Har du inget snällt att säga....
... så säg inget alls?
Det här är en tråd där jag tänkte att man kanske kunde reflektera över ett fenomen här på BT.
Jag vet inte hur många gånger som någon gör en tråd och ber om ärliga åsikter, för att dom känner att något inte är riktigt rätt och dom vill se om andra också ser samma sak.
När man då kommer in och inte faller in i kören av lovord (Åååh vad fin. Gör som ni vill det är er dag. osv) utan man säger "jag tycker så här" så brukar genast flera personer rusa till TS försvar. Oavsett om det behövs eller inte. Och oavsett om TS själv kliver in och säger "åh tack så mycket - äntligen någon som vågar säga vad dom tycker".
Vad är det för fel med att säga "nej jag tycker inte att det är ett bra sätt, eller en snygg klänning - jag tycker så här istället" ?
I alla fall så länge som TS frågar om råd.
Däremot kan jag tycka att det är lite fult att skriva "nej usch jag gillar inte klänning nr 2" efter att TS gått ut i tråden och tackat för alla åsikter och sagt att hon bestämt sig för nr 2...
Det är liksom lite skillnad på att säga "hmm nja jag skulle inte valt en klänning med den där skärningen / den där frisyren" när TS ber om råd - mot när hon säger "det här ska jag ha, visst är det fint".
Mantrat här på BT är "gör som ni vill det är er dag".
Ja, självklart. Det är brudparets dag. Men är det inte bra att få veta att det finns någon som kan ta illa upp av *vad det nu kan vara* innan det händer, eller att någon undrar om man har alla hästar i stallet när man väljer en fluff-fluff-klänning med 4 meter släp när man ska gifta sig i en skogsglänta eller på en sandstrand.
Jag tar ju tusen gånger hellre en diskussion här inne angående brudöverlämning och dess symbolik, eller lekarnas vara eller ej eller vad det nu kan vara - än att stå där på bröllopsdagen med gäster som skruvar på sig och försöker låta bli att visa sitt missnöje (eftersom man ju är väluppfostrad och inte säger något den dagen för att inte förstöra för brudparet).
Alltså det finns tusen olika åsikter och exempel jag kan dra upp men då blir det rörigare än nödvändigt.
Poängen är: Är det inte bättre att få en tankeställare i förväg, än att få höra i efterhand att vissa saker inte var så uppskattade?
Även om man väljer att ignorera alla som har en annan åsikt än man själv, så är man i alla fall förberedd om det skulle gå som "olyckskorparna" spådde.
Att ha alla fakta och därigenom kunna göra ett kvalificerat beslut måste väl vara bättre än att lullas in i rosa moln där allt bara faller på plats och alla är så lyckliga för att man ska gifta sig osv osv...
För det är långt att falla om man är på ett rosa moln och det rycks undan av något som inte gick som man hade tänkt...