• kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 22 Jul 23:40
    5582 visningar
    30 svar
    30
    5582

    Varför är man så negativa till äktenskapet och kärleken?

    Det känns som att folk tycker det är onödigt med ståhej att ha ett bröllop, när vi var i planeringen av vårat bröllop. Kändes det nästan som att att man blev dum förklarad. Typ å vad jobbigt för att ha så många gäster osv osv och men är inte det så dyrt m.m och i princip har utomstående sagt att tro inte att ni kommer vara trogna livet ut det är inga osv. Ibland kändes det som att man som att man var konstig i andras ögon för att man ens ville gifta sig. Då var det tur bt fanns ;)

  • Svar på tråden Varför är man så negativa till äktenskapet och kärleken?
  • FruNyf­iken
    Äldre 23 Jul 16:11
    #11

    Fick också konstiga kommentarer innan vi gifte oss.
    "Alla jag känner som har gift sig har nu skilt sig"
    "Åhhh är du gravid?"

    Så tydligen var jag dömd till en skilsmässa, samt att man bara kan gifta sig om man är gravid...
    Är nog rätt många från vårt bröllop som undrar varför bebisen inte har kommit ut efter 6år och heeeelt otroligt så är vi fortfarande gifta  

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 23 Jul 16:47
    #12

    Tack för era svar :)

  • Äldre 23 Jul 23:29
    #13
    Chicita skrev 2013-07-23 10:11:19 följande:
    I dagsläget med alla skilsmässor (statistiken säger ju att 50% skiljer sig - och det rätt snart efter bröllopet) 
    Det här tycker jag är roligt! Jag har  någon gång läst om, men hittar inte just nu, statistik som talar om hur många av de människor som gifter sig som har livlånga förhållanden. Har för mig att det var ganska många ändå, och att en del människor som gifter sg både 3 och 4 gånger drar upp statistiken. Tydligen varar ett äktenskap i snitt i 25 år:
    www.scb.se/Pages/Article____358938.aspx
  • Äldre 23 Jul 23:36
    #14
    darkHorse skrev 2013-07-23 23:29:03 följande:
    Det här tycker jag är roligt! Jag har  någon gång läst om, men hittar inte just nu, statistik som talar om hur många av de människor som gifter sig som har livlånga förhållanden. Har för mig att det var ganska många ändå, och att en del människor som gifter sg både 3 och 4 gånger drar upp statistiken. Tydligen varar ett äktenskap i snitt i 25 år:
    www.scb.se/Pages/Article____358938.aspx
    Tja men nu var ju inte min poäng bara just det här. Och jag hoppas att de som nu kanske blir sura för att jag har skrivit just det där - läser hela mitt inlägg också.
  • CoG
    Äldre 24 Jul 08:42
    #15

    En vän till mig skrev på fb (utan att jag ens frågat om hennes åsikt) att man inte ska gifta sig för att det är så dyrt och sedan tar det slut.
    Och det sista skrev hon att hon grundade på att jag skilt mig tidigare.


    Jäkligt korkat och taskigt att skriva så tycker jag.
    Men det funkade för henne för hon gjorde ju en blinkande smaljie efterråt.


    Hon ville gifte sig tidigare men hennes karl ville inte och i omgångar har hon hållit på med andra killar, så än fast dom varit tillsammans i 18 år är det ju verkligen långt ifrån lyckliga tillsammans och hon har i omgångar pratat om att lämn för ngn ny hon träffat, men hon vågar inte ta steget.

    Jag skrev till henne att det är modigt att bryta upp om det inte finns ngt annat sätt (och vem har påstått att det är lätt att bryta upp/ att man inte kämpat? Det kan var nog så svårt att avsluta ngt dåligt än att fortsätta...)att det inte är ett misslyckande bara för att ett äktenskap tar slut.
    Det är bara början på något nytt och förmodligen bättre.
    Och jag faktiskt träffat TVÅ killar som säger ja till mig i kyrkan (två fler än hon lyckats med).

