• Anonym (TS / Tveksam)

Ska jag kämpa eller inte?

Jag och min fästman har varandras mailadresser så vi kan gå in och läsa varandras mail. Vilket har fungerat bra. Och vi har också en gemmensam mailadress.

Idag gick jag in på hans Ipad. Och såg att han hade mail. Det står hur många nya mail man har på mail appen. Han läste mailet. Sen sa han:
    "Jag har fått mail av min arbetskamrat och hon vill gå ut och dansa med mig.
    Är det okej för dig?" Jag svarade att det var okej. Men frågade en del om henne.
    Och han svarade på allt som jag frågade. Vilket kändes bra.

Men sen när jag i smyg (erkänner det, jag vet att det är fult att läsa andras mail i smyg. Men jag kunde inte låta bli, förlåt.) läste det mailet som hon skickat om att hon vill gå ut och dansa med min fästman och andra mail som han hade fått från henne.
    Så visade det sig att hon var rätt så intresserad av min fästman. Hon skrev typ:
    "Jag saknde dig i onsdags när du inte var på jobbet, och i torsdags då vi inte hann att ses. Kram och puss min prins".
    Sen skrev hon:
    "Hej! Kan vi duscha, dansa och äta ihop och....... på onsdag efter jobbet.
    Kan du?".
    Min fästman svarade:
    "Jag går gärna ut och äter och dansar med dig. Vill du ha sex? Så är det också okej. Ser fram emot onsdag".

Nu kanske ni tycker att jag är för jävlig som läst hans mail i smyg.
    Och visst det var inte så snyggt gjort, men jag kunde inte låta bli helt enkelt.

Min fråga är om jag skall försöka att "vinna" tillbaka min fästman?
    (Vi har ju inte gjort slut. Med ordet "vinna" menar jag.
    Att jag skall försöka göra så att han inte vill gå ut med henne).
    Eller göra slut? Eller inte bry mig om det?

Känns inte helt 100 att detta händer, då vi nyss börjat att planera bröllop.

Visst, jag är sjuk och orkar inte göra allt det som min fästman vill att vi skall göra.
    Han får ofta gå ut själv då jag inte orkar hänga på.  Vi är väldigt olika!
    Men vi respekterar varandras olikheter. Han älskar att ha sex, säger han.
    Jag vill inte ha sex föränn vi är gifta. (Gammalmodig, ja. Men det står jag för).

Så ja kan lite grann känna att hon har mer att erbjuda min fästman än vad jag kan erbjuda han.
    Hon är frisk och stark och orkar att hänga på sådant som han vill göra.
    Hon gillar att ha sex (enligt min fästman) och de har samma intressen.
    Vilket vi inte har så många, vi har många olika intressen, och bara några få gemensamma intressen.

Jag är förvirrad -:0.
    På ett sätt är det bättre att det tar slut nu innan man planerar för mycket och köper för mycket till bröllopet som skall vara 2015.
    Vi har redan tittat på bröllopskläder men inte köpt något än.

Men visst jag kan ju också! "vinna" hans intresse och jag kan bli friskare och starkare. Och orkar då göra mera roliga saker med han. Och vi kan få det fint och romantiskt tillsammans till bröllopet.

Hur skall jag göra??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-29 23:30
    Förtydligande:
    Vi har då tillgång till varandras mail konton.
    Men vi skall inte! heller gå in och läsa varandras mail, utan lov från den andre.

Vi har bestämt att vi skall informera varandra först, innan man läser den andres mail.

Så det att jag gick in och läste hans mail utan lov. Var inte enligt vår överenskommelse.

Men och andra sidan fick jag ju veta vad han skriver till andra bakom min rygg.

Jag tänker berätta detta för mina föräldrar. Och se hur de tycker om detta.
    De brukar kunna stötta mig då jag behöver det. Då jag är lindrigt intellektuellt handikappad och behöver hjälp med att förstå vissa saker ibland.

• Svar på tråden Ska jag kämpa eller inte?
  • Anonym (TS / Tveksam)
    Vichy skrev 2013-10-01 23:44:34 följande:
    Men att man en vill ha sex med andra om man är så kär i en person! Vad finns det som säger, om han nu gillar att ha sex med andra, att han inte kommer fortsätta med det när ni är gifta... För han verar ju tycka att du och ni som par inte spelar någon roll. Bara nått bekvämt att ha hemma!?

