• Sskbru­d
    Äldre 5 Aug 00:06
    6706 visningar
    15 svar
    15
    6706

    Bjuda vänner och släkt eller bara närmaste familjen?

    Hej alla därute! Nu är de full planering för bröllop nästa år. Så långt vi kommit Är iaf att de blir ett romantiskt, mer exklusivt slottsbröllop. Nu funderar vi fram oxh tillbaka.. Först hade vi bestämt och tyckte de kändes bra med närmsta fam. De är våra föräldrar, syskon och deras respektive samt barn. (12 pers) och istället göra de väldigt fint och mer lyxigt för oss och familjen. Men nu tänker vi om man skulle bjuda släkt oxh vänner iaf?? Samtidigt som jag vilm ha de väldigt personligt och intimt men ändå ett riktigt bröllop, fin klänning, häst & vagn och slott. Tänker då om man senare ångrar att man bara bjöd de närmaste?? Ngn som gjort/tänkt ngt liknande? Känner oxå att de blir så väldigt många och vilka ska man utesluta av både vänner och släkt. Dock är de eb gammal dröm att få vara en prinsessa för en dag och ha ett fantastiskt bröllop men kan nog bli så fint med närmaste kanske. Stort tack för alla tips! Allmänt om slottsbröllop och gäst tänk mottages med stor tacksamhet:))

  • Svar på tråden Bjuda vänner och släkt eller bara närmaste familjen?
  • Äldre 5 Aug 00:25
    #1

    Jag har gått i samma tankar och kom fram till att visst, det hade väl varit trevligt och så med enbart familj/syskon/deras respektive... men hade jag haft roligt? I mitt fall har jag jättebra relation med båda mina föräldrar, vi har hur trevigt som helst men roligt har jag med mina vänner. Jag hade absolut saknat att ha ett par av mina närmsta vänner där.


  • Carina­10
    Äldre 5 Aug 08:58
    #2

    Vi hade i början tankar hit o än dit. Bara familj? Uj, det blev futtigt....
    Massa folk då? Uj, det  blev för många.
    Så vi valde att ha med de släkt o vänner vi träffar och har kontakt med.
    Att ha massa släktingar vi ändå aldrig ser annars eller ha med för "många" gör att vi båda blir stressade för jag vill ju hinna prata med alla mina gäster med Glad

    Sen har vi massor av vänner vi hade velat ha med också men vi tog beslutet att i samband med vår ettåriga bröllopsdag ha en stor fest (en av oss fyller dessutom jämt då).
    Så får vi ju båda delar på något vis Glad

    Vi ska ha vårt bröllop på ett slott och vi är 23 gäster.

  • Sskbru­d
    Äldre 5 Aug 13:02
    #3

    Tror ändå de kan bli romantiskt oxh personligt. Eller tror ni de blir futtigt? Har dock inte riktigt så lätt att välja bland vänner och släkt. Så hamnar på ca 50 pers alternativt 12. Blir ju både ekonomisk skillnad och Annat. Ingen av oss är noga med ex möhippa, massa presenter. De viktiga är att vi får varandra och att de är på det fina slottet vi valt och att de närmaste får förgylla dagen. Känns oxå väldigt lätt för alla när man dragit gränsen hårt vid just enbart: familj! Mer tips & tankar Goa ni!

  • Sskbru­d
    Äldre 5 Aug 23:24
    #4

    Ngn med mer kloka tankar??:)

  • CJ5
    Äldre 6 Aug 06:43
    #5

    Inga kloka tankar dock ett virrvarr av beslutsångest. :) vi blir antingen 20 eller 64! Så... Hur ska man bestämma sig? Jag känner att är vi bara 20 så känns min klänning för mycket. Samtidigt som det kanske skulle bli mer innerligt. Men tänk om det blir tyst. Och dansen skulle kännas för mycket också. Men 20 personer skulle vi kunna göra det mer lyxigt för. Ja dessa tankar! Tur att det är nästan ett år kvar!

  • Äldre 6 Aug 07:08
    #6

    Vi har bestämt oss för att bjuda både släkt och vänner :) Vår inställning är att bröllopsfesten är vårt livs största fest och då vill vi bjuda ordenligt! 

  • Äldre 6 Aug 08:08
    #7

    Vi har kompromissat på släkten... Vi har(båda) endast några få goda vänner som vi vill ha med oss på bröllopsdagen.. Men båda har stora släkten.. Så vi tog alla vänner och de släktingar som vi känner att vi vill ha där. Summan, ca 50 pers. 8st barn i ålder 2-16..

  • amerik­a
    Äldre 6 Aug 12:47
    #8

    Vi hade först tänkt ha vigselcermoni + afternoon tea med bara den närmaste släkten inkl barn och sedan bjuda in till barnfri dunderfest senare på kvällen för vännerna att ansluta. Men dels så märkte vi när vi började titta på vilka som skulle bjudas till "efterfesten" att det inte blev så många extra som vi trodde så det kändes lite fånigt samt att det skulle bli svårt för släktingarna att kunna få barnvakt till kvällen.

    Så vi kommer att bjuda de släktingar och de vänner som vi vill ha med, ca 60 pers i nuläget. Men det blir ändå mest släkt och på sätt o vis känns det lite ledsamt för var är alla vänner någonstans?

