• Popaulolinona

    Vad säger man istället för "Tills döden skiljer oss åt"?

    Jag vet att många väljer bort just den delen i krykan och det skulle vi också vilja göra då vi haft ett flertal dödsfall inom familjen de senaste åren och det känns olustigt att säga "Tills döden skiljer oss åt". Men vad är det man brukar säga istället?

  • Svar på tråden Vad säger man istället för "Tills döden skiljer oss åt"?
  • passionsblomman
    Helenis skrev 2013-07-13 00:27:21 följande:
    Passionsblomman, coola ner dig! Snacka om att överdriva och kasta inte sten i glashus för nu är du väldigt otrevlig. Jag försvarade bara hans kommentar på det jag skrev och som jag skrev så hittade jag inte rätt ord. Jag tycker inte allt är svart på vitt och jag tycker man skall kunna ifrågasätta saker och dessutom har jag och alla andra rätt att yttra sig. Du vet heller inte säkert att det är en riktig präst som ligger bakom profilen. Du vet heller inte vem jag är, så döm inte! Det är väldigt okristligt.. om jag nu har rätt att skriva så.. väldigt många på denna siten som har svårt att acceptera att alla är olika och har olika åsikter och infallsvinklar. Jag tycker det är jättefånigt med starwars temat som inmarch och tycker inte det hör hemma i kyrkan, men jag accepterar och respekterar de som vill ha det så och om deras församling godkänner det så har jag ingen rätt att ifrågasätta det och det jag försökte säga var att jag tycker att samma sak gäller val av fras som skall yttras. Och, nej det framgår inte i rubriken vilken typ av vigsel det gäller. Det är möjligt att det står någonstans i ett senare inlägg, men jag orkar faktiskt inte läsa allt som står.
    Vet du, jag tycker nog du ska ligga väldigt lågt med uttalanden om hur man bör uttrycka sig för att framstå som förstående, kristlig och en som inte dömer. Jag dömer dig. Utan att fösöka göra det trevligt-varför ska jag det när du förtjänar en åthutning?  Jag dömer dig  efter ditt inlägg som förbannat jävla skitotrevlig och överlägsen mot Kjell. HELT baserat på vad du sa till honom. Om du inte fattar själv att ord som "militant" och "fanatisk" är så oerhört starka och hysteriskt överdrivna att det antagligen kommer att leda till att någon blir förbannad eller åtminstone upprörd, så är det nog bäst att du slutar med den typen av ord innan du åker på stryk någonstans där folk visar mer handgripligt hur kränkande det är.

    Jag vet att det är en riktig präst (det är faktiskt riktigt lätt att få veta mer om honom bla i Fråga Prästen tråden som han hjälpsamt nog haft här i många år) och den prästen behöver du fan be om ursäkt kvinna, för du har satt dig på väldigt höga hästar gentemot honom.
    Jag blir arg ibland-argast blir jag när andra utsätts för rena orättvisor. Då tar jag den personen i försvar, det har jag alltid gjort.Redan som litet barn. Och då sitter jag inte i glashus-då står jag om det behövs på barrikaderna. Där kan man bli träffad av stenar från både glashus och Dumhetens Boningar, men det får det fan vara värt. Jag tänker inte sitta som en mes och tiga när jag hör dumheter, skitsnack och angrepp. Och på dig är jag jättearg för att du kallar Kjell Präst så oförtjänta saker. Jag behöver inte känna dig för det-det räcker att läsa det du skriver.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Helenis igen, det är också märkligt hur ofta helt krasst svar på tal direkt får etiketten "otrevligt". Det första jag skrev till dig igårkväll är bara svar på tal-och går man ut så hårt som du om hur allt borde vara så får man faktiskt finna sig i att andra svarar utifrån det.
    Du kan inte komma klampande med storfötterna och tro att ingen ska reagera. Du kan inte ta till stora ammunitionslådan (för det gör du med ord som "fanatisk") och samtidigt kräva att andra ska blåsa såpbubblor.