Om han inte förstår att han sårar dig när han ligger med andra är han inte värd någnting skulle jag säga. Han utnyttjar ju dig när han pratar på det viset! Han vill ha kakan och äta upp den med....

Är man kär och tar en relation seriöst då vill man inte vara med någon annan!

Du är värd att ha någon som bara älskar dig och inte vill vara med någon annan! Det är ÄKTA kärlek! 

(förlåt om det låter hårt, men det är hårdare att villas in att tro att man har äkta kärlek och det visar sig att man inte har det, det har jag fått känna på...)
    Han tycker att jag sköter hushållet utmärkt på alla sätt och vis.
    Ja, det gör jag nog. Försöker att göra så mycket jag kan för att han skall slippa de mesta sysslorna. Då han jobbar heltid och jobbar över en del.
    Jag jobbar väldigt lite då jag är sjuk.

Men visst, det är inget kul att fixa en massa då han är ute med andra.
    och nej! jag vill inte ha det så som gift. Jag vill att det skall vara bara vi då.
  • Anonym (TS / Tveksam)
    Chicita skrev 2013-10-01 23:38:17 följande:
    Om du tycker att det känns jobbigt - vilket du uppenbart verkar göra eftersom du skriver om det här. Så Jo, då skadar det dig.
    Alltså borde det inte ens vara något att tänka på för honom.
    Han gör dig illa.
    Och man gör inte den man älskar illa... 
    Kloka ord som vanligt, ifrån dig. TackHjärta
  • Anonym (inte ok)

Snälla rara du, gör slut med denna person. Detta är bland det värsta jag hört! Han respekterar ju inte dig eller erat förhållande! Så här gör inte en riktig man!

• Anonym (TS / Tveksam)
    Anonym (inte ok) skrev 2013-10-02 00:13:33 följande:
    Snälla rara du, gör slut med denna person. Detta är bland det värsta jag hört! Han respekterar ju inte dig eller erat förhållande! Så här gör inte en riktig man!
    Exakt som du skriver, sa min mor också. Då har hon ändå accepterat han,
    men aldrig tyckt om honom dock.

Jag skulle vilja göra slut på ett sätt.
    Men och andra sidan så har vi många år bakom oss också.

Jag önskar att han skärper sig, men risk finns att han inte gör det med.

Kanske gör han slut? Vet inteFörvånad
  • Plättis
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-01 23:06:56 följande:
    Jag kan säga att jag inte alls är lika "sugen" på att förlova mig och gifta mig med han nu efter detta.
    Samtidigt så får jag kanske "skylla mig själ" som tillät ifrån början att han fick vara med andra.
    Men det var ju innan vi prata om förlovning och bröllop seriöst.

Mina föräldrar ville jag skulle dumpa han direkt! De blev asförbannade.
    Bara för att du har sagt en gång att det var okej behöver det inte betyda att du inte får ångra dig. När jag var liten ville jag bli astronaut, men jag har ångrat mig. Jag var förlovad en gång tidigare, men jag ångrade mig angående den killen också. (Och tacka min lyckliga stjärna för det, att göra slut med honom var det bästa jag gjort!) 

Du får ångra dig, både angående er överenskommelse och ert förhållande. Han kan ändra sig, det är inte omöjligt. Men det är heller inte omöjligt att vi allihop vaknar imorgon och himlen är grön med rosa prickar. Fast sannolikheten är nog densamma, om jag får säga min mening.
  • Nettan69

Vännen, det låter som att du är rädd att göra slut och önskar att han gör det istället. Låt honom inte få den chansen. Gör slut bums - du är värd så mycket bättre. 

Lycka till med allt i livet.

Ångra inget du gjort - ångra det du inte gjorde.... Flört 

• Pia88
    stormhelen skrev 2013-10-01 23:51:06 följande:

Jag förstår att det måste vara skit jobbigt, och att man inte vill kasta bort alla de år som man har investerat i ett förhållande.

....

Om du då investerar mer tid i den här relationen än vad du redan gjort och er situation förblir den samma som den är idag, har du då inte kastat bort fler år i en rellation som inte varit bra för dig?

.....

Du pratar om att du inte vill kasta bort de åren som ni varit tillsammans. Dvs. den tid du investerat i den här relationen.

Men om du stannar kvar i rellationen som kanske inte förändras så kanske du kastar bort en massa tid på en dåli relation.

