• Bride2b

    Bildtråd - Visa din solitär/enstensring!

    Hej!

    Som rubriken låter! Nu skulle jag vilja se DIN solitär/enstensring. Vill ha lite inspiration för kommande vigselring då jag själv kommer att välja en solitärring. Skriv gärna inköpsställe, pris, sten. Om du har en diamant, tala gärna om kvalité och carat.
    ´


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-19 08:49
    Vill tillägga att det ska vara på en ring som du redan har, inte någon bild på en ring.

  • Svar på tråden Bildtråd - Visa din solitär/enstensring!
  • jessi85
    Rebeqqa skrev 2014-03-24 10:26:21 följande:
    Här är min bild! Briljantslipad, strax över en halv carat. Min dröminfattning skulle vara lik en prinsess krona :) Svårt att se detaljerna på ringen med mobilbilder.

    Men tjejer, ni med enstensring.. hur ska ni mtacha ringen med en till?
    Min oro är att jag kommer störa mig massor på den glipa som kan uppstå.
    Vilken fin fattning, och sten! Jag har låtit en guldsmed göra båda mina ringar så att det matchar, men på förlovnings-solitären är ringen lite högre i skenan precis där stenen sitter så att de tre små diamanterna på vigselringen inte ska skava emot. Svårt att förklara, men så här ser det ut. 
  • jessi85

    Glömte svara på frågorna i TS!
    Inköpsställe: Stora diamanten kommer från en antik ring jag köpte på Etsy, de tre små från min mammas gamla ring. En guldsmed på Kaplans satte fast dem i nya skenor.
    Pris: Totalt ungefär 8500.

    Den stora diamanten är 0,37 ct, färg G, SI1. De tre små vet jag inte. 

  • Utvandrare
    Rebeqqa skrev 2014-03-24 10:26:21 följande:
    Här är min bild! Briljantslipad, strax över en halv carat. Min dröminfattning skulle vara lik en prinsess krona :) Svårt att se detaljerna på ringen med mobilbilder.

    Men tjejer, ni med enstensring.. hur ska ni mtacha ringen med en till?
    Min oro är att jag kommer störa mig massor på den glipa som kan uppstå.
    Vilken jättesöt fattning!

    Precis som ellysmom kommer jag också att ha en alliansring med prinsesslipade småstenar till. Innan vi valde min förlovningsring hade jag i många år varit inställd på en smaragdslipad diamant, men där blev det en glipa mellan ringarna, så jag valde en prinsesslipad enstensring i stället. Ringarna ligger tätt emot varandra, och de är faktiskt ännu finare ihop än var för sig! 

    Här ses de uppifrån:


    Och såhär ser de ut ifrån sidan: 


    På din bild ser det ut som att du skulle kunna ha något liknande. Alternativt finns det ju svängda vigselringar, eller egendesignade lösningar också. 
  • ellysmom

    Nån frågade men kommer inte ihåg vem och hittar inte meddelandet så det kommer här igen.
    Alliansringen är på totalt 0.92ct med 13 prinsesser i River på 4mm skena
    Enstensringen som är min vigsel ring är en kuddslipad diamant på 0.80ct i River på 3.5mm skena. Orodierat vitguld till båda ringarna. 
  • Cesia

    Här kommer mina ringar, än så länge är det bara förlovningsringen, enstensringen som sitter på, lite opolerad med ser jag nu.

    Alla stenar är princesslipade, tyckte det passade bäst till min stil. :)

  • majblomma
    VANBRUUN skrev 2014-03-28 11:19:34 följande:
    Riktigt fin, vad är det för sten?
    Tack så mycket! Glömde att skriva info om ringen, förlåt! Det är en diamant, wesselton, ca 1.80ct. Diamanten är från 1800-talet (ville absolut ha en antik diamant och letade länge), men ringen har vi specialdesignat tillsammans med en guldsmed. Det sitter även en pytteliten rosa safir gömd längst ner i fattningen, under diamanten. Safirer har en speciell betydelse för oss och därför ville jag ha den som en liten hemlighet i ringen.

    Min ring känns mycket personlig/privat för mig och därför har jag dragit mig för att visa den på Internet, men nu när jag beundrat allas vackra ringar här kunde jag till sist inte låta bli att bjuda på en bild av min egen
  • VANBRUUN
    majblomma skrev 2014-03-28 12:35:33 följande:
    Tack så mycket! Glömde att skriva info om ringen, förlåt! Det är en diamant, wesselton, ca 1.80ct. Diamanten är från 1800-talet (ville absolut ha en antik diamant och letade länge), men ringen har vi specialdesignat tillsammans med en guldsmed. Det sitter även en pytteliten rosa safir gömd längst ner i fattningen, under diamanten. Safirer har en speciell betydelse för oss och därför ville jag ha den som en liten hemlighet i ringen.

    Min ring känns mycket personlig/privat för mig och därför har jag dragit mig för att visa den på Internet, men nu när jag beundrat allas vackra ringar här kunde jag till sist inte låta bli att bjuda på en bild av min egen
    Riktigt häftigt, minst sagt en unik diamant. Svårt att se på bilderna majblomma vad det är exakt för slipning men någon äldre rundslipning?
    www.VANBRUUN.com diamanter, vigsel- och förlovningsringar.
  • majblomma
    Catelicat skrev 2014-03-30 23:47:22 följande:

    Åh, vilken fantastisk ring och sten, Majblomma! Hur hittade ni rätt till slut?


    Tack! Efter att ha letat överallt hittade vi den till sist hos en lokal handlare, ett stenkast från där vi bor
    VANBRUUN skrev 2014-03-31 14:33:54 följande:
    Riktigt häftigt, minst sagt en unik diamant. Svårt att se på bilderna majblomma vad det är exakt för slipning men någon äldre rundslipning?
    Det är en old mine cut diamond.

  • majblomma
    VANBRUUN skrev 2014-03-31 14:33:54 följande:
    Riktigt häftigt, minst sagt en unik diamant. Svårt att se på bilderna majblomma vad det är exakt för slipning men någon äldre rundslipning?
    Hittade en närbild tagen när diamanten var lös där du kan se slipningen. Och en profilbild av den höga kronan. Mycket annorlunda från modernt slipade diamanter, i alla fall om man granskar den på nära håll. Från normalt avstånd tror jag inte att man tänker på det.
  • patricialaxen

    Det här är min vigselring.
    Diamanten är 0.40ct och sitter på en 3mm bred vitguldsskena.
    Vi betalade ca 8000kr för den (den blev dock värderad till 25 000).
    Anledningen till att vi fick den till så bra pris var eftersom vi köpte diamanten separat och designade egen skena hos en guldsmed.
    Kan verkligen rekommendera dig att göra så :) 

  • jessi85
    patricialaxen skrev 2014-04-07 21:41:41 följande:

    Det här är min vigselring.
    Diamanten är 0.40ct och sitter på en 3mm bred vitguldsskena.
    Vi betalade ca 8000kr för den (den blev dock värderad till 25 000).
    Anledningen till att vi fick den till så bra pris var eftersom vi köpte diamanten separat och designade egen skena hos en guldsmed.
    Kan verkligen rekommendera dig att göra så :) 


    Fint, din solitär är nästan som min (min är 0,37 ct och sitter på en 2,6 mm skena). Jag designade också en egen skena till min diamant, mycket billigare!
Svar på tråden Bildtråd - Visa din solitär/enstensring!