• amerik­a
    Äldre 6 Jul 22:43
    20117 visningar
    73 svar
    73
    20117

    Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop!! nr 2

    Jag dammar av konceptet då den förra tråden är ett par år gammal, men där finns massor med tips och inspiration!
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3931030-1.html

    Varför ska borgerligt vara = litet & enkelt? Vi är nog många som gifter oss borgerligt men ändå vill ha högtidliga och stämningsfulla vigselcermonier som tar längre tid än två minuter....

    Här samlas vi med borgerliga vigslar och byter idéer och ger tips, inspiration och råd til varandra, som hjälper oss till ett riktigt fint och pampigt bröllop! Och pampigt måste inte nödvändigtvis betyda dyrt!

  • Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop!! nr 2
  • Mathil­datige­r
    Äldre 3 Dec 11:50
    #61
    Katarina skrev 2013-09-13 10:28:09 följande:
    Vet inte riktigt hur det funkar med vigselförrättare, men som jag förstått det så tjänstgör vigselförrättarna veckovis, så egentligen kan man inte välja och vraka eller?
    Det beror lite på. Glad När jag ringde vår kommun var de superhårda på att det bara var den tjänstgörande som gällde, men sen blev vi tipsade av kompisar om att ringa den de hade haft och han sa ja fast det inte var hans vecka. Så man kan trixa lite.
  • Äldre 3 Dec 21:59
    #62
    Sjörå skrev 2013-12-03 06:52:26 följande:
    Hm, bra fråga. Ärligt talat minns jag inte så mycket av själva vigseln men jag skulle tro att det tog 20-30 minuter sammanlagt. Det var många som sa att det var en väldigt fin vigselakt. 
    Ok, men då har jag ett hum iallafall :)
  • Äldre 13 Jan 09:12
    #63

    Nu vill jag  blåsa liv i den här tråden igen!

    Dags att detaljplanera vigseln - hur har ni andra lagt upp den?

  • Äldre 13 Jan 19:39
    #64
    Katarina skrev 2014-01-13 09:12:18 följande:
    Nu vill jag  blåsa liv i den här tråden igen!

    Dags att detaljplanera vigseln - hur har ni andra lagt upp den?
    Jag har en vigselordning som finns några sidor tidigare. Du kan läsa den och se vad du tycker
  • Äldre 14 Jan 07:39
    #65

    Tack - ska kika på den!

  • Äldre 14 Jan 09:45
    #66


    Vår vigselordning:
    - Ingång
    - Välkomstord av vigselförrättaren
    - Dikt
    - Solosång
    - Vigselceremonin (den långa versionen)
    - Solosång
    - Utgång

    Alltihop tog ca 15 minuter.
    Bilden är tagen av Therese Hagstedt.
  • Cecili­a501
    Äldre 16 Jan 20:05
    #67