    Det är inte samma sak att ha rätt att utrycka sin åsikt som att ha rätt att göra det oemotsagd. Och att du alls blir emotsagd är ju tydligen problemet då. Det är däremot inte samma sak som att jag sitter i glashus. Jag har inte kallat dig motsvarande saker som du kallat Kjell. Hade jag gjort det skulle det stått där.
    Ändå är jag redan där otrevlig i dina ögon. Det verkar ganska naivt att tro att man ska kunna sticka ut hakan så uppkäftigt som du gör och sedan ska man samtidigt säga åt andra att bete sig kristligt? Ett ganska vanligt knep dock, för då kan man ju säga till kristna ungefär vad som helst och om de då reagerar har de genast bevisat hur okristliga de är, och då kan man ju sedan vräka på ytterligare, med andra favoritord, som  hycklare osv.

    I mitt senaste inlägg är jag arg och svär-jag hade förstått om det var det inlägget som gjorde mig otrevlig, men det var det ju inte, för det var inte skrivet än.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Lemmi skrev 2013-07-13 01:17:33 följande:
    Jag har i hela mitt medvetna liv haft svårt för döden. Ordet, innebörden, fantisiserna kring vad som händer efter etc etc. Jag vet inte hur många kvällar min mamma fick sitta vid min sida för att lugna mig från dödstankar bara för att jag skulle kunna somna. Inte dödstankar rörande mig själv utan de människor jag älskade. Min farfar, som idag är död, min farmor, som idag är död, min pappa, som idag är död....

    Jag gifter mig på lördag om en vecka, 20 juli, och jag har förberett vår präst på att jag skulle vilja byta ut just döden-ordet. Jag har inte direkt lättare för döden idag om jag säger så. Att se min pappa förtvina och dö i cancer vid 55-års ålder avdramatiserar inte direkt det hela. Det är nu fem år sedan.
    Kan man inte bara säga "så länge vi båda lever", "i alla våra levnadsdagar", "så länge vi båda andas" eller vad tusan som helst? Alla de fraserna, och många fler, utelämnar just ordet döden men sträcker sig inte ländre än tills dess att båda inte lever längre.

    Jag är så oerhört ledsen över att min älskade pappa inte kan sitta vid min sida på bröllopsmiddagen, att inte få se hans lyckotårar i kyrkan etc att det sista jag behöver är ordet "döden" i min vigsel cermoni.
    Jag beklagar sorgen.

    Som väl redan framgått både av tidigare svar i tråden och förhoppningsvis av din prästs svar, bör det inte vara några problem att ändra. Det som är viktigt är att betydelsen blir densamma. Det är därför man inte kan få säga "i evighet" tillexempel, medan "så länge vi båda lever" fungerar.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Helenis skrev 2013-07-13 00:27:21 följande:
    Och, nej det framgår inte i rubriken vilken typ av vigsel det gäller. Det är möjligt att det står någonstans i ett senare inlägg, men jag orkar faktiskt inte läsa allt som står.
    Jo det framgår i trådstarten. Och hade du läst tråden hade du också redan tidigt sett Kjells svar, men eftersom de ju inte gäller som faktamässig information för dig, hade det ju ändå inte hjälpt, även om det kan vara en god idé att kolla av lite vad som redan svarats ibland  utan du

    1) låter påskina att det skulle vara upp till varje präst att själv bestämma

    2) utifrån det svar du läst drar väldigt snabba slutsatser om att ha "hakat upp sig, vara militant och fanatisk" tec

    har du ju alldeles själv fått den här diskussionen att gå vidare. Det är ju inte konstigt.

    Personligen tycker jag det borde funderas, vridas och vändas och diskuteras mycket mer i vår vardag-inte bara på BT-man växer genom att testa argument, tänka högt och höra hur andra tänker och resonerar. Men att så fort galoscherna inte passar, kalla en religiös person fanatisk, en arg kvinna hysterisk, en feminist för manshatare osv är inte att diskutera och föra fram sin åsikt. Det är bara att sparka på folk för att få dem att känna sig mindre så de ska hålla tyst.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • snowstars

    Jag ville bara inflika att jag känner mig oerhört förolämpad å kjell prästs vägnar. För oss som har hängt här några år råder inga tvivel om att han är en riktig präst - och en duktig sådan. Fanatisk är det sista ordet jag skulle beskriva honom med. Hoppas verkligen att han får en offentlig ursäkt. Heja passionsblomman!

