• Chicita

Har du inget snällt att säga....

... så säg inget alls?

Det här är en tråd där jag tänkte att man kanske kunde reflektera över ett fenomen här på BT.

Jag vet inte hur många gånger som någon gör en tråd och ber om ärliga åsikter, för att dom känner att något inte är riktigt rätt och dom vill se om andra också ser samma sak.
    När man då kommer in och inte faller in i kören av lovord (Åååh vad fin. Gör som ni vill det är er dag. osv) utan man säger "jag tycker så här" så brukar genast flera personer rusa till TS försvar. Oavsett om det behövs eller inte. Och oavsett om TS själv kliver in och säger "åh tack så mycket - äntligen någon som vågar säga vad dom tycker".
    Vad är det för fel med att säga "nej jag tycker inte att det är ett bra sätt, eller en snygg klänning - jag tycker så här istället" ?
    I alla fall så länge som TS frågar om råd.

Däremot kan jag tycka att det är lite fult att skriva "nej usch jag gillar inte klänning nr 2" efter att TS gått ut i tråden och tackat för alla åsikter och sagt att hon bestämt sig för nr 2... 
    Det är liksom lite skillnad på att säga "hmm nja jag skulle inte valt en klänning med den där skärningen / den där frisyren" när TS ber om råd - mot när hon säger "det här ska jag ha, visst är det fint".

Mantrat här på BT är "gör som ni vill det är er dag".
    Ja, självklart. Det är brudparets dag. Men är det inte bra att få veta att det finns någon som kan ta illa upp av *vad det nu kan vara* innan det händer, eller att någon undrar om man har alla hästar i stallet när man väljer en fluff-fluff-klänning med 4 meter släp när man ska gifta sig i en skogsglänta eller på en sandstrand.
    Jag tar ju tusen gånger hellre en diskussion här inne angående brudöverlämning och dess symbolik, eller lekarnas vara eller ej eller vad det nu kan vara - än att stå där på bröllopsdagen med gäster som skruvar på sig och försöker låta bli att visa sitt missnöje (eftersom man ju är väluppfostrad och inte säger något den dagen för att inte förstöra för brudparet).

Alltså det finns tusen olika åsikter och exempel jag kan dra upp men då blir det rörigare än nödvändigt.
    Poängen är: Är det inte bättre att få en tankeställare i förväg, än att få höra i efterhand att vissa saker inte var så uppskattade?
    Även om man väljer att ignorera alla som har en annan åsikt än man själv, så är man i alla fall förberedd om det skulle gå som "olyckskorparna" spådde.

Att ha alla fakta och därigenom kunna göra ett kvalificerat beslut måste väl vara bättre än att lullas in i rosa moln där allt bara faller på plats och alla är så lyckliga för att man ska gifta sig osv osv...

För det är långt att falla om man är på ett rosa moln och det rycks undan av något som inte gick som man hade tänkt... 

• Svar på tråden Har du inget snällt att säga....
  • Chicita
    jimmyojennifer skrev 2013-04-23 12:18:17 följande:

Om man uttrycker sig, " Vad tycker du" då får man också räkna med att svaret man får kanske inte är det man vill höra.
    Annars så får man uttrycka sig "Håll med mig"

Det här var en bra synpunkt att lyfta och jag tror att om man skulle läsa det flesta texter med en trevlig röst i sitt huvud så skulle det nog bli annorlunda. Ofta skriver man saker som ser argt ut i text, fast man som skribenten inte var ute efter att låta arg.

Alla åsikter måste få vara välkomna, enligt mig i alla fall =)

Precis Glad
    Bra formulerat
  • Alyllyra

Jag kan hålla med, till viss del.
    Det jag mest har reagerat på är att det händer rätt ofta att två eller fler personer har en diskussion där de tycker helt olika saker - varpå utomstående personer tycker att debatten är hetsk och ibland till och med tar den ena parten i försvar. Trots att parterna i fråga inte tyckte att diskussionen var jobbig på något sätt utan snarare är intresserade av hur den andra tänker och argumenterar.

Men jag kan också tycka att det ofta delas ut åsikter utan att TS bett om det. T.ex. att man skriver om en situation som har uppstått med en person/inbjudningarna/dukningen eller vad det nu kan vara och får svaret att man är en idiot som inte gjorde på ett annat sätt från början (kanske inte riktigt så hårt, men ändå med den undertonen). Dvs. personen som svarar hjälper inte till på något sätt utan vill bara föra fram sin egen åsikt. Och då kan jag tycka att det är bättre att vara tyst, för hur ska TS kunna vrida tillbaka tiden?

