Inlägg från: jimmyojennifer |Visa alla inlägg
  • jimmyojennifer

Har du inget snällt att säga....

Om man uttrycker sig, " Vad tycker du" då får man också räkna med att svaret man får kanske inte är det man vill höra.
    Annars så får man uttrycka sig "Håll med mig"

Det här var en bra synpunkt att lyfta och jag tror att om man skulle läsa det flesta texter med en trevlig röst i sitt huvud så skulle det nog bli annorlunda. Ofta skriver man saker som ser argt ut i text, fast man som skribenten inte var ute efter att låta arg.

Alla åsikter måste få vara välkomna, enligt mig i alla fall =)

• jimmyojennifer

Ursäkta, men jag blir knäpp på att man av någon anledning, väldigt sällan får vara ärlig här inne! Precis som du skriver så ska flera stycken hoppa in till TS försvar. Låt TS säga till mig själv om hon/han är missnöjd med det jag skrivit på något sätt.

Som jag skrev igår, vill man inte ha folks åsikter, nej då ska man inte fråga efter dom! Jag har fått ut väldigt mycket av bröllopstorget och tycker att det är väldigt kul att vara här inne. Men ibland, då känns det som att trådstartaren skriver "Hjälp" eller "Tips & Råd" så ger folk tips och råd och då svarar antingen TS "Nej, ni har fel!" eller så om någon inte kliar under hakan hoppar alla andra in och talar om att man är i princip dum i huvudet och elak.

Om någon frågar efter min åsikt, då ger jag min åsikt. Inte en låtsas version av det jag tror personen vill höra. I min värld så är det falskt beteende och väldigt onödigt.
    Skriv då istället "Jag behöver medhåll och kli under hakan" istället för att fråga om råd och sen tala om för alla som har motsatt åsikt att det är fel.

Om man tex börjar en mening men "Men snälla-" då får det ett väldigt negativt och nedlåtande intryck. Vad sägs som att börja mening med "Jag håller inte med dig, för att...."

Jag vill kunna vara ärlig och få ärliga svar. Jag vill kunna ställa konstiga frågor och lämna mina uppfattningar. Vad är det annars för mening med att vara inne på ett forum?

• jimmyojennifer

Kloka ord! Tack, det tänker jag verkligen ta till mig av!

Chicita skrev 2013-04-24 12:38:33 följande:
    Ja ja förstår vad du menar.
    Man kan säga samma sak på flera olika sätt.
    Ibland (om man ofta får samma reaktion) så kanske man måste börja med att fundera på vad är det som jag skriver som misstolkas så ofta?
    Själv brukar jag (som jag skrivit) gå ifrån datorn, fixa en kopp kaffe eller något och sen gå tillbaka och läsa igenom det jag skrivit om jag vet med mig att någon kan ta illa upp. Rätt många gånger får jag lov att ändra i formuleringen för jag upptäcker att det kan tolkas på ett felaktigt sätt eller faktiskt upplevas som rent ut sagt elakt även om det inte var min mening.

Men sen är det också så att hur bra och snällt man än formulerar sig så finns det vissa tillfällen där man kanske inte skulle ha skrivit alls. När TS sagt "tack för tipsen, vi gör så här". Ja då är det ju inte så mycket mer att tillägga faktiskt Glad

Det är ju ett diskussionsforum. Och man måste få diskutera.
    Men det gäller att välja vad man diskuterar också så det inte blir diskussion för diskussionens skull.
    När TS ber om råd, och sen slår ifrån sig av alla råd hen får så är det lätt att bli frustrerad. Man vill ruska om personen och fråga vad sjutton dom gör här om dom inte vill ha råd.
    Men behöver man verkligen göra det? Måste man ge sig in i den diskussionen? Kommer det hjälpa TS eller tillföra mig något?
    Om man svarar nej på dom frågorna så kanske man inte ska ge sig in där utan lägga energin någonstans där man kan hjälpa istället Glad

Och nej det är ingen kritik mot dig om du känner det.
    Jag läste nämligen igenom tråden nyss och såg att det kunde tolkas som "sköt dig själv och skit i andra". Men det menar jag inte alls...
    Jag har av erfarenhet lärt mig att det enda jag kan förändra är mig själv och hur jag ser på saker och ting. Jag kan berätta om min synpunkt och hoppas att någon annan också inser samma sak som jag gör. Men mer kan jag inte göra och då får jag helt enkelt släppa det...
Svar på tråden Har du inget snällt att säga....