Den tiden kunde du ju då kanske ha ägnat åt något som är bätter för dig. Exempelvis en relation med någon som faktiskt bryr sig om och älskar dig för den du är - hela dig med allt vad det innebär.

Hade själv ett långt förhållande tidigare som var okej men kanske inte alltid toppen.. För oss då handlade det mera om en tonårsromans som utvecklades till en vänskapsrelation med sex.  Eftersom vi träffades som mycket unga och hade mycket rolit tillsammans så var "nästa steg" att flytta ihop, förlova oss etc.. Det var då han insåg att vi inte hade den kärlek till varandra som det krävs i ett sambo förhållande/äktenskap. Så efter över 5år tillsammans så gjorde han slut och min värld gick i kras. Med det var det bästa som hänt mig..

Det jag hade i mitt förhållande är långt ifrån det du har med din sambo/fästman. Att ens överväga att ha sex eller ens duscha med en annan är för mig otänkbart i ett förhållande. Det är detsamma som otrohet för mig.

Så med facit i hand från mitt förhållande: det bästa var att det tog slut. Visst, jag mådde frutansvärt dåligt och jag var i chock en tid framföver.. Men det ledde till en rad händelser som gjort att jag nu idag är förlovad med en underbar karl, planerar både bröllop och husbygge och en framtid tillsammans. Så fast beslutet är bland det svåraste du gjort så kommer det något bättre ur det. Mitt råd: ta dig ur dethär förhållandet. Det kommer knappast något gott ur det.
  • niriel

Nu har jag inte läst allt i tråden, men det är nog bra för mitt blodtryck.. Men snälla, du är värd så himla mycket bättre än det här (förlåt) kräket! Vad jag kan se känns det mest som att han tycker att det är sjukt smidigt att ha någon hemma som tar hand om hushållet så att han kan fokusera på att ha roligt i livet, utan dig. Han verkar inte prioritera dig och inte heller respektera dina känslor (bara det att det inte skulle skada dig att han ligger runt med andra, herregud, var börjar man...). 

Det är många år investerade i det här förhållandet, men vill du verkligen lägga ner ett helt liv på någon som behandlar dig på det här sättet och som inte i något läge verkar respektera dig och/eller dina känslor?

Och om du lämnar honom ökar chansen tusenfalt att du faktiskt träffar någon som behandlar dig som du förtjänar att bli behandlad, det vill säga med kärlek och respekt! För det låter verkligen inte som om det är det som den här snubben ger dig.. 

• Anonym (TS / Tveksam)
    Nettan69 skrev 2013-10-02 06:51:38 följande:
    Vännen, det låter som att du är rädd att göra slut och önskar att han gör det istället. Låt honom inte få den chansen. Gör slut bums - du är värd så mycket bättre. 

Lycka till med allt i livet.

Ångra inget du gjort - ångra det du inte gjorde.... Flört 
    Ja, för mig är det lättast att han gör slut. Så slipper jag såra honom.

Men och andra sidan är jag värd någon som respekterar mig till 100 %.

Man ångrar ofta det som man inte gör, det är sant.Glad
  • Anonym (TS / Tveksam)
    niriel skrev 2013-10-02 11:13:42 följande:
    Nu har jag inte läst allt i tråden, men det är nog bra för mitt blodtryck.. Men snälla, du är värd så himla mycket bättre än det här (förlåt) kräket! Vad jag kan se känns det mest som att han tycker att det är sjukt smidigt att ha någon hemma som tar hand om hushållet så att han kan fokusera på att ha roligt i livet, utan dig. Han verkar inte prioritera dig och inte heller respektera dina känslor (bara det att det inte skulle skada dig att han ligger runt med andra, herregud, var börjar man...). 

Det är många år investerade i det här förhållandet, men vill du verkligen lägga ner ett helt liv på någon som behandlar dig på det här sättet och som inte i något läge verkar respektera dig och/eller dina känslor?

Och om du lämnar honom ökar chansen tusenfalt att du faktiskt träffar någon som behandlar dig som du förtjänar att bli behandlad, det vill säga med kärlek och respekt! För det låter verkligen inte som om det är det som den här snubben ger dig.. 
    Om vi gör slut så vill jag inte inleda något anant förhållande.
    Kan vara skönt att få vara själv med.Glad
Svar på tråden Ska jag kämpa eller inte?