• PiaB

Bra initiativ Chicita! Håller med. Jag ställer en fråga för att jag vill ha olika åsikter, inte för att alla ska säga att det är jättebra som det är. Så mycket hjälp som jag fick med min knappbukett t.ex. Om alla bara sagt att den var jättefin hade den fortfarande sett ut som om en treåring gjort den
    Däremot är det viktigt att tänka på hur man "låter" när man skriver. Ibland får jag skriva och sedan tänka igenom det för att känna om det kan misstolkas. Samtidigt som jag när jag läser försöker att hålla mig saklig, vad är det som faktiskt står skrivet. Inte vad jag tycker att det står. Så man har ett ansvar både som skrivare och läsare. Och trådstartare.

• Chicita
    Alyllyra skrev 2013-04-23 16:22:45 följande:
    Ja det är också en del av grejen...
    Alltså att det ska vara så "sams" hela tiden.
    Det är ett diskussionsforum. Man kan inte vara sams hela tiden för då blir det inga diskussioner liksom.
    Men det har vissa svårt att ta ibland och oftast dyker sånt upp i trådar där man kan vara anonym. Även om dom som diskuterar inte är anonyma så kommer det oftast in någon anonym och säger att det är en hetsk stämning trots att man typ bara är oense om det är snyggast med rött och guld eller silver och blått Flört 

Den aspekten tror jag är lättast i en tråd där det är många svar och ämnet har glidit iväg lite och någon inte läser hela tråden (eller kanske till och med kommer in en månad efter den var skapad och svarar på TS).
    Men ja det är onödigt att säga "välj klänning nr 2" när TS redan sagt att hon har köpt klänning nr 1. Eller andra sådana saker som inte går att ändra i efterhand...
    PiaB skrev 2013-04-23 17:56:54 följande:
    Ja jag skulle aldrig fått någon hjälp om inte folk vågat ge åsikter trots vårt "udda" tema.
    Men ujuj vad många "ååååh vad fint" man har fått när man skrivit "det här känns inte rätt, vad ska jag göra annorlunda".
    Men jag håller med. Jag kan ibland behöva gå ifrån och ta en kopp kaffe och läsa igenom vad jag egentligen skrivit så det inte "låter" så elakt.
    För det är ju inte min mening liksom... Glad 
  • CharliesChoice

Intressant ämne du tar upp! För mig finns det många nyanser i detta. Valen är ju inte alltid mellan att hävda sin åsikt eller hålla tyst. Det finns ju det där mittemellan, det där sociala smörjmedlet som innebär att lyfta andras välmående.

Nu snackar jag inte om att inte säga sin åsikt i STORA frågor, jag skulle ju aldrig "gulla" om ämnet med någon som tänker sig ha brudöverlämnande, men om någon har haft ett kvalfullt letande efter rätt klänning och presenterar resultatet, då tycker jag att man kan bjuda på lite glada tillrop trots att man inte gillar klänningen.

• Mmmaria

Chicita: Jag tycker att dina kommentarer alltid är ärliga på ett bra och konstruktivt sätt. Så ska det vara!! Har också märkt av mycket ja-sägare, tills någon skriver ärligt tex att "den där klänningen tar inte fram det bästa hos dig" etc. Den hetska stämning som jag märkt av är att många tar åt sig för mycket av det som skrivs. Det är bättre om man kan se att man har olika åsikter om något och rycka på axlarna åt det. Vill jag ha såpbubblor på mitt bröllop så ska jag ha det trots att någon skrivit att det är ute/trashigt/löjligt.

Har ingen koll på Familjeliv.se, men har också hört att det kan bli riktiga påhopp när det gäller råd om barn. Känsligt ämne tydligen. När det gäller bebis-snack är det i alla fall i mina trådar mer stöttande och att dela erfarenhet vilket passar mig.