  • Chicita
    Helenis skrev 2013-07-13 00:27:21 följande:
    Du vet heller inte säkert att det är en riktig präst som ligger bakom profilen. 
    Det är väldigt säkert att det är en riktig präst bakom nicket Kjell Präst.
    Jag tror inte att bröllopstorget skulle ta in honom som expertråd (om du går via "fråga experterna") om dom inte har kollat att han är en riktig präst. 

    Vissa saker får inte prästerna ändra, eftersom det strider mot reglerna som Svenska Kyrkan satt upp. Dom riskerar sitt jobb om dom gör det.
    Men vissa gör det ändå pga "fanatiska/militanta" brudar som tror att vigseln handlar om bara dom och att allt ska anpassa sig efter vad dom tycker.
    Det är fel. Det är bättre att alla präster håller på reglerna som är uppsatta, så blir det inte så förvirrande för att "vissa får"...

    Att man kan få gå in till speciell musik har inget med själva vigselordningen att göra. Så oavsett om det är "Prinsessan Leia och Luke Skywalker" som går in till "The Empire strikes back" så får dom ändå samma frågor och avge samma löften.
    Vi hade medeltidstema. Det enda som vi ändrade i samråd med prästen var att vi hade brudöverlämning (eftersom att en "riktig medeltia cermoni" skulle vara väldigt förvirrande för gästerna då vigseln sker utanför kyrkan innan man går in för gudstjänst) och så lästes Fader Vår på latin. Sen hade vi medeltidsmusik som in och utgång + psalmer där antingen text eller musik var skrivna på 1300-talet.
    Men vi var fullt medvetna om att det är Prästens Gudstjänst i första hand. Inte vår vigsel... Den är liksom sekundär i sammanhanget och vi är deltagare i detta... 
  • Koyal
    passionsblomman skrev 2013-07-13 11:31:10 följande:
    Jo det framgår i trådstarten. Och hade du läst tråden hade du också redan tidigt sett Kjells svar, men eftersom de ju inte gäller som faktamässig information för dig, hade det ju ändå inte hjälpt, även om det kan vara en god idé att kolla av lite vad som redan svarats ibland  utan du

    1) låter påskina att det skulle vara upp till varje präst att själv bestämma

    2) utifrån det svar du läst drar väldigt snabba slutsatser om att ha "hakat upp sig, vara militant och fanatisk" tec
  • Helenis

    Oj oj oj.. Vilket rabalder.. Det var inte meningen.. Känner mig väldigt missförstådd.. Lägger ner debatten här eftersom jag dels inte är så engagerad i frågan och inte gillar att bli hotad.. Trodde redan jag bett om ursäkt men kan göra det igen.. Ursäkta. Passionsblomman: jag är på sidan för att jag skall gifta mig och det skall vara en kul upplevelse.. Ditt agerande gentemot mig tycker jag inte är okej. Det är rena hot och i princip skulle jag kunna anmäla dig.. Men det kommer jag inte att göra för jag tycker inte det är värt det och jag tycker inte att sådant skall behöva ske på denna sida. Jag tycker fortfarande att man har rätt att ifrågasätta saker i alla situationer i livet. Lycka till med ditt bröllopsplanerande Passionsblomman! Hoppas du får en lika fantastisk bröllopsdag som jag tänker ha! Tack för mig.

