• Anonym (Svår sits)

    Har egentligen inte råd med bröllop, men vill så gärna gifta mig!

    Hej!

    Jag behöver få lufta min tankar. Jag och min m2b har varit ihop i snart två år och är förlovade. Jag är studerande och han har väl inte världens bästa lön, men vi lever absolut inte på minimum. Nu till min fundering, vi vill väldigt gärna gifta oss men ekonomin sätter käppar i hjulet. För min m2b så skulle det räcka med en enkel fest(det är ju framförallt den som kostar) i kvarterslokalen och buffé. Jag däremot är av den åsikten att jag gifter mig förmodligen bara en gång och då vill jag kunna få det exakt som jag vill ha och inte behöva kompromissa pågrund av ekonomin. Därför har jag nu börjat överväga ifall vi borde vänta med giftermål tills det känns rätt ekonomiskt?

    Vi planerar ju även att börja skaffa barn efter bröllopet, men nu har jag börjat tänka på ifall vi kanske skaffar barn innan och tar bröllopet senare liksom. Åh, känns som att jag blir galen bara av att tänka på allt!

  • Svar på tråden Har egentligen inte råd med bröllop, men vill så gärna gifta mig!
  • Pippilångstump
    Anonym (Svår sits) skrev 2013-07-08 16:47:23 följande:
    Drömbröllopet är ett vinterbröllop, med snö förhoppningsvis! Jag tycker egentligen inte att allt måste kosta jättemycket för att det ska bli så bra som möjligt, men hittar jag en klänning för några tusenlappar och det är den jag kan tänka mig att ha så vill jag kunna köpa den. Men hittar jag en för 500 så är jag nöjd med det! Men jag vill ha festen efteråt på ett ställe där mat, personal och städning ingår. Det ska vara en trerättersmiddag med servering + tårta lite senare på kvällen. Jag vill ha en schysst dj som spelar bra musik och så vill jag inte ha en öppen bar. Jag är beredd på att göra vissa saker själv, som till exempel inbjudningskort och såna saker runt omkring. Sen vill jag även att bröllopsnatten ska äga rum på ett hotell och det ultimata som jag skulle vilja ha är att man åker iväg på bröllopsresa direkt dagen efter, men det är jag villig att kompromissa med, då vi ändå reser ganska mycket ändå hela tiden. Jag skulle även vilja överaska min blivande och alla gäster med någon slags underhållning under kvällen, vad vet jag inte än men något!
    Jag gifte mig en gång då pengarna var tajta, det var många år innan vi kunde ha haft ett riktigt sagobröllop.Jag ångrar absolut inte att vi gifte oss, inte ens då vi är skilda sedan länge.

    Idag skulle jag och min blivande ha råd att ha detdär sagobröllopet, men det vetetusan om jag skulle vilja lägga så otroligt mycket pengar på det ändå. MEN största problemet är att det perfekta bröllopet måste ha perfekta gäster och det är något vi absolut inte har. Vi kan eg välja mellan 4 olika länder att gifta oss i då han har levt eller lever i dem och det jag har levt i, men alla andra släktingar och vänner måste således resa väldigt långt och varesig hans eller min familj är rika. Vi skulle helt enkelt behöva betala för hans pappa eller min mamma för att de skulle kunna komma på bröllopet. Sedan är det en mix av 3 språk, så gästerna skulle inte fritt kunna prata med varandra och alla kan inte engelska - tex våra föräldrar. 

    Så vi rymmer och skapar vårt drömbröllop på annan ort med inga andra gäster än vår lilla bebis.

    Jag fick barn under tiden jag pluggade också, det är verkligen fattigt, men det går om man vill. Fast hade jag bara haft ett år kvar hade jag nog väntat tills jag var klar. 
  • 20140222

    Vi har egentligen inte heller råd att gifta oss i februari 2014. Borde egentligen vänta till februari 2015. Men vi vill ej vänta. Så vi får anpassa vårat bröllop efter budget. Vilket vi faktiskt har lycats ganska så bra med. Men då får vi inte! hela "paketet" heller. Men svit, ress och alkohol på festen. Men det struntar vi i, vi blir gifta, det är viktigast.