Chicita skrev 2013-04-23 12:00:45 följande:
    Tja men där håller jag inte riktigt med. Jag tycker inte att tonen är hetsk här. Då ska du kolla andra forum (typ familjeliv) och se hur det låter där Flört
    Jag tycker snarare att det är många som vill att det bara ska vara gullegull och "allt du vill är jättebra".
    Och det tycker inte jag...
    Jag tror att man gör andra en björntjänst genom att bara stryka medhårs och hålla med.
    För om du har fått 50 "det kommer att bli jääääättebra, gör som ni vill, det är er dag" på din fråga om man kan kräva av gästerna att dom ska klä sig i en viss färg (förutom klädkoden då), eller om du frågade om man kan ha midsommarlekar i form av äggrace, hitta sockerbiten i mjöltallriken osv på bröllopet...
    Tja då kanske man blir extra ledsen när gästerna sätter sig på tvären sen, för man hade blivit invaggad i falsk säkerhet om att allt kommer att bli precis sådär perfekt som man har drömt om...

Däremot behöver man inte säga saker på ett elakt sätt om man kan undvika det.
    Jag brukar försöka ta tid på mig och formulera det jag tänker skriva om jag vet att det kan tas illa upp.
    Men jag kan ju inte veta hur andra "betonar" i den text jag skrivit. Och då kan det få en helt annan innebörd om inte betoningen hamnar på rätt ord så att säga...
  • darkHorse

Det här med att andra rycker in som vita riddare till TS hjälp, när TS gärna tar emot ärlig kritik kan ju ha flera förklaringar. Ett scenario kan vara att TS ber om råd om en klänning och A postar som förste person och tycker det är en fantastiskt vacker klänning och börjar fundera på att ha den på sitt bröllop. Sen kommer 10 personer och säger att man nog ser ut att ha ett par kilo extra i den där klänningen, i all välmening. Om A då är en känslig person som aldrig skulle komma på tanken att be om kritik tar åt sig, även om det inte är A:s trådstart.

Sedan tror jag också att hur snällt och trevligt man än uttrycker sig är det många som kommer tolka det som en otrevlig stämning när det är 10 mot 1 i en åsiktsfråga. Även om varje individ av de 10 har uttryckt sig så bra de kan.

• Chicita
    CharliesChoice skrev 2013-04-24 07:48:22 följande:

Intressant ämne du tar upp! För mig finns det många nyanser i detta. Valen är ju inte alltid mellan att hävda sin åsikt eller hålla tyst. Det finns ju det där mittemellan, det där sociala smörjmedlet som innebär att lyfta andras välmående.

Nu snackar jag inte om att inte säga sin åsikt i STORA frågor, jag skulle ju aldrig "gulla" om ämnet med någon som tänker sig ha brudöverlämnande, men om någon har haft ett kvalfullt letande efter rätt klänning och presenterar resultatet, då tycker jag att man kan bjuda på lite glada tillrop trots att man inte gillar klänningen.

Nej jag har ju inte sagt att det är svart eller vitt heller... Alltså "nej den där klänningen är inte snygg, urk" eller "ooooh vad fiiiiiin klänningen var".
    I vissa fall om någon lägger ut en bild på sin drömklänning som dom precis har beställt, och jag tycker att den ser fördjäklig ut så kommenterar jag den helt enkelt inte alls. För då har ju personen bestämt sig. Och då tycker jag bara att det är elakt att komma med kritik (som jag skrivit tidigare i tråden).
    I det fallet är det bättre att bygga upp och bekräfta att det är rätt val, om man nu tycker det. Eller att hålla tyst. 
    Det kanske är något jag gillar med klänningen och då kan jag säga den delen (jättesnyggt spetstyg, vilken fin urringning, jag gillar färgen på broderierna... osv) och så kan man ju hoppa över att säga det man inte gillar liksom. 
  • Chicita
    Mmmaria skrev 2013-04-24 09:42:00 följande: 
    Tack Glad
    Ja och det "roliga" (sätter rolig inom citattecken eftersom jag inte egentligen finner det lustiga i det)  är ju att om någon kommer in och säger "den där klänningen tog inte fram det bästa hos dig,  jag tror att du skulle passa bättre i den andra klänningen du visade / i en klänning med dropwaist" och alltså kommenterar på ett konstruktivt sätt. Så verkar det nästan som ett startskott och kommentarerna kan bli mer och mer brutala.
    Man får ju ha lite fingertoppskänsla i alla fall.
    Man behöver inte vara brutalt ärlig och i vissa fall är det bättre att hålla tyst (om bruden bestämt sig och visar upp ett resultat som man inte gillar liksom). 

