• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 23 Jun 03:05
    16226 visningar
    23 svar
    23
    16226

    Hård "klump" i bröstet

    Vänder mig till er på BT i hopp om att någon kanske har haft liknande eller har något bra tips om vad detta kan vara. Nu till saken. Här i veckan så la jag märke till en förändring i ena bröstet. Det känns som en hård klump och sitter "på sidan" i bröstet närmast armen. Klumpen känns lite ojämn och relativt stor. Jag är ganska ung(21) och barnfri ska kanske tilläggas. Vad kan detta vara? Ofarligt? Hoppas på svar, tack på förhand!

  • Svar på tråden Hård "klump" i bröstet
  • Äldre 24 Jun 15:42
    #12

    I vanliga fall är det inte läkare du träffar första gången. Det är du och röntgensköterskan på mammografin, vilket är dit du ska ringa.

  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 25 Jun 12:44
    #13

    Okej, tack för svar allihop! Ska väl ta mod till mig och kolla upp det ganska snart då.

  • Äldre 25 Jun 17:36
    #14

    Ring mammografin. Ibaldn kan du få se Herr bröstläkare på en gång. Damen jag pratade med funderade på att boka in mig där på en gång men i korrekt ordning så är det röntgen och sen ultraljudsundersökning + provtagning.

  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 25 Jun 18:59
    #15

    Tack för Infon theD! kan man be om kvinnlig läkare tror du?

  • Äldre 26 Jun 20:12
    #16

    Röntgensköterskorna är oftast kvinnor men läkarna är oftast män. Iaf här. Fråga kan du men jag kan säga att jag träffade en man båda gångerna och det gjorde mig ingenting. Det är ingen skillnad för mig :)

  • Carina­10
    Äldre 30 Jun 09:13
    #17

    tycker du ska kolla upp det så de kan både göra en mammografi o det kan även göras en biopsi (tar prov med hjälp av en nål o detta gör INTE ont....jag är spruträdd o tycker att det var inget o at ta ett blodprov i armvecket var 10 gånger värre).

    Jag fick en knöl i bröstet när jag var 16. Den kollades upp o den är ofarlig (har den kvar än).
    Men bättre att du tar tag i det o fixar tid för undersökning.
    Oavsett om det är en kvinnlig eller manlig läkare så undersöker dom likadant kan jag trösta dig med :)

  • Äldre 30 Jun 10:18
    #18

    Klart du ska vända dig till vården!

    Man kan ju känna dels att de ska tycka att man är hypokondrisk och ränner till läkare i onödan, så att det känns som att "ursäkta att jag stör". Men då får man vända på det och tänka "hallå, jag kan knappast ta ansvar för att sitta hemma och ställa egna diagnoser-varför behöver läkare isåfall så lång utbildning och många apparater att kolla upp saker med?"

    Eller så är man som min sambo och hans familj: Så länge man inte vet finns det inte. Jättebra inställning...Tyst

    Man är inte duktigare om man förnekar, stoppar huvudet i sanden eller bara allmänt går omkring och uthärdar olika saker. Det är smart att vända sig till dem som kan en sak bättre än man själv så man kan utesluta saker och ting-det är ju inte för att få höra att du har cancer du går dit, utan för att få andas ut och släppa den oron. eller hur?

    Ring genast imorgonbitti om du inte redan gjort det!

    (Angående det där inlägget av misstag: anmäl det och be dem ändra det till anonymt alternativt ta bort det. Det gör du via den lilla handen bredvid citera-knappen)


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 30 Jun 18:43
    #19

    Tack för alla svar! Tack för lugnande Carina10, är också lite spruträdd, så lättnad att du säger så! passionsblomman: haha, så är min familj med, "äh, det är säkert inget!", men du har absolut rätt, vore ju skönt att få reda på vad det är/eller inte är så man kan släppa det sen. ska resa bort denna vecka, men tänkte absolut försöka ta mig dit och kolla upp så fort som möjligt efter det.

  • Anonym (Hallå­)
    Äldre 30 Jun 18:58
    #20

    Du får ursäkta, men förstår inte alls hur man kan fråga nåt sånt på ett forum. Kan inte låta bli att svara nu.

