• amerika

    Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop!! nr 2

    Jag dammar av konceptet då den förra tråden är ett par år gammal, men där finns massor med tips och inspiration!
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3931030-1.html

    Varför ska borgerligt vara = litet & enkelt? Vi är nog många som gifter oss borgerligt men ändå vill ha högtidliga och stämningsfulla vigselcermonier som tar längre tid än två minuter....

    Här samlas vi med borgerliga vigslar och byter idéer och ger tips, inspiration och råd til varandra, som hjälper oss till ett riktigt fint och pampigt bröllop! Och pampigt måste inte nödvändigtvis betyda dyrt!

  • Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop!! nr 2
  • 20 juli 2013

    Vi kommer ocksa att ha ett "pampigt" borgligt brollop av den enkla anledningen av att ingen av oss ar troende sa vi kanner att det skulle vara fel for oss att sta och lova nagot infor en gud vi inte tror pa. I ovrigt ar vigseln lika hogtidlig som vilket kyrkbrollop som helst med "riktig" brudklanning, brudfolje, lasning, sang, musik, loften etc. Daremot tankte jag nog aldrig pa att en borglig vigsel skulle var mindre pampig an en kyrklig men har forstatt att manga uppfattar det sa. Vi planerar en utomhusvigsel i pa en liten "o" i parken utanfor slottet dar festen sen forsatter natten lang.

    Jag komierar vart upplagg for vigseln fran en annan trad dar jag la upp den. 6 dagar kvar!!! :)


    15:45 Gästerna tar plats i parken medan bandet spelar: Daniel Lemma: If I used to love you, Stevie Wonder: You re the sunshine of my life och Al Green: Let’s stay together
    15:55 VF, Brudgum och bestman tar plats
    16:00 Brudfölje (5 barn med griffelskyltar som säger: Uncle Neil - here - comes - your - girl) följt av tärnor, groomsmen, sen jag och pappa. Musik: Minnie Riperton: Lovin' you
    VF välkomsord + presenterar tärna Barbara:
    Barbara gör en reading: 
    To Love is Not to Possess by James Kavanaugh och lämnar över till tärna Malin
    Malin sjunger John Legend's: "Stay with you" kompad av bandet
    VF säger: 
    This wedding ceremony is the public recognition of a commitment that Åsa and Neil have already made privately in their hearts. But it’s also their commitment to all of you who know and love them. By inviting you to bear witness to their vows this day, they have chosen to take you with them on the first step of their journey into marriage. These are their vows to each other:


    Vi läser våra löften: 


    Neil: I vow to love you without reservation or boundaries,


    Åsa: I vow to believe in you, the person you will grow to be and the couple we will be together.


    Neil: I vow to encourage you to achieve your goals.


    Åsa: to laugh with you and cry with you,


    Neil: to grow with you in mind and in spirit


    Åsa: and always be open and honest with you.


    Neil: I vow to seek your opinions and trust your judgments


    Åsa: to ask your advice and consider your suggestions


    Neil: to love you when you drive me crazy


    Åsa: and to respect you when we disagree.


    Neil: I vow to dream with you, celebrate with you and walk beside you through whatever our lives may bring.


    Åsa: I vow to comfort you in times of distress


    Neil: In poverty I promise to do everything to make our love rich, and in wealth to never let our love grow poor.


    Åsa: I vow to make our love and happiness my highest priority.


    Åsa: With pride, humility and joy I choose you, Neil to be my husband and my best friend for life.
    You have shown me how to love with passion, purity, and unconditional acceptance.
    I am so in love with you that I promise to stand beside you through thick and thin, in failure and in triumph, through joy and sorrow. I want to spend the rest of my life hearing your thoughts and seeing your dreams. You are my inspiration and my soul's fire.
    I promise to be faithful and true to you in mind, body, and spirit; to cherish and respect you;
    and to be a source of comfort and encouragement, free and bound by our love.


    Neil: same thing as above but Åsa instead of Neil


    VF läser den obligatoriska vigseltexten, "Do you's", ringväxling och sist "You may kiss the bride"
    Kyssen! Bandet spelar "Love is in the air. Bröllopsfölje på tamburiner :)

    Utgång!...

    Ledsen att det blev så långt och i olika typsnitt men blev lite copy/paste.


     amerika - det later fantastiskt med eken och er plats vilket ger det hela en annu mer personlig touch. Haller helt med annapia om att det skulle vara vackert att fa med det under er vigsel! Stort lycka till och lat oss halla tummarna for varandra att vadergudarna ar med oss!
  • Sofie R

    Vår ceremoni ska va liten och snabb. Men festen ska vara precis som vilket stort bröllop som helst! Jag går all-in med uppsättning, klänning och bukett. Men Gud och vårt heliga spöke har inget med mitt bröllop att göra!