Just det där med att inte våga ha en sak på sitt bröllop bara för att det råkade hamna i en skämt-tråd som exempelvis trash-tråden är ju också ett tecken på att man är väldigt osäker. Och man är säkert i det stadiet som mer eller mindre alla brudar går igenom hur självsäker man än är... Det där "gör jag verkligen rätt nu-stadiet" där man måste få lite bekräftelse för att våga - och istället hittade man en tråd där någon skrev att det var trashigt och fult.
    Om man i den situationen kunde ta ett steg tillbaka och läsa igenom hela tråden så skulle man säkert sitta och skratta på slutet och inse att det är ok att välja saker som andra inte gillar - och även om man kan tycka att något är trashigt i sig, så kanske man ändå väljer det själv eller tycker att det var ett fint inslag på något annat bröllop... 
    Och när man börjar kunna skratta åt saken och slappna av så mår man så mycket bättre. Och det var ju det som var poängen med tråden Glad 
  • Chicita
    darkHorse skrev 2013-04-24 10:15:36 följande:
    Det här med att andra rycker in som vita riddare till TS hjälp, när TS gärna tar emot ärlig kritik kan ju ha flera förklaringar. Ett scenario kan vara att TS ber om råd om en klänning och A postar som förste person och tycker det är en fantastiskt vacker klänning och börjar fundera på att ha den på sitt bröllop. Sen kommer 10 personer och säger att man nog ser ut att ha ett par kilo extra i den där klänningen, i all välmening. Om A då är en känslig person som aldrig skulle komma på tanken att be om kritik tar åt sig, även om det inte är A:s trådstart.

Sedan tror jag också att hur snällt och trevligt man än uttrycker sig är det många som kommer tolka det som en otrevlig stämning när det är 10 mot 1 i en åsiktsfråga. Även om varje individ av de 10 har uttryckt sig så bra de kan.
    Ja här spelar ju bröllopsnerverna in mycket också.
    Man blir mer lättstött när man är lite nervös inför framtiden.

Men vi kan ju ta ett konkret exempel.
    1700-tal la upp en bild på en klänning hon fått hem men inte var helt nöjd med draperingen på så hon höll på att sy om den. Men hon kände att något var fel och ville ha råd. Hon bad uttryckligen om att folk som skrev i tråden skulle säga vad dom inte gillade. Men hon fick typ 10 "åååh vad fin, den är helt perfekt" innan jag såg tråden.
    Jag talade om att jag tyckte att draperingen såg sned ut och att det såg ut som om det var en turnyr bak, vilket jag inte räknade med att hon ville ha då det ger en "stor rumpa" Flört
    Hon tackade och svarade att hon ville ha en turnyr, det var det hon var ute efter (hennes nick var ju trots allt 1700-tal) och att det nog var rätt att klänningen såg lite sned och liksom inte "balanserad" ut och att det var det som hon också kände men inte kunde sätta fingret på.
    Vi pratade lite sömnadstekniska saker och kom fram till en eventuell lösning på problemet...

Jag tror att jag fick 5 elaka kommentarer efter det i tråden där jag uppmanades att hålla tyst om jag inte kunde säga något snällt, trots att hon hade skrivit och tackade mig för att jag var den första som gjort det hon bett om.

Det har upprepats flera gånger efteråt också, men jag kommer bara ihåg just exakt det här exemplet så väl, dom andra har liksom flutit ihop och jag har inte lagt dom på minnet...
    Och det är ju inte bara jag som råkar ut för det heller. Jag har även sett andra exempel på det där någon bara sagt typ "jag skulle nog ha valt en annan grön färg på sidenbandet i midjan eftersom din klänning inte är kritvit och det gula i den där gröna skär sig lite mot ivoryfärgen"

Jag har nog inte varit med om det exempel som du gett, men det existerar säkert...

• jimmyojennifer

Ursäkta, men jag blir knäpp på att man av någon anledning, väldigt sällan får vara ärlig här inne! Precis som du skriver så ska flera stycken hoppa in till TS försvar. Låt TS säga till mig själv om hon/han är missnöjd med det jag skrivit på något sätt.