    Herregud kvinna, gå till doktorn. Finns inget annat att göra. Är du bara ute efter lite "tycka synd om"?

  • Äldre 30 Jun 21:19
    #20
    Anonym (Hallå) skrev 2013-06-30 18:58:01 följande:
    Du får ursäkta, men förstår inte alls hur man kan fråga nåt sånt på ett forum. Kan inte låta bli att svara nu.

    Herregud kvinna, gå till doktorn. Finns inget annat att göra. Är du bara ute efter lite "tycka synd om"?
    en del har faktiskt svårt att ringa till läkaren så fort det är någt, som orolig och passionsblomman nämner. t.ex min svärfar fick en hjärtinfarkt för typ 3 år sen tro ja.. nu vet jag ju att en del får lite halvdiffusa symtom... men ändå, den släkten har alltid svårt att ta sig till en läkare! 

    han kände av något i bröstet, trodde det var någon sorts halsbränna och tog en samarin, gick inte över.. tog en samarin till.. kanske någon treo... avvaktade..

    när han väl tog tummen ur och ringde så hade han två kranskärl totalt tätt. men han tyckte väl att "ääsch.. de e nog inget", och tyvärr är det så för många kvinnor med knölar också. man liksom drar sig för att ringa, för att man inte vill "vara till besvär" eller känna sig löjlig när/om det visar sig inte var något farligt. t.o.m jag som är sjuksköterskestudent  kan ibland dra mig för att ringa ang. div. åkommor på grund av dessa känslor. 

    så tycka synd om tro ja inte hon är ute efter, hon vill nog mer ha lite medhåll för om hon ska ringa.  vilket hon ska. och så anonymt stöd, som på ett forum likt detta, kan vara skönt att ha :)
  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 1 Jul 12:58
    #21

    Nej, varför skulle jag vara ute efter tycka-synd-om? Jag vet ju inte ens vad det är än, då har man ju knappast något underlag för att varken tycka synd om sig själv, eller någon annans tycka synd om. Detta handlade helt enkelt om (som filibustern sa, tack förresten) att få lite medhåll för om jag ska ringa och helt enkelt om någon haft liknande och har någon idé om vad det kan vara. För övrigt, ska jag behöva berättiga för dig varför jag startar en viss tråd, som alla själv kan välja om man vill svara på eller ej?

  • Alylly­ra
    Äldre 1 Jul 13:13
    #22
    Anonym (Hallå) skrev 2013-06-30 18:58:01 följande:
    Du får ursäkta, men förstår inte alls hur man kan fråga nåt sånt på ett forum. Kan inte låta bli att svara nu.

    Herregud kvinna, gå till doktorn. Finns inget annat att göra. Är du bara ute efter lite "tycka synd om"?
    Modigt att klaga på TS anonymt.

    Vet inte hur du uppfattar forumet, men för mig är det ett sätt att få hjälp och stöd av vänner. Inte vänner som jag känner nära, eller för den delen vänner som jag ens kommer att träffa någon gång i mitt liv. Utan en annan typ av vänner, vänner som har varit med om andra saker än mina vanliga vänner. Vänner som kan ge råd, stöd och tips eftersom de har gjort samma sak/varit i samma situation/upplevt det på samma sätt. Och även om den gemensamma nämnaren är bröllop så diskuterar jag gärna andra saker om livet runt omkring. Framför allt om någon är orolig och vill ha hjälp.
  • Äldre 1 Jul 21:16
    #23

    Carina10 skrev 2013-06-30 09:13:27 följande:tycker du ska kolla upp det så de kan både göra en mammografi o det kan även göras en biopsi (tar prov med hjälp av en nål o detta gör INTE ont....jag är spruträdd o tycker att det var inget o at ta ett blodprov i armvecket var 10 gånger värre).Jag fick en knöl i bröstet när jag var 16. Den kollades upp o den är ofarlig (har den kvar än).Men bättre att du tar tag i det o fixar tid för undersökning.Oavsett om det är en kvinnlig eller manlig läkare så undersöker dom likadant kan jag trösta dig med :)Jo det gör jätteont!!!!!

Svar på tråden Hård "klump" i bröstet