  • Anonym
    Anonym (vänta) skrev 2013-07-08 17:49:07 följande:
    Tycker ni ska vänta med barn tills ni har en tryggare situation med fast boende och jobb. varför inte använda tiden till att spara ihop till bröllopet och sedan köra igång med barnverkstaden? om ni inte närmar er 35 ser jag ingen anledning att skynda att uppfylla alla drömmar på en och samma gång.
  • Anonym (Vilket som)

    Vi skaffade barn, utbildning och hus först. Nu har vi varit ihop i över 10 år och nu gifter vi oss. Det är så himla häftigt att fortfarande vilja gifta sig och få fira vår kärlek nu. Nu när vi inte är galet, passionerat förälskade, utan har funnit en djupare kärlek i varandra och livet har landat lite. Det hade varit kul att gifta sig i början också, men såhär i efterhand är jag glad att det blev nu och inte då, glad att barn, hus och studier fick komma före.

  • Sara1991

    Hej :) Jag är i ung samma sits som du . Jag och min pojkvän har varit ihop i 2,5 år nu . Han studerar och jag jobbar i butik och har därför inte någon direkt bra lön just nu . Vi har de inte knapert alls då vi bor hemma och inte har så mkt utgifter för tillfället men att ha råd med bröllop eller att skaffa barn finns tyvärr inte på kartan just nu . Jag längtar konstant till bröllop och barn finns ständigt i tankarna men jag vill samtidigt känna att vi har en stabil ekonomi innan vi bestämmer oss för att skaffa barn . Allting har sin tid och vi är fortfarande unga och har många år på oss . Kärleken gör en väldigt ivrig ibland :P Vi fokuserar just nu i första hand på att köpa lägenhet och flytta ihop, sedan om några år så får giftermålet komma :)

  • Anonym (Svår sits)

    Nu har vi räknat lite på våran budget! Tanken är att vi vill gifta oss i Januari 2015 och jag använde mig av budgeträknaren här på sidan och överdrev vissa kostnader ganska mycket och det slutade på 62000 avrundat. Detta skulle innebära att vi behöver stoppa undan cirka 3600 i månaden, för att ha pengarna två månader innan bröllopet. Jag tror inte att detta är omöjligt om man väl har bestämt sig.

  • Pagnie

    det där är en svår sits du sitter i. men jag tycker verkligen inte ni har varit tillsammans så länge än att ni måste stressa att skaffa barn.
    och du tänker precis som jag att du vill ha ditt drömbröllop för du gör det ju bara en gång. precis så gjorde vi. Studerade klart och blev klara förra sommaren, nu gifter vi oss om 4 dagar och lägger 250 000 på vårt bröllop som blir vårt drömbröllop och vi har inte dragit ner på något alls.
    vi har fått det precis som vi vill. och nu har jag ägglossning på bröllopsnatten så vi kör igång då. Mycket lättare att spara till ett bröllop om man inte har barn.

  • daniiel
    Anonym (Svår sits) skrev 2013-07-09 09:07:03 följande:
    Nu har vi räknat lite på våran budget! Tanken är att vi vill gifta oss i Januari 2015 och jag använde mig av budgeträknaren här på sidan och överdrev vissa kostnader ganska mycket och det slutade på 62000 avrundat. Detta skulle innebära att vi behöver stoppa undan cirka 3600 i månaden, för att ha pengarna två månader innan bröllopet. Jag tror inte att detta är omöjligt om man väl har bestämt sig.
    Du ser där, ingenting är omöjligt ;) När ni sedan väl sätter igång med bröllopsplaneringen mer på allvar, så kommer förmodligen några poster i budgeten ändras också. Ibland till ens nackdel och ibland till ens fördel. Ni kommer säkert under resans gång hitta lite sätt att spara in pengar.