Som jag skrev igår, vill man inte ha folks åsikter, nej då ska man inte fråga efter dom! Jag har fått ut väldigt mycket av bröllopstorget och tycker att det är väldigt kul att vara här inne. Men ibland, då känns det som att trådstartaren skriver "Hjälp" eller "Tips & Råd" så ger folk tips och råd och då svarar antingen TS "Nej, ni har fel!" eller så om någon inte kliar under hakan hoppar alla andra in och talar om att man är i princip dum i huvudet och elak.

Om någon frågar efter min åsikt, då ger jag min åsikt. Inte en låtsas version av det jag tror personen vill höra. I min värld så är det falskt beteende och väldigt onödigt.
    Skriv då istället "Jag behöver medhåll och kli under hakan" istället för att fråga om råd och sen tala om för alla som har motsatt åsikt att det är fel.

Om man tex börjar en mening men "Men snälla-" då får det ett väldigt negativt och nedlåtande intryck. Vad sägs som att börja mening med "Jag håller inte med dig, för att...."

Jag vill kunna vara ärlig och få ärliga svar. Jag vill kunna ställa konstiga frågor och lämna mina uppfattningar. Vad är det annars för mening med att vara inne på ett forum?

• Chicita
    jimmyojennifer skrev 2013-04-24 12:13:01 följande:

Jag vill kunna vara ärlig och få ärliga svar. Jag vill kunna ställa konstiga frågor och lämna mina uppfattningar. Vad är det annars för mening med att vara inne på ett forum?

Ja ja förstår vad du menar.
    Man kan säga samma sak på flera olika sätt.
    Ibland (om man ofta får samma reaktion) så kanske man måste börja med att fundera på vad är det som jag skriver som misstolkas så ofta?
    Själv brukar jag (som jag skrivit) gå ifrån datorn, fixa en kopp kaffe eller något och sen gå tillbaka och läsa igenom det jag skrivit om jag vet med mig att någon kan ta illa upp. Rätt många gånger får jag lov att ändra i formuleringen för jag upptäcker att det kan tolkas på ett felaktigt sätt eller faktiskt upplevas som rent ut sagt elakt även om det inte var min mening.

Men sen är det också så att hur bra och snällt man än formulerar sig så finns det vissa tillfällen där man kanske inte skulle ha skrivit alls. När TS sagt "tack för tipsen, vi gör så här". Ja då är det ju inte så mycket mer att tillägga faktiskt Glad

Det är ju ett diskussionsforum. Och man måste få diskutera.
    Men det gäller att välja vad man diskuterar också så det inte blir diskussion för diskussionens skull.
    När TS ber om råd, och sen slår ifrån sig av alla råd hen får så är det lätt att bli frustrerad. Man vill ruska om personen och fråga vad sjutton dom gör här om dom inte vill ha råd.
    Men behöver man verkligen göra det? Måste man ge sig in i den diskussionen? Kommer det hjälpa TS eller tillföra mig något?
    Om man svarar nej på dom frågorna så kanske man inte ska ge sig in där utan lägga energin någonstans där man kan hjälpa istället Glad

Och nej det är ingen kritik mot dig om du känner det.
    Jag läste nämligen igenom tråden nyss och såg att det kunde tolkas som "sköt dig själv och skit i andra". Men det menar jag inte alls...
    Jag har av erfarenhet lärt mig att det enda jag kan förändra är mig själv och hur jag ser på saker och ting. Jag kan berätta om min synpunkt och hoppas att någon annan också inser samma sak som jag gör. Men mer kan jag inte göra och då får jag helt enkelt släppa det...
  • jimmyojennifer

Kloka ord! Tack, det tänker jag verkligen ta till mig av!

Chicita skrev 2013-04-24 12:38:33 följande:
    Ja ja förstår vad du menar.
    Man kan säga samma sak på flera olika sätt.
    Ibland (om man ofta får samma reaktion) så kanske man måste börja med att fundera på vad är det som jag skriver som misstolkas så ofta?
    Själv brukar jag (som jag skrivit) gå ifrån datorn, fixa en kopp kaffe eller något och sen gå tillbaka och läsa igenom det jag skrivit om jag vet med mig att någon kan ta illa upp. Rätt många gånger får jag lov att ändra i formuleringen för jag upptäcker att det kan tolkas på ett felaktigt sätt eller faktiskt upplevas som rent ut sagt elakt även om det inte var min mening.

