• kärleken

    Vad kostade er lokal?

    Hej!
    Vi planerar bröllop i augusti 2014 och håller på att leta lokal för festen/middagen. Vi vill helst ha egen catring och dricka. Mest för att det ger flexibilitet och är vad jag uppfattat billigare(?)


    Hur gjorde ni? Vad kostade er lokal, vad var det för lokal hur gick det? Eller vad har ni bokat och hur mycket ska det kosta?


    Ni som vart på Herrgård eller liknande även ni hemskt gärna säga vad det kostade för er!


    Hoppas på lite hjälp :)


    kram!

  • Svar på tråden Vad kostade er lokal?
  • trolldocka
    Sanct skrev 2013-08-21 23:58:08 följande:
    Känner mig nästan lurad när jag läser vad alla betalar.

    Usch, får ångest. Vi har dubblat vår budget flera gånger om...
    till sanct, vad tråkigt att du känner så, det låter som om det kommer vara en väldigt lyxig lokal ni har hittat :). du får försöka se det på det sättet istället, och om det inte går så kanske du bör fundera på om du verkligen vill vara där du är nu? är det väldigt nära bröllopet eller kan ni boka någonannanstans? inget kul att gå omkring och ha ångest konstant över bröllopet och pengarna :/..

    jag valde mellan denna lokalen och ett väldigt lyxigt hotell, hotellet var otroligt fint och hela bröllopet skulle få en helt annan känsla ifall vi hade valt hotellet men kuvertavgiften skulle kosta ca 700 per person plus alkohol till normala barpriser.... vet ännu inte vad cateringen kommer kosta men bara att köpa två shots per person från hotellet skulle kosta ca 12 000!, så vill man ha alkohol rullandes under kvällen skulle det snabbt stiga, jag räknar med att spendera ca 7000 totalt för alkoholen nu istället genom att köpa allt från tyskland... 
  • kärleken

    Va roligt att fått så mycket svar!


    Vi funderar på att vara i mina föräldrars (och mitt barndomshems) ladugårdsloge. den är jättefin men ligger på en gård, så det är ju inte så romantiskt runt om kan jag tycka.. förutom skogen och åkrar.. lite sönderkörd gårdplan och sånt, min pappa är skogsbrukare.. Men vore roligt!


    Det vore ju gratis, och sen catring och hyra allt annat på det... Frågan är om det är värt att betala och vara någon annanstans för att slippa krånga?


    Det vi nu funderar på är hur catringen ska fungera? det finns liksom ingen sidorum eller kök för dem att hålla till i, kommer det störa festen? Eller är de duktiga på att bara smita in med maten? Vi tänker att vi ska ha varm buffe. Det finns även bara en ingång/utgång. Där behöver gästerna kunna komma och gå, fult med en catringbil?


    Åh! Vet inte hur det kommer bli, men det vore roligt att kunna vara där ändå...

  • Milli

    Våran lokal kostar 2000 fredag-söndag. Där finns även en stor scen och bar (nyrenoverad). porsling och de ingår men de vanliga dricksglasen fanns de bara 70 av så vi försöker hitta likadana så vi kan komplettera. vi blir ca 100st. vi har redan beställt catering trots att den är 10 månader kvar :)

  • Lislj

    Vår lokal kommer gå på 8000. Den ligger på gotland vid havet och är i en gammal kvarn! Då ingår allt porslin och vi har tillgång till lokalen från 14 dagen innan till 0300 på bröllopsdagen. Sen får man betala extra om man vill ha med ljudanläggningen och lite annat smått.. 
    Tyckte personoligen det var rätt dyrt men helt klart värt det för den lokalen för den är fantastisk!

  • daniiel
    kärleken skrev 2013-08-22 08:35:56 följande:

    Va roligt att fått så mycket svar!


    Vi funderar på att vara i mina föräldrars (och mitt barndomshems) ladugårdsloge. den är jättefin men ligger på en gård, så det är ju inte så romantiskt runt om kan jag tycka.. förutom skogen och åkrar.. lite sönderkörd gårdplan och sånt, min pappa är skogsbrukare.. Men vore roligt!


    Det vore ju gratis, och sen catring och hyra allt annat på det... Frågan är om det är värt att betala och vara någon annanstans för att slippa krånga?


    Det vi nu funderar på är hur catringen ska fungera? det finns liksom ingen sidorum eller kök för dem att hålla till i, kommer det störa festen? Eller är de duktiga på att bara smita in med maten? Vi tänker att vi ska ha varm buffe. Det finns även bara en ingång/utgång. Där behöver gästerna kunna komma och gå, fult med en catringbil?


    Åh! Vet inte hur det kommer bli, men det vore roligt att kunna vara där ändå...


    Jag tänker ju rent spontant att det kan bli lite svårt att ha varm buffé om ni inte har någonstans att varmhålla och värma maten, eller? Och hur blir det med toaletter? Nu vet jag inte hur många ni kommer vara på er bröllopsfest, men åtminstone en toalett (gärna fler) tycker jag är ett måste ;)

    Nu kanske det går att vara i dina föräldrar hus? Om det inte ligger alltför långt bort. Jag tänker med maten (och bära ut den från huset till logen) och låna toalett osv. Då måste ju dock dina föräldrar vara med på att släppa in alla människor i sitt hus och alla vill ju inte det.

    Och jag vet inte hur logen används nu, men det känns som att det kan bli rätt mkt jobb med att städa ur den först? Men jag förstår att det skulle vara mysigt att vara på hemmaplan så att säga :)

    Men, varför kikar ni inte på några andra lokaler också som kan passa?, och sedan sammanställer ni alla plus och minus med varje lokal (logen inräknat) och väljer lokal utifrån det.
  • Pia88

    Vi hyr lokal av en hembygdsförening.. Lokalen/huset vi komer vara i har plats för ca 80 pers. Porslin finns för ca80 pers det vi behöver hyra är champagneglas.. Vita dukar borde finnan på plats, sen finns projektor i taket bara att använda...

