nu innan man planerar för mycket och köper för mycket till bröllopet som skall vara 2015.
    Vi har redan tittat på bröllopskläder men inte köpt något än.

    Men visst jag kan ju också! "vinna" hans intresse och jag kan bli friskare och starkare. Och orkar då göra mera roliga saker med han. Och vi kan få det fint och romantiskt tillsammans till bröllopet.

    Hur skall jag göra??????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-29 23:30
    Förtydligande:
    Vi har då tillgång till varandras mail konton.
    Men vi skall inte! heller gå in och läsa varandras mail, utan lov från den andre.

    Vi har bestämt att vi skall informera varandra först, innan man läser den andres mail.

    Så det att jag gick in och läste hans mail utan lov. Var inte enligt vår överenskommelse.

    Men och andra sidan fick jag ju veta vad han skriver till andra bakom min rygg.

    Jag tänker berätta detta för mina föräldrar. Och se hur de tycker om detta.
    De brukar kunna stötta mig då jag behöver det. Då jag är lindrigt intellektuellt handikappad och behöver hjälp med att förstå vissa saker ibland.

  • Svar på tråden Ska jag kämpa eller inte?
  • Äldre 3 Oct 10:25
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-02 23:40:28 följande:
    Jag trodde att han skulle skärpa sig då vi planerar BRÖLLOP!
    Men det verkar inte så, och till och med jag! börjar att förstå.
    Att detta kanske inte kan sluta så lyckligt som jag vill.Gråter

    Bra att dina föräldrar hjälpte dig, mina föräldrar hjälper mig nu.Hjärta
    Vissa förstår inte att andra tycker det är skillnad! 
    det kanske tänker "Vi har alltid haft det så, så varför skulle vi ändra på det? det funkar ju bra!" 
  • Äldre 3 Oct 10:28
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-02 23:52:22 följande:
    Mina föräldrar hjälper mig, och jag skall få hjälp av en terapeut med.
    Tack för omtanken!{#emotions_dlg.flower}

    Jag har bestämmt mig att lämna han efter skrivande här, samt efter samtal med mina föräldrar. Men han blir nog ledsen.Gråter Men det är inget att göra åt.
    Jag är också! ledsen och sårad när jag tänker efter på mina känslor.
    Och inte bara tänker på hans bästa och hans känslor.
    Förstår att det inte är lätt! Men det hade nog känts värre om du inte tagit tag i det nu! {#emotions_dlg.flower}
  • CoG
    Äldre 3 Oct 11:13

    Oavsett om du har tillgång till mailen eller inte ska inte sånt förekomma.


    Allt kan väl inte vara bra bara för att han lovat att inte skriva så att du ser det nästa gång?
    Det är väl hans handling och det han tänkt göra som bör plockas fram i ljuset?

    Är allt bättre bara du inte vet vad han och den där kollegan pratar om?

    Du skrev att du är gammalmodig och att ni ska vänta med att ha sex tills ni gift er, vilket är något år bort.
    Är det sagt att HAN måste vänta med sex tills dess, eller gäller det bara ni två tillsammans?

    Man kan inte kräva av en person som behöver ha sex, att vara utan några år.
    Men om inte han kan vara utan det och du vill vänta.......?
    Det låter troligt att kan kan gå bakom ryggen på dig fler gånger, men utan att det går att läsa om det i hans mail.
    Har han planerat det en gång är det inte helt otroligt att det händer igen och det skulle förmodligen vara klokast att lämna honom innan han är otrogen (igen?).


    Sen förstår jag inte vitsen med att berätta för dina föräldrar att din blivande man tänkt vara otrogen, inte om du inte tänkt lämna honom.

    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-09-29 22:47:09 följande:


    Ja, han erkänner det var dummt att skriva så via hans mail som jag har tillgång till.
  • CoG
    Äldre 3 Oct 11:26

    jag har nu läst att du tänkt lämna honom, vilket måste var det bästa beslutet du kan ta.