Men sen är det också så att hur bra och snällt man än formulerar sig så finns det vissa tillfällen där man kanske inte skulle ha skrivit alls. När TS sagt "tack för tipsen, vi gör så här". Ja då är det ju inte så mycket mer att tillägga faktiskt Glad

Det är ju ett diskussionsforum. Och man måste få diskutera.
    Men det gäller att välja vad man diskuterar också så det inte blir diskussion för diskussionens skull.
    När TS ber om råd, och sen slår ifrån sig av alla råd hen får så är det lätt att bli frustrerad. Man vill ruska om personen och fråga vad sjutton dom gör här om dom inte vill ha råd.
    Men behöver man verkligen göra det? Måste man ge sig in i den diskussionen? Kommer det hjälpa TS eller tillföra mig något?
    Om man svarar nej på dom frågorna så kanske man inte ska ge sig in där utan lägga energin någonstans där man kan hjälpa istället Glad

Och nej det är ingen kritik mot dig om du känner det.
    Jag läste nämligen igenom tråden nyss och såg att det kunde tolkas som "sköt dig själv och skit i andra". Men det menar jag inte alls...
    Jag har av erfarenhet lärt mig att det enda jag kan förändra är mig själv och hur jag ser på saker och ting. Jag kan berätta om min synpunkt och hoppas att någon annan också inser samma sak som jag gör. Men mer kan jag inte göra och då får jag helt enkelt släppa det...
  • Chicita

Jag puffar upp den här igen. Den kändes helt plötsligt aktuell Glad

Men av en positiv anledning denna gång. Jag hittade precis en tråd där TS såg ut att söka medhåll (från början) men sen ändrade sig och tog till sig av kritiken utan några sura miner däremellan.
    Sånt är så kul att se...

Något vi nog alla kan försöka komma ihåg är ju att det inte är någon som sitter här för att trycka ner eller göra någon annan ledsen. Tips, råd och även kritik skrivs med omtanke... 

• Johanne

Jag håller helt med. En av de första grejerna jag lade märke till här på BT när jag började hänga för inte alls så länge sen....

Hur alla hela tiden "Men guuuuuud va fiiiint!", "Den där passar dig jäääättebra" när man själv bara "Men nej, snälla du, den där var inte alls smickrande på dig!!"

Men man vågar liksom inte skriva nåt för som ny antog man lite att "det var grejen med BT".

Skönt att veta att det kanske inte alls är så... Jag vill att folk är ärliga mot mig, så då förväntar jag mig att jag kan vara ärlig mot dem!

Men, tala är silver, tiga är guld - många gånger.

• Chicita
    Johanne skrev 2013-06-07 21:38:12 följande:
    Ja det kan bli lite så, och jag (som varit här några år nu och redan är gift) har börjat se det mönster som någon annan "veteran" en gång pekade ut för mig...
    Dvs att sen vår och sen höst så rasar det in massor med nya  (som ska gifta sig om ca 1 år) som antingen blir jättearga så fort man säger "nja, jag tror att du skulle passa bättre i brunt / rostfärgat" om TS frågar vilken färg hon ska ha på ögonskuggan och "alla" säger blått...
    Alltså när det kommer extra många nya på samma gång, som har huvudet i bröllopsbubblan.
    I samma veva brukar det heta "alla som redan gift sig har inget här att göra"...
    Tills dom kommer på att ojdå... vem ska vi då fråga om saker? Om det inte finns någon som redan gift sig - så finns det ju faktiskt ingen som vet hur det faktiskt går till Flört utan bara såna som vill att det ska vara på ett visst sätt..
    Jag tror också att utan oss "gamlingar" så skulle det nog vara en helt annan stämning här inne. Även om vi kan verka lite tuffa ibland, så är det ju av omsorg.
    Vi har inga bröllopsnerver kvar så vi kan se saker på ett annat sätt och vi är alltså inte inne i den där bröllopsbubblan där allt är små rosa moln, fluff-fluff och bara uuunderbart Flört Och vår värld rasar inte för det minsta lilla. Så vi funkar lite som "stötdämpare" när det börjar bli tjafsigt när flera som har nerverna på utsidan någon gång inte tycker likadant...

Men ja - om du vill ha ärliga svar så var noga att ställa frågan på ett sätt så att folk förstår att du faktiskt vill veta vad andra tycker och inte bara vill ha medhåll Glad
Svar på tråden Har du inget snällt att säga....