    Jag har insett när jag funderat över gästlistan att jag inte har så många vänner som jag tycker att jag står tillräckligt nära för att vilja bjuda på mitt bröllop. Och det är lite sorgligt, faktiskt.
    För två år sedan fyllde jag 40 och då bjöd jag "alla" jag känner, det var öppet hus. Men det var flera av dem som jag tänkt på som mina nära vänner som valde att inte komma vilket jag blev besviken över. De blir därför inte bjudna till ett bröllop. Och då krymper vänkretsen betydligt.
    Min blivande har inga vänner alls i Sverige, bara släkt och de är förstås självskrivna och han får givetvis bjuda vänner från hemlandet oxå, men även om han bjuder dem så kommer det vara många som inte kan komma.

  • Äldre 6 Aug 12:51
    #9

    Vi har 14 gäster. Det blir närmaste familjen och 5 vänner. Vi ska vara på typ en herrgård.


  • Sskbru­d
    Äldre 7 Aug 23:44
    #10

    Mkt intressant att höra hur andra gjort och tänkt. De är så väldigt svårt att dra in på släkt och vänner. Sedan ett jobbigt dilemma tycker jag; vi har varit på en del vänner & bekantas bröllop. Det som känns som många av dem bjudit oss för att liksom fylla ut så de blir ett stort & "ska se bra ut" bröllop. Jag & min blivande make känner inte för att bjuda många av dem just pga de är inte så speciellt nära vänner och de är ngt som skulle kännas konstigt för oss. Samtidigt som de blir dumt att inte bjuda igen till folk som man varit på stora bröllop hos. Hur tänker ni om de??

  • Äldre 8 Aug 13:07
    #11
    Sskbrud skrev 2013-08-07 23:44:35 följande:
    Mkt intressant att höra hur andra gjort och tänkt. De är så väldigt svårt att dra in på släkt och vänner. Sedan ett jobbigt dilemma tycker jag; vi har varit på en del vänner & bekantas bröllop. Det som känns som många av dem bjudit oss för att liksom fylla ut så de blir ett stort & "ska se bra ut" bröllop. Jag & min blivande make känner inte för att bjuda många av dem just pga de är inte så speciellt nära vänner och de är ngt som skulle kännas konstigt för oss. Samtidigt som de blir dumt att inte bjuda igen till folk som man varit på stora bröllop hos. Hur tänker ni om de??
    Vi bjöd inte in alla som vi blivit bjudna till. Helt enkelt för att vi i vissa fall uppenbart varit "utfyllnadsgäster" = väldigt lite kontakt med paren både före och efter deras bröllop. Andra par har vi tappat kontakten med, och då blev det så att vi inte bjöd dem.

    Vår "princip" var att vi bjöd dem vi faktiskt har kontakt med och vill fortsätta att ha kontakt med. Dvs. folk vi hade kontakt med för 5-10 år sen, men som man knappt fått ett julkort/sms av sen dess gallrades bort. Det blev mycket folk ändå, 80 gäster. Dock har maken 12 kusiner, 2 farbröder (med fruar) och 2 mostrar (med män), så där drog det iväg en hel del. Jag skulle gärna ha dragit ner på släktkategorin, men det var jätteviktigt för min svärmor att ha "hela" deras sida av släkten där, och det blev ett sjuhelsikes liv, så vi bjöd dem alla.
  • Eleya
    Äldre 8 Aug 15:21
    #12

    När vi började planera var det ingen tvekan om att bjuda ALLA goda vänner också..som sambon sa är våra släktingar (dock inte ett fåtal) bara ett "nödvändigt ont". =D

    Så vi bjöd 68 pers och vi blir 58st efter osa-datumet, känns super och lagom, alla de som vill komma betyder mycket för oss och så har vi släkten förståss. ;)


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Äldre 8 Aug 15:58
    #13

    Vi valde att utöka till släkt också, efter att först bara haft vänner och familj. Det ångrar vi inte!

  • amerik­a
    Äldre 9 Aug 07:08
    #14

    Men usch, jag blir både ledsen och lite förbannad när jag läser att vissa av er har blivit bjudna på bröllop som "utfyllnad"! Kära nån, då har man verkligen höga krav på hur man ska uppfattas av andra om man bjuder in "statister" för att det ska se stort & fancy ut!
    För mig är bröllopsdagen en dag som jag vill dela med dem jag tycker mest om och som står mig närmast. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, skulle jag önska att det var fler på vänlistan än släktlistan jag kände så med, men jag blev besviken på min 40-årsfest och därför väljer jag med större omsorg denna gång. Jag och min blivande vill bara ha människor vi blir glada av omkring oss på vår stora dag!

  • Äldre 9 Aug 14:24
    #15
    amerika skrev 2013-08-09 07:08:24 följande:
    Men usch, jag blir både ledsen och lite förbannad när jag läser att vissa av er har blivit bjudna på bröllop som "utfyllnad"! Kära nån, då har man verkligen höga krav på hur man ska uppfattas av andra om man bjuder in "statister" för att det ska se stort & fancy ut!
    Ja det kändes lite märkligt, faktiskt. Det ena bröllopet där vi var utfyllnad var så sjuuuukt tråkigt att vi önskade att vi stannat hemma. Vi satt längst ut i en bordsända (inget fel på det), men bredvid ett par som bara var intresserade av att prata med varandra, och som också kändes lite som utfyllnad. Dessutom höll brudgummen tal på bröllopet och tackade i synnerhet deras "närmaste vänner, Anders, Johan, Lotta.... för att [de] kommit på bröllopet".

    Det är ju trevligt att bli bjuden på bröllop, men det är faktiskt ingen höjdare när man blir bjuden för att bordsplaceringen ska gå jämt ut och kyrkan inte ska se så tom ut.

    Vi bjöd människor vi verkligen ville ha där, och alla gäster var lika viktiga för oss!
Svar på tråden Bjuda vänner och släkt eller bara närmaste familjen?