• Anonym (TS / Tveksam)

Ska jag kämpa eller inte?

Jag och min fästman har varandras mailadresser så vi kan gå in och läsa varandras mail. Vilket har fungerat bra. Och vi har också en gemmensam mailadress.

Idag gick jag in på hans Ipad. Och såg att han hade mail. Det står hur många nya mail man har på mail appen. Han läste mailet. Sen sa han:
    "Jag har fått mail av min arbetskamrat och hon vill gå ut och dansa med mig.
    Är det okej för dig?" Jag svarade att det var okej. Men frågade en del om henne.
    Och han svarade på allt som jag frågade. Vilket kändes bra.

Men sen när jag i smyg (erkänner det, jag vet att det är fult att läsa andras mail i smyg. Men jag kunde inte låta bli, förlåt.) läste det mailet som hon skickat om att hon vill gå ut och dansa med min fästman och andra mail som han hade fått från henne.
    Så visade det sig att hon var rätt så intresserad av min fästman. Hon skrev typ:
    "Jag saknde dig i onsdags när du inte var på jobbet, och i torsdags då vi inte hann att ses. Kram och puss min prins".
    Sen skrev hon:
    "Hej! Kan vi duscha, dansa och äta ihop och....... på onsdag efter jobbet.
    Kan du?".
    Min fästman svarade:
    "Jag går gärna ut och äter och dansar med dig. Vill du ha sex? Så är det också okej. Ser fram emot onsdag".

Nu kanske ni tycker att jag är för jävlig som läst hans mail i smyg.
    Och visst det var inte så snyggt gjort, men jag kunde inte låta bli helt enkelt.

Min fråga är om jag skall försöka att "vinna" tillbaka min fästman?
    (Vi har ju inte gjort slut. Med ordet "vinna" menar jag.
    Att jag skall försöka göra så att han inte vill gå ut med henne).
    Eller göra slut? Eller inte bry mig om det?

Känns inte helt 100 att detta händer, då vi nyss börjat att planera bröllop.

Visst, jag är sjuk och orkar inte göra allt det som min fästman vill att vi skall göra.
    Han får ofta gå ut själv då jag inte orkar hänga på.  Vi är väldigt olika!
    Men vi respekterar varandras olikheter. Han älskar att ha sex, säger han.
    Jag vill inte ha sex föränn vi är gifta. (Gammalmodig, ja. Men det står jag för).

Så ja kan lite grann känna att hon har mer att erbjuda min fästman än vad jag kan erbjuda han.
    Hon är frisk och stark och orkar att hänga på sådant som han vill göra.
    Hon gillar att ha sex (enligt min fästman) och de har samma intressen.
    Vilket vi inte har så många, vi har många olika intressen, och bara några få gemensamma intressen.

Jag är förvirrad -:0.
    På ett sätt är det bättre att det tar slut nu innan man planerar för mycket och köper för mycket till bröllopet som skall vara 2015.
    Vi har redan tittat på bröllopskläder men inte köpt något än.

Men visst jag kan ju också! "vinna" hans intresse och jag kan bli friskare och starkare. Och orkar då göra mera roliga saker med han. Och vi kan få det fint och romantiskt tillsammans till bröllopet.

Hur skall jag göra??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-29 23:30
    Förtydligande:
    Vi har då tillgång till varandras mail konton.
    Men vi skall inte! heller gå in och läsa varandras mail, utan lov från den andre.

Vi har bestämt att vi skall informera varandra först, innan man läser den andres mail.

Så det att jag gick in och läste hans mail utan lov. Var inte enligt vår överenskommelse.

Men och andra sidan fick jag ju veta vad han skriver till andra bakom min rygg.

Jag tänker berätta detta för mina föräldrar. Och se hur de tycker om detta.
    De brukar kunna stötta mig då jag behöver det. Då jag är lindrigt intellektuellt handikappad och behöver hjälp med att förstå vissa saker ibland.

• Svar på tråden Ska jag kämpa eller inte?
  • Pia88
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-02 14:14:42 följande:
    Om vi gör slut så vill jag inte inleda något anant förhållande.
    Kan vara skönt att få vara själv med.Glad
    Jag tror ingen som svarat i denhär tråden menar att du ska kasta dig in i ett nytt förhållande direkt efter att det tagit slut, om det blir så..