  • passionsblomman
    Helenis skrev 2013-07-15 11:27:20 följande:
    Oj oj oj.. Vilket rabalder.. Det var inte meningen.. Känner mig väldigt missförstådd.. Lägger ner debatten här eftersom jag dels inte är så engagerad i frågan och inte gillar att bli hotad.. Trodde redan jag bett om ursäkt men kan göra det igen.. Ursäkta. Passionsblomman: jag är på sidan för att jag skall gifta mig och det skall vara en kul upplevelse.. Ditt agerande gentemot mig tycker jag inte är okej. Det är rena hot och i princip skulle jag kunna anmäla dig.. Men det kommer jag inte att göra för jag tycker inte det är värt det och jag tycker inte att sådant skall behöva ske på denna sida. Jag tycker fortfarande att man har rätt att ifrågasätta saker i alla situationer i livet. Lycka till med ditt bröllopsplanerande Passionsblomman! Hoppas du får en lika fantastisk bröllopsdag som jag tänker ha! Tack för mig.
    Hot?
    Visa mig det hotet är du snäll-jag vet tillräckligt om att leva under hot för att låta bli att utsätta andra för det. Vad i all världen skulle jag ha hotat dig för? Påstå inte att jag gör sådant utan att förklara dig vidare tack, för det är en ganska allvarlig anklagelse att säga att jag hotar dig-det är inte något man bara slänger ur sig och sedan tackar för sig.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    passionsblomman skrev 2013-07-13 10:53:03 följande:
    Om du inte fattar själv att ord som "militant" och "fanatisk" är så oerhört starka och hysteriskt överdrivna att det antagligen kommer att leda till att någon blir förbannad eller åtminstone upprörd, så är det nog bäst att du slutar med den typen av ord innan du åker på stryk någonstans där folk visar mer handgripligt hur kränkande det är.
    Helenis, jag har letat igenom mina inlägg och det enda jag ens kan fösöka föreställa mig att du kan tolka som ett hot, är det här. Och är det så att du verkligen på allvar tror att det här skulle vara ett hot eller att du har på fötterna för att anmäla mig för det, så måste du börja skilja på saker och ting du läser lite bättre.
    här står att du , om du inte är mer försiktig med den typ av påhopp du gör på Kjell Präst, en vacker dag riskerar att åka på styrk. Det står inte att jag tänkt ge dig stryk och inte Kjell heller. Det är däremot ett mycket relevant råd, helt och hållet verklighetsförankrat.

    Låt oss säga att jag arbetar med ensamkommande flyktingbarn och hör någon av dem använda ordet "hora". Då är det läge att tala om för denne att det är bra att låta bli att använda det ordet-för att det är kränkande. Och upplysningsvis kommer jag också att berätta för den personen att på fel plats vid fel tillfälle är risken stor att det blir slagsmål.
    Alltså: "säg inte sådär om du inte vill riskera att åka på stryk" Samma typ av upplysningar om värdeladdningen i olika ord och hur provocerande de kan vara för andra, behöver man ge sina barn.
    Det handlar inte om hot, utan det är en färgstark beskrivning av hur saker och ting kan utvecklas om man inte har ordens starka innebörd klar för sig.

    Du tycks fortfarande inte förstå eller vilja begripa att du livit över en gräns-inte gentemot mig eller någon av de andra som sagt åt dig-utan gentemot Kjell Präst, som verkligen inte förtjänat att bli misstänkliggjord av dig eller påklistrad extremistiska etiketter. Det du gör är ju inte att ifrågasätta i en sakfråga, utan du ifrågasätter en enskild person helt utan orsak. det kommer man sällan undan utan upprörda känslor.

    Jag ställer mig helt bakom rätten att ifrågasätta-att tänka själv är viktigt.
    Jag värnar vår yttrandefrihet-den är i mångt och mycket unik.
    Men det är en grav missuppfattning att inbilla sig att yttranefrihet innebär att ingen får bli arg på en. Eller svara emot. Eller ifrågasätta ens beveklesegrunder, syften, argument och resonemang. Tyck allt vad du orkar-men utifrån det får du ju naturligtvis ta att du får motsvarande tyckande riktat mot dig.
    Du kan liksom inte ha en egen frizon där du får säga vad som helst och ingen ska kunna säga emot dig-för då plutar du med läppen och säger "dumma dumma dej, nu är du väldigt elak och otrevlig". Det här borde kanska vara självklart, men det framgår ju tydligt av dina inlägg att det inte är det.

    Var inte så feg att du lallar till alltihop med en massa lull om "lycka till med ditt bröllop" och annat trams som inte hör hit-folk här väntar sig att du ska be Kjell om ursäkt. Det är det det har utvecklat sig till här-och det får du skylla dig själv för. Vad du för övrigt har för orsaker att vara på BT tror jag alla skiter i. Och jag hoppas alla andra ser att du inte är utsatt för några hot.
    (Även om det förmodligen finns de som tycker synd om dig under sedvanligt "uj och oj och vojne vojne, nu blev det hård ton på BT, fy vad läskigt" För, det är ju väldigt farligt om man inte alltid är så rart och gulligt överens eller om någon någon gång ställer någon till svaras för vad de faktiskt vräker ur sig.)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kjell Präst