    Sedan kanske ni under kommande året (två år nästan) hittar fler sätt att spara in pengar och skjuta in lite extra på bröllopskontot. Är man inte sådan som vill hålla det jättesupermega hemligt, så kan man ju också tex i julklapp och födelsedagspresenter av familjen önska sig presentkort hos tex en florist eller liknande.
  • Pippilångstump
    Pagnie skrev 2013-07-09 10:43:43 följande:
    det där är en svår sits du sitter i. men jag tycker verkligen inte ni har varit tillsammans så länge än att ni måste stressa att skaffa barn.
    och du tänker precis som jag att du vill ha ditt drömbröllop för du gör det ju bara en gång. precis så gjorde vi. Studerade klart och blev klara förra sommaren, nu gifter vi oss om 4 dagar och lägger 250 000 på vårt bröllop som blir vårt drömbröllop och vi har inte dragit ner på något alls.
    vi har fått det precis som vi vill. och nu har jag ägglossning på bröllopsnatten så vi kör igång då. Mycket lättare att spara till ett bröllop om man inte har barn.
    Stressa med barn? Nej det behöver man inte, men man kan hemskt gärna vilja ha barn, oberoende av ålder och det kan verkligen svida djupt i ditt hjärta även om du är ung. Som ofrivilligt ogravid som 20-21 åring vet jag precis hur jobbigt det är, då hade jag redan längtat mig blå sedan jag var 16 år. Och att då få höra att man inte behöver stressa eller vara ledsen för att det inte går, för man har ju så många år på sig. Ett - två år som 20 åring eller som 30 eller som 40 är precis lika långt, mest troligt långsammare som 20 åring än som 40 åring.

    Vilken skillnad mot att få barn vid 30 och min man var 42 då vår gemensamma dotter föddes. Vilka gratulationer. Var tom folk som sa att de tom blev gladare över att han skulle ha barn än de själva (4 kollegor fick barn precis samtidigt).

    Personligen tycker jag att man ska skffa barn när man vill (självklart att man vet att man kan ge barnet en bra uppväxt och ett bra liv och kunna stå på egna ben) och aldrig för att man känner att nu borde jag, tänk om jag ångrar mig senare?!
  • karamell

    Hmm knepigt detdär. Jag hade nog satt ett datum för bröllopet lite längre fram, kanske ett år eller ett och ett halv år fram, så kan ni spara till det. Om ni inte lever på minimun nu så finns det saker so man kan spara in på. Så gjorde vi, vi levde ganska snålt ett tag för att få råd med våran "drömmbröllop." Sen är det mycket annat som gör ett bröllop underbart, och det är inte alltid nödvändigtvis de dyraste som är de bästa, men det kan samtidigt vara skönt att slippa göra mycket själv, med mat osv..

    spara spara, och sen försök att börja rita ut en bröllopsbudget, mycket går att få billigt, t.ex. beställa dröm-klänning från nätet, hitta en billigare fotograf (jag känner en som jag kan rekomendera) kanske att gästerna får betala drinkar själva eller något i den stilen...

  • Malanni

    Hej!

    Jag tycker din fästman har rätt! Ett bröllop handlar inte om pengarna utan om känsla och kärlek. Jag var precis som du och ville ha de finast och dyraste innan vi började planera vårt bröllop. Då insåg jag vade allt kostar och va mycket pengar man lägger på onödiga detaljer, de pengarna kan man göra något bättre för som köpa hur eller resa. Vi har en budget på 35000 och kommer ha en jättemysig fest med buffe och öppen bar och 50 gäster och det kommer bli fantastiskt och de känns skönt att vi lyckas hålla kostanaderna nere. Så kör på ett härligt, underbart bröllop och sedan när ni har en bättre ekonomi om några år så har ni pengar att lägga på en massa annat kul i livet som gifta!