    Tips till alla som ska gifta sig borgerligt! Vi har valt delar av denna Vigselordning och vår förrättare tycker den är toppen. Alltså inget krav på standardversionerna. Ateistisk Vigselordning (har använts med framgång och värdighet) Vid ?¤? läser vigselförättaret (ben. förättare). Inledningsmusik Vigseln inleds med instrumentalmusik, t.ex. fiol och gitarr. Inledningsord Valfritt Förrättaren Förrättaren fortsätter med följande eller liknande ord: ¤ Vi är idag samlade till vigsel mellan er två, NN och NN Vi är här för att bevittna, stödja och dela er glädje, Äktenskapet är instiftat till samhällets bestånd, till människors hjälp och glädje, till inbördes stöd och fördjupad samhörighet i mörka och ljusa dagar. Att leva som man och hustru alt. äkta makar är att leva i förtroende och kärlek, att ha ansvar för varandra och hemmet, att tillsammans ta emot och breda vägen för kommande generationer och att troget stå vid varandras sida. Äktenskapet är ett förbund förordnat av generationers vilja, i den europeiska kulturtraditionen. Det är äktenskapets mening att föra vidare den kärlek som alla vi skapades ur. Därför är det er uppgift att älska och ära varandra. Gemensamt skall ni ha ansvar för ert hem och för barnens utveckling. Ni skall trofast stå vid varandras sida, i glädje och sorg, i ljusa och mörka dagar. Ni får hämta kraft i varandra och bland nära och kära. Den rikedom som ligger i äktenskapet är stor. Där man och hustru hjälper att förstå och förlåta varandra. Så kan äktenskapets tanke kan förverkligas Läsninga av ?vackra ord? ¤ Låt oss nu höra ord om kärlekens gåva och ansvar. Frågorna Förrättaren frågar brudgummen ¤ Inför dessa vittnen frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din hustru och älska henne i nöd och lust? Brudgummen svarar: 1. Ja. Förrättaren frågar bruden ¤ Inför dessa vittnen frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din man och älska honom i nöd och lust? Bruden svarar: 2. Ja. Ord över ringarna/ringen Brudparet ger förrättaren ringarna/ringen. ¤ Vi önskar NN och NN all lycka och välgång i deras äktenskap. Låt dessa ringar för dem vara tecknet på deras löften om ömsesidig kärlek och trohet. I ont och gott varän livets vägar för dem. Förrättaren återlämnar ringarna/ringen. ALTERNATIVT: ¤ Låt nu dessa vittnen höra era löften. Förrättaren förestavar löftet för brudgummen: ¤ Jag, NN tar dig, NN nu till min hustru att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt. Förrättaren förestavar löftet för bruden ¤ Jag, NN, tar dig NN, nu till min man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt. Ringväxling äger rum. Tillkännagivandet ¤ Ni har nu ingått äktenskap med varandra och bekräftat detta inför dessa vittnen. Ni är nu man och hustru. Brudparet kysser varandra! Sångare sjunger (eller musiker spelar) stycket som bruden valt ♪♫♪♪♫ ♪♫ ¤Vi som lever i glädje och förhoppning hyser stort hopp om detta äktenskap som NN och NN nu har ingått. Låt deras liv tillsammans präglas av tillit och respekt för varandras egenart. Vi hoppas de kan skapa ett öppet och varmt hem, där deras barn får leva i trygghet och deras vänner finner gemenskap. När ni svårigheter möter, slut er närmare varandra. Försök att förlåta varandra och ge varandra glädje och kraft. Om förrättaren håller vigseltal kan detta lämpligen ske här Vigselbeviset överlämnas här. Sångaren sjunger (eller musiker spelar) stycket som brudgummen valt: ♪♫♪♪♫ ♪♫

  • Äldre 9 Feb 18:40
    #68

    Jag hoppar också in här! Vi ska gifta oss borgerligt i juni och min skräck är att ceremonin inte blir så pampig och speciell som jag tänker mig att man får lite gratis ut av att vara i en kyrka.... En sån sak jag tänkt på är hemma med musiken... Hur löser ni det? Förstärkare och förinspelad musik eller et band?

  • Äldre 9 Feb 19:00
    #69

    Vår DJ kommer fixa bakgrundsmusiken till vår sångerska.

  • Äldre 9 Feb 21:07
    #70
    widuse skrev 2014-02-09 18:40:14 följande:
    Jag hoppar också in här! Vi ska gifta oss borgerligt i juni och min skräck är att ceremonin inte blir så pampig och speciell som jag tänker mig att man får lite gratis ut av att vara i en kyrka.... En sån sak jag tänkt på är hemma med musiken... Hur löser ni det? Förstärkare och förinspelad musik eller et band?
    Under vår vigsel hade vi en gitarrist och en solist som sjöng och spelade två låtar.
  • Äldre 9 Feb 21:39
    #71

    Men vi ska vara utomhus, frågan är om det hörs då??

  • Äldre 19 May 14:09
    #72

    Hej
    Puffar tråden och efterlyser bilder på erat borgerliga bröllop :D


  • Äldre 19 May 22:09
    #73

    Här är några bilder från vår borgerliga vigsel i februari. Mellan vigsel och middag hade vi mingel hemma hos mina föräldrar. 

Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop!! nr 2