    Helenis: Militant och fanatisk... Jo, jag tackar jag. Om du hade läst några, bara några, av mina hundratals inlägg här på sidan så skulle du nog inse att det är snudd på pinsamt att du använder de orden på mig. Vilken anledning du har att tvivla på att jag är präst vet jag inte, själv tycker jag att det vore lite halvknäppt att sitta i sju år och låtsas vara präst för att ge felaktiga råd på en bröllopssida... Det jag skriver här, vilket också bland andra Passionsblomman har sagt (tack!) är sällan mina egna uppfattningar - är det det, så nämner jag det tydligt. Som regel redogör jag för de ordningar och bestämmelser vi har i kyrkan - som en service till blivande brudpar. Naturligtvis går det sedan att leta upp präster som inte alls följer dessa ordningar, präster som tillåter vigslar utan psalmer, tillåter felaktiga löftesformuleringar etc etc. Dessa präster gör fel, ingen tvekan om det, men kan ju ändå bli populära eftersom de låter brudparen bestämma, på kyrkans, kristendomens och traditionens bekostnad. Det går ju att leta upp poliser, affärsbiträden, ishockeyspelare och rörmokare också som inte följer de regler de har att följa i sitt yrkesutövande. 

  • Helenis

    Ja, P det var det där om stryk jag reagerade på och att det känns som personliga påhopp. Jag försökte förklara att du misstolkat mig, men du verkar inte lyssna och har blåst upp det hela till något större än vad det är. Det jag skrev om Kjell var inte något mot honom personligen utan mer om att man inte vet vem som skapar en profil. Jag har inte läst allt som står på denna site och har inte tid till det heller. Jag planerar mitt bröllop ca ett år i förväg, inte många år som vissa verkar göra. Tror det är ganska vanligt att man bara är inne här ett till två år faktiskt. Om du vill skriva ut dina aggressioner skulle jag föredra att du skriver dagbok eller liknande för jag känner mig väldigt uthängd pga ett missförstånd och det känns som du förvrängt det jag skrivit. Att vara på bröllopstorget skall för mig vara en kul upplevelse och jag kommer inte läsa dina inlägg mer. Jag menade faktiskt det jag sa med mina lyckönskningar, det är helt meningslöst att brusa upp och ge tillbaka.. Jag har varken ork, lust eller behov av att göra det. Om vi hade pratar irl så lovar jag att vi hade rett ut det på några minuter. Det blir alltid en massa missförstånd och feltolkninar när det skall kommuniceras i skrift. Jag hoppas ni kan återgå till ämnet och att trådstartaren kan få ett bra svar på sin fråga.

  • passionsblomman
    Helenis skrev 2013-07-15 14:56:53 följande:
    Ja, P det var det där om stryk jag reagerade på och att det känns som personliga påhopp. Jag försökte förklara att du misstolkat mig, men du verkar inte lyssna och har blåst upp det hela till något större än vad det är. Det jag skrev om Kjell var inte något mot honom personligen utan mer om att man inte vet vem som skapar en profil. Jag har inte läst allt som står på denna site och har inte tid till det heller. Jag planerar mitt bröllop ca ett år i förväg, inte många år som vissa verkar göra. Tror det är ganska vanligt att man bara är inne här ett till två år faktiskt. Om du vill skriva ut dina aggressioner skulle jag föredra att du skriver dagbok eller liknande för jag känner mig väldigt uthängd pga ett missförstånd och det känns som du förvrängt det jag skrivit. Att vara på bröllopstorget skall för mig vara en kul upplevelse och jag kommer inte läsa dina inlägg mer. Jag menade faktiskt det jag sa med mina lyckönskningar, det är helt meningslöst att brusa upp och ge tillbaka.. Jag har varken ork, lust eller behov av att göra det. Om vi hade pratar irl så lovar jag att vi hade rett ut det på några minuter. Det blir alltid en massa missförstånd och feltolkninar när det skall kommuniceras i skrift. Jag hoppas ni kan återgå till ämnet och att trådstartaren kan få ett bra svar på sin fråga.
    Jag har faktiskt inte sett dig förklara dig alls-du säger att du blivit missförstådd, men du förklarar inget alls om hur du kan få det att vara rätt att använda ord som är så starka som de du använt. Jag garanterar dig att hade du sagt "ursäkta Kjell, jag inser i efterhand att "fanatisk och militant" inte var bra ordval" så hade åtminstone jag accepterat det. Man kan klanta sig, men då ska man också kunna be om ursäkt.