     

  • Pagnie
    Pippilångstump skrev 2013-07-09 13:51:26 följande:
    Stressa med barn? Nej det behöver man inte, men man kan hemskt gärna vilja ha barn, oberoende av ålder och det kan verkligen svida djupt i ditt hjärta även om du är ung. Som ofrivilligt ogravid som 20-21 åring vet jag precis hur jobbigt det är, då hade jag redan längtat mig blå sedan jag var 16 år. Och att då få höra att man inte behöver stressa eller vara ledsen för att det inte går, för man har ju så många år på sig. Ett - två år som 20 åring eller som 30 eller som 40 är precis lika långt, mest troligt långsammare som 20 åring än som 40 åring.

    Vilken skillnad mot att få barn vid 30 och min man var 42 då vår gemensamma dotter föddes. Vilka gratulationer. Var tom folk som sa att de tom blev gladare över att han skulle ha barn än de själva (4 kollegor fick barn precis samtidigt).

    Personligen tycker jag att man ska skffa barn när man vill (självklart att man vet att man kan ge barnet en bra uppväxt och ett bra liv och kunna stå på egna ben) och aldrig för att man känner att nu borde jag, tänk om jag ångrar mig senare?!
    jag vet precis vad du menar. jag har också längtat efter barn jättelänge men även om man längtar så ska man inte stressa.
    Men det är ju min åsikt helt enkelt. Vi har som sagt längtat båda två väldigt länge men vi väntar ändå för att få en bättre situation (vi ville båda plugga klart och ha jobb samt vara gifta först).
    Och eftersom dom "bara" har varit tillsammans i 2 år och ts pluggar så tyckte jag att hon inte behövde stressa och att det är klokt att ta bröllop först eftersom det är lättare att spara pengar utan barn.

    och hon hade ju åldern på sin sida med så att säga.

    och även om man längtar vääääldigt mycket så behöver man inte ta illa upp bara för att någon säger så där. låter bara som du är lite extra känslig för jag får höra det ofta av familj att vi inte ska stressa för vi är unga än trots att vi gifter oss på lördag och är utbildade och har fast jobb.

    Så jag kom bara med dom tipsen jag har och ts får tolka det hur hon vill.
  • Pippilångstump
    Pagnie skrev 2013-07-09 15:49:13 följande:
    jag vet precis vad du menar. jag har också längtat efter barn jättelänge men även om man längtar så ska man inte stressa.
    Men det är ju min åsikt helt enkelt. Vi har som sagt längtat båda två väldigt länge men vi väntar ändå för att få en bättre situation (vi ville båda plugga klart och ha jobb samt vara gifta först).
    Och eftersom dom "bara" har varit tillsammans i 2 år och ts pluggar så tyckte jag att hon inte behövde stressa och att det är klokt att ta bröllop först eftersom det är lättare att spara pengar utan barn.

    och hon hade ju åldern på sin sida med så att säga.

    och även om man längtar vääääldigt mycket så behöver man inte ta illa upp bara för att någon säger så där. låter bara som du är lite extra känslig för jag får höra det ofta av familj att vi inte ska stressa för vi är unga än trots att vi gifter oss på lördag och är utbildade och har fast jobb.

    Så jag kom bara med dom tipsen jag har och ts får tolka det hur hon vill.
    Jag hade inte pluggat klart, hade gått ett år av fem när jag blev gravid.

    Men det säger inget om du gammal TS är heller.
  • Pagnie
    Pippilångstump skrev 2013-07-09 16:24:03 följande:
    Jag hade inte pluggat klart, hade gått ett år av fem när jag blev gravid.

    Men det säger inget om du gammal TS är heller.
    ja men det är du det och om du frågar mig så är det inte optimalt heller. Men alla fungerar inte lika och vissa vill utbilda sig först andra är det inte lika viktigt för.
    Så förstår inte varför du reagerar så mycket när det bara var ett tips till ts så inget som rör dig över huvudtaget.
  • Red Lion
    Pagnie skrev 2013-07-09 15:49:13 följande:
    Men det är ju min åsikt helt enkelt. Vi har som sagt längtat båda två väldigt länge men vi väntar ändå för att få en bättre situation (vi ville båda plugga klart och ha jobb samt vara gifta först).
    Och eftersom dom "bara" har varit tillsammans i 2 år och ts pluggar så tyckte jag att hon inte behövde stressa och att det är klokt att ta bröllop först eftersom det är lättare att spara pengar utan barn.
  • Anonym (Svår sits)