  • amerika
    Nami skrev 2013-07-14 23:54:04 följande:
    Vårt störta problem var att hitta ett ställe att vigas på då det är tänkt att bli vintertid så innomhus är ett måste och man vill ju gärna att det ska vara fint.. 
    Men det är ju svårt att hitta bra lokaler för vigsel som inte kostar multum! En kyrka är gratis att använda, lite orättvist är det allt! Skrikandes När på vintern gifter ni er?
    20 juli 2013 skrev 2013-07-15 01:50:40 följande:
    Jag komierar vart upplagg for vigseln fran en annan trad dar jag la upp den. 6 dagar kvar!!! :)
    Vilken härlig vigselakt ni får till - tack fölr att du delade med dig!!
  • Sjörå

    Vi ska också ha ett borgerligt bröllop som vi anser vara påkostat även om det bara blir 40 gäster. Jag brukar förklara att skilnaden mellan en kyrkovigsel och en borgerlig vigsel är att man a) inte är i kyrkan och b) det inte är en präst som förrättar vigseln. Vi har valt bort kyrkan eftersom ingen av oss är troende och har fått några kommentarer om att man ändå kan vara i kyrkan för att lokalen är vacker. Något jag inte riktigt håller med om eftersom jag dels anser att det är få kyrkor som är superdupervackra och dels inte tycker att jag har där att göra om jag inte är troende. Kan tyckas hårt men eftersom jag har varit troende och valt att hoppa av religionen anser jag att jag inte har där att göra. 

    Vi kommer att ha vårt bröllop på Hällsnäs Herrgård utanför Mölnlycke, mellan Göteborg och Landvetter. Och vi satsar på all-in, brudklänning och frack, sittande middag, dans och allt annat som hör ett bröllop till.  

  • amerika
    Sjörå skrev 2013-07-15 19:03:04 följande:
     vi satsar på all-in, brudklänning och frack, sittande middag, dans och allt annat som hör ett bröllop till.  
    Underbart!!!! Skrattande
  • Sjörå

    Lägger upp vår vigselordning här så kan ni ha den som inspiration om ni vill


    Vigselordning


     


    1. Välkomstord – Vigselförrättaren


    Jag heter Annette Wikström och jag ska förrätta vigseln mellan Sofia Jönsson och Andreas Randhede.
    Å deras vägnar vill jag hälsa er välkomna!
    Sofia och Andreas är förstås glada att ni är med här på deras stora dag. 

    Det som ska ske här och nu är ett stort ögonblick, inte bara för att de i denna vigselakt tar ett stort steg i sina liv. Utan också eftersom ni är här och gör detta ögonblick så mycket viktigare än det annars skulle ha varit. Genom er närvaro bekräftar ni som vittnen deras beslut och deras löften till varandra. 
    (Nu väntar vi här så kommer brudparet snart.)


    2. Intåg (musik) (Bröllopet på Ulfåsa)


     


    3. Ord till brudparet – Vigselförrättaren


    Sofia och Andreas! 
    Ni har just tagit stegen till den ceremoni som blir början på en ny epok i era liv då ni kommer att leva tillsammans som äkta makar. Jag är övertygad om att ni länge känt både en längtan och en glad förväntan inför er bröllopsdag. Som äkta makar kommer ni att sätta upp nya mål och känna samma glada förväntan och längtan. Men ni får aldrig glömma att även ta vara på dagen ni har på vägen till målet.
    Se på varandra och kom ihåg den här stunden i livet.

    Jag vill, innan vi övergår till den formella ceremonin, läsa en text som ni har berättat belyser era känslor för varandra.
    Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.
    Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke. 
    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det. 
    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen. 
    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.


    4. Musik och sång – Bläck (Garmarna)


     


    5. Dikt – Kärleken kommer och kärleken går – Vigselförrättaren


    Kärleken kommer och kärleken går


    Ingen kan tyda dess lagar


    Men dej vill jag följa i vinter och vår


    Och alla min levnads dagar


    Mitt hjärta är ditt


    Ditt hjärta är mitt


    Och aldrig jag lämnar det åter


    Min lycka är din


    Din lycka är min


    Och gråten är min när du gråter


     


    Kärleken är så förunderligt stark


    Kuvas av intet i världen


    Rosor slår ut i den hårdaste mark


    Som sol över mörka gärden


    Mitt hjärta är ditt


    Ditt hjärta är mitt


    Och aldrig jag lämnar det åter


    Min lycka är din


    Din lycka är min


    Och gråten är min när du gråter


     


    6. Musik och sång – I dont want to miss a thing (Aerosmith)


     


    7. Löften


    Sofia och Andreas, låt oss nu få höra era löften till varandra 

    Sofia, jag älskar dig 

    Vigselförrättaren läser före och Andreas efter:

    Jag vill dela mitt liv med dig
    Med min kärlek vill jag hedra dig
    För alltid vill jag vara vid din sida
    Allt vad jag är ger jag till dig
    och allt det jag har vill jag dela med dig

    Andreas, jag älskar dig 

    Vigselförrättaren läser före och Sofia efter:

    Jag vill dela mitt liv med dig
    Med min kärlek vill jag hedra dig
    För alltid vill jag vara vid din sida
    Allt vad jag är ger jag till dig
    Och allt det jag har vill jag dela med dig


    8. Den formella delen av ceremonin – Vigselförrättaren


    Äktenskapets mål är de enskildas väl och samhällets bestånd.