Det kan vara jätteskönt att satsa på sig själv en tid och vara singel. Men sen när den Rätta kommer emot, då har kanske dina planer på att vara ensam ändrats. Låt det ta tid. Då brukar det mesta ordna sig Glad
  • niriel
    Pia88 skrev 2013-10-02 14:24:23 följande:
    Jag tror ingen som svarat i denhär tråden menar att du ska kasta dig in i ett nytt förhållande direkt efter att det tagit slut, om det blir så..

Det kan vara jätteskönt att satsa på sig själv en tid och vara singel. Men sen när den Rätta kommer emot, då har kanske dina planer på att vara ensam ändrats. Låt det ta tid. Då brukar det mesta ordna sig Glad
    Absolut, precis så menade jag. Sådär "någon gång i framtiden", inte direkt. Att få vara själv och komma fram till vad som är viktigt för dig och kanske vem du är är nog väldigt bra och nyttigt, speciellt efter åratal av den här behandlingen..

Varmt, varmt lycka till! 
  • Anonym (TS / Tveksam)
    Pia88 skrev 2013-10-02 14:24:23 följande:

Jo jag förstod att jag inte skulle kasta mig i i något nytt direkt.

Tiden får utvisa hur livet blir, men jag kan leva ensam. Jag har mina husdjurHjärta.
    Till saken är att vi är bor särbo, men är med varandra mycket.
    Och jag sköter om hans lägenhet. Städar tvättar osv.
  • Anonym (TS / Tveksam)
    niriel skrev 2013-10-02 14:27:08 följande:
    Absolut, precis så menade jag. Sådär "någon gång i framtiden", inte direkt. Att få vara själv och komma fram till vad som är viktigt för dig och kanske vem du är är nog väldigt bra och nyttigt, speciellt efter åratal av den här behandlingen..

Varmt, varmt lycka till! 
    Tack förstod hur du menade.Glad

Kram och innerligt tack!Hjärta
  • Anonym (Dumpa!)
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-02 14:33:31 följande:
    Jo jag förstod att jag inte skulle kasta mig i i något nytt direkt.

Tiden får utvisa hur livet blir, men jag kan leva ensam. Jag har mina husdjurHjärta.
    Till saken är att vi är bor särbo, men är med varandra mycket.
    Och jag sköter om hans lägenhet. Städar tvättar osv.
    Förlåt, men hur tänker du här? Ni bor inte ihop, men du städar och tvättar hemma hos en man som säger till dig att han vill ligga med (och faktiskt också gör det) med andra kvinnor!

Jag vill inte vara elak, men jag förstår ju varför han inte vill släppa dig: du är den snälla tjejen som han kan ha som hushållerska medan han har intima relationer med andra tjejer.

Även om du någon gång sagt att det är ok om han har sex med andra, så har man faktiskt rätt att ändra sig i ett förhållande.

Jag började också fundera på en sån sak: tänk om någon av tjejerna blir oplanerat gravid med din kille. Vad gör ni då? Eller om han får nån könssjukdom som han senare smittar dig med?

Vad har du för vänner som ligger med din karl? Nej, sällan har det varit så lätt att ge råd som i denna fråga: dumpa både man och vänner och bygg upp ditt liv med människor som får DIG att må BRA.
  • Anonym (Stackars)

Jag blir mer och mer övertygad om att han utnyttjar dig. Kanske pga din funktionsnedsättning eller att du inte haft många förhållanden innan? Det du beskriver är nåt de allra flesta kvinnor inte skulle gå med på nämligen (sköta hans lägenhet, låta honom ligga med andra). Sen är hans attityd sjuk ju. Att han säger att hans sex med andra inte skadar dig, att han ska "tänka på" att sluta nu när ni ät förlovade. Herregud, var har du hittat puckot? Slösa inte mer av din tid och energi på honom, det vore bortkastat om nåt...

• Vichy
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-02 14:12:10 följande:
    Ja, för mig är det lättast att han gör slut. Så slipper jag såra honom.

Men och andra sidan är jag värd någon som respekterar mig till 100 %.

Man ångrar ofta det som man inte gör, det är sant.Glad
    Slippa såra honom? Han sårar ju dig så varför ska du ha dåligt samvete för att du inte vill vara med honom när han inte respekterar dig?

Om han älskar dig så mycket det låter som han gör skulle han inte vilja vara med någon annan..

Och när han nu har den attityden att du inte betyder så mycket att du är värd hans trohet så tror jag tyvär inte han skulle bli så sårad! Han kanske skulle låta sårad för att ännu en gång uttnyttja dig till att stanna kvar!