    Jag är 22 år och när jag har gått klart min utbildning kommer jag att nästan precis vara 27 år. Jag tänker att det absolut finns fördelar och nackdelar med att få barn när man är student och det är ju också väldigt olika beroende på hur situationen ser ut i olika par. Sen tänker jag att det också handlar mycket om "vad nästa steg" är i livet liksom. Jag har festat, rest halva jorden runt och gjort det som jag vill göra innan jag skaffar barn, därför känns det som att nästa naturliga steg är att bilda familj.

    Fördelarna just för oss just nu med att skaffa barn är att vi bor i en trea, som vi kan bo i hur länge vi vill sålänge vi studerar (eller är föräldralediga) vilket ger oss några extra år i hyreskön hos andra uthyrare, så det är positivt att vi kan bo kvar här. Vi är  båda unga och friska och vi vet att  vi kan få barn tillsammans, då vi tidigare bestämde oss för en abort. Nackdelar är ju självklart det ekonomiska, men sen så tänker jag på hur mycker mer tid man kan få med barnet genom att vara student. Det är ju väldigt mycket självstudier och det går att anpassa mycket efter varje individ, beroende på hur mycket du behöver plugga. Nackdel är väl också att vi är unga och att vi inte varit ihop så väldans länge, därför är ju tanken på att vi borde gifta oss först och sen försöka, då kommer vi att ha varit ihop i fyra år, vilket kanske låter mer rimmligt. Ni får gärna fylla på med fördelar och nackdelar, man ska ju alltid se saker ur minst iallafal två perspektiv!

  • CoG

    Ta den juridiska biten som fördel.

    Nu har ni ju ingen bostadsrätt eller hus, så det är kanske inte så mkt att köpa ut om det skulle hända en av er något.
    Men det är endå en större trygghet att vara gifta OM det skulle hända ngt.

    Är man gift innan man får barn är det ingen som vill ha en underkskrift på att det är just din karl som är pappan, det tar man förgivet.
    (En del män kan reagerar på att dom måste skriva under på att det är rätt pappa).

    Visst är det bra att ha tid på sig att spara pengar om man vill ha ett större bröllop,
    men man har ju inte möjlighet att lägga undan och snåla så väldigt mkt då man har barn.

    Är ni redo att ta nästa steg i er relation vore väl giftemål ett bra steg.
    Då hinner ni lära känna varann lite mer innan det kommer ett barn också, vilket aldrig är en nackdel.

    Se över vilka bitar som är viktigt för dig då det gäller bröllop och vad du kan slopa eller dra ner på.
    Kolla upp vad det kan kosta, vilka alternativ som finns osv.
    Gör en rimlig budget och se hur mkt som behöver sparas för att nå dit.
    Är kuvertavgift ok eller måste det bjudas på allt?
    Har ni släkt eller vänner som ni kan fråga om hjälp med smink/ hår/ foto/ bakning?
    Då kan ni ju önska er det av dom i bröllopspresent istället för ngt annat.

  • sandri

    Personligen tycker jag att ni ska vänta lite!
    Min blivande man friade för nästan precis 1 år och 1 månad sen och sa att han "hade en plan" Cool
    Han sa att vi gifter oss på alla hjärtans dag-helgen 2014, för då har vi varit tillsammans i 5 år och då är båda väldigt nära slutet av studiernaGlad
    Jag kände genast att det var så himla lång tid kvar, men nu är jag väldigt glad att vi väntade! Jag har kunnat planera i lugn och ro och faktiskt på så sett få ner kostnaderna, eftersom man har tid på sig att tänka igenom saker noga och hitta budget alternativ! 