    Det du måste förstå är att de personliga påhoppen hittills är du som stått för-och det är därför det vore snyggt om du kunde ta till dig det. Det är jättekonstigt att du ställer dig helt oförstående till din del i det här.

    Jag tycker också att internet idag är tillräckligt av real life för att det borde vara värt att reda ut även det man trasslar till här.
    Jag är inte omöjlig-men du kommer längre genom att faktiskt ta till dig att du trampat i klaveret här, än att dela ut råd om hur jag eller någon annan borde hantera aggressioner, för det får dig verkligen inte att verka som att du är ute efter att reda ut något.
    Du har fått reaktioner på vad du sa-om du menar något helt annat får du nog ta tillbaka det du sa-med en ursäkt, och så förklara vad du ville ha sagt istället.

    Om du inte tänker läsa det jag skriver framöver, så ser jag tyvärr inga större utsikter att
    något ska redas ut-det är ju som att ställa sig med händerna för öronen om man har en person framför sig. Men, det går ju inte att hindra dig från det valet om det är det du vill.

    Jag tror du ska släppa det här med hur länge folk planerar. Det finns många som är här av helt andra skäl än att man är mitt i bröllopsplaner. Några av oss har börjat vara här utifrån yrkesroller och många har blivit kvar efter det att man med tiden fått vänner här och forumet fungerar som en vardagsplattform för umgänge med folk i komistrådar som ibland funnits i många år.
    Under det år man planerat bröllop är det också vanligt att man utvecklat kompisrelationer med andra brudar och efter bröllopen börjar nya planer-inte sällan barn. Då fortsätter man prata utifrån de nya saker man står inför. BT brukar helt enkelt vara en ganska trevlig plats-och det är därför det inte blir särskilt populärt när någon dyker upp och helt oprovocerat börjar kalla gamla välkända medlemmar för fanatiska och militanta-man undrar vad den personen är för bråkmakare och onyanserad människa.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Koyal

    Helenis - Kärnan i hela denna diskussion är att du bör be Kjell Präst om ursäkt för att ha använt kränkande ord som militant och fanatisk. Att du sedan är ny och inte visste att Kjell Präst är präst spelar ingen roll. Det du sa är sårande och du bör helt enkelt be om ursäkt. Ingen har hotat dig. BT är en trevlig plats och så länge som folk ber om ursäkt när de trampat i klaveret brukar de flesta förlåta och lägga det åt sidan.

  • Sara1991

    Jag har följt denna diskussion på avstånd sedan start och är de inte dax att ge sig nu och börja bete dig som en mogen vuxen människa ? Alla gör vi fel ibland och säger saker som vi inte riktigt menar , de är mänskligt att göra misstag. Men som en vuxen männsika bör man också kunna inse när man gjort fel och be om ursäkt . Istället för att be om ursäkt till de personer som tagit illa vid sig så skyller du ifrån dig , de visar bara på omognad från din sida.


    Att kyrkan har sina regler är ju ingenting konstigt , regler finns ju överallt och finns oftast där av en anledning. Kommer man till ett ställe så är de väl självklart att man respekterar de regler och bestämmelser som råder just där , jag skulle inte få för mig att ifrågasätta detta bara för att jag har en annan åsikt. Kommer jag till kyrkan så råder deras regler, är jag i en klädbutik så följer jag deras regler osv. Vill jag viga mig i kyrkan så följer jag deras regler och bestämmelser annars får jag helt enkelt viga mig någon annanstans. De är helt enkelt inte upp till prästerna i sig att bestämma vad som gäller utan de bestämmer Svenska kyrkan . De är bara att acceptera det.


    Du uttryckte dig inom ett ämne som du inte hade speciellt mycket kunskap inom och då blir de lätt fel. Kjell Präst försökte förklara hur det egentligen funkar men då ville du inte lyssna utan slängde ifrån dig dumma uttryck .Inse att du hade fel och be om ursäkt . Bete dig moget för en gång skull.

Svar på tråden Vad säger man istället för "Tills döden skiljer oss åt"?