    Som många andra skrivit så har han förmodligen utnyttjjat dig för att du är så gullig och bara vill alla andra väl.
    Han har nog levt ett drömliv och blir han ledsen så är det bara för att han inser att ingen annan tjej kommer att gå med på att ta hand om hans lägenhet medan han är ute och har sex med andra.

    Lycka till med DITT liv, nu kan det bara bli bättre!

  • Äldre 3 Oct 18:00

    Usch blir så bestört när jag läser hur mycket du verkar ställa upp och måna om honom och inte får samma bemötande tillbaka. Tycker det var klokt av dig att överväga att lämna honom och också att berätta om det för dina närstående. Du förtjänar en man som älskar dig utan kompromisser. Du behöver inte kompensera honom för att du är sjuk, har ett lätt handikap och inte vill ha sex före giftemål. Du är den du är och om han inte kan acceptera det så har ni ingen stark bas att bygga ett äktenskap på. Man kan inte ha kakan och äta den samtidigt. All lycka till dig inför framtiden!

  • Anonym (TS / Tveksa­m)
    Äldre 4 Oct 20:59
    CoG skrev 2013-10-03 11:13:32 följande:

    Oavsett om du har tillgång till mailen eller inte ska inte sånt förekomma.


    Allt kan väl inte vara bra bara för att han lovat att inte skriva så att du ser det nästa gång?
    Det är väl hans handling och det han tänkt göra som bör plockas fram i ljuset?

    Är allt bättre bara du inte vet vad han och den där kollegan pratar om?

    Du skrev att du är gammalmodig och att ni ska vänta med att ha sex tills ni gift er, vilket är något år bort.
    Är det sagt att HAN måste vänta med sex tills dess, eller gäller det bara ni två tillsammans?

    Man kan inte kräva av en person som behöver ha sex, att vara utan några år.
    Men om inte han kan vara utan det och du vill vänta.......?
    Det låter troligt att kan kan gå bakom ryggen på dig fler gånger, men utan att det går att läsa om det i hans mail.
    Har han planerat det en gång är det inte helt otroligt att det händer igen och det skulle förmodligen vara klokast att lämna honom innan han är otrogen (igen?).


    Sen förstår jag inte vitsen med att berätta för dina föräldrar att din blivande man tänkt vara otrogen, inte om du inte tänkt lämna honom.

    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-09-29 22:47:09 följande:


    Jag vet attd etta låter konstigt.
    Men för mig hade det varit bättre om jag inget hade fått veta.
    Det var det som gjorde ont att jag fick veta. Hanlingen kan man alltid tala om.

    Självklart så är det jag! som vill vänta med sex.
    Men jag har ej tvingat han att vänta.
    Jag sa att det var okej att han hade sex med andra så länge vi ej planerade förlovning och bröllop.
    Men efter det att vi planerar förlovning och bröllop, så tycker jag att det inte är okej mera. Och det vet han/ och visste om.

    Han har legat med andra kvinnor flera gånger, några av de är mina vänner.
    Men då var det okej, för det var innan vi planerade förlovning/bröllop.

    Jag pratade mina föräldrar för att det är dem jag går till då jag vill ha stöd.
    Och hjälp med att reda ut svåra saker.

    Jag vill verkligen inte svarmåla min fästman, men visst har han gjort fel.
    Samtidigt som jag står för att jag gav han "lov till" att ha sex med andra i början.
  • Anonym (TS / Tveksa­m)
    Äldre 4 Oct 21:01
    CoG skrev 2013-10-03 11:26:11 följande:
    jag har nu läst att du tänkt lämna honom, vilket måste var det bästa beslutet du kan ta.

    Som många andra skrivit så har han förmodligen utnyttjjat dig för att du är så gullig och bara vill alla andra väl.
    Han har nog levt ett drömliv och blir han ledsen så är det bara för att han inser att ingen annan tjej kommer att gå med på att ta hand om hans lägenhet medan han är ute och har sex med andra.