    300€ för fredag-söndag Glad

  • Caledonia

    Lokalpriset ingår i kuvertpriset där vi ska vara. För 479 kr per person så ingår lokal, personal, städning, musikanläggning, stor buffé, 3 glas vin (varav ett mousserande), kaffe och dessert. Efter kl 01.00 kostar lokal och personal 1000 kr/ timme. Det som tillkommer för vår del är mingelmat, vickning och serveringsavgift för dessertbordet. Och övrig alkohol, men där debatterar vi ännu vad vi ska betala för...

  • stormhelen

    Vår lokal kostar ingenting. MEN man måste köpa mat och dryck genom dem och det måste vara en tre rätters.


    I totalpriset för maten och drycken man handlar av dem (och som de givetvis även tillagar) ingår personal, dukning och bordsdekoration (så som servis, linnedukar, blommor), städning osv.

  • kärleken
    daniiel skrev 2013-08-22 10:38:46 följande:
    Jag tänker ju rent spontant att det kan bli lite svårt att ha varm buffé om ni inte har någonstans att varmhålla och värma maten, eller? Och hur blir det med toaletter? Nu vet jag inte hur många ni kommer vara på er bröllopsfest, men åtminstone en toalett (gärna fler) tycker jag är ett måste ;)

    Nu kanske det går att vara i dina föräldrar hus? Om det inte ligger alltför långt bort. Jag tänker med maten (och bära ut den från huset till logen) och låna toalett osv. Då måste ju dock dina föräldrar vara med på att släppa in alla människor i sitt hus och alla vill ju inte det.

    Och jag vet inte hur logen används nu, men det känns som att det kan bli rätt mkt jobb med att städa ur den först? Men jag förstår att det skulle vara mysigt att vara på hemmaplan så att säga :)

    Men, varför kikar ni inte på några andra lokaler också som kan passa?, och sedan sammanställer ni alla plus och minus med varje lokal (logen inräknat) och väljer lokal utifrån det.

    Ja det är lite så vi tänker.. Mangårdsbyggnaden (huset) ligger ganska nära, man behöver gå över gårdsplanen..


    Toaletter får vi se om vi ska vara i huset ( en toalett bara) eller kanske hyra flyttbara.. men det kostar ju det med liksom.. Sen så tror jag att olika catringföretag kan göra olika saker. Jag har vart på en sittning då de hade varmhållningskärl och värmeskåp med sig.. Men då behöver man ändå en avgränsad del där de kan ställa sånt och fixa i ordning..


    Kanske med en kall buffe då? Om det inte är allt för varm en sommardag borde väl det gå att hålla kallt? Vi tänker hyra porslin och att catringen får komma och hämta porslinet..


    Men som du säger är toaletter och matarrangemanget de största problemen att lösa...


     


    Ladan ser ut ungefär som bilden längst ned till vänster och det en liknande stil vi tänkt med...


     


     

  • Tessa
    Sanct skrev 2013-08-21 23:58:08 följande:
    Känner mig nästan lurad när jag läser vad alla betalar.
    Vi kommer betala 15 000kr för lokalen, då ingår ingenting och vi måste vara ute 01.00
    Och vi får endast 4 timmar innan festen för att dekorera osv. Om vi har TUR och ingen annan bokat får vi komma in dagen innan och ordna det. 4 timmar.
    1000kr exra för ljusstakar, 1500 extra för speciell belysning. 60kr per kuvert i porslin.
    Sen får vi betala ca 7000 för personal.
    Maten tar vi genom catering och dryck köper vi på systembolaget så det räknar vi med att det kommer ligga på ca 800kr per gäst.
    Och vi räknar med mellan 60-80 gäster.
    Usch, får ångest. Vi har dubblat vår budget flera gånger om...
    Något att komma ihåg är att det skiljer sig enormt mycket i pris beroende på var i landet du är. Det beror på efterfrågan på lokalen och även vad för typ av lokal det är. De priserna du beskriver här är egentligen inga konstiga summor. I Stockholm och andra storstäder ligger lokalerna i prisomfånget 15-20'. Även vissa stora eftertraktade slott tar sådana summor.
     
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • stephelf

    Lokalen vi bokat kostar strax under 15.000 att hyra en lördag mellan 14.00-03.00 , 
    Kopierar från hemsidan vad som ingår "bord och stolar, dansgolv med stor DJ/PA-anläggning, scen med scenljus och backstage, bardisk, kylskåp, entrédisk, loungeavdelning med soffgrupper, fullt utrustad gästgarderob, rökrum, toaletter, golv- och bordskandelarbrar i smide m.m. " 

    För oss känns det värt det, lokalen är jätte häftig! men inget för den som vill ha en "ljus" lokal :) 

  • sandris

    hej,var ligger det plats?jag behöver hyra fest lokal till 500 folk,jag gör fest med dj 3 live project och hitta plats.

  • Aniara4
    sandris skrev 2015-09-16 13:35:38 följande:

    hej,var ligger det plats?jag behöver hyra fest lokal till 500 folk,jag gör fest med och hitta plats.


    Den här tråden är ett par år gammal, och många som har skrivit är inte medlemmar längre (det ser man på att deras namn har blivit svarta och inte klickbara). Det kan vara bra att starta en ny tråd med just din specifika fråga, eller söka efter andra trådar som tipsar om lokaler i rätt stad.
Svar på tråden Vad kostade er lokal?