    Vi har en budget på 50 000 kr, men jag försöker hålla den nere på 30 000 kr, och ska ha 76 gäster Skrattande Det är svårt, men jag tror det går!
    Vi har väldigt tur med både finansiering av bröllopet och vänner som mer än gärna ställer upp och hjälper oss, när vi frågat om en tjänstFlört Finansiering kommer till största del av ett arv efter min mormor, som nog är väldigt glad att pengarna går till detta eftersom hon i slutet nästan oavbrutet babblade om att vi skulle gifta oss i framtiden och att vi skulle smälta ner hennes smycken och göra ringar och jag vet inte vad!Hjärta Resten är ihopsparade pengar Glad
    Lokalen vi ska ha festen på äger min mamma, så vi får lite specialpris (Hon ville ge oss allt gratis, men där sa vi ifrån och kom överens om en klumpsumma så att de går +- 0).
    Fotografen är en riktigt god vän som är inbjuden till bröllopet, som gått med på att ta bilderna efter kyrkan samt lite på festen. Sen har vi ytterligare 2 duktiga fotografer med på gästlistan som tar lite kort på middagen, även fast jag själv hemskt gärna skulle vilja stå bakom kameran!

    Men att vänta i alla fall till januari 2015 är bra tycker jag! Då kanske ni känner på vägen dit att: Nej vi har inte råd och skjuter fram det lite, eller så känner ni: Nej, nu jäklar kör vi! Och vilket det än blir så är det bra, eftersom ni då har känt efter!

    Tips. Vintertid är bra att gifta sig, går att få tag på billigare lokaler.
    Sommartid är absolut lättast att fixa dekorationer och blommor, vilket kan dra ner mkt på kostaden.
    Gör inbjudningskorten själva! Jag har laddat ner gratis mallar om man inte vill ha enkla kort med bara text på:)
    Skriv upp de saker som är absolut viktigast för er, samt vilket tema ni vill ha och hur många ni vill bjuda och gör SEDAN en budget utefter det!
    Är budgeten rimlig eller ej? Gör ändringar tills ni känner er nöjda!
    Var tydliga om varandra om vad ni vill ha! Så slipper ni obehag senare...
    Gör kompromisser som båda känner sig okej med!
    Om någon av er har saker som är väldigt viktiga för er själva, men som den andra inte förstår. Sitt ner och prata en i taget och lägg fram lugnt och försiktigt varför det är så viktigt och försök förstå varandra. Undik skrikande och anklagande diskussioner, de sårar bara!
    Glöm inte bort att det är ERT bröllop och BARA ERT, ni måste själva känna att ni är nöjda och får det bröllop ni själva vill! Det är det absolut viktigaste!

    Sammanfattning:
    * Vänta
    * Känn efter
    * Gör en rimlig budget
    * Se till att ni båda är nöjda! Nöj er inte med mindre än det ni vill ha!

    Lycka till Skrattande

     

  • 1337Lise
    Pippilångstump skrev 2013-07-09 13:51:26 följande:
    Stressa med barn? Nej det behöver man inte, men man kan hemskt gärna vilja ha barn, oberoende av ålder och det kan verkligen svida djupt i ditt hjärta även om du är ung. Som ofrivilligt ogravid som 20-21 åring vet jag precis hur jobbigt det är, då hade jag redan längtat mig blå sedan jag var 16 år. Och att då få höra att man inte behöver stressa eller vara ledsen för att det inte går, för man har ju så många år på sig. Ett - två år som 20 åring eller som 30 eller som 40 är precis lika långt, mest troligt långsammare som 20 åring än som 40 åring.

    Vilken skillnad mot att få barn vid 30 och min man var 42 då vår gemensamma dotter föddes. Vilka gratulationer. Var tom folk som sa att de tom blev gladare över att han skulle ha barn än de själva (4 kollegor fick barn precis samtidigt).

    Personligen tycker jag att man ska skffa barn när man vill (självklart att man vet att man kan ge barnet en bra uppväxt och ett bra liv och kunna stå på egna ben) och aldrig för att man känner att nu borde jag, tänk om jag ångrar mig senare?!
    Många tummar upp
Svar på tråden Har egentligen inte råd med bröllop, men vill så gärna gifta mig!