    Och jag tycker att det visar på mod och även tro på livet och kärleken att vilja gifta sig en gång till.

    Jag tycker också att det är en hel del som tycker att det är onödigt och dyrt att gifta sig.
    Men det måste inte vara dyrt.

    Tänk alla de som har hus och barn ihop och sedan händer en olycka så att den ena går bort, hur klarar den andra att köpa ut ungarna från huset och allt då?
    Då tycker jag att det är smart att faktiskt gifta sig, oavsett om man gör något stort av det eller inte.

  • Äldre 24 Jul 11:41
    #16
    Chicita skrev 2013-07-23 23:36:55 följande:
    Tja men nu var ju inte min poäng bara just det här. Och jag hoppas att de som nu kanske blir sura för att jag har skrivit just det där - läser hela mitt inlägg också.
    Jag antar att du menar att man ska göra det bästa av situationen vare sig äktenskapet håller eller ej? Det håller jag helt med om, tror man missar mycket i livet om man inte satsar. Sedan tycker jag att det är bättre att man skiljer sig än att leva i ett olyckligt äktenskap.

    MEN, jag tycker det är roligt om man kan knäppa olyckskorparna på näsan och påpeka att tex. 75% av de människor som någon gång gifter sig lever i ett livslångt äktenskap eller liknande (påhittad siffra). Eller att samboförhållanden tar slut oftare så att man ökar chansen att hålla ihop genom att gifta sig ;)
  • Äldre 24 Jul 11:56
    #17
    Sudditjuven skrev 2013-07-22 23:55:03 följande:
    Har också känt av det. För mig var det dock mer "Ska ni redan börja planera..? Tänk om det tar slut..?". Om jag trodde att det skulle ta slut så hade jag väl inte planerat bröllop öht.. Obestämd Sedan är det precis som att det är "fult" att vara kär. Förut så skämdes jag nästan när jag tog in hjärtlyktor och sådär in i mitt hem för i min vänskapskrets har jag upplevt att folk tycker att det är "barnsligt", "pinsamt", "löjligt" etc... 
    Jag har hort 'ska ni redan borja planera' flera ganger an jag kan rakna och jag svarar alltid, 'japp! Tar ju ett tag! Dessutom bor jag inte i Sverige sa for att planera ett brollop i Sverige fran England kan ta lite tid!' Det brukar fa tyst pa dom haha! :D Men sen kommer dom andra kommentarerna, jaha ska ni gifta er i Sverige? Men det blir ju sa krangligt for dom som inte pratar svenska! (det har kommer nu fran svenskar!!!) Australiensarana och Engelsmannen har inga problem med svenskan! Dom har lart sig att Whiskey forstas av alla ;) Haha! Men syrran ska fixa lite oversattningar av talen och sa sa det ska nog ordna sig och brollopet kan va pa engelska och svenska sa det loser sig nog! :D Och manga av mina slaktingar gillar att forsoka sig pa lite Engelska anda. Nu borde jag nog tillagga att det ar mest min mor som har gett mig dom negativa kommentarerna. Varje gang jag ringer fragar hon, "har James gjort slut?" Kan ju inte annat an le! :D
  • Äldre 24 Jul 12:21
    #18

    Min upplevelse är att de som är missnöjda med sitt eget liv/sin egen livssituation är de som är mest kritiska till folks bröllopsplaner. Den som är tillfreds med sin egen relation och sitt liv är mindre benägen att "hacka" på andras planer och idéer.

    Som tur fick vi mest glada kommentarer från vår omgivning, mest var det mamma och svärmor som lekte "proffstyckare". Några bekanta har tyckt att det är dyrt att gifta sig osv men de flesta har varit glada (eller åtminstone hållit tyst om de inte varit det!)

