Varför är man så negativa till äktenskapet och kärleken?
En vän till mig skrev på fb (utan att jag ens frågat om hennes åsikt) att man inte ska gifta sig för att det är så dyrt och sedan tar det slut.
Och det sista skrev hon att hon grundade på att jag skilt mig tidigare.
Jäkligt korkat och taskigt att skriva så tycker jag.
Men det funkade för henne för hon gjorde ju en blinkande smaljie efterråt.
Hon ville gifte sig tidigare men hennes karl ville inte och i omgångar har hon hållit på med andra killar, så än fast dom varit tillsammans i 18 år är det ju verkligen långt ifrån lyckliga tillsammans och hon har i omgångar pratat om att lämn för ngn ny hon träffat, men hon vågar inte ta steget.
Jag skrev till henne att det är modigt att bryta upp om det inte finns ngt annat sätt (och vem har påstått att det är lätt att bryta upp/ att man inte kämpat? Det kan var nog så svårt att avsluta ngt dåligt än att fortsätta...)att det inte är ett misslyckande bara för att ett äktenskap tar slut.
Det är bara början på något nytt och förmodligen bättre.
Och jag faktiskt träffat TVÅ killar som säger ja till mig i kyrkan (två fler än hon lyckats med).
Och jag tycker att det visar på mod och även tro på livet och kärleken att vilja gifta sig en gång till.
Jag tycker också att det är en hel del som tycker att det är onödigt och dyrt att gifta sig.
Men det måste inte vara dyrt.
Tänk alla de som har hus och barn ihop och sedan händer en olycka så att den ena går bort, hur klarar den andra att köpa ut ungarna från huset och allt då?
Då tycker jag att det är smart att faktiskt gifta sig, oavsett om man gör något stort av det eller inte.