    Lycka till med DITT liv, nu kan det bara bli bättre!
    Tack så mycket för alla vänliga ord!Glad
  • Anonym (TS / Tveksa­m)
    Äldre 4 Oct 21:02
    FruForsmark skrev 2013-10-03 18:00:43 följande:
    Usch blir så bestört när jag läser hur mycket du verkar ställa upp och måna om honom och inte får samma bemötande tillbaka. Tycker det var klokt av dig att överväga att lämna honom och också att berätta om det för dina närstående. Du förtjänar en man som älskar dig utan kompromisser. Du behöver inte kompensera honom för att du är sjuk, har ett lätt handikap och inte vill ha sex före giftemål. Du är den du är och om han inte kan acceptera det så har ni ingen stark bas att bygga ett äktenskap på. Man kan inte ha kakan och äta den samtidigt. All lycka till dig inför framtiden!
    Tusen Tack för alla kloka fina ord!{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (TS / Tveksa­m)
    Äldre 4 Oct 21:13

    Jag har sedan jag startade denna tråd varit avvaktande emot min blivande.
    Och det har fått han att undra vad som är på tok.Förvånad
    Han trodde först att jag var sjuk, så som jag så ofta är.

    Men jag sa att jag är ledsen för det som jag såg i hans mail.
    (Jag erkännde att jag läst hans mail, men det sa han inget om direkt).

    Jag berättade att jag tyckte det var bäst att vi avslutade vårt förhållande.
    Så att han i lugn och ro kan vara med andra kvinnor. Så mycket som han vill.Glad

    Men då blev han väldigt ledsen och ville absolut inte göra slut.Gråter
    Han tyckte jag var bra på att:
    Laga mat, baka, städa, tvätta, och sköta hemmet i stort och han tycker om att vara i mitt sällksap och han trivs med mig. Det är bara det att han vill ha sex.
    Men de han har sex med betyder inget, det är bara jag som betyder något.Hjärta
    Sa han till mig, vet ej vad jag skall tro?Förvånad

  • Äldre 4 Oct 21:39
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-04 21:13:01 följande:
    Förlåt, det här kommer att låta hårt...

    Han tycker att du är en bra hushållerska alltså som man kan prata med och se på TV ihop med om man nu inte är ute och har sex med andra?
    Han hade väl inte fortsatt vara tillsammans med dig om han inte tyckt att du var bra på något sätt. Men han försöker ha kakan och äta den samtidigt.
    Han har hittat en guldgruva...
    En tjej som sköter hushållet - men som låter honom ha sex med andra. Han behöver ju inte ens hålla sig till en tjej då, han kan variera lite som han tycker eller ha flera samtidigt... Perfekt...
    Om man nu är kille då Tungan ute

    Du är värd bättre. 
    Du är värd en kille som tycker om dig för att du är du, och för att du har dom värderingar som du har och som är villig att vänta på dig tills du är redo.
    Stå på dig, han kommer att säga massa fina ord bara för att få ha kvar dig som obetalt hembiträde.
    Om du dumpar honom så tvingar du honom sköta sitt eget hem och tvätta sina egna kläder istället och det kanske kan göra honom lite mer vuxen också i slutänden Solig
  • Anonym (TS / Tveksa­m)
    Äldre 4 Oct 21:44
    Chicita skrev 2013-10-04 21:39:45 följande:
    Förlåt, det här kommer att låta hårt...

    Han tycker att du är en bra hushållerska alltså som man kan prata med och se på TV ihop med om man nu inte är ute och har sex med andra?
    Han hade väl inte fortsatt vara tillsammans med dig om han inte tyckt att du var bra på något sätt. Men han försöker ha kakan och äta den samtidigt.
    Han har hittat en guldgruva...
    En tjej som sköter hushållet - men som låter honom ha sex med andra. Han behöver ju inte ens hålla sig till en tjej då, han kan variera lite som han tycker eller ha flera samtidigt... Perfekt...
    Om man nu är kille då Tungan ute