Lyssna inte på honom! Har man ett öppet förhållande är alla med på alla noter och det finns ingen tvekan vad som är fel...

Jag var i ett år utnyttjad av en äldra man när jag var 18.. Hela tiden var det löften om att det skulle bli vi men det enda han ville ha var sex. Men han fick mig att stanna pga det och pga att jag var rädd för att såra honom, men jag ville ha honom på samma gång.

Tillslut grep mina föräldrar in och hjälpte mig dumpa honom. Jobigt som sjutton, men han hade aldrig låtit mig gå annars! Och det är det bästa som hänt mig! Man ser inte allt det jobbiga och man ser deffinitivt inte utnyttjandet när man är mitt i smeten!
    Det var först när jag väl kom ur som jag såg helhets bilden! och fattade att det var inget att ha!

det är väldigt lätt att tänka att människor (särskillt sådana män) kan ändras och det kommer bli så mycket bättre bara vi lovar varandra trohet inför hela familjen. men har man inte troheten innan så går det väldigt lätt fort i stöpet!
    Skulle han ändras så kan det inte hända som ni har det nu! Kanske måste han förlora dig först för att  innse att han älskar dig och bara vill var med dig. MEN då måste han bevisa det tusen fallt!

Det är han som ska vinna tillbaka dig isof! Och det ska inte hända på en kvart! 
  • stormhelen
    Anonym (Dumpa!) skrev 2013-10-02 18:09:30 följande:
    Förlåt, men hur tänker du här? Ni bor inte ihop, men du städar och tvättar hemma hos en man som säger till dig att han vill ligga med (och faktiskt också gör det) med andra kvinnor!

Jag vill inte vara elak, men jag förstår ju varför han inte vill släppa dig: du är den snälla tjejen som han kan ha som hushållerska medan han har intima relationer med andra tjejer.

Även om du någon gång sagt att det är ok om han har sex med andra, så har man faktiskt rätt att ändra sig i ett förhållande.

Jag började också fundera på en sån sak: tänk om någon av tjejerna blir oplanerat gravid med din kille. Vad gör ni då? Eller om han får nån könssjukdom som han senare smittar dig med?

Vad har du för vänner som ligger med din karl? Nej, sällan har det varit så lätt att ge råd som i denna fråga: dumpa både man och vänner och bygg upp ditt liv med människor som får DIG att må BRA.

Just det där med att han kan få könssjukdommar och göra någon gravid har jag också tänkt på. Situationen kan lätt bli ännu mer komplicerad än vad den är, och han verkar inte vara värd det besväret.

Jag utgick från början att ni var sambo och inte särbo. Då man fått den faktan är det ju klart att han inte vill att ni ska göra slut. Han har ju dig som tar hand om hans lägenhet medan han kan knulla runt med andra kvinnor.

Han utnyttjar dig. Du är värd något mycket bättre än det där kräket (som Anonym Dupma) uttyckte det.

Det är helt solklart att han vill behålla kakan och äta den själv.

Att dumpa honom är nog det bästa du kan göra.

• Försommarbröllop

TS - Om du resonerar med dig själv, vilka är då argumenten för att stanna kvar i den här relationen? Älskar du honom, och varför gör du det? Alltså vad hos honom gör att du älskar honom? Han verkar dessvärre inte ge dig någon trygghet eller visa förståelse för dig och dina behov. Vilka av hans egenskaper gör att du kan bortse från det? Önskar dig mod att gå vidare, för som alla sagt till dig är det nog det enda raka. All lycka och stor kram!

• Anonym (TS / Tveksam)
    Anonym (Dumpa!) skrev 2013-10-02 18:09:30 följande:

Jag har alltid skött hans lägenhet om jag inte legat inne på sjukhus.
    Han tycker jag är duktig på det och tacksam med.

Jag sa bara ok, tills ex innan vi förlovar/planerar bröllop oss. Inte efter det, det vet han.

Ja, smitta och att han kan få barn med annan kvinna har aldrig slagit mig!Förvånad

De vänner till mig som har legat med han har jag nästan ingen kontakt med.
    Inte för den sakens skull, utan kontakten har "ebbats" ut.

Till och med har förstått att jag kan vara lycklig utan han!Glad
    Har alltid tänkt att:
    "Jag har autismen och kan inte leva utan han. Han är smart, jag efterbliven".
Svar på tråden Ska jag kämpa eller inte?