    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.


    Äktenskapet rymmer många soliga och ljusa dagar.


    Det gäller att ta vara på det positiva i tillvaron och stärka sig inför det


    som kan vara negativt. Tänk på att det finns lösningar på alla problem


    som kan komma i er väg. Ge er bara tid att finna den för er bästa


    lösningen. Ta vara på äktenskapets möjligheter till gemenskap, vårda


    er kärlek till varandra och ge varandra det stöd ni båda är i behov av i


    det dagliga livet.


    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

    Vill du Andreas Randhede ta denna Sofia Jönsson till din hustru och älska henne med allt vad du kan genom livet?

    Vill du Sofia Jönsson ta denna Andreas Randhede till din make och älska honom med allt vad du kan genom livet?


    9. Ringväxling


    (Vigselförrättaren ger tecken på att det är nu Jonaz ska ge ring till brudparet. Ringarna bärs av marskalken Jonaz)  

    Ge varandra handen till bekräftelse på detta.


    Äktenskapet förklaras ingånget:

    I närvaro av allt vi känner till och anar och inför dessa vittnen har ni, Sofia & Andreas, lovat att leva med varandra.
    Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende.
    Må lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.
    Jag förklarar er nu för äkta makar.


    10. Kyssen


     


    11. Musik och sång – I was made for lovin you (Kiss)


     


    12. Dikt – Idag är en dag som ni alltid ska minnas (Vigselförrättaren)


    Idag är en dag som ni alltid ska minnas


    Den största dagen i era liv fram tills nu


    När ni vaknade imorse var ni man och kvinna


    När ni somnar inatt är ni man och fru


     


    Det är en helt ny början i livet, en resa


    Med ögonblick att minnas och glädja er åt


    Och även de stunder då ni inte är överens


    Kommer skratten att väga upp stunder av gråt


     


    Ni har säkert fått många goda råd under årens lopp


    Där man talat om äktenskapets hemlighet


    Men ni vet att svaren finns gömda inom er


    Där den sanna kärleken finns och vet


     


    Så lev lyckliga tillsammans som älskande och vänner


    Detta är början på det nya liv ni ska få


    När ni står här tillsammans med kärlek i era ögon


    Och viskar ert ”ja” till varandra ni två


     


    Må alla era önskningar och drömmar bli sanna


    Må framgången finna sin väg till er


    Morgondagen kan ge er den största glädje


    För idag är dagen när allt börjar för er


     


    13. Avslutande musik (Triumfmarsch ur Aida)


     
  • Mimmi78
    CarolinZ skrev 2013-07-07 09:00:59 följande:
    Nu har vi precis gift oss, men jag tycker nog att vår vigsel upplevdes som ganska pampig.

    Vi gifte oss utomhus, på en dansbana. Vigseln tog ca en halvtimme, och vi hade ingångs/utgångsmusik som spelades av live av våra pappor som båda är musiker. Vi hade tvåsolosånger under vigseln, och jag hade förhållandevis traditionell brudklänning (dock inte vit), och brudföljet bestod av 4 personer.

    Vår vigselförrätare var helt fantastiskt. Hon talade verkligen om oss, hur vi hade träffats, vad vi hade gått igenom tillsammans, och sedan läste hon upp våra egna ord om varför vi älskar varann. Det kändes väldigt speciellt eftersom vi inte hade fått veta vad den andra hade skrivit.

    Hon avslutade med citatet: "En kyss är ett vackert knep som naturen skapat för at hejda talet när ord blivit överflödiga" (Ingrid Bergan), så det blev till och med en kyss, innan hon fick presentera oss som man och hustru.

    Ni som har varit inne i diverse klänningstrådar har redan sett bilderna, men ungefär såhär såg det ut: (vi har inte fått fotografens bilder ännu)

     


     


     


     


     


    Vilken underbar klänning, vad fin du var!
  • pinkflesh
    Sjörå skrev 2013-07-15 19:52:46 följande:
    20 juli 2013 skrev 2013-07-15 01:50:40 följande:
    Era vigslar låter underbara! Tack för att ni delar med er Glad Det ger mycket inspiration! Skulle vilja att jag och min sambo sa våra löfter till varann inför våra gäster för jag tycker det skulle bli så personligt och känslosamt som jag vill ha det, men jag tror han skulle tycka det var jobbigt.. Men jag funderar på om vigselförrättaren kanske kan säga dem åt oss.. Vad tror ni om det? Jag kommer inte ihåg vart jag har sett, hört eller läst det, men det var i alla fall ett brudpar som hade "skrivit brev till vigselförrättaren" om hur mycket de älskade varann som vigselförrättaren läste upp under vigseln.
Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop!! nr 2