    Du är värd bättre. 
    Du är värd en kille som tycker om dig för att du är du, och för att du har dom värderingar som du har och som är villig att vänta på dig tills du är redo.
    Stå på dig, han kommer att säga massa fina ord bara för att få ha kvar dig som obetalt hembiträde.
    Om du dumpar honom så tvingar du honom sköta sitt eget hem och tvätta sina egna kläder istället och det kanske kan göra honom lite mer vuxen också i slutänden Solig
    Visst har du sår rätt. Men det gjorde så ont att se han så ledsen också.Gråter

    Mina föräldrar tycker inte jag skall bry mig om det.
    Vet inte hur jag skall göra, han har lovat att skärpa sig.Glad
    Men jag undrar hur länge han gör det, är det nu? eller för alltid?Förvånad
  • Äldre 4 Oct 21:47

    Gud vad de gör ont i mitt hjärta när jag läser de du skriver . Att han inte vill göra slut för att du är så bra på att städa och laga mat. Skojar han eller ? För honom är de såklart en dröm sits , han har någon som städar bakar och tar hand om allt hemma medans han kan ha kul och ha sex med andra . så de är klart han inte vill göra slut. Men de låter inte alls som kärlek . min pojkvän älskar mig för den jag är som person , inte de jag gör i hemmet . Du förtjänar någon som älskar dig på riktigt ,precis som du är !! men om sexet inte betyder nåt och bara du så varför gör han det då , jag förstår inte. Är man kär i någon så vill man inte vara med någon annan än den personen , då spelar de ingen roll om de handlar om 1 vecka eller 1 år. finns ingen ursäkt för de han gjort mot dig !! Du förtjänar så mycket mer

  • Anonym (TS / Tveksa­m)
    Äldre 4 Oct 21:54
    Sara1991 skrev 2013-10-04 21:47:26 följande:
    Gud vad de gör ont i mitt hjärta när jag läser de du skriver . Att han inte vill göra slut för att du är så bra på att städa och laga mat. Skojar han eller ? För honom är de såklart en dröm sits , han har någon som städar bakar och tar hand om allt hemma medans han kan ha kul och ha sex med andra . så de är klart han inte vill göra slut. Men de låter inte alls som kärlek . min pojkvän älskar mig för den jag är som person , inte de jag gör i hemmet . Du förtjänar någon som älskar dig på riktigt ,precis som du är !! men om sexet inte betyder nåt och bara du så varför gör han det då , jag förstår inte. Är man kär i någon så vill man inte vara med någon annan än den personen , då spelar de ingen roll om de handlar om 1 vecka eller 1 år. finns ingen ursäkt för de han gjort mot dig !! Du förtjänar så mycket mer
    Håller med dig och det han har gjort är fel. Och visst skämmer jag bort han del.
    Även om han också har hjälpt mig också med den del saker.

    Men hade han älskat mig till 100% så hade han ju inte varit med andra.
    Det har du rätt i!Glad
  • Äldre 4 Oct 22:01

    Jag är ledsen att behöva säga de men såhär utifrån så låter de tyvärr inte som att han älskar dig utan att de är bekvämt för honom . Du förtjänar så mycket mer.

  • Anonym (TS / Tveksa­m)
    Äldre 4 Oct 22:02
    Sara1991 skrev 2013-10-04 22:01:04 följande:
    Jag är ledsen att behöva säga de men såhär utifrån så låter de tyvärr inte som att han älskar dig utan att de är bekvämt för honom . Du förtjänar så mycket mer.
    Tack!Hjärta och Kram {#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 4 Oct 22:16

    Oj, alltså, ursäkta.
    Men det han skriver är att han tycker om att ha dig som gratis hemhjälp och sällskap??

    Du tycker ju uppenbarligen inte om att han har sex med andra, så då sårar det dig oavsett vad han säger.

    Kan han inte gå med på det, skärpa sig och börja ge lite i ert förhållande så ska du inte stanna hur mycket han än ber! Han kan inte bete sig såhär mot dig.