    Jag tror den bästa strategin bara är att vifta bort negativister med "jaha, så det tycker du" och sen byta ämne. Låt dem inte sätta igång med hela klagovisan om att a) det är dyrt, b) folk vill inte resa så långt (vi gifte oss i vår numera hemstad, där över en fjärdedel av gästerna bort, men mina släktingar blev tvunga att resa en bit) och c) "det slutar ändå med skilsmässa".
    Var tydliga med att ni inte vill diskutera med surkartar som inte kan glädja sig över andra!

  • stormh­elen
    Äldre 24 Jul 12:42
    #19

    Såna där typer av komentarer har jag också fått höra. Blev väldigt paff första gången en sådan kommentar yttrades. Men jag blev som mest sårad när en av mina tärnor yttrade den.


    Det kändes verkligen som en spark i magen.


    Men jag har kommit underfund med att folk får ha sina komentarer det är ändå inget jag kan göra åt om de har sådana åsikter. Däremot så kan jag välja att inte bli upprörd av det,eller iaf att inte försöka lägga ner någon vikt vid sådana komentarer.

  • Äldre 24 Jul 12:48
    #20
    darkHorse skrev 2013-07-24 11:41:01 följande:
    Jag antar att du menar att man ska göra det bästa av situationen vare sig äktenskapet håller eller ej? Det håller jag helt med om, tror man missar mycket i livet om man inte satsar. Sedan tycker jag att det är bättre att man skiljer sig än att leva i ett olyckligt äktenskap.

    MEN, jag tycker det är roligt om man kan knäppa olyckskorparna på näsan och påpeka att tex. 75% av de människor som någon gång gifter sig lever i ett livslångt äktenskap eller liknande (påhittad siffra). Eller att samboförhållanden tar slut oftare så att man ökar chansen att hålla ihop genom att gifta sig ;)
    Läste du hela inlägget eller slutade du efter första meningen? Flört

    Jag skrev om anledningen bakom att vissa uttalar sig som dom gör. Alltså varför vissa kommer med sådana kommentarer.
     
  • Äldre 24 Jul 12:58
    #21
    Chicita skrev 2013-07-24 12:48:44 följande:
    Läste du hela inlägget eller slutade du efter första meningen? Flört

    Jag skrev om anledningen bakom att vissa uttalar sig som dom gör. Alltså varför vissa kommer med sådana kommentarer.
    Jag har läst hela inlägget, både två och tre gånger. Men valde att kommentera på att det här med statistik kan vinklas på flera sätt. Däremot förstår jag det som att dina första två stycken hndlar om skyddsmekanismen bakom kommentarerna. Att ta ut sorg i förskott gör att man inte blir lika sårbar. Sedan handlar de tre sista styckena om att man då missar en del av potentiell glädje och att du föredrar en optimistiskt syn. Jag tolkade då in ett budskap om att du tyckte det var bättre att nnjuta av det så länge det varar, men det kanske var att läsa in för mycket.
  • Äldre 24 Jul 13:07
    #22
    darkHorse skrev 2013-07-24 12:58:00 följande:
    Jag har läst hela inlägget, både två och tre gånger. Men valde att kommentera på att det här med statistik kan vinklas på flera sätt. Däremot förstår jag det som att dina första två stycken hndlar om skyddsmekanismen bakom kommentarerna. Att ta ut sorg i förskott gör att man inte blir lika sårbar. Sedan handlar de tre sista styckena om att man då missar en del av potentiell glädje och att du föredrar en optimistiskt syn. Jag tolkade då in ett budskap om att du tyckte det var bättre att nnjuta av det så länge det varar, men det kanske var att läsa in för mycket.
    Jo men statistiken var inte huvuddelen i mitt inlägg och det tyckte jag var rätt tydligt. Därför när du citerade bara just det, så blir det lite snedvridet. Jag förstår din poäng med statistiken och tycker att det är en bra poäng. Men det har väldigt lite med mitt inlägg att göra om man ser till helhelten. Och jag hoppades att andra skulle läsa hela inlägget som du delciterade och inte bara dra slutsatsen att jag var en elak gnällkärring som tyckte att statistiken är så dålig att det inte är någon idé att gifta sig Flört