    Jag blir så upprörd när jag läser dethär. Han beter sig så illa mot dig, det är du inte värd!

    OM du ens tänker på att stanna kvar hos honom får du ställa krav på honom, det han gör nu är inte okej.

    Jag förstår att det är svårt att lämna men det är ändå det jag skulle råda dig till i slutändan, jag skulle aldrig stannat kvar när han inte har empati nog att se det från din sida!
    Du har tagit ett beslut han är väl medveten om, antingen ställer han upp på det eller kan han ju dra faktiskt!

    Lycka till! Solig 

  • Äldre 4 Oct 22:19
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-04 21:44:25 följande:
    Visst har du sår rätt. Men det gjorde så ont att se han så ledsen också.Gråter

    Mina föräldrar tycker inte jag skall bry mig om det.
    Vet inte hur jag skall göra, han har lovat att skärpa sig.Glad
    Men jag undrar hur länge han gör det, är det nu? eller för alltid?Förvånad
    Det gör ont när någon gör slut.
    Det gör ont att göra slut också.
    Även om man kanske inte älskar den man gör slut med (eller kanske inte älskar den som gör slut) så gör det ändå ont och man blir ledsen.

    Men många gånger är det egentligen inte personen man kommer att sakna eller som man blir ledsen att man förlorar.
    Man blir ledsen för att man förlorar drömmen om hur det kunde ha varit
    Och man blir lite rädd för man vet inte vad som kommer att hända i framtiden.
    Han kan till och med bli ledsen för att han nu blir orolig över hur han ska klara av städning, tvätt och sånt och hur han ska ha råd med hyran själv (eller vad han nu oroar sig över).

    Men du ska tänka på dig själv här. Inte honom...
    Han kommer överleva, han kanske kan hitta den person som är lika intresserad av sex som han är så att han inte behöver leta efter andra. Eller han kanske upptäcker att han inte vill ha något fast förhållande, utan han vill vara fri och kunna göra som han vill. Men det är som sagt inte ditt bekymmer.

    Lycka till med en framtid utan honom och med någon som värderar dig för den pärla du är Solig 
  • Anonym (inte ok)
    Äldre 5 Oct 17:19

    Förlåt om jag låter hård nu men jag blir riktigt orolig... klart han blir ledsen, men du måste förstå att han utnyttjar dig som en hemmafru samtidigt som han ligger med sina vänner. Jag blir så arg och ledsen, lyssna på dina föräldrar nu, dom vill dig väl och det gör INTE han. Man behandlar inte sin kvinna så här, detta är verkligen inte ok. Hoppas för din skull att du reder ut detta och får hjälp att bättra på ditt självförtroende. Massa kramar från mig!

  • Plätti­s
    Äldre 6 Oct 12:45
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-04 21:44:25 följande:
    Visst har du sår rätt. Men det gjorde så ont att se han så ledsen också.Gråter

    Mina föräldrar tycker inte jag skall bry mig om det.
    Vet inte hur jag skall göra, han har lovat att skärpa sig.Glad
    Men jag undrar hur länge han gör det, är det nu? eller för alltid?Förvånad
    Det är lätt för honom att säga att han ska skärpa sig för att du ska bli glad och tro på det han säger. Men det är svårt för honom att helt plötsligt ändra sig när han i flera år har haft någon som tar hand om allt hemma hos honom, och så får han leva ett singelliv på sidan om. 

    Att han blir ledsen är normalt, det blir nog du också när du tänker på det. Men som Chicita skriver, det är nog drömmen om hur det kunde ha blivit som man saknar mest av allt. 

    Du förtjänar någon som behandlar dig som en prinsessa, inte någon som vill att du ska städa, laga mat och baka. 
    Om du tycker om att laga mat och baka, bjud hem dina vänner på middag eller fika, gör något som bara DU mår bra av. Låt inte din fästman fortsätta utnyttja dig. Du är värd otroligt mycket mer. 
Svar på tråden Ska jag kämpa eller inte?