    Att "njuta så länge det varar" känns lite som att "äh det håller så länge det håller och sen är det bara att göra slut". Och det är inget jag tycker. Ett förhållande kräver jobb oavsett om det är ett äktenskap, sambos, tonårskärlek eller vänskapsförhållande...
    Men det är ingen idé (för mig) att ta ut några sorger i förskott. Sorger kommer förr eller senare till alla. Men om man ska oroa sig för det innan det händer så missar man så mycket av glädjeämnena under tiden Glad
  • Äldre 24 Jul 13:25
    #23
    Chicita skrev 2013-07-24 13:07:56 följande:
    Jo men statistiken var inte huvuddelen i mitt inlägg och det tyckte jag var rätt tydligt. Därför när du citerade bara just det, så blir det lite snedvridet. Jag förstår din poäng med statistiken och tycker att det är en bra poäng. Men det har väldigt lite med mitt inlägg att göra om man ser till helhelten. Och jag hoppades att andra skulle läsa hela inlägget som du delciterade och inte bara dra slutsatsen att jag var en elak gnällkärring som tyckte att statistiken är så dålig att det inte är någon idé att gifta sig Flört

    Att "njuta så länge det varar" känns lite som att "äh det håller så länge det håller och sen är det bara att göra slut". Och det är inget jag tycker. Ett förhållande kräver jobb oavsett om det är ett äktenskap, sambos, tonårskärlek eller vänskapsförhållande...
    Men det är ingen idé (för mig) att ta ut några sorger i förskott. Sorger kommer förr eller senare till alla. Men om man ska oroa sig för det innan det händer så missar man så mycket av glädjeämnena under tiden Glad
    Då förstår jag lite mer. Det kanske hade varit tydligare om jag hade citerat resten av ditt inlägg med en tumme upp, för jag håller med men har liksom inget att tillägga. På den första delen däremot kände jag att jag hade en kommentar. Jag tycker nog inte att njuta så länge det varar motsäger att man jobbar på förhållandet, snarare tror jag att det har större chans att hålla om man går all-in och låter det brista eller bära :)
  • Äldre 24 Jul 13:28
    #24
    darkHorse skrev 2013-07-24 13:25:33 följande:
    Då förstår jag lite mer. Det kanske hade varit tydligare om jag hade citerat resten av ditt inlägg med en tumme upp, för jag håller med men har liksom inget att tillägga. På den första delen däremot kände jag att jag hade en kommentar. Jag tycker nog inte att njuta så länge det varar motsäger att man jobbar på förhållandet, snarare tror jag att det har större chans att hålla om man går all-in och låter det brista eller bära :)
    Då är vi på samma bana Glad
  • Äldre 24 Jul 14:37
    #25

    Jag läste lite statestik på statistiska centralbyrån. Glädjande nog så upptäckte jag att dom som gifter sig när dom är 30 år har mkt högre chans att hålla ihop än dom som gifter sig tidigare (innan 27år är statestiken bara sorglig).Så nu känner jag mig glad över att vara en "gammal" brud ;) Men Statestik är ju bara statestik! Om man gifter sig när man är 25 år så kan det ju gå bra iallafall :) Några par håller ju iallafall så om det känns rätt så ska man ju inte avstå bara för att statestiken är emot en :)  Samma sak med skilsmässostatestiken.. Beslutet om skilsmässa är ju faktiskt något varje par bestämmer själv.   

  • Äldre 24 Jul 15:09
    #26
    jeanettejohansson skrev 2013-07-24 14:37:39 följande:
    Jag läste lite statestik på statistiska centralbyrån. Glädjande nog så upptäckte jag att dom som gifter sig när dom är 30 år har mkt högre chans att hålla ihop än dom som gifter sig tidigare (innan 27år är statestiken bara sorglig).Så nu känner jag mig glad över att vara en "gammal" brud ;) Men Statestik är ju bara statestik! Om man gifter sig när man är 25 år så kan det ju gå bra iallafall :) Några par håller ju iallafall så om det känns rätt så ska man ju inte avstå bara för att statestiken är emot en :)  Samma sak med skilsmässostatestiken.. Beslutet om skilsmässa är ju faktiskt något varje par bestämmer själv.   
    Det här är en liten del av min poäng (om man läser hela första inlägget från mig Flört)

    Den som försöker skydda sig från att bli besviken säger "det är 50% chans att det blir skilsmässa, så det är ingen idé att lägga pengar på att gifta sig". Och därför kanske denne också kommenterar andras kommande bröllop på det sättet. Helt enkelt för att dom har en pessimistisk synvinkel

    Den som är optimist säger istället "det är 50% chans att det håller livet ut, alltså är det väl värt chansen och om man bara jobbar på förhållandet så ska vi/ni vara i den del som har ett livslångt äktenskap". 

    Det går alltid att hitta en positiv vinkel om man letar efter en.
    Men för den som är en utpräglad pessimist så är det inte ett alternativ. Dom ser bara alla olyckor och allt negativt som kan hända och så går dom och oroar sig över det och dom delar gärna med sig av sina korpsvarta förutsägelser.
    Men man behöver ju inte lyssna på dom Flört 
  • Äldre 24 Jul 16:16
    #27

    Håller med ts. Sen vi berättade för våra föräldrar så har min mamma nämnt ett antal gånger att när hon och pappa skulle gifta sig så började mormor prata så mycket om vilka som skulle bjudas och hur det skulle vara och vad hon tyckte så då gick mamma och pappa och gifte sig borgligt istället. Gissa vem som ofta börjar "Jag tycker.." när vi pratar om vårat bröllop..
    Sen har både min mamma och pappa typ skämtat att "Ni har inte funderat på borgligt?" (vi ska gifta oss kyrkligt) eller "Ni har inte funderat på att bara dra iväg och göra det själva?"
    Känns ibland lite som att dom mest tycker det kommer bli jobbigt och kosta en massa.

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 24 Jul 17:13
    #28

    Oj men Ingrid ni lär få en av era bästa dar i erat liv :)

  • Äldre 24 Jul 21:36
    #29
    jeanettejohansson skrev 2013-07-24 14:37:39 följande:
    Jag läste lite statestik på statistiska centralbyrån. Glädjande nog så upptäckte jag att dom som gifter sig när dom är 30 år har mkt högre chans att hålla ihop än dom som gifter sig tidigare (innan 27år är statestiken bara sorglig).Så nu känner jag mig glad över att vara en "gammal" brud ;) Men Statestik är ju bara statestik! Om man gifter sig när man är 25 år så kan det ju gå bra iallafall :) Några par håller ju iallafall så om det känns rätt så ska man ju inte avstå bara för att statestiken är emot en :)  Samma sak med skilsmässostatestiken.. Beslutet om skilsmässa är ju faktiskt något varje par bestämmer själv.   
    shoot. kommer ju vara under 25. förbaskat.... MEN! kanske det väger upp med att Göbben kommer vara 33? Flört
  • Äldre 24 Jul 21:40
    #30
    filibustern skrev 2013-07-24 21:36:38 följande:
    shoot. kommer ju vara under 25. förbaskat.... MEN! kanske det väger upp med att Göbben kommer vara 33? Flört
    Förutom som tidigare sagts är ju statistik bara statistik och säger inget om hur det ser ut i enskilda fall. Om  du är akademiker och ni båda är från samma land ligger du bra till ändå Flört
Svar på tråden Varför är man så negativa till äktenskapet och kärleken?